Palautteen perusteella näyttää olevan yllättävän paljon niitä, jotka halusivat antaa vihreille näpäytyksen siitä, etteivät nämä ole riittävän hyviä. Vaikka vihreät ovat parhaita, äänestän toiseksi parasta, koska toivon tämän muistutuksen ohjaavan vihreitä korjaamaan suuntaansa. Tätä viestiä antoi tällä blogilla ennen vaaleja muun muassa nimimerkki Tiedemies. Tämä on vain pieni osa selityksestä, mutta tulokseen ilmiöllä oli vaikutusta, koska viimeiset paikat jäivät monissa vaalipiireissä aivan hilkulle. Jatka lukemista “Vaalitappion erittelyä (2) Haluttiin antaa näpäytys”
Vuosi: 2011
K‑Kaupan kahvitarjous ei pysty samaan.
Näissä kahdessa kuvassa ei liene yhtään yhteistä henkilöä, koska ne on otettu aivan eri suuntiin. MTV:n uutisten mukaan paikalla oli 60 000 ihmistä, pelastusjohtajan mielestä satatuhatta ja minä pääsen 150 tuhanteen. Minun laskentani perustui siihen että tuossa tungoksessa ihmisiä seisoi 5 henkeä neliömetrillä ja väki kansoitti noin kolme hehtaaria. Oli miten oli, paikalla oli enemmän väkeä kuin yksikään puolue on saanut Helsingissä ääniä.
Kuvat suurenevat klikkaamalla niitä. Jatka lukemista “K‑Kaupan kahvitarjous ei pysty samaan.”
Vaalitappion erittelyä (1) tyytymättömyys hallituspolitiikkaan
Kiitettävä määrä palautetta tuli postaukseeni ”mitä meni vikaan”. Hyväksyttyjä kommentteja tuli 606 ja asiattomina hylättyjä parikymmentä. Yritän nyt vetää yhteen, mitä minun mielestäni tapahtui. Pilkon analyysin erillisiksi artikkeleiksi, jotta en joutuisi kirjoittamaan tolkuttoman pitkää juttua ja jotta keskustelu pysyisi luettavana.
Vihreiden hallituspolitiikka ei näyttänyt ulospäin erityisen tulokselliselta. Tuli vaikutelma, että puolue on panttivankina porvarihallituksessa tukemassa asioita, joita ei kannata. Syynä tähän olivat toisaalta se, että vihreiden paikat hallituksessa eivät olleet erityisen kiitollisia ja toisaalta se, että tiedotuspolitiikassaan vihreät olivat aivan liian kilttejä, jolloin tieto ankaristakin kädenväännöistä hallituksen sisällä ei välittynyt ulospäin. Jatka lukemista “Vaalitappion erittelyä (1) tyytymättömyys hallituspolitiikkaan”
Tekevätkö euroviisut hyvää eurooppalaiselle identiteetille?
Vastaukseni HS-raadin kysymykseen “tekevätkö Euroviisut hyvää eurooppalaiselle identiteetille?”
Ei
Jatka lukemista “Tekevätkö euroviisut hyvää eurooppalaiselle identiteetille?”
Eduskunta 12.5.2011
Kun kokoomus ja demarit olivat eilen päätyneet yksimielisyyteen Eurooppa-politiikasta, odotettiin perussuomalaisten ratkaisua. Ratkaisu oli odotettu, puolue ei lähde hallitukseen. Ilmeisesti Timo Soini oli sulkenut aamulla puhelimen paitsi lehdistöltä myös puoluetovereiltaan, koska pienemmät pomot esittivät lehdistölle aamulla vielä kovin odottavaa kantaa.
Jo aiemmin pikkulinnut olivat kertoneet perussuomalaisten sisältä, että kokeneempi väki puolueessa oli huolestunut perussuomalaisten eduskuntaryhmän kyvystä kurinalaiseen toimintaan ja että Soini ehkä päätyisi siihen, ettei pysty menemään tämän joukkueen kanssa hallitukseen. Piti siis vain keksiä syy, ja tässä se syy tuli kuin tarjottimella. Puoluetta ei todellakaan pelattu oppositioon, vaan ainakin Katainen yritti kovasti tasoittaa tietä hallitukseen, mutta perussuomalaiset valitsivat itse opposition. Heille olisi sallittu ilmeisesti vastaan äänestäminen hallituksessa, mutta he päätyivät äänestämään vastaan oppositiossa. Jatka lukemista “Eduskunta 12.5.2011”
Kaupunkisuunnittelulautakunta 12.5.2011
Kehä I:n ja Itäväylän risteys
En päässyt paikalle, koska eduskunnassa oli omat kiireensä, vaan paikalla oli puolestani Kai Ovaskainen. Tulin vasta, kun kokous oli ollut käynnissä kaksi tuntia. Silloin tästä asiasta tehtiin päätöstä. Se palautettiin yksimielisesti muunlaisen ratkaisun etsimiseksi. Ilmeisesti keskustelu oli kulkenut niin, että luottamusmiehet olivat esittäneet hyviä ratkaisumalleja ja liikennesuunnittelijat kertoivat, että sekin on tutkittu, mutta ei toimi. Meillä taitaa olla edessämme aito ongelma. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunta 12.5.2011”
Demareilta jyrkkä vaatimus tehdä kuten oli tarkoitus
Helsingin kaupunginvaltuustossa, joka vilisee johtavia poliitikkoja, ihmeteltiin eilen joukolla demarien pitkää vaatimuslistaa Portugali-tuelle. Pihviä etsittiin oikein suurennuslasilla. Oikein mitään uutta ei löytynyt – tai joidenkin mielestä kaksi kohtaa, jotka eivät ole itsestäänselvyyksiä. Pääasiassa vaadittiin Suomen neuvottelijoiden edistävän tavoitteita, joita on koko ajan edistetty. Jatka lukemista “Demareilta jyrkkä vaatimus tehdä kuten oli tarkoitus”
Huh, onnistui
Myönnän, että vihreiden Portugali-kantoja on ollut välillä vähän vaikea perustella julkisuudessa. Lopputulos meni kuitenkin kuten suunniteltiin, joten olin väärässä taktikoinnin suhteen. Paketti hyväksytään enemmistöllä, johon voi luottaa jatkossakin. Verrattuna siihen, että “vanha hallituspohja” olisi joillakin hajaäänillä täydennettynä vienyt sen läpi, tämä ratkaisu on paljon parempi.
Perussuomalaiset näyttävät luvanneen äänestää epäluottamusta hallitukselle aina kun paperissa lukee EU. Elämme mielenkiintoisia aikoja. Voimia vain Kataiselle.
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 12.5.2011
Isoissa asioissa pelkkiä pöydälle pantuja asioita mutta ne ovatkin sitä isompia
Kehä I:n ja itäväylän eritasoliittymä
Esitettyä siltahirvitystä ei voi rakentaa. Tunnelivaihtoehtoon taas ei juuri nyt ole rahaa – ei tosin taida olla tähän siltavaihtoehtoonkaan. Sata miljoonaa yhdestä risteyksestä. Olisi kiva tietää Kehä I:n koko hinta ja verrata sitä matkustajamääriin suhteutettuna vaikkapa metroon. Jatka lukemista “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 12.5.2011”
Eduskunta 10.5.2011
Valtiovarainvaliokunta sai selvityksen Portugali-paketista. Ennen kokousta luulin ymmärtävänä asiasta jotain, mutta erehdyin. Yhä kinkkisemmäksi on menossa. EU-asioiden käsittely on Suomessa avoiminta ja demokraattisinta, mutta valiokunnan kokouksessa jaetuista tiedoista en kuitenkaan voi kertoa – ei siksi, että asiassa olisi mitään salattavaa suomalaisilta, vaan Suomen kantoja ei sovi levitellä muiden maiden neuvottelijoille. Jatka lukemista “Eduskunta 10.5.2011”