Ei poikkeuslupaa Östersundomiin
Hakija Östersundomista haluaa poikkeamislupaa rakentaakseen 267 neliön omakotitalon tontilleen Östersundomissa. Huonosti on kaupunki suunnitelmistaan kertonut, jos maanomistaja tekee noin epäitsekkään hakemuksen tulevan metroaseman viereen. Ei myönnetä, ei voida myöntää missään tapauksessa. Vuoden alusta lautakunta muuten päättää nämä asiat lopullisesti.
Stora Enson suojelukaava Katajanokalla
Ajattelin ryhtyä sivistymättömäksi häiriköksi tässä asiassa, mutta huomasin, että Uudenmaan ELY-keskus on jo suojellut rakennuksen rakennussuojelulain nojalla. Suojelusta huolimatta osan tuosta väärään paikkaan rakennettu toimistotalosta voisi ottaa hyötykäyttöön liiketiloina ja jopa ilmeisesti ravintolana. Alimpaan kerrokseen näyttelytiloja ja julkisen palvelutoiminnan tiloja (?) ja ylimpään ravintola. Voi tulla hyvin suosittu ravintola. Katajanokalta ei tosin nytkään tarvitse poistua, vaikka söisi päivittäin ravintolassa ja saisi joka kerran kahden viikon porttikiellon.
Oulunkylän Hirsipadontien alueen asemakaava
Tiivistyskaava. Asuntoja noin 210 hengelle. Nykyiset asukkaat eivät pidä ajatuksesta.
Kuninkaantammen keskustan asemakaavaluonnos
Tämä on taas merkittävä päätös. Tässä tehdään asuntoja parille tuhannelle asukkaalle. Pitänee nähdä esittely. Asemakaavan saanut voimakkaita vaikutteita Haminasta. Kadut ovat pyöreitä, mutta spiraalinmuotoisia. Tämä tulee Jokeri 2:n vaikutuspiiriin.
Havainnekuvat vaikuttivat suorastaan innostavilta.
Helsingin energian poikkeamislupahakemukset
Hanasaaressa halutaan pitää hiilen esikäsittelyyn käytettävä rakennus paikallaan, koska päätökset energiahuolloista viipyvät. Myönnetään vuoden 2012 loppuun.
Mellunkylässä halutaan jatka asuinkorttelissa opetusta vuoden 2011 loppuun, koska väistötilan tarve ei ole poistunut. Myönnetään
Liikenneinvestointien talousarvioehdotus vuodeksi 2012
Kaupungin heikko taloustilanne näkyy. Rahaa riittää Kehä I:n loputtomaan sujuvoittamiseen ja Jokeri 2:n toteuttamiseen ja pieneen sälään sinne tänne. Pyörätiehankkeet keskittyvät eteläiseen suurpiiriin, isoimpana Nordenskjöldinkadun — Mechelinkadun pyörätie. Auroran sillan pitäisi valmistua. Topeliuksen kadun ratikkayhteys sijoittuu nykynäkymin vuosille 2014 — 2015.
Luin KSV;n sivuja
“Kuninkaantammen kodikas asuinalue rakentuu entiselle teollisuus- ja toimitila-alueelle kolmen kaupungin rajalle Kuninkaankolmioon. Kuninkaantammessa kaupunki ja luonto kättelevät, kävelijä on kunkku ja Jokeri 2 ‑poikittaislinjalla pääsee!”
Ihmettelin pitkään, missä alue sijaistee, sillä Espoon rajalle Rajatorpassa on lähes 4 km. Jokeri 2 on suunniteltu kulkemaan Keskuspuiston läpi, mitä en pidä täysin onnistuneena. Kuinka pitkällä ovat suunnitelmat ja milloin olisi toteutus?
Alue on 120 ha eli 1.200.000 m² tai 1,2 km². Kokoanistehokkuus noin 0,2 ja suunniteltu asukasluku 5000 + 1000 työpaikkaa. Ei heti selvinnyt ovatko nämä kaikki uusia.
Mielenkiintoista
Östersundomiinhan nimenomaan piti tulla metro ja pientaloja. Nytkö se ei käykään? No, johan sen lapsikin on ymmärtänyt jo kauan sitten, mitä sinne Östikaan oikeasti on tulossa. Maanomistajalta sikäli typerä hakemus, että enemmän nettoaisi, kun rakentaisi kunnon kerrostalon ja myisi asunnot.
Topeliuksenkadun raitiotie on erittäin positiivinen asia. Kun suunnittelu nyt etenee hyvää vauhtia, niin minusta voisi olla järkevää varata rahat 2013–14, jolloin 2013 tehtäisiin pohjatyöt (putkisiirrot jne) ja 2014 kiskotyöt. Muuten on vaarana, että Ilmala ja Kalasatama aiheuttavat rataruuhkan ja viiveitä, kun ei kaupungilla ole suunnittelu- eikä radanrakennuskapasiteettia tehdä kaikkia kohteita yhtäaikaa. Jätkä valmistuu 2012, joten 2013 olisi hyvä välivuosi tehdä Topeliusta.
ja sitten
Ettei vaan olisi hakija Östersundomista kyynisen realistinen, eli uskoo, ettei sitä metroasemaa sinne koskaan ole varaa rakentaa…
Kuninkaantammeen liittyvä eritasoliittymä. Kaavan selostuksesta, ja muutenkin, jää minulle semmoinen mielikuva että koko liittymä on ihan keskeneräinen asia kun koko Kehä II on vaiheessa ja suunnitelmat menee uusiksi. Ja jos siitä Kehä II tehdään “kaupunkimainen” niin siihen ei todellakaan sovi mikään hehtaarilittymä. Ja silti siihen ollaan investointisuunnitelmassa hinkumassa rahaa. Lukeeko virkamiehet toistensa papereita?
Helsingissä kasvaa liikennöintikulut suuruusluokkaa 10 miljoonaa vuodessa. Investointeja kannattaa suhteuttaa ja verrata siihen, koska ilman niitä tuota kehitystä ei saada kuriin. Yksi niistä investoinneista mikä pitäisi tehdä eilen on Pasilan sillan uusiminen, eli nimikkeellä “Asemapäällikönkadun sillan leventäminen” investointisuunnitelmassa. En tiedä miksi se jumittaa, mutta tuo tulee tehdä sekä raitioliikenteen sujumisen ja laajentamisen että poikittaisbussien liikenteen sujuvoittamiseksi. Tai sitten se suljetaan autoilta, nykytilanne ei käy. Valitsee siitä.
Katselin hieman Kuninkaantammen suunnitelmia ja sivuja. Yhä enemmän tulen siihen vakamukseen, etä hyödyllisimpiä koskaan lukemiani kirjoja (Ahlforsin Kompleksianalyysin jälkeen) oli Armasj J. Pullan toimittama kokoelma “Ole totinen toveri — kaskuja kaviaarimuurin takaa.”
“Jokeri 2 on suunniteltu kulkemaan Keskuspuiston läpi, mitä en pidä täysin onnistuneena. Kuinka pitkällä ovat suunnitelmat ja milloin olisi toteutus?”
Eikös se suunnitelman mukaan mene tunneliin jossakin Paloheinän ulkoilumajan nurkilla, ja putkahtaa tunnelista pois jossakin keskuspuiston toisella laidalla? Tunnelin hinta XX miljoonaa euroa.
Aiemmin tänä vuonna taidettiin linjata tuon Jokeri 2:n saapuvan tuohon tunnelin suulle Kuusmiehentietä pitkin, joka joudutaan rakentamaan uusiksi tämän takia. Hinta Y miljoonaa euroa.
Miksei maanomistaja saisi rakentaa tontilleen taloa? Nukutko yösi paremmin mikäli paikalle tulee vain 180 neliön omakotitalo ja isompi piha, vai pitäisikö omistajan lahjoittaa tonttinsa vuokra-asuntosäätiölle jotta siihen voitaisiin rakentaa kerrostalo? Jos ei ymmärrä niin pitää varmaan ottaa pakolla.
Jälleen esimerkki ihmisten (ja erityisesti Vihreiden) järjettömästä kateudesta. Voin kuvitella miten siellä naureskellaan kun taas saatiin aiheutettua paha mieli yhdelle ökyporvarille ja leikattua tämän asunnosta huone tai pari pois.
J‑P Ei ole mitään tonttia, koko tonttijakoa ei aluieella ole tehty. Siitä voi kulkea läpi vaikka katu.
“..rakentaakseen 267 neliön omakotitalon tontilleen Östersundomissa.”
Sori, taisin lukea väärin. No, onnea kuitenkin, eiköhän tuokin (oletettavasti ei-ihan-persaukinen) kansalainen tee johtopäätökset ja muuta kadun valmistuttua johonkin missä asiat hoidetaan toisella tavalla. Voitte sitten rakentaa siihen niitä kaupungin vuokra-asuntoja ja ihmetellä laskevia verotuloja.
Tuota noin… siis miten maanomistaja hakee lupaa rakentaa omakotitalon tontilleen, jota ei sitten olekaan? Siis onko tontti vai ei?
Jotenkin on alkanut tuntua jo hyvän aikaa sitten siltä, että vihreät alkavat sortua ylimielisyyteen (miksi? Ei ole mielestäni mitään syytä) ja omaan näppäryyteensä. Jopa fiksumpien jutuista ei saa selvää. Monta vaalia vihreitä äänestäneenä on alkanut arveluttaa moinen ja on pitänyt alkaa miettiä vaihtoehtoja… enkä noiden mielipidekyselyiden perusteella ole näemmä ainut. Ehkä sitten aletaan ihmisiin/äänestäjiin suhtautua ja esiintyä vakavammin, kun kannatus siirtyy RKP:n tasolle? Onko tarkoitus romuttaa ne hienot tavoitteet ja pyrkimykset, joiden vuoksi esim. minä olen vihreitä äänestänyt ja tavoitella pelkästään turhuuksien monumentteja? Sorry vaan, mutta ei tuolla tavalla kannatusta kasvateta. Ehkä tavoite todella onkin siirtyä marginaaliin???
Ensimmäisessä viestissäni käytin näköjään väärä termiä. Tonttia ei ole siinä merkityksessä kuin asemakaava määrää tontista. Kannattaa nyt muistaa, että esittelijän mielestä lupaa ei voida myöntää, eikä minun mielestäni. Mutta jos johonkin suunnitellaan metroasemaa, ei sen viereen voi rakentaa omakotitaloa, jonka olemassaolo pitäisi ottaa suunnittelunsitovaksi lähtökohdaksi.
Voisiko noihin investointeihin saada jonkun arvion siitä minkä verran kaupunki joko saa tuottoa tai säästää rahaa investoinnin avulla. Nopea veikkaus on se, että esimerkiksi Pasilan sillan leventäminen tai Topeliuksenkadun ratikkayhteys olisivat investointeja, joilla voidaan säästää varsin merkittäviä määriä rahaa julkisen liikenteen liikennekuluissa nopeuttamalla matka-aikoja.
On tyhmää säästää investoinneista, jotka parantavat kaupungin taloutta!
Samalla periaatteella Lauttasaaressa pitäisi ottaa se Länsiväylän kattamissuunnitelma uuteen tarkasteluun ja bulevardi tilalle. Pelissä on kuitenkin noin 450 000 k‑m2 rakennettavaa kapasiteettia nykyisen Koivusaarisuunnitelman lisäksi — ja suurin osa asunnoiksi kelpaavaa. Arviolla 1000€/k‑m2 rakennusoikeudelle, kaupunki voisi netota muutaman sataa miljoonaa rahaa, joilla rahoittaa muita infrastruktuurin kehittämiseen laitettavia investointeja.
Virkamiehet toppuuttelevat ajatusta Länsiväylän ottamisesta Helsingin vastuulle sillä, että näin Helsinki saisi joukon siltoja, jotka ovat menossa kalliisiin peruskorjauksiin lähitulovaisuudessa.
Se kyllä häiritsee tässä salailevassa hallinnon toiminnassa, että metroasemien tarkkoja paikkoja ei voida kertoa, ettei tonteilla voisi spekuloida, mutta sitten taas niiden viereen ei saa rakentaa — mutta mistä talonrakentaja sitten voi tietää missä saa rakentaa? Ei kai koko Östesundom kuitenkaan ole rakennnuskiellossa? Niin kauan kuin kaava on tekemättä, ja tosiaan voi tulla vaikka katu tai puistoa kyseiselle maa-alalle, tuskin siitä kovin hyvää hintaa myydessä saa. Eli jos kyseinen henkilö on ostanut maata rakentaakseen talon, voi kaupungin toiminta varmasti sapettaa.
Ei kai se talo estä maata lunastamasta yhtään sen enempää kuin että on rakentamatonta maata?
Koko Östersundom on rakennuskiellossa. Tämä on aivasn normaali toimenpide silloin, kun alue otetaan kaavoitettavaksi. Helsingissä on paljon rakennuskiellossa olevia alueita. Kyseinen tontti sijaitsee alueella, johon on tulossa ruutukaava tai jokin sen alamuoto. Se on keskellä tulevaa kaupunkimaista asutusta.
Sattuiko kukaan lukemaan Vihreä lanka ‑lehdestä jutun “Suunnittelu voisi estää kahden auton loukun”?
http://www.vihrealanka.fi/uutiset/suunnittelu-voisi-est%C3%A4%C3%A4-kahden-auton-loukun
Pistää miettimään miksi nyt Helsinki haluaa kuitenkin suunnitella Östersundomiin lisää juuri tuollaista autoilualuetta…
Eikö puhtaalta pöydältä olisi kerrankin hyvä rakentaa oikeasti hyvin suunniteltua ja näyttää mallia? Kaikkein pätevimmät suunnittelijat eivät näytä olevan virastossa töissä joten nyt olisi ollut kilpailun paikka.
Olisiko kenties mahdollista alkaa neuvottelemaan kytkykaupasta?
Helsinki ottaa haltuunsa kaikki valtiontiet ja maapohjan Kehä I:n sisäpuolella (+keski-pasila, sinne tulee myös kaupunkimotari) ja kaavoittaa ne niin kuin katsoo parhaaksi, eli bulevardeiksi.
Valtio varmaankin hauaa päästä eroon turhista kuluista, ja kaupunki pääsee kaavoituksella kaupassa plussalle?
Osmo: Eli pääkaupunkiseudun kokonaisetu jää taas intressiristiriitojen jalkoihin. Onko tietoa kuinka paljon siltojen korjaus maksaisi, jos ne tarvitsee mitoittaa bulevardimitoituksella (moottoritiemitoituksen sijasta)? Ylittäisivätkö bulevardisoinnin tulot nuo korjausinvestoinnit?
Tota joo, melkein kaikki sillat on peruskorjausiässä, mutta sitten taas käytännössä Tiehallinnolla on tietty määrä rahaa jonka se käyttää väyliin Helsingissä. Jos sitä käytetään siltoihin sitä ei käytetä johonkin muuhun, eli käytännössä kaupungin maksuosuus esimerkiki Kehä I korjauksista nousee.
Suomessa maanomistaja on “maanomistaja” ellei kuulu rikkaimpaan kahteen prosenttiin. Östersundomin rakentamisen sanelee Helsingin kaupungin virkamies- eliitti sekä Östersundomin muutamat rikkaat tehtaanomistajat sidosministereineen. Tavalliset Östersundomin asukkaat ja pienviljelijät eivät saa muuta kuin haittaa ja riesaa. Östersundomin yksityisten tonteille ei Sipoon aikana saanut rakentaa pientaloja saatikka kerrossellaisia. Yhtä mahdotonta se on ja tulee olemaan Helsingin aikakaudella.
Ihmeellistä ettei Lauttasaarelaiset vaadi länsiväylän muuttoa kaduksi? Eihän ne edes käytä koko yhteyttä suuntaan keskusta. Ja toiseen suuntaankin katajaharjun risteys on suuremmalla käytöllä. Lauttasaarelaiset antavat espoolaisten+ muut ajella kovaäänisesti noin 2 minuuttia nopeammin kamppiin halkoen L‑saaren kahtia. Kun toisena vaihtoehtona olisi kaavoittaa kalliita tontteja asuintaloille, viihtyisyyttä, kahviloita ja loistava pyöräyhteys keskustaan.
Osmo, nyt kun vihdoin pyöräilyprojekti on nimennyt hämeentien tulevaisuuden pyöräreitteihin. Niin se olisi varmaan prioriteettilistalla seuraava Mechelininkadun jälkeen? Ja sitten Mansku välillä Stenbeckinkatu-Runeberginkatu, Tukholmankatu,.. Ei enää mitään kinaporinkatu tyylisiä pyöräteitä!
Jari:
Investointiohjelmasta joka oli siis tänään käsittelyssä, varmaan tosin pöydälle kun on vaalit, näkee mitä tehdään. Huomio kannattaa kiinnittää seuraavaan vuoteen, kaikki siitä eteenpäin on suunnitelmaa ja ne elää. http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2011/Ksv_2011-04–14_Kslk_10_El/79F8DF66-2D35-41DC-9162–2CFE7F5F0D86/Investointiohjelma_2012.pdf
Kuten sivulta 5 näkee, niin Mannerheimintie on listoilla, Hämeentie ei. Sen sijaan kauan toivottu silta Nordenskiöjldinkadun yli (Aurooran silta) löytyy (sivu 6). Ja pyöräilyprojektin rahoitus.
“Virkamiehet toppuuttelevat ajatusta Länsiväylän ottamisesta Helsingin vastuulle sillä, että näin Helsinki saisi joukon siltoja, jotka ovat menossa kalliisiin peruskorjauksiin lähitulovaisuudessa.”
Tämähän merkitsee sitä, että nyt — tai siis kohta, minulle nyt on 10 vuoden aika, ja 25 vuotta lähitulevaisuus — o aika sopia uusista järjestelyistä, koska peruskorjauksen yheydessä mahdolliset muutokset on helppo tehdä. Eiköhän järjen kanssa löydy sopiva jako kustannuksiin.- Vaikka valtio maksaiskin kaikki siltojen korjauskustannukset.
Joka tapauksessa asiallisesti Hgin ja Espoon sukkat maksavat niistä — hatusta ottane — neljnneksen. Ja toiseksikin LVM:n arkkikamreeri laskee nämä korjauskulut pääkaupunkiseudun tiehankkeisiin ja punakynää tarvittavat varat muualta.
Kiitos tpyyluoma.
Ajattelin vain, kun kyseinen Hämeentie on ohitettu aina kaikissa arvioissa ja pyöräteille (yksisuuntaiset/puoli) on ollut lähes mahdoton löytää tarvetta ja tahtoa.
Ja hiljattain se vasta pääsi tavoiteverkkoon (minkä päivitettyä karttaa en netistä löydä), vaikka vieläkin osa poliitikkoja ja virkamiehiä ei ymmärrä sen tarpeellisuutta. Mutta kun kerta listalle pääsi ja kaikki sitä pyöräilleet tietää kadun “leppoisuuden”. Niin vuoteen 2016- sitä mielestäni ei voi jättää. Tuossakin listassa on monta kyseenalaisempaa kohtaa, mitä voi aivan hyvin siirtää.