45. Isoveli valvoo?

Päätin joukkois­taa kehit­teil­lä ole­van kir­jani Talous ja kaupun­ki ja julka­ista sen luku ker­ral­laan kom­men­toitavak­si. Sekä kri­it­tiset että kan­nus­ta­vat kom­men­tit ovat hyvin tervetulleita.

===

Älykäs liiken­teen hin­noit­telu edel­lyt­täisi väistämät­tä satel­li­it­ti­paikan­nus­ta. Kiin­teisi­in tul­li­ra­joi­hin ver­rat­tuna tämä on olen­nais­es­ti parem­pi, mut­ta onko se niin paljon parem­pi, että sen edel­lyt­tämä kallis investoin­ti kan­nat­taa tehdä? Pelkästään Suomea ajatellen jär­jestelmää tuskin kan­nat­taa suun­nitel­la. Tämän tulisi olla EU-tasoinen han­ke. EU vaatii jo nyt autoi­hin jär­jestelmän, joka ilmoit­taa sen sijain­nin onnet­to­muu­den sattues­sa, vaik­ka kul­jet­ta­jas­ta ei tähän olisikaan.

Moni kavah­taa tätä mah­dol­lisu­ut­ta peläten kiinalaistyyp­pistä valvon­tay­hteiskun­taa. Samat ihmiset pitävät kuitenkin taskus­saan äly­puhe­lin­ta, joka rapor­toi sijain­nin tun­nol­lis­es­ti eteen­päin. Vaik­ka säädet­täisi­in, ettei kerät­tyä tietoa saa käyt­tää muuhun, moni epäilee, että kuitenkin käytet­täisi­in. Var­maankin todel­la olisi houku­tus käyt­tää dataa vaikka­pa sen selvit­tämiseen, kuka ajoi lapsen kuo­li­aak­si suo­jatiel­lä ja pak­eni paikalta.

Lasku­tus­datan väärinkäyt­tö olisi yksinker­tais­in­ta estää niin, että koko lasku­tus perus­tu­isi autossa ole­vaan lait­teeseen, joka ei lähetä eteen­päin muu­ta kuin euromäärän. Mak­sa­jan oikeustur­van takaamisek­si tiedot voitaisi­in ava­ta, jos mak­sa­ja halu­aa tark­istaa lasku oikeel­lisu­u­den, mut­ta jos tätäkään ei halu­ta, laite tal­let­taisi vain euromäärät.

Myyr­man­nin kaup­pakeskuk­ses­sa vuon­na 2002 tapah­tuneen pom­miräjähdyk­sen jäl­keen syyl­lisek­si tode­tun nuoren miehen liikku­mi­nen edeltäneinä tun­teina selvitet­ti­in HSL:n tiedoista hänen matkako­rt­tin­sa käytön perus­teel­la. Tieto­suo­javi­ra­nomaiset reagoi­vat tähän kieltämäl­lä näi­den tieto­jen kaiken hyväk­sikäytön. Tämä on vaikeut­tanut huo­mat­tavasti aikataulu- ja reit­tisu­un­nit­telua, mut­ta siihen on tyy­tymi­nen. Tyy­tyä saa­vat toisaal­ta myös joukkoli­iken­teen matkus­ta­jat siihen, että tieto­jen hyväk­sikäyt­tö on kiel­let­tyä mut­ta ei mah­do­ton­ta. Mik­si joukkoli­iken­teen käyt­täjien yksi­ty­isyys on vähem­män arvokas asia kuin autoil­i­joiden yksityisyys?

Moni taitaa kavah­taa satel­li­it­ti­paikan­nus­ta tosi­asi­as­sa sik­si, etteivät ylipään­sä pidä autoil­i­joiden laskut­tamis­es­ta. Tämän uud­is­tuk­sen ei tarvit­sisi lisätä autoil­i­joiden keskimääräisiä meno­ja lainkaan, vaan kohdis­taa ne vain toisin.

Seu­raa­va luku tästä

Kir­jan alku­un tästä.

32 vastausta artikkeliin “45. Isoveli valvoo?”

  1. Autoon sijoitet­ta­va laite pois­taisi yksi­ty­isyy­den­suo­jan ongel­mat. Tilalle voisi tul­la oikeu­den­mukaisu­u­den ongel­ma. Kenen vas­tu­ul­la autossa ole­van lait­teen toim­inta on?

    https://yle.fi/a/74–20068305

  2. Paikan­nuk­sen avul­la voisi myös yksinker­tais­es­ti estää nyky­isin niin yleisen auto­jen liikku­misen vääri­in paikkoi­hin. Jos yrität ajaa kiel­toalueelle, kevyen liken­teen väylälle tai jalka­käytävälle, autosi sanoo EI. Tämä olisi oikeasti kaupunki­lais­ten tur­val­lisu­ut­ta ja mukavu­ut­ta paran­ta­va uudistus.

    Kyse ei ole mis­tään kallista asi­as­ta. Sama tekni­ik­ka on esimerkik­si sähköpotku­lau­ta­op­er­aat­to­rien käytössä jo nyt mut­ta ne eivät halua ottaa sitä käyt­töön yrit­täessään kiristää kaupungilta monopolisopimuksia.

  3. Kyl­lä uusis­sa autois­sa on paikan­nus mahdollisuus,mutta miten toim­i­taan van­ho­jen auto­jen kanssa, jot­ka ovat liiken­teessä vielä vuosikym­meniä. Mitä jos omis­taa use­am­man van­hem­man auton?

    Ymmär­rän hyvin, että siinä tapauk­ses­sa ei hyp­itä riemus­ta, jos EU-lain­säädän­nöl­lä pakote­taan asen­ta­maan kaikki­in van­hoi­hin lint­toi­hin jälki­asen­teinen EU-rahas­tus­bok­si. Perus­suo­ma­lais­ten kan­na­tus ainakin nousisi tuossa.

    1. Ei GPS-paikan­nuk­sen ja laskut­tamisen mah­dol­lis­ta­va mokku­la mikään mah­do­ton jälki­asen­net­ta­va olisi, ja mas­sat­uotet­tuna hin­takin olisi korkein­taan kymppe­jä. Sähköt auton akus­ta, anten­ni tuulilasin sisäpin­taan sopi­val­la liimal­la kiinni.

      Toki voidaan min­un puolestani antaa myös mah­dol­lisu­us mak­saa kilo­me­treistä kat­sas­tuk­sen yhtey­dessä matkamit­tarin mukaan. Hin­ta las­ke­taan kilo­metri­hin­noit­telun mak­sim­i­tak­san mukaan, ei tarvitse asen­taa minkään­laista valvontalaitetta.

  4. Niin anna sille nyt peukalokin ja vasen jal­ka sekä yhden­ver­taisu­u­den vuok­si vähem­mistö­val­tu­ute­tulle ja kaiken­maail­man tasa-arvo duumille lisää val­taa jot­ta pako­laisik­si ei var­masti tule kuin uskon­no­lista globaalia enem­mistöä ole­via miehiä eikä niitä vain­ot­tu­ja vaan nimeno­maan niitä vain­oa­jia: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010845599.html

    “Those who would give up essen­tial Lib­er­ty, to pur­chase a lit­tle tem­po­rary Safe­ty, deserve nei­ther Lib­er­ty nor Safety.”

    Suomes­sa kalte­va­p­in­ta tähän men­nessä on toteu­tunut aina läh­es joka asiassa..

    1. Niitä joiden mielestä väki­val­ta on aliar­vostet­tu ongel­man­ratkaisukeino löy­tyy valitet­tavasti Suomes­takin ja ihan val­tahier­arkian huip­ul­ta eli eduskun­nan puhemiehestä lähtien.Nuorten miesten asen­teet väki­val­taa kohtaan ovat valitet­tavasti käyneet myös yhä hyväksyvim­mik­si ja siitä osoituk­se­na on se kuin­ka moni heistä hyväksyy väki­val­lan myös naisia kohtaan. 

      Mut­ta tuskin­pa se johtuu liiken­teen seu­ran­nas­ta vaan aivan muista syistä. San­o­taanko vaik­ka että somes­sa tyh­myys on päässyt tiivistymään ja fasis­tiset aat­teet lumoa­maan. Siitä olen samaa mieltä ettei noille väki­val­taa ihan­noiville pidä antaa tilaa jos halu­taan elää tur­vas­sa ja kuitenkin vapaina.

      1. Se ei ole väki­val­taa, ettei ote­ta väki­val­taisia fun­dal­is­te­ja maa­han. Ja tuo sun kir­joituk­sesi oli niin hienoa sivu­raiteelle vetoa, että vr:ltä voisi löy­tyä työ­paik­ka. Neu­vosto­pro­pa­gan­dan aikaan­han tuo omak­sut­ti­in suomen poli­ti­ikkaan, että aina ohjat­ti­in keskustelu muuhun ikävä kyl­lä se jäi moni­in puolueisi­in elämään.

  5. Jo mon­ta vuot­ta sit­ten Jor­ma Ollilan johta­ma työryh­mä ehdot­ti muis­taak­seni autovero­tuk­sen jär­jestämistä auto­jen seu­ran­nan avul­la. Siihen reagoiti­in julk­isu­udessa myön­teis­es­ti: hienoa tekni­ikan hyö­tykäyt­töä. Mut­ta ei siitä mitään ole seu­ran­nut. Ei kai syy ole siinä, että samoil­la tiedoil­la voitaisi­in saa­da joku rikolli­nen kiin­ni. Valvon­takameroi­ta on kaikkial­la eikä sitä pahek­su­ta. Enin­tää pahek­su­taan, jos kam­er­aa ei ole ollut paikas­sa, jos­ta kai­vat­taisi­in kuvaa. Yksi­ty­isyyt­tä suo­jel­laan kovin epäjohdonmukaisesti.

  6. Miten se onkin niin, että tässä maas­sa asi­at lip­sah­ta­vat hel­posti nurin niskoin. Ote­taan­pa esimerkik­si tuo väestörek­isteri. Sieltä luovute­taan suju­vasti henkilöä koske­via tieto­ja, ellei itse ase­ta luovu­tuskiel­toa omi­in tietoi­hin­sa! Tämähän on päin per­set­tä. Luovu­tuskiel­lon tulisi olla rek­isterin ole­tusase­tus, ja jos olet jostain syys­tä halukas tieto­je­si jakamiseen, voisit antaa toimelle nimeno­maisen suos­tu­muk­sesi. Vaan eipä ole vaikea arva­ta, kenen tai parem­minkin kei­den taloudel­lisia etu­ja täl­lä jär­jestelmäl­lä aje­taan. Niiden kansalais­ten lukumäärä, jot­ka suos­tu­muk­sen­sa antaisi­vat, olisi epäilemät­tä pieni mur­to-osa siitä mas­si­ivis­es­ta enem­mistöstä, joka ei edes tiedä tieto­jen­sa ole­van arvokas­ta kauppatavaraa.

  7. Pelko, että vira­nomaiset käyt­tävät kerät­tyjä tieto­ja muuhun kuin oli alun­perin tarkoi­tus, perus­tuu koke­muk­seen. Jos lupa annetaan, niin vira­nomaiset vetävät lop­ul­ta käytön luval­lisu­u­den ääri­laitaan ja yleen­sä ainakin har­maalle alueelle. 

    Kun reilu kolmekym­men­tä vuot­ta sit­ten mah­dol­lis­tet­ti­in vira­nomaisille pankki­tilin tieto­jen saami­nen, tätä perustelti­in vakavien talous­rikosten tor­jun­nal­la ja annet­ti­in ymmärtää tieto­ja haet­ta­van vain poikkeustapauk­sis­sa. Mikä on tulos: Kela on jo vuosia hak­enut ruti­ini­no­mais­es­ti tuen­hak­i­joiden pankki­til­i­tiedot edes ilman mitään epäi­lype­r­ustet­ta. Muu­ta­ma vuosi sit­ten verot­ta­ja keräsi kaik­ki suo­ma­lais­ten rahoi­tus­laitosten ulko­maille suun­tau­tuneet mak­su­ta­pah­tu­mat luot­toko­rt­ti­mak­su­ja myöten. Asia ei olisi edes tul­lut yleiseen tietoon, elleivät pankit olisi valit­ta­neet asi­as­ta tehtävän aiheut­tamien kus­tan­nusten vuoksi.

    Lisäk­si useil­la vira­nomaisil­la tun­tuu ole­van asen­teena käyt­tää tieto­ja luvista piit­ta­mat­ta, vaik­ka edes lupaa ei olisi. Konkreet­ti­nen esimerk­ki on Mika Myl­lylän kuolinsyy:
    https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014032718161680

  8. En ihan pure­mat­ta niele tuo­ta näke­mys­tä satel­li­it­ti­paikan­nuk­sen vält­tämät­tömyy­destä liiken­teen älykkäässä hinnoittelussa. 

    Eri­laiset ohjelmis­to- ja logis­ti­ikkayri­tyk­set ovat kehit­täneet algo­rit­me­ja reit­tien suun­nit­telu­un ja ajoneu­von tai ihmisen liikku­misen seu­ran­taan. Näis­sä yksi oleelli­nen havain­to on, että autoli­iken­teessä mah­dol­lis­ten reit­tien määrä on rajalli­nen. Jos auto ajaa tietyn reit­tip­is­teen (joi­ta mon­esti kut­su­taan reimareik­si) kaut­ta, sil­lä on käytössään vain rajalli­nen määrä reit­te­jä, usein vain yksi, seu­raavalle reimar­ille. Reimarip­is­teisi­in vain rek­isterik­il­ven tun­nis­tus, niin aje­tut matkat saadaan rek­isteröi­tyä tähän tarkoituk­seen riit­täväl­lä tarkku­udel­la. Tarvit­ta­vat kam­er­at mak­sa­vat sata­sia kap­pale, joten niitä saadaan sijoitet­tua Helsinki­in tuhan­sia satel­li­it­ti­jär­jestelmän Helsin­gin alueelle jyvitet­tävil­lä kehityskustannuksilla. 

    Toki jotkut autoil­i­jat voivat jäädä reimarei­den väli­in pyörimään ympyrää parkkipaikkaa tms. etsiessään, mut­ta täl­löin on yleen­sä kysymys maalais­serkus­ta, joka ei osaa ajaa pysäköintiluolaan.

    Tietenkin rek­isterik­il­pi­tiedot rek­isteröivän jär­jestelmän tieto on huo­mat­tavasti enem­män yksi­ty­isyyt­tä loukkaavaa kuin blo­gistin ehdot­ta­ma vain eurotiedon välit­tävä satel­li­it­ti­bok­si. Psykol­o­gis­es­ti kam­er­apo­h­jainen jär­jestelmä saat­taa kuitenkin olla helpom­min hyväksyttävissä.

  9. Poli­isi tulisi 100 % var­muudel­la vaa­ti­maan pääsyä ko. tietoi­hin, eikä todel­lakaan vain oikeasti vakavien rikosten tutkinnassa.

  10. Kysyin Microsoft­in Copi­lot tekoä­lyltä tätä: 

    “Nyky­isin ihmis­ten toim­intaa seu­raa moni eri jär­jestelmiä, jot­ka keräävät ja analysoi­vat suuria määriä dataa meistä. Tämä kehi­tys tuo mukanaan usei­ta riske­jä sekä yksilöille että yhteiskun­nalle laa­jem­minkin. Ker­ro näistä riskeistä tarkemmin.”

    Tekoä­ly vas­tasi näin:

    1. Yksi­ty­isyy­den menetys
    Yksi merkit­tävim­mistä riskeistä on yksi­ty­isyy­den mene­tys. Kun kam­er­at, puhe­limet ja muut lait­teet keräävät jatku­vasti tietoa käyt­täjistään, yksi­ty­isyys voi vaaran­tua. Ihmiset eivät aina ole tietoisia siitä, mitä tieto­ja heistä kerätään ja mihin niitä käytetään. Tämä voi johtaa tilanteisi­in, jois­sa henkilöko­htaiset tiedot vuo­ta­vat tai niitä käytetään ilman suostumusta.
    2. Tietoturvariskit
    Datankeru­u­jär­jestelmät ovat alt­ti­ita kyber­hyökkäyk­sille. Jos kerät­ty tieto pää­tyy vääri­in käsi­in, se voi aiheut­taa vakavia seu­rauk­sia, kuten iden­ti­teet­ti­varkauk­sia tai taloudel­lisia mene­tyk­siä. Tietovuodot voivat myös vahin­goit­taa organ­isaa­tioiden mainet­ta ja luot­ta­mus­ta asi­akkaitaan kohtaan.
    3. Diskrim­i­naa­tio ja syrjintä
    Kerät­ty data voi johtaa syr­jivi­in käytän­töi­hin, eri­tyis­es­ti jos algo­rit­me­ja käytetään päätök­sen­teossa ilman riit­tävää valvon­taa. Esimerkik­si työn­haus­sa tai lainan myön­tämisessä käytet­tävät algo­rit­mit voivat perus­tua ennakkolu­u­loi­hin tai vääristyneisi­in tietoi­hin, mikä voi johtaa epäoikeu­den­mukaiseen kohtelu­un tietyis­sä ryhmissä.
    4. Sosi­aa­li­nen kontrolli
    Laa­ja datan keruu mah­dol­lis­taa sosi­aalisen kon­trol­lin lisään­tymisen. Hal­li­tuk­set tai yri­tyk­set voivat käyt­tää kerät­tyä tietoa valvoak­seen kansalais­ten käyt­täy­tymistä ja rajoit­taak­seen hei­dän vapaut­taan. Tämä voi johtaa autori­taarisi­in käytän­töi­hin, jois­sa kansalais­ten oikeuk­sia poljetaan.
    5. Psykol­o­giset vaikutukset
    Jatku­va valvon­ta voi vaikut­taa ihmis­ten käyt­täy­tymiseen ja psykol­o­giseen hyv­in­voin­ti­in. Kun ihmiset tietävät ole­vansa jatku­vasti tarkkail­tavina, he saat­ta­vat muut­taa käyt­täy­tymistään tai kokea ahdis­tus­ta ja stres­siä. Tämä “valvon­takult­tuuri” voi vähen­tää luovu­ut­ta ja avoimuut­ta yhteiskunnassa.
    6. Aivope­su ja väärän infor­maa­tion jakelu
    Kerät­tyjä tieto­ja voidaan käyt­tää myös sosi­aalises­sa medi­as­sa ja muil­la alus­toil­la aivope­su­un sekä väärän infor­maa­tion jakelu­un. Algo­rit­mit voivat manip­u­loi­da ihmis­ten näke­myk­siä ja usko­muk­sia esit­tämäl­lä heille valikoitu­ja sisältöjä, jot­ka vahvis­ta­vat hei­dän ennakkokäsi­tyk­siään tai harhaan­jo­hta­vat heitä todel­lisu­u­den ymmärtämisessä. Tämä ilmiö voi vaaran­taa ihmis­ten kyvyn erot­taa tosi­asi­at fik­tios­ta sekä heiken­tää demokraat­tista keskustelua yhteiskunnassa.
    7. Eet­tiset kysymykset
    Datan keruu herät­tää myös eet­tisiä kysymyk­siä siitä, kuka saa käyt­tää tätä tietoa ja mihin tarkoituk­si­in sitä voidaan hyö­dyn­tää. Eri taho­jen intres­sit voivat olla ris­tiri­idas­sa keskenään, mikä tekee datan hallinnas­ta monimutkaista.

  11. “joka ei lähetä eteen­päin muu­ta kuin euromäärän..”

    Ei tarvi­ta edes tätä. Riit­tää että autoil­i­ja lataa kor­tille rahaa, lait­taa kortin autossa ole­vaan laitte­seen. Laite ei lähetä mitään. 

    Kun auto menee kat­sas­tuk­seen, tai poli­isi pysäyt­tää sen, tai liiken­teen­valvn­ta lähi­etäisyy­deltä lähet­tää kyse­lyn lait­teelle, voidaan varmis­taa että kaik­ki liik­keet on laskutet­tu oikein, eikä laitet­ta ole käpelöity. 

    Jos kort­ti­in ei liitä käyt­täjän nimeä, myös matkati­eto­ja voi kerätä aina kun kort­ti­in ladataan lisää rahaa ja tiedot ovat anonyymeja.

  12. >Samat ihmiset pitävät kuitenkin taskus­saan äly­puhe­lin­ta, joka rapor­toi sijain­nin tun­nol­lis­es­ti eteenpäin.

    Tämä ei ole mikään kaksi­nen peruste: tuo­takaan ei saisi tapah­tua ja itse asi­as­sa voimas­sa ole­va EU-sään­te­ly kieltää paikkatiedon käytön ilman nimeno­maista, erik­seen annet­tua ja oikeasti vapaae­htoista suos­tu­mus­ta, mis­sä viimeinen koh­ta tarkoit­taa sitä, ettei tuol­laista suos­tu­mus­ta saa aset­taa palvelun t. muun tuot­teen toimit­tamisen ehdok­si. Eri asia tietenkin on, että Meta ym. amerikkalaiset fir­mat eivät suvaitse EU-sään­te­lyä nou­dat­taa ja Irlan­nin tieto­suo­javi­ra­nomainen (jolle asia kuu­luu, kos­ka EU-alueen pääkont­torit ovat siel­lä) ei pelkästään kat­so tuo­ta läpi sormien, vaan avus­taa akti­ivis­es­ti (var­maankin, kos­ka EU-alueen pääkont­torit on muuten uhat­tu siirtää muualle). (lähde: http://www.noyb.eu)

  13. Eipä ole syytä luot­taa etteikö tieto­ja käytet­täisi muuhun kuin alku­peräiseen tarkoituk­seen, kun Poli­isi sitkeästi ajaa passien sor­men­jälkien käyt­töä rikos­tutk­in­taan, vaik­ka alun perin on pyhästi luvat­tu, ettei niitä käytetä muuten kuin passin bio­metrisenä tun­nis­teena. Tosin, jos saisi­vat tah­ton­sa läpi, niin tulisi pet­tymys, kun EU-tason tieto­suo­jan keskeinen peri­aate on juuri tuo, ettei tieto­ja saa käyt­tää muuhun kuin alku­peräiseen käyt­tö­tarkoituk­seen ja onpa EU-tuomiois­tu­imen päätös siitäkin, ettei mas­savalvon­ta ole sallittua.

    1. Itse en sivu­men­nen sanoen usko, että tähän auton­seu­ran­ta-asi­aan tulee ikinä mitään EU:n tasoista ratkaisua, ainakaan niin kauan kuin Sak­sa on EU:n jäsen. Olen yksi­ty­isyy­den­suo­jan sään­te­lyä koske­vaa ver­tail­e­van oikeusti­eteen kir­jal­lisu­ut­ta luke­mal­la saanut kuvan, että Sak­sas­sa on — kahdes­ta peräkkäis­es­tä dik­tatu­urista vedet­ty­jen ope­tusten tulok­se­na — nykyään läh­es häkel­lyt­tävän vah­va yksi­ty­isyy­den­suo­ja, joka huitelee tiukku­udessaan kaukaa ohi vielä EU:n GDPR-tieto­suo­ja-ase­tuk­ses­takin. Ja tämä yksi­ty­isyy­den­suo­ja naut­tii lisäk­si hyvin vah­vaa kansan­su­o­sio­ta ja poli­ti­soituu äärim­mäisen herkästi, jos siihen koetaan kohdis­tu­van mitään uhkaa.

  14. ensik­si, kan­natan ruuhka­mak­su­ja, ja ne pitää tul­la taval­la tai toisel­la. pitäisi vain kinastel­la teknologiasta.

    itse näen että autoil­i­joille kuu­luu yksi­ty­isyys, mut­ta siihen kuu­luu myös yksi­tyiset toim­i­jat, mik­it ja kam­er­at sisäl­lä, info­taulu ja ym, eikä vain pelkkä paikan­nus. yksi­ty­isi­in toim­i­joi­hin kuu­luu sekä teknolo­gia yhtiöt kuin auto­valmis­ta­jatkin. useim­miten yksi­ty­is­ten yhtiöi­den moti­iv­it ovat kam­mot­tavampia kuin val­tioiden. merkit­tävänä poikkeuk­se­na venäjä. pitäisikö ensik­si kor­ja­ta yri­tys­ten moti­iv­it ja sit­ten vas­ta vak­tio­val­lan tieto­jen keräily.

    itse olen men­nyt enem­män sille lin­jalle että tieto­ja ei pitäisi tal­len­taa jon­nekin tai lähet­tää ollenkaan pil­veen. jos tiedot menee jon­nekin pil­veen niin enem­min tai myöhem­min joku väärinkäyt­täjä käyt­tää niitä, ja pahim­mat eivät usein ole valtiovalta.

    jos ajatel­laan kiinalaista valvon­ta yhteiskun­taa. niin teknolo­gia on jo tääl­lä, siis län­si­mais­sa. ja se tapah­tuu lähin­nä taval­lis­ten äly­puhe­lim­ien kaut­ta. jos äly­puhe­lin­ten käyt­töjär­jestelmät kor­rup­toituu niin meil­lä on jo valvon­ta yhteiskunta.

    mitä tulee mah­dol­lisi­in poli­isi tutk­in­toi­hin, niin poli­isil­la pitäisi olla mah­dol­lisu­us hakea oikeu­den päätös ja sil­loin tiedot kuu­luu mah­dol­lisi­in rikostutkintoihin.

    lentokoneille ei kuu­lu yksi­ty­isyyt­tä, perusjär­jel­lisen lento­tur­val­lisu­u­den nimis­sä. huom, tämä kos­kee lentokonei­ta, ei vält­tämät­tä matkus­ta­jia. mark zucker­berg facebook:ssa ja elon musk x.com:ssa on estänyt lentokonei­den paikan­nusti­eto­jen levit­tämisen. siltikin saatavil­la esim flightradar24.com sivul­la. onko­han kyse vain että mil­jardöörien yksi­ty­isyys on vain jotenkin tärkeäm­pää kuin taval­lisen kansalais­ten. vas­taavaa ei voi vielä ver­ra­ta autoi­hin, mut­ta voi tul­la joskus tulevaisuudessa.

    satel­li­it­ti paikan­nus ei tai­da olla kaikkein luotet­tavin, voihan sitä käyt­täjätkin häir­itä, mut­ta uuti­sis­sa on ollut gps häir­in­tä tapauk­sia. ei tiede­tä kuka on ollut asial­la, mut­ta mon­et epäilee venäjää. satel­li­it­ti paikan­nus toimii huonos­ti tun­neleis­sa ja vas­taavis­sa. niin tai näin, se tarkoit­taa että satel­li­it­ti paikan­nuk­seen ei voi­da luot­taa satavarmasti.

    voisiko yksi vai­h­toe­hto olla erilli­nen radioverkko, joka toimisi noin 10–80 MHz taa­ju­us alueel­la, esim 20 MHz. nämä mas­tot lähet­täisi pieniä yksi-suun­taisia sig­naale­ja hin­nas­ta ja kel­losta. autossa ole­va laite kerää nämä ja tekee laskel­mat. mas­tot olisi sopi­vasti iso­ja että tarkko­ja tieto­ja ei olisi, mut­ta riit­tävän tarkko­ja että ruuh­ka alueet saataisi­in. mata­lam­mat taa­ju­udet läpäisee parem­min esteitä muutenkin. mas­to­ja voi olla myös esim tun­nelei­den sisällä.

    yksi­ty­isyyt­tä ei ole tarkoitet­tu tekosyynä vero­jen kiertoon.

    tois­taen taas, kan­natan ruuhka­mak­su­ja, ja ne pitää tul­la taval­la tai toisella.

  15. Herät­tää tun­tei­ta ja samal­la kuitenkin uno­hde­taan, että eCall ‑jär­jestelmä on ollut tot­ta jo viime vuosikymmeneltä. Suomen autokan­ta toki laa­haa perässä.

    1. ECall aktivoituu vain, kun autoil­i­ja tai auto ottaa yhtey­den hätäkeskuk­seen. Se ei toi­mi jatku­vasti. Toki jotkut auto­valmis­ta­jat ovat voineet imple­men­toi­da sen niin, että se perus­tuu jär­jestelmään, jos­ta yhteyk­siä ote­taan muutenkin.

  16. Ongel­ma on, että tuon lasku­tushärvelin pitäisi olla vira­nomaisen sinetöimä mus­ta laatikko, jon­ka toimin­nas­ta kuitenkin olisi auton kul­jet­ta­ja vas­tu­us­sa. Vas­tuukysymys on tässä hem­metin han­kala juridis­es­ti, jos mitään tois­si­jaista jär­jestelmää ei ole. Suo­raan 50 000 euron lasku kuskille, jon­ka autossa ei toi­mi kilo­metrivero­laatikko, jon­ka oikeaa toim­intaa ei pysty varmis­ta­maan kuin viranomainen?

    Kiin­teät tul­li­ra­jat tois­si­jaise­na jär­jestelmänä olisi hyvä “siir­tymä­vai­he” tuol­laiselle paikan­nus­lasku­tusjär­jestelmälle. Olen jok­seenkin vaku­ut­tunut, että sitä satel­li­it­ti­paikan­nuk­seen perus­tu­vaa lasku­tus­ta ei saa­da niin kat­tavak­si, toim­intavar­mak­si jne, että kiin­teistä tul­li­ra­joista koskaan luovuttaisiin.

    1. Siinä Sip­ilän hal­li­tuk­sen ehdo­tuk­se­na oli kilo­metrivero vapaae­htoise­na, jos paikan­nin­ta ei halua, laskute­taan tasasum­ma vuosit­tain joka vas­taisi n 20.000 km ajoa.

  17. “Samat ihmiset pitävät kuitenkin taskus­saan äly­puhe­lin­ta, joka rapor­toi sijain­nin tun­nol­lis­es­ti eteenpäin”

    Vain, jos pitää GPS:n aina päällä.
    Ei kan­na­ta pitää.
    Käyt­töjär­jestelmä­ta­sol­la Android sekä iOS jo kysyvät uut­ta sof­t­aa asen­taes­sa että saako GPS:n pääsy sille olla pääl­lä aina/vain ohjel­maa käytettäessä/ei lainkaan.
    Samat­en Blue­tooth ja Wifi kan­nat­taa olla aina pois päältä, ellei juuri sil­lä het­kel­lä tarvitse.

    1. Kun poli­isi halu­aa selvit­tää, olitko lähel­lä murha­paikkaa, he kysyvät teleti­etosi ja näkevät siitä, minkä anten­nien lähel­lä olit. Ei yhtä tarkkaa kuin GPS mut­ta jos väi­tit olleesi aivan muual­la, se pystytään kumoa­maan. Kaupungille taas olet koo ajan jonkin nauhoit­ta­van tur­vakam­er­an näköpiirissä’.

      1. voi hyvää päivää. nyt puhutaan aivan eri luokan asioista. jos opsec on mil­lään tasol­la tuol­laista tekeväl­lä, hänel­lä ei ole ainakaan se oma vaki­olu­urin­sa mukana.

    2. >“Vain, jos pitää GPS:n aina päällä.
      Ei kan­na­ta pitää.
      Käyt­töjär­jestelmä­ta­sol­la Android sekä iOS jo kysyvät uut­ta sof­t­aa asen­taes­sa että saako GPS:n pääsy sille olla pääl­lä aina/vain ohjel­maa käytettäessä/ei lainkaan.
      Samat­en Blue­tooth ja Wifi kan­nat­taa olla aina pois päältä, ellei juuri sil­lä het­kel­lä tarvitse.”

      vähän yksinker­tais­taen, nuo valin­nat ovat silmän­lumet­ta ja eikä toi­mi halu­tusti. toimii jotenkin kol­man­nen osa­puolen ohjelmille ja app:eille.

      käyt­töjär­jestelmäl­lä on aina täy­det oikeudet itsel­lään. sit­ten niitä oikeuk­sia jael­laan käyt­täjälle ja app:eille. jotkin app:it asen­tuu jär­jestelmä oikeuk­sil­la, joten epä­suo­rasti niil­lä on täy­det oikeudet, mm “google play ser­vices”. joten se pää­tyy, että kuka valvoo port­in­var­ti­joi­ta, eli käyt­tistä itsessään, mm ios ja android.

      android:sta löy­tyy myös aosp (android open source project), tai google:n com­po­nen­teista vapaa ole­va ver­sio, esim lin­eageos. joil­la voi vähen­tää tieto­jen keräi­lyä rajusti, mut­ta tästä joskus toiste.

      1. ja on myös keino­ja pitää ne pois päältä, vaik­ka kuin­ka “lumet­ta” mielestäsi olisivat..

  18. Mietin sem­moista, että kun kir­joi­tus­sar­jan keskeisenä ajatuk­se­na on käsitel­lä autoilu­un perus­tu­van elämän­ta­van ongelmia isois­sa kaupungeis­sa, tun­tuu samanaikaises­ti oudol­ta, että satel­li­it­ti­paikan­nus olisi tarpeen kaiken autoilun seu­raamises­sa. Eli esimerkik­si onko se tarpeen kyetä seu­raa­maan satel­li­it­il­la mis­sä päin syr­jäseu­tua nyt joku sil­lä autol­la kur­vailee, kun ongel­ma on kaupungeis­sa jot­ka tuke­htu­vat niihin autoi­hin. On oikeasti paradok­saal­ista, että autoilua puo­lus­te­taan yleväl­lä vapau­den arvol­la, tässä tapauk­ses­sa liikku­misen vapaudel­la, mut­ta kun kaik­ki sitä vapaut­taan yhtäaikaises­ti käyt­tävät, saadaankin ruuh­ka, jon­ka vankeina ovat kaikki.

  19. Olen sen sortin vihreä että kiin­nit­täisin liik­keen huomion maakun­tien met­si­in, soi­hin, lajika­toon ja sen sel­l­aiseen. Helsin­gin ruuhk­ista on tehty myrsky vesi­la­sis­sa. Kun asuin Pari­i­sis­sa 90-luvun alus­sa, osui silmi­in uuti­nen, että kaupungis­sa on joka het­ki (päivä­saikaan) 400 000 autoa etsimässä parkkipaikkaa. Madame Hidal­go var­maan onnis­tunut pienen­tämään tuo­ta lukua, mut­ta Helsin­ki on Pari­isi­in ver­rat­tuna pikkupaikka.
    Kukaan ei ajele huvikseen työ­matkaru­uhkissa. Kan­takaupungis­sa käy­dään töis­sä niin laa­jal­ta alueelta, etteivät minkään val­takun­nan varat riitä rak­en­ta­maan joukkoli­iken­net­tä kor­vaa­maan yksi­ty­isautoilua. Autoilu kyl­lä vähe­nee vihreäl­lä kaupunkipoli­ti­ikalla. Ajor­e­it­tien ja parkkipaikko­jen kar­simi­nen vähen­tää sitä tasais­es­ti, kun yri­tyk­set siir­tyvät keskus­tas­ta muualle. Ilmiö näkyy jo Espoos­sa ja kehäkolmosella.
    Kaupun­ki-sana tulee kaup­pa-sanas­ta. Vero­tu­lot voivat kum­masti vähen­tyä, kun bisnestä vaikeutetaan. Skuu­tit, bus­sit ja kivat kahvi­lat eivät täytä suurten työ­nan­ta­jien jät­tämää aukkoa. Joten – jät­täkää Helsin­ki rauhaan, antakaa sen olla kaupunki.

  20. Jos itsea­ja­vat autot tule­vat joskus tän­nekin, niitä voidaan var­maan velvoit­taa anta­maan paikan­nusti­eto valtiolle/kaupungille. Niis­sähän var­maan pitää olla paikan­nus joka tapauksessa.

  21. Myön­net­teköön, että ymmär­ryk­seni GPS-soft­ista on hyvin rajalli­nen, mut­ta mietin että onko edes teknis­es­ti mah­dol­lista toteut­taa laitet­ta, joka seu­raa vain euromääriä.

    Ensin­näkin, euromäärien ilmoit­ta­mi­nen ulos lait­teesta olet­tavasti tapah­tu­isi matka­puhe­lin­verkon kaut­ta tai vas­taaval­la. Näin ollen auton sijain­ti olisi seu­rat­tavis­sa samaan tapaan kuin kän­nykän, eli kohta­laisel­la tarkkuudella.

    Toisek­si ja astet­ta tärkeämpi ongel­ma on kansalaisen oikeustur­va. Sitä ajatellen kannal­ta kuu­lostaa riskaa­belil­ta toteut­taa sof­ta joka las­kee / tal­len­taa vain mak­set­tavia euromääriä. Entä jos (kun) sof­t­as­sa on bugi? (Bugi­ton­ta sof­t­aa ei ole kehitet­ty, ja esim brit­tien pos­ti­toimis­toskan­daali on osoit­tanut että julkisel­la val­lal­la ei ole aina moti­ivia selvit­tää tieto­jär­jestelmien­sä buge­ja kun rahas­ta on kyse). Lähtöko­htais­es­ti kansalaisel­la tulee olla oikeus valit­taa virheel­lis­es­tä päätök­ses­tä. Loogis­es­ti siis seu­ran­ta­lastikon­sof­t­an pitää kerätä tarpeek­si lok­i­ti­eto­ja jot­ta seu­ran­tatiedot ja niihin perus­tu­vat euromääräiset laskut voidaan kiis­ta­ti­lanteessa osoit­taa oikeudessa oikeel­lisik­si tai virheelliseksi. 

    K
    oko ongel­mal­ta väl­tytään jos lasku­tusys­tee­mi ei perus­tu auton tarkkaan sijain­ti­ti­etoon, vaan yksinker­taisem­paan jär­jestelmään, kuten esimerkik­si per­in­teiseen tietul­li­in (autoil­i­ja mak­saa kun kul­kee portista läpi; vira­nomaisel­la on yksinker­tainen tehtävä pitää port­ti toimin­nas­sa ja kerätä esimerkik­si valvon­takam­er­ati­etoa jol­la osoit­taa onko yksit­täi­nen auto kulkenut portista läpi vai ei.)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.