Pidin hyvänä vetona Helsingin Sanomilta ottaa lukiolaisten talousgurupalkinnon voittaneen Patrick Itäniemi kolumnistiksi. Hänen ensimmäinen kirjoituksensa tuloerojen siunauksellisuudesta oli kuitenkin naiiviudessaan pieni floppi. Meinasin kirjoittaa siitä ja huomauttaa, ettei empiirinen näyttö oikein tue ajatusta, mutta moni oli minua nopeampi ja päätin, etten lyö lyötyä. Monia vastaväitteitä tosin teki mieli opponoida.
Tämänpäiväinen kirjoitus siitä, että markkinat hoitaisivat ilmastokysymyksen valtiollista säätelyä paremmin, oli paljon parempi. Ilmaisua pitäisi vielä hioa, koska nyt kirjoitus teki helpoksi ymmärtää halutessaan sanoma väärin. Kaikki kirjoitukset pitäisi panssaroida tahallista väärinymmärrystä vastaan.
Aloitus pakottaa kuitenkin väittämään vastaan. Aivan oikein, sillä on väliä, mitä Suomi tekee, mutta että ongelma olisi Kiinassa ja Intiassa, ei ole totta lainkaan, ei ainakaan Intian osalta. Suomen hiilidioksidipäästöt asukasta kohden ovat nelinkertaiset Intiaan nähden.
Suomalainen piippu ei myöskään ole ekoteko, ei ainakaan jokainen piippu. Olen ollut yhtä piippua lopettamassa, kun Helen oy lakkautti Hanasaaren voimalan. Sen ansiosta päästöt Suomessa ovat pienemmät eivätkä ne siirtyneet mihinkään muualle, koska sähköä ei voi toimittaa Suomeen Kiinasta puhumattakaan kaukolämmöstä eikä sähkö ole Suomessa kallista niin, että sen takia kannattaisi siirtää tuotantoa Aasiaan. Tuotannon ominaispäästöt ovat monella alalla Suomessa korkeampia kuin vaikkapa Etelä-Koreassa.
Mutta pääväite siitä, että kannattaisi antaa markkinoiden löytää kustannustehokkain tapa vähentää päästöjä on täysin totta. Tätä vastaan on sosiaalisessa mediassa hyökätty tavalla, joka kertoo kirjoittajistaan vain, etteivät he tunne käsitteistöä ja halusta ymmärtää tahallaan väärin. Ei Itäniemi sitä myöskään kunnolla avannut, mikä voidaan panna kokemattomuuden nimiin. Toisin muotoiltuna kirjoitus olisi ollut paljon tehokkaampi ja vastaansanomattomampi.
Väärinymmärtäjät viisastelivat, että kyllähän päästökauppaan tarvitaan poliittisia päätöksiä, sekä päästökaupan laajuudesta että päästöoikeuksien määrästä. En ymmärrä miten kirjoituksen voi tulkita niin, ettei päästöoikeuksien määrästä tarvita päätöksiä. Ei poliittinen päätös ole kuin virus, joka saastuttaa kaiken, mihin se koskee. Ulkoisvaikutusten hinnoittelu vaatii aina poliittisia päätöksiä. Olennaista on, että poliitikkojen pitäisi päättää vain päästöoikeuksien määrästä ja jättää muu markkinoiden hoidettavaksi. Ehkä tulonjakokin voi vaatia paikkailua. Päästökaupan piiriin tulevista päästöistä kirjoituksessa sanottiin selkeästi: kaikki. Muu on poliittista kotiin päin vetoa.
Tässäkään ei päästä tyystin eron politiikasta. Entä kun kaikki maat eivät lähde mukaan? Mitä tehdään tuonnille niistä? Niistä tuleville tuotteille pitää asettaa rajalla päästömaksut arvion pohjalta. Kyllä ne sitten tulevat mukaan. Meneväthän päästöoikeuksista tulevat tulot niiden kannalta väärään taskuun.
Päästökaupan tehokkuudesta kertoo jotain se, että Suomen sähköntuotanto on nyt lähes päästötöntä. Ei olisi ikinä onnistunut ilman päästökauppaa. Helen oy sulki Hanasaaren voimalakin puhtaasti taloudellisin perustein. Jostain syystä päästökauppa ei koske pieniä lämpökeskuksia, ja niinpä niissä poltetaan yhä iloisesti turvetta. Tällaisia reikiä poliitikot eivät saisi tehdä pelkästä kotiin päin vetämisen ilosta.
Isossa kuvassa on niin, että päästöt ovat pudonneet nopeasti päästökauppasektorilla ja todella hitaasti poliittisista päätöksistä riippuvalla taakanjakosektorilla. Tämä on vahva näyttö siitä, mitä Itäniemi kirjoitti.
Se olisi Itäniemen kannattanut sanoa, että esimerkiksi lentoliput kallistuvat selvästi, kun lentoliikenne otetaan ilman ilmaisjakoa päästökaupan piirin. (Nyt lentoliikenteellä on Euroopassa oma päästökauppansa, joka perustuu suurelta osin ilmaisjakoon, mutta ilmaisjako loppuu parissa vuodessa. Sitä en ymmärrä, miksi se tarvitsee Euroopassa erillistä päästökauppaa. Miksi ei käytetä samoja päästöoikeuksia kuin muilla sektoreilla?)
Nelihenkisen perheen matka Kanarian saarille tuottaa noin 2,5 tonnin päästöt. Nykyisillä päästöoikeuksien hinnoilla tämä maksaisi noin 150 euroa, eli ei ihan hirveästi, mutta kun päästökauppa laajenee uusille sektoreille, päästöoikeuksien hinnat oletettavasti nousevat. Riippuu tietysti siitä, missä tahdissa päästöoikeuksien määrä lasketaan nollaan. Niitä pitäisi vähentää nykyistä nopeammin, ja silloin hinnat kyllä nousevat.
Joka tapauksessa Itäniemen ajatus ilmeisesti olisi, että emme tarvitse erillisiä normeja biopolttoaineiden tai sähköpolttoaineiden lisäämisestä lentokerosiiniin, vaan antaa hinnan ratkaista lennetäänkö mieluummin vähemmän. Olen taipuvainen ajattelemaan samalla tavalla. Sama koskee liikenteen polttoaineita, joissa en oikein ymmärrä biopolttoaineen pakollista sekoittamista fossiilisen joukkoon.
Itäniemi on pääosin oikeassa, mutta aliarvioi vaikeudet globaalissa maailmassa, jossa kaikki eivät jaa ajatusta päästöjen vähentämisessä. Taitaa Suomessakin olla vieras ajatus monelle, että päästökaupan pitäisi koskea koko kansantaloutta.
Miten lentoliikenteen päästöt pitäisi laskea?
Pieni sivupolku. Törmäsin taas väitteeseen, että lentoliikenteen päästöt pitäisi kertoa kolmella, koska hiilidioksidin lisäksi pakokaasuissa on vesihöyryä. Tämä oli yleinen väite parikymmentä vuotta sitten, mutta sitten siitä on puhuttu vähemmän. Kysyn kun en tiedä. Mikä on nykyinen käsitys, kumuloituuko lisätty vesihöyry yläilmakehään, vai tuleeko se ajan myötä alas sateena?
En ole lukenut itäniemen kirjoituksia mutta tuloeroista: tuntuu että sellainen harhaluulo edelleen jatkuu että vauraudun määrä on vakio ja nollasummapeliä. Eli aina kun joku saa jotain se on muilta pois. Tuosta harhaluulosta luovuttiin jo renesanssin aikana.
Taidan kirjoittaa tästä.
Päästöistä puhuminen on vihreän politiikan perusasioita.
Varsinkin kun voi ajaa siinä sivussa omaa poliittista agendaa. Kyllä päästöt pitää laskea oikein, jotta niiden vähentämisestä voi puhua uskottavasti.
Metsien hakkuiden vähentäminen on ollut vuosikymmeniä vihreän politiikan kärkihankkeita. Syitä on ollut millon mitäkin. Nyt metsien nielu. Tosiasia on kuitenkin, että hyvin hoidetun metsän nielu on nolla. Ei ole päästöjä eikä nielua. Koko vuosikasvu voidaan hakata eikä tule päästöjä. Vanhan metsälain mukaan koko vuosikasvua ei saanut edes hakata, ellei metsässä ollut optimikehitysluokkajakauman mukaista puustoa.
Lihansyönnin vastustaminen on ollut vihreän politiikan kärkiteemoja. Nyt on IPCC avulla saatu lyömäaseeksi metaanipäästöt. Väittävät jopa, että lehmät voivat lisätä ilmakehään hiiltä syömällä heinää. Uskoo ken haluaa. Vihreissä näitä ”uskovaisia” tuntuu riittävän.
Metaani on hiilidioksidiin verrattuna monikymmenkertainen ilmastovaiktuksiltaan, joten kyllä lehmät ja muut märehtijät ovat ongelma ilmaston kannalta. Lähinnä siis lehmät ja lampaat, koska villieläimiä on niin vähän
En lähde metaaniasiaa nyt setvimään.
Hiilen kannalta asia on yksiselitteinen. Karjatalouden pääosin metaanipäästön co2ekv arvo on n 2 milj tn.
Metaanin ch4 arvo IPCC laskennassa on luokkaa 28. Se on sama maakaasulle tai lehmien biogeeniselle hiilidioksidille. Maakaasu lisää aina hiiltä ilmakehään. Biogeeninen co2 ei lisää hiiltä ilmakehään. Tällöin sen ekv arvo pitäisi olla n 3,5 yksikköä pienempi eli n 24,5. En ole nähnyt missään ilmoitusta, että karjataloudelle käytettäisiin pienempää co2ekv kerrointa verrattuna maakaasun kertoimeen.
Näissä ilmastoasioissa kanttaa unohtaa maailmanparantaminen ja ottaa sen sijaan Suomea koskevat realiteetit lähtökohdiksi ja mennä isänmaamme etu edellä!
Ilmaston lämpeneminen on fakta ja sen pysäyttäminen on näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa ilmeisen mahdotonta, vaikka uusiutuviin tehdyt investoinnit, varsinkin aurinkopaneelivoimaloihin ovat kaksinkertaisia verrattuna fossiilisiin hankkeisiin.
Lähde: IIGCC / World Energy Investment 2024:
”Lähes 85 % puhtaaseen energiaan tehdyistä investoinneista keskittyy kehittyneisiin talouksiin, kun taas Kiinan ulkopuoliset kehittyvät taloudet saavat tällä hetkellä vain 15 % osuuden tästä. Tämä huolimatta siitä, että ne muodostavat kaksi kolmasosaa maailman väestöstä, ja siitä, että ne vastaavat suurimmasta osasta tulevasta energiantarpeesta.
Toinen suuri este puhtaan energian investoinneille kehittyvissä talouksissa on korkeat pääomakustannukset, jotka ovat vähintään kaksi kertaa korkeammat kuin kehittyneissä talouksissa. Tämä johtuu useista taloudellisista olosuhteista, maakohtaisista tekijöistä ja energiasektori-kohtaisista riskeistä.”
Vaikka investoinnin uusitutuviin voimaloihin ovat kaksinkertaisia verrattuna fossiilisiin, 98 öljyntuottajamaata tuskin tulevat luopumaan niille elintärkeistä öljytuloista ja esimerkeiksi suurin saastuttaja Kiina tähtää hiilineutraalisuuteen vasta 2060, ja uusiutuvien lisääntyessä öljyn ylituotanto romauttaa sen hinnan…
Johtopäätös: Ilmaston lämpenemistä ei saada millään realistisella keinolla loppumaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa.
Mitä tästä sitten seuraa?
1) Pitää valmistautua kaikkiin ilmaston lämpenemisestä johtuviin haitallisiin seurauksiin. Niitä ovat lisääntyneet sateet, tulvat, myrskyt, merenpinnan merkittävä nousu, joka uhkaa lukemattomia rantakaupunkeja, kasvavat kuivuusalueet ja ruokaviljelyn kriisit, korkeat lämpötilat, kasvi- ja eläinlajien häviäminen, sosiaaliset ja taloudelliset kriisit, lisääntyvät konfliktit ja sodat, väestön pakeneminen kriisialueilta, jne.
2) Tiedetään, että nämä ongelmat ilmenevät erilaisina eripuolilla maapalloa. Tästä syystä pitää kiireesti kehittää nykyistä tarkempia ilmastomalleja, jotka antavat tarkkaa ja luotettavaa tietoa kunkin alueen tulevista muutoksista. Nykymallithan eivät tunnetusti tähän ollenkaan pysty!
3) Suomen ei pidä investoida vähiä velkarahojaan maailmanparantamiseen, vaan keskittyä ilmastonmuutoksen vääjäämättömien haitallisten vaikutusten vähentämiseen ja ehkäisemiseen JUURI SUOMESSA!
Tässä pitäisi tosin sitten kysyä, enkä osaa sanoa mikä vastaus on, että noususiko villien märehtijöiden määrä jos lehmien ja lampaiden määrä laskisi? Olettaisin että samalla tavalla hirvi muuttaa nurmea metaaniksi kuin lehmäkin.
isäkkäistä on painolla mitattuna 95 % ihmisiä tai tuotantoeläimiä.
Lisään Seppo Korppoon listaan:
4) Isoin ongelma on ilmastonmuutoksessa on kansainvaellukset.
Demokratiassa, jos sattuu olemaan keskimääräistä hyvinvoivempi valtio, tuo johtaa populismin voittoon, kun yritetään suojella omien kansalaisten sosiaaliturvaa, jota ei ole varaa jakaa maahanmuuttajille.
Joka sitten johtaa eristäytymiseen, joka taas heikentää talouden toimimista.
Suomen erityispiirre tuossa on se, että meillä pitää vähitellen lähteä ulkomaille opiskelemaan, jos haluaa huipputason koulutuksen. Tai edes pätevän ammattikoulutuksen. Joka on alati vaikeampaa, kun maat muuriutuvat entisestään.
Seppo Korppoo: “Ilmaston lämpeneminen on fakta ja sen pysäyttäminen on näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa ilmeisen mahdotonta”
Mutta sen hidastaminen ei ole. Lämpenemisen haitat myös kasvavat nopeammin kuin lineaarisesti joten, mitä enemmän ilmasto tulee lopulta lämpiämään, sitä suurempi arvo on ponnisteluilla sen vähentämiseksi.
“Pitää valmistautua kaikkiin ilmaston lämpenemisestä johtuviin haitallisiin seurauksiin.”
Tämän voi kukin yksilö, yritys, jne. tehdä itse tykönään. Päästöissä on kyse ulkoisvaikutuksesta, joten niihin pitää maiden ja hallitusten panostaa ja pakottaa ihmiset ja yritykset päästövähennyksiin. Valmistautumiseen ei liity samanlaista ulkoisvaikutusta, ei ainakaan yhtä suuressa määrin, joten siihen ei tarvitse samalla tavalla pakottaa vaan vain antaa kaikkien itse valmistautua sopivassa määrin.
Metsien hiilipäästöjen/nielujen tase ei ole niin yksinkertainen kuin esität. Merkittävä osa puiden sitomasta hiilestä sitoutuu niiden juuristoon, joka jää maahan, kun metsä hakataan. Kun Etelä-Suomen metsissä uusiutumiskierto on nykyään alle 70 vuotta, niin merkittävä osa juurten hiilestä jää hajoamatta hakkuukierron aikana.
Jos olet käynyt metsässä uudistamishakkuun jälkeen, tiedät että iso osa kaadetusta puusta jää maahan, vaikka rungot viedään tehtaalle. Vaikka energiajaekin vietäisiin voimalaitokselle, hakkuutähteitä jää maastoon. Tämä muuttuu hiilidioksidiksi 20–30 vuoden aikana.
Kun tähän vielä lisätään suometsien turpeen hiili- ja metaanitase, metsien hakkuun ilmastovaikutusten laskeminen ja suositusten antaminen on kaikkea muuta kuin helppoa.
On mielenkiintoista, että usein metsäasioissa käännetään keskustelu maaperähiileen. Ei kannata. Jos maaperään kertyy kokoajan hiiltä niin multaa pitäisi ikivanhoissa kangasmetsissäkin olla kymmeniä senttejä. Sademetsissä satoja metrejä.
IPCC on aivan oikeassa laskennassaan, kun kannot ja hakkuutähteet laitetaan päästöksi heti hakkuuhetkellä. Siinä mielessä, että 200–300 vuotta talouskäytössä olleessa metsässä laskenta on täysin oikein.
Suomen ojitetuilla turvemetsillä laskenta on väärin. Ja soisin, että Suomen Ilmastopaneeli ottaisi laskennassaan huomioon tämän, että ne kannot jäävät sinne metsään hakkuiden jälkeen.
Suomalaisissa metsissä maaperähiili on aina syytä ottaa huomioon. Lukuunottamatta Etelä-Suomen lehtoja maaperään on keskimäärin sitoutunut enemmän hiiltä kuin siinä kasvaviin puihin.
Kannattaa lisäksi muistaa, että ns. luonnontilassa metsät uusiutuvat 200–300 vuoden välein palamalla, mikä polttaa myös maaperän hiiltä. Seuraavaan palamiseen mennessä edellisen metsän kannot ja juuret olivat lahonneet. 1600-luvulta lähtien palamista lisäsi kaskeaminen ja tervanpoltto.
Nykyaikaista metsänhoitoa on harjoitettua vasta 2–3 kiertoa, joten emme vielä tiedä, miten paksuksi humuskerros muodostuu tässä käytössä, mutta normaali kangasmetsässä orgaanista materiaalia löytyy kyllä tuon mainitsemasi kymmenien senttien syvyydestä, monesti jopa yli metrin.
iValo esittää mielenkiintoisia väittämiä metsien maaperähiilestä. Liekö nuo väittämät sukua kaivauksilla tutkitusta asiasta, että maaperässä on hiiltä noin 1,5 x maanpäällinen hiili.
Minua kiinnostaisi tietää iValon kanta tähän IPCC laskentaan, että hakkuissa kasvavan puun maanpäällinen ja maanalainen biomassa muuttuvat hakkuuhetkellä päästöksi. Maaperähiiltä ei tuolloin kerry. Onko IPCC llä väärä lähestymistapa?
Kommenttini Suomen metsien maaperähiilestä perustuu Luken tutkimuksiin, esimerkiksi:
https://www.luke.fi/fi/uutiset/kangasmetsien-hiilta-varastoituu-lahes-yhta-paljon-kivennaismaahan-kuin-runkopuuhun
Tuo IPCC:n lähestymystapa on selkeä ja helpottaa laskemista. Siten en pitäisi sitä vääränä. On sitten toinen asia, antaako se oikean kuvan. Energiajakeen osalta mahdollinen virhe ei IPCC:n käyttötarkoituksissa ole merkittävä. Risut lahoavat metsissä sen verran nopeasti. Tärkein argumentti risujen polttoa vastaan lieneekin se, että niiden poisto hidastaa uuden metsän kasvua. Sen sijaan varsinaisen maaperähiilen osalta mahdollisella virheellä on jo merkitystä.
Olen joitakin sanoja Lukessa empiirisesti maaperän hiilipäästöjä mittaavan tutkijan kanssa vaihtanut. Hän ei ainakaan vakuuttanut sen paremmin IPCC:n kuin Luken laskemien lulufc-lukujen kertovan sen paremmin metsien kuin soidenkaan todellisista ilmastoon vaikuttavista päästöistä.
Joka tapauksessa, kun vastaan tulee erilaisia tietoja metsien ja etenkin niiden maaperän päästöistä, kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa, perustuvatko ne jonkinlaiseen mallinnukseen vai todellisiin empiirisiin mittauksiin. Mallien ja mittausten tulokset ovat monessa tapauksessa poikenneet paljon toisistaan.
Mitä tehdään USAn tapaiselle suursaastuttajalle, jossa valtaan on tulossa puolue, joka kiistää koko ilmastonmuutosongelman olemassaolon? Eli ei tule osallistumaan päästökauppoihin.
Minä jaksan vielä uskoa järjen voittoon Yhdysvalloissa.
Minä taas uskon kapitalismin voittoon. Kestävyyssiirtymään liittyvä liiketoiminta tuottaa parhaillaan enemmän rikastumismahdollisuuksia ahneille ja innovaattoreitlle kuin instituutioiden hallussa oleva stagnatisoitunut fossiilisten käyttöön perustuva teollisuus.
Hyvä esimerkki kehityksestä on Kalifornian sähköntuotanto. Tänä vuonna taitaa olla kertynyt enemmän päiviä, joina aurinkopaneelit ovat tuottaneet jonain päivän hetkenä yli 100% osavaltion sähkön kulutuksesta kuin alle. Isoimmat paneelikentät ovat teholtaan ydinvoimalan kokoisia. Omistajina ahneet innovaatioihin sijoittavat rahastot sekä öljyntuottajamaat ja niiden energiayhtiöt.
Kun sähkön tuottaminen on halvempaa aurinko- tai tuulivoimalla kuin öljyllä/hiilellä/kaasulla niin silloin sähköä tuotetaan aurinko/tuulivoimalla, olkoon poliittiset päättäjät sitten mitä mieltä tahansa. Taikka jos sähköautolla ajaminen tulee bensa/diesel autoa halvemmaksi niin silloin valtaosa siirtyy sähköautoiluun. Päästökauppa voi nopeuttaa näitä siirtymiä mutta muutos tulee joka tapauksessa.
Soininvaarelle kysymys että oletko koskaan arvioinut Yhdysvaltain osavaltioiden ilmasto-ja ympäristöpolitiikan eroja. Moni osavaltio tekee tälläkin hetkellä parempaa ilmasto-ja ympäristöpolitiikaa kuin liittovaltion tasolla tehdään. Sama koskee itse asiassa Euroopan unionia. Moni jäsenmaa eri asemassa kuin koko unionin kaikki 27 jäsenvaltiota.
“Hyvä esimerkki kehityksestä on Kalifornian sähköntuotanto. Tänä vuonna taitaa olla kertynyt enemmän päiviä, joina aurinkopaneelit ovat tuottaneet jonain päivän hetkenä yli 100% osavaltion sähkön kulutuksesta kuin alle.”
Heinäkuun aikana Kalifornian sähköstä 35% tuotettiin kaasulla. Osuus oli suurempi kuin aurinko (23%) ja tuulivoimalla (8%) yhteensä.
https://app.electricitymaps.com/zone/US-CAL-CISO
Keijo Perälälle kommenttina että moni osavaltio Yhdysvalloissa tekevät parempaa ilmasto-ja ympäristöpolitiikkaa kuin liittovaltio.
Republikaanisessa Texasissa on rakennettu paljon aurinko- ja tuulivoimaa: https://www.climatecentral.org/report/solar-and-wind-power-2024
Raha puhuu, ja siellä on vähemmän byrokratiaa ja luvat irtoavat helpommalla.
Kommenttina nimimerkki Nimi…lle tuohon Teksasin aurinko- ja tuulivoima investointeihin. Se että Teksas on republikaani vetoinen osavaltio on toinen seikka. Monet Teksasin piirikunnat ovat demokraattien hallinnassa ja siellä on tehty aloitteita näiden aurinko- ja tuulivoimaloiden rakentamisessa. Teksasin ilmasto sallii myös paremmin aurinko- ja tuulivoiman käytön. Kannattaa tutustua myös Wyomingin tuulivoima investointeihin. Sekin on republikaanivetoinen osavaltio. Wyoming on myös Yhdysvaltain vähiten astuin osavaltio.
“Helen oy lakkautti Hanasaaren voimalan Sen ansiosta päästöt Suomessa ovat pienemmät, eivätkä ne siirtyneet mihinkään muualle, koska sähköä ei voi toimittaa Suomeen Kiinasta ”
Eikö tuo nyt ainakin talvella lisännyt sähköntuontia Virosta, jossa sähkö on varsin mustaa. Mitä muuten tapahtui Hanasaaren päästöoikeuksille?
Nimimerkki Åboriginaalille kommenttina että Suomi on aina vienyt enemmän sähköä Viroon enemmän kuin olemme ostaneet sähköä Virosta. Balticconnector on tästä hyvä esimerkki.
Rahul Somani, tarkoitatko ehkä kuitenkin Estlink? Balticconnector on kaasuputki eikä sähköjohto.
Lentoliikenne on tässä hieman monimutkaisempi ongelma.
Ensiksikin alueellisesti: Euroopan tasolla syrjäseuduille, joihin koko Suomi kuuluu. Maitse tehtävät, alle 1500 km, matkat on mahdollista korvata nopeilla junayhteyksillä, mutta niitä ei ole tarjolla saarille ja saarivaltioille (Irlanti, Kypros, Korsika, Sardinia, Kreeta jne.) eikä Suomelle. Laivayhteydet ovat hyvin paljon hitaampia ja päästöiltään samaa tasoa lentoliikenteen kanssa nykynopeuksillakin. Ilman lentoliikennettä on Helsinginkin vaikea kilpailla osaavasta kansainvälisestä työvoimasta, joka voi Saksan suurkaupungeista käydä vierailemassa kotiseudullaan, lomalla tai sukulaisissa Ranskassa, Italiassa, Espanjassa tai Puolassa nopeilla junilla. Jo Kööpenhamina ja Tukholmakin ovat edullisemmassa asemassa.
Vaikka tähän laskisi tulevaisuuden jonkun Suomenlahden alittavan tunnelin varaan, on silti rajansa miten kauas yöjunallakaan ehtii.
Toinen ongelma ovat kaukomatkat. EU voi kyllä käyttää päästökauppaa EU:sta lähtevän lentoliikenteen polttoaineisiin, mutta jos se nostaa merkittävästi hintoja, siirtyvät kaukomatkat lähtemään Istanbulista (tai Pietarista, jos/kun Venäjä joskus on mukana markkinoilla). EU:n sisäinen päästökauppa kun siinä tapauksessa koskee vain lentoa Istanbuliin (tai Pietariin), ei pidempiä lentoja siitä eteenpäin. Islannillakin olisi tässä arbitraasin mahdollisuus.
Jos lentoliikenne on alueellisesti niin tärkeää, siitä voi sitten maksaa tarvittavan preemion, että se saa haluamansa päästöoikeudet — samoilta markkinoilta kuin muutkin. Perusteita erilliselle kaupankäynnille ei ole, kun CO2e-tonnin haitat ovat samat, tuli se lentokoneen moottorista tai tehtaan piipusta.
Kaukomatkojen osalta ehkä voidaan luotettavasti verottaa vain osaa matkasta, mutta eihän se ole syy olla puuttumatta edes siihen osaan.
Kommenttina nimimerkki iij:lle että Irlantiin pääsee lautalla Britanniasta yhtä nopeasti kuin Helsingistä Tallinnaan. Lauttamatka Liverpool-Belfast matka on 2 tuntia. Vaikka Irlanti on saari se on onnistunut kilpailemaan työvoimasta ja investoinneista paremmin kuin esim Britannian talous Lento yhteydet Irlantiin on nopea kun pelkästään Atlannin ylitys kestää 6 tuntia suunta. Suomen haaste se että matkat sisäisesti ja ulkoisesti ovat pitkiä . Aasiaan suunautuva lentoliikenne on poikki kun Venäjä on sulkenut ilmatilan.
“Aloitus pakottaa kuitenkin väittämään vastaan. Aivan oikein, sillä on väliä, mitä Suomi tekee, mutta että ongelma olisi Kiinassa ja Intiassa, ei ole totta lainkaan, ei ainakaan Intian osalta. Suomen hiilidioksidipäästöt asukasta kohden ovat nelinkertaiset Intiaan nähden.”
Eikös päästöt asukasta kohden ole vähän huono mittari ympäristöystävällisyydelle? Tuota mittaria voidaan parantaa joko vähentämällä päästöjä tai tuottamalla lisää ihmisiä. Kuitenkin näistä vain ensiksi mainittu on järkevä tapa torjua ilmastonmuutosta.
Minusta tästä looginen johtopäätös on, että tuo mittari ei luotettavasti kerro, missä ongelma on.
Jollain tavalla päästöt pitää suhteuttaa maan kokoon. Muuten pitäisi sanoa, että Suomen päästöt ovat paljon Luxemburgia huonommat (vaikka per capita noin 2x paremmat). Ei varmaan asukaslukua parempaa mittaria koolle helposti löydy. Tuo “lisää ihmisiä” on tässä tapauksessa vain hypoteettinen ongelma. Intiassa hedelmällisyysluku on noin 2,03 eli lievästi alhaisempi kuin väkimäärän pysyminen tasaisena vaatisi ja tod.näk. tulee putoamaan lisää tulevaisuudessa (vaikka raaka väkiluku Intiassa tuleekin vielä kasvamaan jokin aikaa).
Voisiko EU tehdä ilmaisen ympäristöteon: Lopetetaan käytettyjen autojen vieminen EU:sta pois. Päästöt vähenevät, kun vanhat autot eivät jatka matkaansa Afrikassa.