Kaupunkirakentamisen aika (10) Umpikorttelit ovat tiivein kaupunkirakentamisen tapa

Umpiko­rt­telit ovat tehokkain kort­te­limuo­to. Sil­loin, kun halu­taan rak­en­taa ympäristöä, jos­sa on run­saasti ihmisiä, umpiko­rt­telit ovat yliv­er­tainen ratkaisu. Ver­rat­tuna puo­li­avoimeen kort­te­limuo­toon umpiko­rt­telis­sa raken­net­tua tilaa on jopa 40 % enem­män ja per­in­teiseen lähiörak­en­tamiseen ver­rat­tuna jopa yli kymmenkertaisesti.

Tätä ei voi korostaa liikaa. Kan­takaupunki­in ja sen reuna-alueille saadaan asun­to­ja kym­me­nille tuhan­sille lisää, jos suos­tu­taan rak­en­ta­maan tiivi­isti umpiko­rt­telei­ta. Kort­telite­hokku­u­den nos­to kahdes­ta kolmeen tuo jokaiselle raken­netulle hehtaar­ille 250 asukas­ta lisää.

Tiiviys aut­taa ratkaise­maan asun­top­u­laa, kun samaan tilaan saadaan enem­män asun­to­ja. Mei­dän tärkein ongel­mamme ei ole pula raken­nuska­p­a­siteetista vaan pula hyvästä raken­nuskelpois­es­ta maas­ta kan­takaupungis­sa ja sen liepeil­lä. Umpiko­rt­telit ovat ratkaisu tähän pulmaan.

Tuo 40 % lisäys tuo sen kri­it­tisen lisän, jol­la ihmisti­heys saadaan lähipalvelu­iden vaa­ti­malle tasolle. Mitä enem­män tiivi­isti raken­net­tua pin­ta-alaa, sitä enem­män ihmisiä ja sitä helpom­paa jär­jestää lähipalvelut.

Helsin­gin eri­ty­i­som­i­naisuuk­si­in kuu­luu se, että keskus­tan lähel­lä maa­ta on vähän, kos­ka nie­mi on kolmelta puolelta meren ympäröimä. Täl­löin tarve tiivi­ille rak­en­tamiselle koros­tuu entis­es­tään. Umpiko­rt­telit tar­joa­vat eri­no­maisen ratkaisun paikkoi­hin, jois­sa maa on niukkaa ja sik­si kallista.

6 vastausta artikkeliin “Kaupunkirakentamisen aika (10) Umpikorttelit ovat tiivein kaupunkirakentamisen tapa”

  1. Mik­si vain kan­takaupunki­in? Mik­si ei myös liiken­teel­lisi­in ristey­spaikkoi­hin — eli raideli­iken­teen asemien ympärille?

    Hert­toniemen teol­lisu­usalue ja varsinkin Roi­hu­pel­to ovat valmi­ik­si näp­pärästi ruu­tukaavaan poh­jau­tu­via (ja yhdis­tet­tävis­sä jos niiden välis­sä ole­va moot­tor­tiehässäkkä pure­taan). Öster­sun­domi­in ja Malmille voi kaavoit­taa täysin puh­taal­ta pöydältä. 

    Nykyi­nen metron ja lähili­iken­teen ase­ma­su­un­nit­telu perus­tuu muinaisi­in maan­omis­tu­soloi­hin jol­loin kaupun­ki tai val­tio ei ollut kiin­nos­tunut raken­nut­ta­maan omis­tami­aan mai­ta. Mitään reservimah­dol­lisu­ut­ta ei kuitenkaan mietit­ty ja tule­vaisu­u­teen ei nähty.

    Seu­rauk­se­na on tuulisia aukioi­ta ja iltaisin autio­ta ja ankeaa ympäristöä. Kukaan ei asu vier­essä, liityn­täli­iken­teen bus­si kul­kee sadan metrin päästä ja menee mil­loin sattuu.

    Ei tehdä näitä virheitä uudelleen vaik­ka kuin­ka olisi kiire. Ruotsin miljon­pro­gram­min ain­oa tavoite oli sta­hanovi­lais­es­ti saa­da aikaan miljoona asun­toa ja sitä satoa kor­jataan tänä päivänä.

  2. Eikös tälle korol­laari ole, että jos olet­taa, että umpiko­rt­telien uusi aika parin vuosikymme­nen kulues­sa koit­taa, niin sielä mis­sä suh­teel­lisen lähel­lä keskus­taa olisi mah­dol­lista rak­en­taa ole­mas­saol­ev­as­ta raken­nuskan­nas­ta välit­tämt­tä, olisi parem­pi jäähdyt­tää suun­nitel­mat, kunnes kaavoit­ta­ja osaa piirtää kaupunkia lähiön sijaan. 

    Jätkäsaaren uusien talo­jen kanssa eletään pitkään.

  3. hirveä määrä kir­joituk­sia lyhyessä ajas­sa. ei syn­ny keskustelua

  4. Umpiko­rt­telien raken­nuk­sien 1. ker­roksista osa pitäisi vara­ta pyöräparkeille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.