Kaupunkisuunnittelulautakunnan listalta poimittua

Golf-yrittäjä haluaisi Munkkiniemen edustalle kelluvan golfharjoitteluradan. Asukkaat eivät ole olleet oikein innostuneita tästä edistyksen tuulahduksesta. Rataa esitetään nyt vähän toiseen paikkaan lähelle Tarvon siltaa, mutta asukkaiden innostus ei ole herännyt vieläkään.

 Vuosaaren Aurinkolahteen taas venekerho haluaa rantakahvilan. Lähiasukkaat vastustavat, ainakin jotkut ja toiset kannattavat. Olin kaupunkisuunnittelulautakunnassa varajäsenenä 1980-lvun alussa. Silloin päätimme rakentaa Vuosaareen tälle kohdalla rantabulevardin esittelijän kannan vastaisesti. Esittelijä olisi halunnut luonnonrannan.

 Jokeri 2 aloittaa bussilinjana elokuussa 2012, jos kaikki menee putkeen. Voi kun aloittaisi heti ratikkalinjana.

 Viime kokouksessaa kävi muuten ilmi, että Helsingissä joukkoliikenteen osuus on kasvanut aamuliikenteessä sekä Niemen rajalla (liki 72 %) että poikittaisliikenteessä (liki 12%). Tuo poikittaisliikenne on kyllä yhtä murhetta.

18 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan listalta poimittua”

  1. Poikittaisliikenne on murhetta, koska isot asiat ovat liian isoja, että niistä saataisiin päätöksiä aikaan.
    Osmon listaamat esityslista-asiat ovat kuvaavasti sopivan pieniä, että niistä osataan muodostaa mielipide ja voidaan tehdä päätös (ei esim. tarvitse miettiä rahoitusta). Ne vain tuntuvat hieman näpertelyltä – ainakin välillä tuntuu siltä, että isojen visioiden ja isojen päätösten aika on ohi, vaikka resursseja periaatteessa on koko ajan enemmän. Mielenkiintoinen ristiriita sinänsä (eikä minulla siihen ole ratkaisua).

  2. Missä Helsingissä on Niemi?

    Mitä yrität sanoa Vuosaaren rantabulevardista? Että se on parempi kuin luonnonranta?

    Ei minusta. Muutama säkkiin sonnustautunut somali parin koirankusettajan seassa siellä laahustaa paitsi niinä muutamana päivänä vuodessa, kun lämpötila sallii auringonoton.

    Paikalla oli upea kivikkoinen merimaisema, nyt jokin Etelä-Eurooppaa huonolla menestyksellä apinoiva muka-avenue.

  3. Noita asukkaiden valituksia ei pidä ottaa liian vakavasti. Golf-rata voi helposti lisätä hyvinvointia, vaikka se vähentäisikin lähistöllä asuvien hyvinvointia.

    Nämä lähistöllä asuvathan voivat ostaa sen alueen itselleen ja pitää sen luonnontilaisena, jos kerta sitä niin kovasti arvostavat. Luulen, että heillä on tarkoituksena enemminkin päästä hyötymään muiden kustannuksella.

  4. lyhyesti pari kommenttia joukkoliikenteeseen.
    en osaa sanoa, mikä olisi oikea tariffi. ehkei sellaista olekaan. mielestäni olisi parempi jos jokaisen matkustajan työnantaja subventoisi julkisilla matkustamista paljon nykyistä enemmän (esim.nykyisin 10€/kk pääkaupunkiseudun kaupungeilla).
    poikittaisliikenne on aikamoinen ongelma, jota onneksi jokeri pystyy osaltaan ratkomaan. esimerkiksi omalta kohdaltani voin kertoa että esim. kun olin vantaan voutilassa töissä ja asuin vuosaaressa meni julkisilla työmatkaan n.1½ h suuntaansa kun taas autolla 25-40 min. valinta ei ollut vaikea.

  5. Tässä on nyt mahdollista tehdä uusi ennätys seudulla jonkin joukkoliikennehankkeen läpivientiajassa, jos Jokeri II saadaan valmiiksi v2012. Yleensä matka ideasta toteutukseen vie vähintään pari kymmentä vuotta.

    Poikittaisliikenteen matala joukkoliikenneosuus on nostettavissa, mutta aika väkevin keinoin. Tärkeintä on saada ruuhkaisille kehäväylille väylämaksut. Poikittaislinjojen tarjontaa tulee nostaa joka vuosi vähintään 10-15%. Palvelujen markkinointiin on satsattava systemaattisesti ja kertaluokkaa nykyistä enemmän.

  6. Kysyn nyt Seppo Vepsäläiseltä asiaa näin blogilla, vaikka Pekka Sauri kehottikin tällaisissaq asioissa kääntymään suoraan virkamiesten puoleen. Kun se Jokeri 2 on kai tarkoitettu muutettavaksi ratikkalinjaksi joskus myöhemmin, eikä kiskoja kannattaisi rakentaa tunnelosuudelle jo ennen bussiliikenteen aloittamista, koska muuten liikenne joudutaan joskus keskeyttämään kiskojen asentamisen ajaksi.

  7. Hietanimen uimaranta on ollut paikallaan iät ja ajat. Niin kauan, ettei luonnonrannoista ollut silloin puutetta.

    Nyt tulee vaalia globaalisti ainutlaatuista Helsingin erityisilmettä ja upeita luonnonrantoja, koska niitä ei enää ole liikaa. Toisin kuin teille vihreille, minulle luonto on arvo.

    Osmohan oli rakentamassa Santahaminaankin pilvenpiirtäjiä, tiivistä nääs….

  8. Artturi,

    Minusta se on niin päin, että ne ostavat, jotka sen Golf-paikan sinne haluavat.

  9. Elina: Joo oon samaa mieltä. Ajattelin siis lähinnä, että jos ne asukkaat ei halua sitä Golf-paikkaa, niin ne voi tarjota enemmän kuin se Golf-yrittäjä.

  10. Olen tutkinut Jokeri II:n matkustajamääräennusteita tässä ihan viime aikoina. Niiden valossa raideyhteys on mahdollinen, mutta ei välttämätön. Tämä arvio ajatellen vain välityskykytarpeita ja liikennöinnin taloudellisuutta. Käytössä ei ole kuitenkaan ollut uusinta 14 kunnan alueella tehtyä liikennetutkimustietoa ja ennustemalleja, jotka toivottavasti saadaan pian käyttöön. Vasta niiden avulla voi arvioida luotettavammin kysynnän kehitystä.

    Jos ja kun väylämaksut saadaan, Jokeri II saa kyllä kosolti lisää käyttäjiä ja raiteet häämöttävät. En kuitenkaan panisi niitä kiskoja vielä sinne tunneliin, kun Jokeri I:nkin raideratkaisu on vielä valmistelupöydällä ja mm raideleveys ei mielestäni ole vielä päätetty. Poikkeusliikennetilanne kiskojen asennustyön aikana jää lyhyeksi, jos tilanne syntyy.

  11. Kelluva golf-rata on ihan last season. Rakennetaan mieluummin ilmassa leijuva.

  12. Pienistä…
    Esitetyistä vaihtoehdoista golfradalle parempi olisi ollut se ensimmänen, jossa paikan oluthana palvelisi myös viereistä uimarantaa. Nyt mennään pilaamaan kulman hienoimmat näkymät. No, ei siinä näytä pysyvän rajusti kivetty rantapolkukaan. Jos rata siihen tulee niin, ensimmäistä myrskyä odotellen.

    … mahtuisikohan se siihen suojaiseen lahdelmaan ponttoonisillan ja motarin väliin (jos mailoja vähän rajoittaisi)? Voisi lyödä vastakkain molemmilta rannoilta.

  13. Osmo kysyy, että eikö sinne keskuspuiston alittavaan tunnelin kannattaisi tehdä saman tien raiteet, vaikka aloitettaisiinkin bussilla? Vastaan, että en ole oikein vakuuttunut koko tunnelin tarpeellisuudesta jos kyseessä on ratikka eikä bussi, minusta ratikan voi periaatteessa viedä nurmetulla radalla puiston läpi. Käytännössä, pitäisi nähdä joku suunnitelma.

    Kakkosjokerin kiskot on minusta ns. strateginen päätös. Niillä olisi paljon muutakin käyttöä kuin pelkkä poikittaisliikenne, esim. Sipoon liitosalueiden liikenteen osana, osana VIIRAA Malmilla, Kuninkaantammen liikenteessä myös keskustan suuntaan, esim. Pakilan läpi Maunulaan ja siitä edellen ykkösjokerille, Käpylään, tms. Kysymys eli se päätös on se haluammeko hoitaa noiden alueiden liikenteen ratikalla, kannattavuustarkastelu jossa keskitytään vain tähän yhteen linjaan on liian suppea.

    Loppuun vielä pakollinen villi idea. Välillä Malmi – Pasila on radan länsipuolella varaus kahdelle junaraiteelle. Veikkaan, että näitä ei tulla tarvitsemaan koska seuraava raidepari sitten joskus vedetään tunnelissa lentokentälle. Mitä jos siihen tekisi ratikkaradan?

  14. Poikittaisliikenteestä:

    Välillä tuntuu siltä, että Osmo kuvittelee ihmisten piruuttaan liikkuvan yksityisautolla. Ehkä esimerkki valaisee, mistä syystä tällaiseen tuhoisaan toimintatapaan päädytään.

    Työmatka autolla Koillis-Helsingistä Tapiolaan (17 km) kestää 16-42 min riippuen lähinnä lähtöajasta. Julkisilla menee 60-75 min. Keskimääräinen ajan säästö lienee noin 30 min suuntaansa. Oletetaan, että käyttää työpäiväänsä matkoineen 9,5 tuntia päivässä. Omalla autolla liikkuessa tuosta ajasta jää tunti päivässä liukumien avulla vapaa-ajaksi hyödynnettäväksi.

    Vuositasolla tämä tekee 220 tuntia eli 29 työpäivää eli kuusi viikkoa ylimääräistä lomaa!

    Paljon pitää julkisen liikenteen palvelutason parantua, ennen kuin kannattaa vaihtaa. Toinen vaihtoehto on sitten tehdä autoilu yhtä hitaaksi.

  15. Henry: ”Kelluva golf-rata on ihan last season. Rakennetaan mieluummin ilmassa leijuva.”

    Hjoo! Semmoinen ilmapallo/Hindenburg-tyyppinen viritelmä. Pannaan kaikki golfaajat siihen ja päästetään narusta irti.

  16. Jos asukkaiden mielipiteitä kuunnellaan, niin Helsingissä ei rakenneta mitään muuta kuin tunneleita, tosin jotkut niistäkin haittaavat kyläpoliisien esteettistä silmää…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.