Pekingissä ihailin aikanaan, mitä kaikkea fillarilla voi kuljettaa. Peräkärryyn saa rahdatuksi vaikka kokonaisen sohvakaluston, siis sohvan ja kaksi nojatuolia. Pyörään voi lastata huomattavan painaviakin lasteja, kunhan ylämäkeä varten on kunnon vaihteet.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että Suomessa myynnissä olevissa peräkärryissä ei yleensä ole jarruja. Jos siis lastaa peräkärryyn liki sadan kilon edestä sadan euron seteleitä, ajoneuvoa voi olla hankala ohjata jyrkässä alamäessä, varsinkin jos siinä on mutka.
Lastasin juuri ihan täyden kauppakärryn jossa kymmeniä litroja nesteitä yms tuollaiseen lasten pyörä-peräkärryyn.
Koska kotiin on lähinnä alamäkeä, tuli sitä kotiin huristaessa mieleen että käytän itseasiassa noihin juomiin rekan pakkaamaa kineettistä energia hyväkseni koska ne “työntävät” minut kotiin varsinkin pikku tasasten läpi.
Eli pitäsköhän kaikki kaupat rakentaa mäkien huipuille, jolloin kaman kotiin kuljetus pyörällä on huomattavan helppoa kunhan varmistaa asuvansa mäen alla. Vihreille teema!
Kiinassa pyörän tarakalla kulkee jopa pari sikaa kotiin markkinoilta, kun ne on ensin sullottu narusäkkiin ja tehty liikuntakyvyttömiksi.
Hei mistä tämä “Pyörällä kulkee kaikki”-slogan on peräisin? Minun isä toistelee sitä aina, kun on omasta mielestään kuljettanut pyörässä jotain erityisen suurta, mutta en Googlettamalla onnistunut löytämään mitään.
Pyörällä (ilman peräkärryä) pystyy kuljettamaan kaiken, mikä mahtuu henkilöautoonkin.
http://www.funny-potato.com/images/china/biking-in-china.jpg
Artturi, “Auto, sillä kulkee kaikki”, oli aikanaan Autoliiton slogan.
“Pyörällä (ilman peräkärryä) pystyy kuljettamaan kaiken, mikä mahtuu henkilöautoonkin.”
Nytpä tiedänkin kenen puoleen kääntyä kun seuraavan kerran pitää saada pyykkikone siirtymään;)
Eipä sattunut Googlen haaviin kuvaa kiinalaisesta tavarapyörästä. Tässä mallissahan ketjut laahavat liki maassa ja jarrutus tapahtuu polkemalla taaksepäin.
Katsahdin Flying Pigeon pyörätehtaan nykyisiä mailleja, mutta eipä näillä malleilla enää possua sidottuna sorkistaan markkinoille tarakalla viedä.
http://www.flying-pigeon.cn/egoods.asp?bclass=93
tcrown: “Nytpä tiedänkin kenen puoleen kääntyä kun seuraavan kerran pitää saada pyykkikone siirtymään;)”
:):/
Jatkan juhannuksen kunniaksi rentoa näkökulmaa:
Meillä (jääkaapilla kaksi keski-äkäistä ilman lapsia; jääkaapin sijainti 1,5 km Hesan keskipisteestä) hoituvat lähes kaikki päivittäiset menot ilman autoa.
Pois kuitenkin henkselinpaukuttelu: monilla ei ihan oikeasti hoidu.
Meilläkin on käytettynä ostettu farmari hyvien harrastusten takia. Kanootteja ja vanhoja huonekaluja ei saa fillarilla kulkemaan. Ei ainakaan liikenneturvallisesti. Tosin seuran veteraanit kertovat 50-luvulla vieneensä yhtä kanoottia kahdella fillarilla, olkapäillä, vajalta rautatieasemalle:)
Mutta vaikkapa Turun saaristoon saakka en konstia kokeilisi…
Vakavammin: ei tarvita kuin kaksi “vaahtosammuttimen kokoista” ja/tai iso koira + asunto lähiössä — tai kaukiossa — kun auto käytännössä, toistan käytännössä, on välttämättömyys.
Porissa katselin Jazzien aikaan kuinka joku tuli kanootilla Kokemäenjokea pitkin, nousi maihin, veti kanootin perässään ylös ja laittoi sen peräkärryksi polkupyörän perään. Luultavasti turvallinen, ja ehkä myös laillinen tapa kuljettaa kanoottia.
Hervannan Sanomissa oli muutama vuosi sitten juttu tamperelaisesta moottoripyöräilijästä, joka veti mp:n perässä kirkkovenettä (huvin vuoksi). Täysin laillisesti.
Taitaapi olla kiinanpojilla pyörät ja kärryt vahvempaa tekoa. Fillarit ja kärryt täytyy lujuudeltaan mitottaa sellaiseksi, että kestää isommankin kuorman. Miten on meillä myytävien fillareiden ja kärryjen laita, taitaapi ratketa hitsisaumat tai putket vääntyä jos rupeaa huonekaluja kuljettamaan. Puhumattakaan vanteista ja pinnoista.
“Vakavammin: ei tarvita kuin kaksi “vaahtosammuttimen kokoista” ja/tai iso koira + asunto lähiössä — tai kaukiossa — kun auto käytännössä, toistan käytännössä, on välttämättömyys.”
Raportoin täältä lähiössä että minulla on useampi naapuri jolla on lapsikatras, kissoja, koiria, jne. eikä autoa. Vaikuttavat käytännössä ihan tyytyväisiltä. Ja jos pitää mennä vaikka Juhannuksen viettoon, niin ainahan voi vuokrata auton.
Laitoin omaan blogiini kuvan vastaavasta logistisesta ihmeestä. Kiinasta, kuinkas muuten.
Kulkee sitä tavaraa myös Euroopassa:
http://www.youtube.com/watch?v=1YUdKXeU-ns&feature=related
Tosin en kehoita harrastamaan moista kovin tuulisella säällä.
Täällä Kiinassa tuollaisessa isossa tavarankuljetusfillarissa on normaalin jarrun lisäksi sellainen erillinen käsijarru, joka vaikuttaa nimenomaan takapyöriin. Tuollaisia oli riksoinakin aiemmin paljon eli siinä oli matkustajapaikat kahdelle, mutta sittemmin sellaiset taksit on kielletty monessa kiinalaiskapungissa, esimerkiksi täällä Fuzhoussa. Tavaraa kyllä kuljetetaan paljon tuollaisilla.
Niin vielä, tuohan ei ole polkupyörä peräkärryllä, vaan iso kolmipyörä, jossa polkimet vaikuttavat taka-akseliin. Nappaan vaikka kuvan, kun sopivasti tulee vastaan.
“Laitoin omaan blogiini kuvan vastaavasta logistisesta ihmeestä. Kiinasta, kuinkas muuten.“
Onneksi noi on tyhjia styroxpakkauksia :). Mutta ratkeaa se “varsan selka” niillakin.
Pari kuvaa kiinalaisesta tavarankuljetusfillarista ja sen jarrusysteemista:
http://voristo.1g.fi/kuvat/Fuzhoun+kaupunkiliikennetta/Polkupyorat/IMG_7780.jpg
http://voristo.1g.fi/kuvat/Fuzhoun+kaupunkiliikennetta/Polkupyorat/IMG_7781.jpg