Keskustakirjaston arkkitehtikilpailun asemakaavalliset lähtökohdat
Asia jäi viimeksi pöydälle, koska kaupungin sisällä on vähän köydenvetoa kirjaston tontin muodosta. Virasto puolustaa vimmatusti hyväksyttyä asemakaavaa, joka tarjoaa kirjastolle vähän epäkäytännöllisen pitkulaisen muodon. Kirjaston puolustajat taas haluaisivat vapaammat kädet, jolloin kirjasto olisi leveämpi ja rikkoisin oheisen kuvan linjakkuuden.Kirjaston tontti on pitkulainen kortteli Sanomatalon edessä ja (palaneiden) makasiinien vasemmalla puolella. Asiaan kuuluu myös ns. viilto, johon virasto aluksi halusi kirjaston osin maanalaiseen tilaan. Tuo viilto syntyy melkein ilmaiseksi, kun alueelle on joka tapauksessa jouduttu rakentamaan suuri maanalainen pato. Siihen esitetään edelleen jotain toimintaa, joka ei ole vielä täsmentynyt. Lautakunta on hyväksynyt viiltoa koskevan asemakaavan, mutta valtuustoon sitä ei ole viety.
Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslista 18.10.2011”
