Oikeutta ajaa ylinopeutta on monessa kirjoituksessa perusteltu sillä, että vaikka suuri nopeus onkin lähes aina osallisena kuolonkolareissa, niissä on usein osallisena myös alkoholi. Tutkin tätäkin joskus 1980-luvulla. Rattijuopon kuolonkolareissa keskinopeudet olivat todella paljon suurempia kuin selvin päin ajettaessa. Onko tämä jokin syy siihen, ettei näitä ylinopeuksia tule estää? Jopa rattijuoppo on paljon turvallisempi hiljaisilla nopeuksilla. Juoppo voi tietysti etukäteen käydä rikkomassa rajoittimen, mutta en usko tätä tapahtuvan kovinkaan usein. Rattijuopon hurjatelu ei yleensä ole ennalta suunniteltu teko.
Alkolukkoa kannatan, mutta liikenteen päihteistä amfetamiini taitaa silti olla pahin, eikä sitä mikään alkolukko havaitse. Alkolukko on kierrettävissä sillä, että kaveri käynnistää auton.
Osmo hyvä, taas sinulla menee puurot ja vellit sekaisin. Jos ja kun rattijuopon autossa on nopeudenrajoitin, estää se ajamasta yli (esim.) 140km/h, mutta mitä se auttaa taajamassa jossa suurimmat vaaratilanteet syntyvät? Aivan, ei yhtään mitään. Ihan yhtälailla kyseinen rattijuoppo pamauttaa 100km/h koulun pihan.
Ja yhtälailla, selvinkin päin, voisi saman koulun ohi hurauttaa 80km/h vaikka kuinka olisi 40km/h nopeusarajoitus ja nopeudenrajoitin 140km/h kohdalle säädettynä.
”Alkolukkoa kannatan mutta liikenteen päihteistä amfetamiini taitaa silti olla pahin..”
Onko sinulla, Osmo, tuohon tilastotietoa taustalle? Enpä muista lukeneeni yhdestäkään huumekuskionnettomuudesta viimeisen viikon aikana, mutta rattijuoppojen onnettomuuksia on ollut useampikin esillä.
Alkolukko on kierrettävissä, ihan niinkuin kaikki muutkin lukot ja rajoitukset, mutta uskon että erittäin harva ”kaveri” suostuu käynnistämään rattijuopoksi aikovan auton.
Esitin paikkatietoon perustuvaa rajoitinta,joka pakottaa noudattamaan nopeusrajoitusta aina, myös siinä koulun ohi hurautettaessa.
Kyllä, mutta jos ja kun olet GPS:ää käyttänyt, olet varmasti huomannut että se ei ole absoluuttisen tarkka. Usein tarkkuus saattaa heittää esim. 200m, joten jos päiväkoti sattuukin olemaan jonkin valtaväylän varrella, pääseekin autolla ajamaan 100km/h 40km/h sijaan.
Tuo nopeudenrajoitin kaatuu omaan tekniseen mahdottomuuteensa, se sinun täytyy, Osmo, myöntää.
Alkolukot pyytävät tekemään myös puhalluksia ajon aikana.
Tällöin pitäisi pysähtyä pientareelle tekemään kontrollipuhallus. Jos tätä ei tee, auton merkinantotorvi alkaa soida jatkuvasti.
Autoa ei siis sammuteta automaattisesti koska sillä saattaisi olla liikenneturvallisuuden kannalta kohtuullisen radikaaleja vaikutuksia.
Taitaa olla niin, että rattijuopot ( joita Suomessa riittää) yleensä ovat se ryhmä, jotka viis veisaa muistakaan liikennesäännöistä. Lisäksi humalatila yleensä provosoi jo itsessään holtittomaan käytökseen, myös liikenteessä.
Ja gps/gsm- palvelut on aikas helppo saada pois päältä. Ei tarvita 40 000 $ jammeria niiden häiritsemiseen vaan minuutti googletusta ja hiukan elektroniikkaa. Gpsin tai puhelimen saa aika yksinkertaisella laitteella hukkaamaan signaalin.
Haluat ajaa kovempaa niin häiritsin päälle tai välttää tietullit niin häiritsin päälle.
Tämä on hiukan sama juttu kuin kaikenmaailman estolistat netissä tm.s rehellisillä toimii, muut kiertää.
Ja laitetaan jammeri kielletyksi, mutta kun ei ole poliiseja valvomaan lakia 🙂
”Ja laitetaan jammeri kielletyksi, mutta kun ei ole poliiseja valvomaan lakia”.
Ruotsissahan oli kohua näistä ”jammereista” ihan muutama päivä sitten kun autovarkaat ovat sekoittaneet niillä keskuslukituksen lähettimen signaalin ja auto on siten jäänyt huomaamatta auki. Säpö pelkäsi että niitä käytetään esim. estämään soitot poliisille ryöstöjen yhteydessä. Surkuhupaisaa asiassa oli, että Säpön piti esittää vetoomus ministerille että myös he saisivat hankkia moisia laitteita kun niitä rosvoillakin on. Eivät tällä hetkellä saa kun ovat laittomia.
”Kyllä, mutta jos ja kun olet GPS:ää käyttänyt, olet varmasti huomannut että se ei ole absoluuttisen tarkka. Usein tarkkuus saattaa heittää esim. 200m, joten jos päiväkoti sattuukin olemaan jonkin valtaväylän varrella, pääseekin autolla ajamaan 100km/h 40km/h sijaan.
Tuo nopeudenrajoitin kaatuu omaan tekniseen mahdottomuuteensa, se sinun täytyy, Osmo, myöntää.”
GPS:n pelleily on havaittavissa esim. Hämeenlinnanväylällä Nurmijärvellä karkeasti sen esittelyhirsitalorykelmän tienoilla. Ainakin Tom Tom herjaa ylinopeudesta ja suosittaa vuoroin 80 km/h ja 60 km/h nopeutta, vaikka ajaa alle 120 km/h rajoituksen, kun paikannus olettaa ajettavan sillä rinnakaisella paikallistiellä, jolla on 80 ja 60 km/h rajoituksia..
Eli aika utopiaa GPS-pohjainen rajoitin käytännössä olisi..
Oletko Soininvaara kokeillut/ käyttänyt GPS:ää paljonkin? Jos olet, niin nuo virhepaikannukset tiedät suhteellisen yleisiksi.