Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 14.4.2011

13.4.2011 · Aihe: _ 

Ei poikkeuslupaa Östersundomiin

Hakija Östersundomista haluaa poikkeamislupaa rakentaakseen 267 neliön omakotitalon tontilleen Östersundomissa. Huonosti on kaupunki suunnitelmistaan kertonut, jos maanomistaja tekee noin epäitsekkään hakemuksen tulevan metroaseman viereen. Ei myönnetä, ei voida myöntää missään tapauksessa.  Vuoden alusta lautakunta muuten päättää nämä asiat lopullisesti.

Stora Enson suojelukaava Katajanokalla

Ajattelin ryhtyä sivistymättömäksi häiriköksi tässä asiassa, mutta huomasin, että Uudenmaan ELY-keskus on jo suojellut rakennuksen rakennussuojelulain nojalla. Suojelusta huolimatta osan tuosta väärään paikkaan rakennettu toimistotalosta voisi ottaa hyötykäyttöön liiketiloina ja jopa ilmeisesti ravintolana.  Alimpaan kerrokseen näyttelytiloja ja julkisen palvelutoiminnan tiloja (?) ja ylimpään ravintola. Voi tulla hyvin suosittu ravintola. Katajanokalta ei tosin nytkään tarvitse poistua, vaikka söisi päivittäin ravintolassa ja saisi joka kerran kahden viikon porttikiellon.

Oulunkylän Hirsipadontien alueen asemakaava

Tiivistyskaava. Asuntoja noin 210 hengelle. Nykyiset asukkaat eivät pidä ajatuksesta.

Kuninkaantammen keskustan asemakaavaluonnos

Tämä on taas merkittävä päätös. Tässä tehdään asuntoja parille tuhannelle asukkaalle. Pitänee nähdä esittely. Asemakaavan saanut voimakkaita vaikutteita Haminasta. Kadut ovat pyöreitä, mutta spiraalinmuotoisia. Tämä tulee Jokeri 2:n vaikutuspiiriin.

Havainnekuvat vaikuttivat suorastaan innostavilta.

Helsingin energian poikkeamislupahakemukset

Hanasaaressa halutaan pitää hiilen esikäsittelyyn käytettävä rakennus paikallaan, koska päätökset energiahuolloista viipyvät. Myönnetään vuoden 2012 loppuun.

Mellunkylässä halutaan jatka asuinkorttelissa opetusta vuoden 2011 loppuun, koska väistötilan tarve ei ole poistunut. Myönnetään

Liikenneinvestointien talousarvioehdotus vuodeksi 2012

Kaupungin heikko taloustilanne näkyy. Rahaa riittää Kehä I:n loputtomaan sujuvoittamiseen ja Jokeri 2:n toteuttamiseen ja pieneen sälään sinne tänne. Pyörätiehankkeet keskittyvät eteläiseen suurpiiriin, isoimpana Nordenskjöldinkadun – Mechelinkadun pyörätie. Auroran sillan pitäisi valmistua. Topeliuksen kadun ratikkayhteys sijoittuu nykynäkymin vuosille 2014 – 2015.

 

 

Kommentit

24 Vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 14.4.2011”

  1. Markku af Heurlin kirjoitti 13.4.2011 kello 18:38

    Luin KSV;n sivuja

    “Kuninkaantammen kodikas asuinalue rakentuu entiselle teollisuus- ja toimitila-alueelle kolmen kaupungin rajalle Kuninkaankolmioon. Kuninkaantammessa kaupunki ja luonto kättelevät, kävelijä on kunkku ja Jokeri 2 -poikittaislinjalla pääsee!”

    Ihmettelin pitkään, missä alue sijaistee, sillä Espoon rajalle Rajatorpassa on lähes 4 km. Jokeri 2 on suunniteltu kulkemaan Keskuspuiston läpi, mitä en pidä täysin onnistuneena. Kuinka pitkällä ovat suunnitelmat ja milloin olisi toteutus?

    Alue on 120 ha eli 1.200.000 m2 tai 1,2 km2. Kokoanistehokkuus noin 0,2 ja suunniteltu asukasluku 5000 + 1000 työpaikkaa. Ei heti selvinnyt ovatko nämä kaikki uusia.

    Mielenkiintoista

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Daniel Federley kirjoitti 13.4.2011 kello 18:43

    Östersundomiinhan nimenomaan piti tulla metro ja pientaloja. Nytkö se ei käykään? No, johan sen lapsikin on ymmärtänyt jo kauan sitten, mitä sinne Östikaan oikeasti on tulossa. Maanomistajalta sikäli typerä hakemus, että enemmän nettoaisi, kun rakentaisi kunnon kerrostalon ja myisi asunnot.

    Topeliuksenkadun raitiotie on erittäin positiivinen asia. Kun suunnittelu nyt etenee hyvää vauhtia, niin minusta voisi olla järkevää varata rahat 2013-14, jolloin 2013 tehtäisiin pohjatyöt (putkisiirrot jne) ja 2014 kiskotyöt. Muuten on vaarana, että Ilmala ja Kalasatama aiheuttavat rataruuhkan ja viiveitä, kun ei kaupungilla ole suunnittelu- eikä radanrakennuskapasiteettia tehdä kaikkia kohteita yhtäaikaa. Jätkä valmistuu 2012, joten 2013 olisi hyvä välivuosi tehdä Topeliusta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Ville kirjoitti 13.4.2011 kello 18:58

    Hakija Östersundomista haluaa poikkeamislupaa rakentaakseen 267 neliön omakotitalon tontilleen Östersundomissa. Huonosti on kaupunki suunnitelmistaan kertonut, jos maanomistaja tekee noin epäitsekkään hakemuksen tulevan metroaseman viereen. Ei myönnetä, ei voida myöntää missään tapauksessa.

    ja sitten

    Kaupungin heikko taloustilanne näkyy.

    Ettei vaan olisi hakija Östersundomista kyynisen realistinen, eli uskoo, ettei sitä metroasemaa sinne koskaan ole varaa rakentaa…

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. tpyyluoma kirjoitti 13.4.2011 kello 19:41

    Kuninkaantammeen liittyvä eritasoliittymä. Kaavan selostuksesta, ja muutenkin, jää minulle semmoinen mielikuva että koko liittymä on ihan keskeneräinen asia kun koko Kehä II on vaiheessa ja suunnitelmat menee uusiksi. Ja jos siitä Kehä II tehdään “kaupunkimainen” niin siihen ei todellakaan sovi mikään hehtaarilittymä. Ja silti siihen ollaan investointisuunnitelmassa hinkumassa rahaa. Lukeeko virkamiehet toistensa papereita?

    Helsingissä kasvaa liikennöintikulut suuruusluokkaa 10 miljoonaa vuodessa. Investointeja kannattaa suhteuttaa ja verrata siihen, koska ilman niitä tuota kehitystä ei saada kuriin. Yksi niistä investoinneista mikä pitäisi tehdä eilen on Pasilan sillan uusiminen, eli nimikkeellä “Asemapäällikönkadun sillan leventäminen” investointisuunnitelmassa. En tiedä miksi se jumittaa, mutta tuo tulee tehdä sekä raitioliikenteen sujumisen ja laajentamisen että poikittaisbussien liikenteen sujuvoittamiseksi. Tai sitten se suljetaan autoilta, nykytilanne ei käy. Valitsee siitä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. Markku af Heurlin kirjoitti 13.4.2011 kello 21:51

    Katselin hieman Kuninkaantammen suunnitelmia ja sivuja. Yhä enemmän tulen siihen vakamukseen, etä hyödyllisimpiä koskaan lukemiani kirjoja (Ahlforsin Kompleksianalyysin jälkeen) oli Armasj J. Pullan toimittama kokoelma “Ole totinen toveri – kaskuja kaviaarimuurin takaa.”

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Risto Koivunen kirjoitti 13.4.2011 kello 22:46

    “Jokeri 2 on suunniteltu kulkemaan Keskuspuiston läpi, mitä en pidä täysin onnistuneena. Kuinka pitkällä ovat suunnitelmat ja milloin olisi toteutus?”

    Eikös se suunnitelman mukaan mene tunneliin jossakin Paloheinän ulkoilumajan nurkilla, ja putkahtaa tunnelista pois jossakin keskuspuiston toisella laidalla? Tunnelin hinta XX miljoonaa euroa.

    Aiemmin tänä vuonna taidettiin linjata tuon Jokeri 2:n saapuvan tuohon tunnelin suulle Kuusmiehentietä pitkin, joka joudutaan rakentamaan uusiksi tämän takia. Hinta Y miljoonaa euroa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  7. J-P kirjoitti 13.4.2011 kello 23:17

    Miksei maanomistaja saisi rakentaa tontilleen taloa? Nukutko yösi paremmin mikäli paikalle tulee vain 180 neliön omakotitalo ja isompi piha, vai pitäisikö omistajan lahjoittaa tonttinsa vuokra-asuntosäätiölle jotta siihen voitaisiin rakentaa kerrostalo? Jos ei ymmärrä niin pitää varmaan ottaa pakolla.

    Jälleen esimerkki ihmisten (ja erityisesti Vihreiden) järjettömästä kateudesta. Voin kuvitella miten siellä naureskellaan kun taas saatiin aiheutettua paha mieli yhdelle ökyporvarille ja leikattua tämän asunnosta huone tai pari pois.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  8. Osmo Soininvaara kirjoitti 13.4.2011 kello 23:27

    J-P Ei ole mitään tonttia, koko tonttijakoa ei aluieella ole tehty. Siitä voi kulkea läpi vaikka katu.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  9. J-P kirjoitti 13.4.2011 kello 23:31

    “..rakentaakseen 267 neliön omakotitalon tontilleen Östersundomissa.”

    Sori, taisin lukea väärin. No, onnea kuitenkin, eiköhän tuokin (oletettavasti ei-ihan-persaukinen) kansalainen tee johtopäätökset ja muuta kadun valmistuttua johonkin missä asiat hoidetaan toisella tavalla. Voitte sitten rakentaa siihen niitä kaupungin vuokra-asuntoja ja ihmetellä laskevia verotuloja.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  10. Mörkö kirjoitti 13.4.2011 kello 23:53

    Tuota noin… siis miten maanomistaja hakee lupaa rakentaa omakotitalon tontilleen, jota ei sitten olekaan? Siis onko tontti vai ei?

    Jotenkin on alkanut tuntua jo hyvän aikaa sitten siltä, että vihreät alkavat sortua ylimielisyyteen (miksi? Ei ole mielestäni mitään syytä) ja omaan näppäryyteensä. Jopa fiksumpien jutuista ei saa selvää. Monta vaalia vihreitä äänestäneenä on alkanut arveluttaa moinen ja on pitänyt alkaa miettiä vaihtoehtoja… enkä noiden mielipidekyselyiden perusteella ole näemmä ainut. Ehkä sitten aletaan ihmisiin/äänestäjiin suhtautua ja esiintyä vakavammin, kun kannatus siirtyy RKP:n tasolle? Onko tarkoitus romuttaa ne hienot tavoitteet ja pyrkimykset, joiden vuoksi esim. minä olen vihreitä äänestänyt ja tavoitella pelkästään turhuuksien monumentteja? Sorry vaan, mutta ei tuolla tavalla kannatusta kasvateta. Ehkä tavoite todella onkin siirtyä marginaaliin???

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  11. Osmo Soininvaara kirjoitti 14.4.2011 kello 0:12

    Ensimmäisessä viestissäni käytin näköjään väärä termiä. Tonttia ei ole siinä merkityksessä kuin asemakaava määrää tontista. Kannattaa nyt muistaa, että esittelijän mielestä lupaa ei voida myöntää, eikä minun mielestäni. Mutta jos johonkin suunnitellaan metroasemaa, ei sen viereen voi rakentaa omakotitaloa, jonka olemassaolo pitäisi ottaa suunnittelunsitovaksi lähtökohdaksi.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  12. Mikko kirjoitti 14.4.2011 kello 4:29

    Voisiko noihin investointeihin saada jonkun arvion siitä minkä verran kaupunki joko saa tuottoa tai säästää rahaa investoinnin avulla. Nopea veikkaus on se, että esimerkiksi Pasilan sillan leventäminen tai Topeliuksenkadun ratikkayhteys olisivat investointeja, joilla voidaan säästää varsin merkittäviä määriä rahaa julkisen liikenteen liikennekuluissa nopeuttamalla matka-aikoja.

    On tyhmää säästää investoinneista, jotka parantavat kaupungin taloutta!

    Samalla periaatteella Lauttasaaressa pitäisi ottaa se Länsiväylän kattamissuunnitelma uuteen tarkasteluun ja bulevardi tilalle. Pelissä on kuitenkin noin 450 000 k-m2 rakennettavaa kapasiteettia nykyisen Koivusaarisuunnitelman lisäksi – ja suurin osa asunnoiksi kelpaavaa. Arviolla 1000€/k-m2 rakennusoikeudelle, kaupunki voisi netota muutaman sataa miljoonaa rahaa, joilla rahoittaa muita infrastruktuurin kehittämiseen laitettavia investointeja.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  13. Osmo Soininvaara kirjoitti 14.4.2011 kello 8:26

    Virkamiehet toppuuttelevat ajatusta Länsiväylän ottamisesta Helsingin vastuulle sillä, että näin Helsinki saisi joukon siltoja, jotka ovat menossa kalliisiin peruskorjauksiin lähitulovaisuudessa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  14. Ville kirjoitti 14.4.2011 kello 7:56

    Se kyllä häiritsee tässä salailevassa hallinnon toiminnassa, että metroasemien tarkkoja paikkoja ei voida kertoa, ettei tonteilla voisi spekuloida, mutta sitten taas niiden viereen ei saa rakentaa – mutta mistä talonrakentaja sitten voi tietää missä saa rakentaa? Ei kai koko Östesundom kuitenkaan ole rakennnuskiellossa? Niin kauan kuin kaava on tekemättä, ja tosiaan voi tulla vaikka katu tai puistoa kyseiselle maa-alalle, tuskin siitä kovin hyvää hintaa myydessä saa. Eli jos kyseinen henkilö on ostanut maata rakentaakseen talon, voi kaupungin toiminta varmasti sapettaa.

    omakotitaloa, jonka olemassaolo pitäisi ottaa suunnittelunsitovaksi lähtökohdaks

    Ei kai se talo estä maata lunastamasta yhtään sen enempää kuin että on rakentamatonta maata?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  15. Osmo Soininvaara kirjoitti 14.4.2011 kello 8:13

    Koko Östersundom on rakennuskiellossa. Tämä on aivasn normaali toimenpide silloin, kun alue otetaan kaavoitettavaksi. Helsingissä on paljon rakennuskiellossa olevia alueita. Kyseinen tontti sijaitsee alueella, johon on tulossa ruutukaava tai jokin sen alamuoto. Se on keskellä tulevaa kaupunkimaista asutusta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  16. Jalkatappi kirjoitti 14.4.2011 kello 8:39

    Sattuiko kukaan lukemaan Vihreä lanka -lehdestä jutun ”Suunnittelu voisi estää kahden auton loukun”?

    http://www.vihrealanka.fi/uutiset/suunnittelu-voisi-est%C3%A4%C3%A4-kahden-auton-loukun

    Pistää miettimään miksi nyt Helsinki haluaa kuitenkin suunnitella Östersundomiin lisää juuri tuollaista autoilualuetta…

    Eikö puhtaalta pöydältä olisi kerrankin hyvä rakentaa oikeasti hyvin suunniteltua ja näyttää mallia? Kaikkein pätevimmät suunnittelijat eivät näytä olevan virastossa töissä joten nyt olisi ollut kilpailun paikka.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  17. Kutoja kirjoitti 14.4.2011 kello 8:50

    Virkamiehet toppuuttelevat ajatusta Länsiväylän ottamisesta Helsingin vastuulle sillä, että näin Helsinki saisi joukon siltoja, jotka ovat menossa kalliisiin peruskorjauksiin lähitulovaisuudessa.

    Olisiko kenties mahdollista alkaa neuvottelemaan kytkykaupasta?

    Helsinki ottaa haltuunsa kaikki valtiontiet ja maapohjan Kehä I:n sisäpuolella (+keski-pasila, sinne tulee myös kaupunkimotari) ja kaavoittaa ne niin kuin katsoo parhaaksi, eli bulevardeiksi.

    Valtio varmaankin hauaa päästä eroon turhista kuluista, ja kaupunki pääsee kaavoituksella kaupassa plussalle?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  18. Mikko kirjoitti 14.4.2011 kello 8:56

    Osmo: Eli pääkaupunkiseudun kokonaisetu jää taas intressiristiriitojen jalkoihin. Onko tietoa kuinka paljon siltojen korjaus maksaisi, jos ne tarvitsee mitoittaa bulevardimitoituksella (moottoritiemitoituksen sijasta)? Ylittäisivätkö bulevardisoinnin tulot nuo korjausinvestoinnit?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  19. tpyyluoma kirjoitti 14.4.2011 kello 8:57

    Virkamiehet toppuuttelevat ajatusta Länsiväylän ottamisesta Helsingin vastuulle sillä, että näin Helsinki saisi joukon siltoja, jotka ovat menossa kalliisiin peruskorjauksiin lähitulovaisuudessa.

    Tota joo, melkein kaikki sillat on peruskorjausiässä, mutta sitten taas käytännössä Tiehallinnolla on tietty määrä rahaa jonka se käyttää väyliin Helsingissä. Jos sitä käytetään siltoihin sitä ei käytetä johonkin muuhun, eli käytännössä kaupungin maksuosuus esimerkiki Kehä I korjauksista nousee.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  20. Mauno kirjoitti 14.4.2011 kello 9:52

    Suomessa maanomistaja on “maanomistaja” ellei kuulu rikkaimpaan kahteen prosenttiin. Östersundomin rakentamisen sanelee Helsingin kaupungin virkamies- eliitti sekä Östersundomin muutamat rikkaat tehtaanomistajat sidosministereineen. Tavalliset Östersundomin asukkaat ja pienviljelijät eivät saa muuta kuin haittaa ja riesaa. Östersundomin yksityisten tonteille ei Sipoon aikana saanut rakentaa pientaloja saatikka kerrossellaisia. Yhtä mahdotonta se on ja tulee olemaan Helsingin aikakaudella.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  21. jari kirjoitti 14.4.2011 kello 16:52

    Ihmeellistä ettei Lauttasaarelaiset vaadi länsiväylän muuttoa kaduksi? Eihän ne edes käytä koko yhteyttä suuntaan keskusta. Ja toiseen suuntaankin katajaharjun risteys on suuremmalla käytöllä. Lauttasaarelaiset antavat espoolaisten+ muut ajella kovaäänisesti noin 2 minuuttia nopeammin kamppiin halkoen L-saaren kahtia. Kun toisena vaihtoehtona olisi kaavoittaa kalliita tontteja asuintaloille, viihtyisyyttä, kahviloita ja loistava pyöräyhteys keskustaan.

    Osmo, nyt kun vihdoin pyöräilyprojekti on nimennyt hämeentien tulevaisuuden pyöräreitteihin. Niin se olisi varmaan prioriteettilistalla seuraava Mechelininkadun jälkeen? Ja sitten Mansku välillä Stenbeckinkatu-Runeberginkatu, Tukholmankatu,.. Ei enää mitään kinaporinkatu tyylisiä pyöräteitä!

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  22. tpyyluoma kirjoitti 14.4.2011 kello 18:19

    Jari:

    Osmo, nyt kun vihdoin pyöräilyprojekti on nimennyt hämeentien tulevaisuuden pyöräreitteihin. Niin se olisi varmaan prioriteettilistalla seuraava Mechelininkadun jälkeen? Ja sitten Mansku välillä Stenbeckinkatu-Runeberginkatu, Tukholmankatu,.. Ei enää mitään kinaporinkatu tyylisiä pyöräteitä!

    Investointiohjelmasta joka oli siis tänään käsittelyssä, varmaan tosin pöydälle kun on vaalit, näkee mitä tehdään. Huomio kannattaa kiinnittää seuraavaan vuoteen, kaikki siitä eteenpäin on suunnitelmaa ja ne elää. http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2011/Ksv_2011-04-14_Kslk_10_El/79F8DF66-2D35-41DC-9162-2CFE7F5F0D86/Investointiohjelma_2012.pdf

    Kuten sivulta 5 näkee, niin Mannerheimintie on listoilla, Hämeentie ei. Sen sijaan kauan toivottu silta Nordenskiöjldinkadun yli (Aurooran silta) löytyy (sivu 6). Ja pyöräilyprojektin rahoitus.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  23. Markku af Heurlin kirjoitti 15.4.2011 kello 8:21

    “Virkamiehet toppuuttelevat ajatusta Länsiväylän ottamisesta Helsingin vastuulle sillä, että näin Helsinki saisi joukon siltoja, jotka ovat menossa kalliisiin peruskorjauksiin lähitulovaisuudessa.”

    Tämähän merkitsee sitä, että nyt – tai siis kohta, minulle nyt on 10 vuoden aika, ja 25 vuotta lähitulevaisuus – o aika sopia uusista järjestelyistä, koska peruskorjauksen yheydessä mahdolliset muutokset on helppo tehdä. Eiköhän järjen kanssa löydy sopiva jako kustannuksiin.- Vaikka valtio maksaiskin kaikki siltojen korjauskustannukset.

    Joka tapauksessa asiallisesti Hgin ja Espoon sukkat maksavat niistä – hatusta ottane – neljnneksen. Ja toiseksikin LVM:n arkkikamreeri laskee nämä korjauskulut pääkaupunkiseudun tiehankkeisiin ja punakynää tarvittavat varat muualta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  24. jari kirjoitti 15.4.2011 kello 14:45

    Kiitos tpyyluoma.

    Ajattelin vain, kun kyseinen Hämeentie on ohitettu aina kaikissa arvioissa ja pyöräteille (yksisuuntaiset/puoli) on ollut lähes mahdoton löytää tarvetta ja tahtoa.

    Ja hiljattain se vasta pääsi tavoiteverkkoon (minkä päivitettyä karttaa en netistä löydä), vaikka vieläkin osa poliitikkoja ja virkamiehiä ei ymmärrä sen tarpeellisuutta. Mutta kun kerta listalle pääsi ja kaikki sitä pyöräilleet tietää kadun “leppoisuuden”. Niin vuoteen 2016- sitä mielestäni ei voi jättää. Tuossakin listassa on monta kyseenalaisempaa kohtaa, mitä voi aivan hyvin siirtää.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Jätä vastaus