_

Fillarilla kulkee kaikki

Pekingissä ihailin aikanaan, mitä kaikkea fillarilla voi kuljettaa. Peräkärryyn saa rahdatuksi vaikka kokonaisen sohvakaluston, siis sohvan ja kaksi nojatuolia. Pyörään voi lastata huomattavan painaviakin lasteja, kunhan ylämäkeä varten on kunnon vaihteet.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että Suomessa myynnissä olevissa peräkärryissä ei yleensä ole jarruja. Jos siis lastaa peräkärryyn liki sadan kilon edestä sadan euron seteleitä, ajoneuvoa voi olla hankala ohjata jyrkässä alamäessä, varsinkin jos siinä on mutka.

kiinalainen-fillari

17 thoughts on “Fillarilla kulkee kaikki

  1. Lastasin juuri ihan täyden kauppakärryn jossa kymmeniä litroja nesteitä yms tuollaiseen lasten pyörä-peräkärryyn.
    Koska kotiin on lähinnä alamäkeä, tuli sitä kotiin huristaessa mieleen että käytän itseasiassa noihin juomiin rekan pakkaamaa kineettistä energia hyväkseni koska ne “työntävät” minut kotiin varsinkin pikku tasasten läpi.
    Eli pitäsköhän kaikki kaupat rakentaa mäkien huipuille, jolloin kaman kotiin kuljetus pyörällä on huomattavan helppoa kunhan varmistaa asuvansa mäen alla. Vihreille teema!

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Hei mistä tämä “Pyörällä kulkee kaikki”-slogan on peräisin? Minun isä toistelee sitä aina, kun on omasta mielestään kuljettanut pyörässä jotain erityisen suurta, mutta en Googlettamalla onnistunut löytämään mitään.

    Pyörällä (ilman peräkärryä) pystyy kuljettamaan kaiken, mikä mahtuu henkilöautoonkin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. tcrown: “Nytpä tiedänkin kenen puoleen kääntyä kun seuraavan kerran pitää saada pyykkikone siirtymään;)”

    :):/

    Jatkan juhannuksen kunniaksi rentoa näkökulmaa:

    Meillä (jääkaapilla kaksi keski-äkäistä ilman lapsia; jääkaapin sijainti 1,5 km Hesan keskipisteestä) hoituvat lähes kaikki päivittäiset menot ilman autoa.
    Pois kuitenkin henkselinpaukuttelu: monilla ei ihan oikeasti hoidu.

    Meilläkin on käytettynä ostettu farmari hyvien harrastusten takia. Kanootteja ja vanhoja huonekaluja ei saa fillarilla kulkemaan. Ei ainakaan liikenneturvallisesti. Tosin seuran veteraanit kertovat 50-luvulla vieneensä yhtä kanoottia kahdella fillarilla, olkapäillä, vajalta rautatieasemalle:)
    Mutta vaikkapa Turun saaristoon saakka en konstia kokeilisi…

    Vakavammin: ei tarvita kuin kaksi “vaahtosammuttimen kokoista” ja/tai iso koira + asunto lähiössä – tai kaukiossa – kun auto käytännössä, toistan käytännössä, on välttämättömyys.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Porissa katselin Jazzien aikaan kuinka joku tuli kanootilla Kokemäenjokea pitkin, nousi maihin, veti kanootin perässään ylös ja laittoi sen peräkärryksi polkupyörän perään. Luultavasti turvallinen, ja ehkä myös laillinen tapa kuljettaa kanoottia.

    Hervannan Sanomissa oli muutama vuosi sitten juttu tamperelaisesta moottoripyöräilijästä, joka veti mp:n perässä kirkkovenettä (huvin vuoksi). Täysin laillisesti.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. Taitaapi olla kiinanpojilla pyörät ja kärryt vahvempaa tekoa. Fillarit ja kärryt täytyy lujuudeltaan mitottaa sellaiseksi, että kestää isommankin kuorman. Miten on meillä myytävien fillareiden ja kärryjen laita, taitaapi ratketa hitsisaumat tai putket vääntyä jos rupeaa huonekaluja kuljettamaan. Puhumattakaan vanteista ja pinnoista.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. “Vakavammin: ei tarvita kuin kaksi “vaahtosammuttimen kokoista” ja/tai iso koira + asunto lähiössä – tai kaukiossa – kun auto käytännössä, toistan käytännössä, on välttämättömyys.”

    Raportoin täältä lähiössä että minulla on useampi naapuri jolla on lapsikatras, kissoja, koiria, jne. eikä autoa. Vaikuttavat käytännössä ihan tyytyväisiltä. Ja jos pitää mennä vaikka Juhannuksen viettoon, niin ainahan voi vuokrata auton.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  7. Täällä Kiinassa tuollaisessa isossa tavarankuljetusfillarissa on normaalin jarrun lisäksi sellainen erillinen käsijarru, joka vaikuttaa nimenomaan takapyöriin. Tuollaisia oli riksoinakin aiemmin paljon eli siinä oli matkustajapaikat kahdelle, mutta sittemmin sellaiset taksit on kielletty monessa kiinalaiskapungissa, esimerkiksi täällä Fuzhoussa. Tavaraa kyllä kuljetetaan paljon tuollaisilla.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.