Maakuntakaava maakuntahallituksessa 19.12.2011

Esi­tys­lis­taan pääsee tästä . Maakun­ta­hal­li­tus käsit­teli maakun­takaavaa nyt jo aika tärkeässä kok­ouk­ses­sa. Tavoit­teena oli alun perin tiivistää yhdyskun­taraken­net­ta ja keskit­tää asum­ista rato­jen var­teen. Kaaval­u­on­nos­ta on nyt analysoitu ja havait­tu, että se hajot­taa yhdyskun­taraken­net­ta entu­ud­estaan, tosin vähän hitaam­min kuin aiem­min. Jat­ka lukemista “Maakun­takaa­va maakun­ta­hal­li­tuk­ses­sa 19.12.2011”

HSL:n hallitus 13.12.2011

Rapor­toin­ti kok­ouk­ses­ta on vähän viivästynyt eduskun­nan ja vähän muidenkin organ­isaa­tioiden jouluki­irei­den vuoksi.

Bus­sili­iken­teen tar­jouskil­pailun ratkaisu

Kil­pailutet­ti­in 16 lähin­nä Espoon suun­nan lin­jaa. Tässä taitaa olla hie­man salas­sa pidet­täviä asioi­ta, mut­ta julk­ista lie­nee nyt ainakin se, että Helsin­gin oma bus­si­fir­ma menet­ti kaik­ki lin­jansa näi­den kil­pailutet­tavien joukos­ta. Jat­ka lukemista “HSL:n hal­li­tus 13.12.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 13.12.2011

Korkea rak­en­t­a­mi­nen Helsingissä

Pöy­dältä. Tämä on vain tiedok­si. Emme siis muodol­lis­es­ti tee asi­as­ta mitään päätök­siä.  Oikeas­t­aan raport­ti on rajaa­va. Se ker­too, minne korkeaa rak­en­tamista ei pidä lait­taa. Varsi­nainen vään­tö tulee Jätkäsaaren hotel­lista ja Meriko­rt­telista. Pasi­lan ja Kalasa­ta­man pil­ven­pi­irtäjät val­tu­us­to on taval­laan jo hyväksynyt.

Sen ver­ran merkit­tävästä tiedok­si merk­it­semis­es­tä on kyse, että kaupung­in­hal­li­tuskin halu­aa merk­itä sen tiedok­si iltak­oulus­saan helmiku­us­sa. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 13.12.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 29.11.2011

Lis­tan pääsee luke­maan tästä

Vuo­den­vai­hde läh­estyy ja lis­tat piden­tyvät. Melkoinen pala purek­sit­tavak­si. Voisiko viras­ton työsken­te­lyä mitenkään suun­nitel­la toisel­la taval­la niin, että joil­lakin määräai­ka olisi vaik­ka lokaku­un lopulla?

Korkean rak­en­tamisen periaatteet

Helsin­ki on jaet­tu neljään vyöhyk­keeseen korkean rak­en­tamisen suhteen

A: Pääosa kan­takaupungista. Nykyi­nen korkeus riit­tää, eikä korkei­ta raken­nuk­sia suvaita.

B: Korkei­den raken­nusten kat­so­taan sopi­van ilman, että siluet­ti menee pilalle. Kan­nat­taa ver­ra­ta Keilaniemeen. Näitä ovat Jätkäsaari, Kalasa­ta­ma ja Pasila.

Ba Sel­l­ainen kohtu­ullisen korkuinen (noin 16 ker­rosta) voi tul­la kyseeseen. Näitä aluei­ta on Punavuores­sa siinä Meriko­rt­telin luona ja Hanasaaren voimalaitok­sen lähel­lä niiden teras­si­talo­jen kohdalla.

C: (Lop­ut kaupungista) Selvitetään myöhem­min. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 29.11.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 15.11.2011

Hert­toniemen metroase­man kaava

Kaa­va hyväksyt­ti­in muuten sel­l­aise­na, pait­si, että liityn­täpysäköin­tipaikat, joi­ta oli ensin esitet­ty pakol­lisi­na muutet­ti­in mah­dol­lisek­si muo­toon ”voidaan rak­en­taa”. En voin­ut hyväksyä sitä, että näin isos­ta investoin­nista (8 M€) päätet­täisi­in kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nas­sa ilman taloudel­lista tarkastelua. Nyt se siir­tyy asian­mukaisek­si kaupung­in­hal­li­tuk­sen ja val­tu­us­ton han­kepäätök­sek­si kil­paile­maan rahoituk­ses­ta muiden han­kkei­den kanssa. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 15.11.2011”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 15.11.2011

Esi­tys­lista aukeaa tästä

Hert­toniemen metroase­man seudun asemakaava

Pöy­dältä.

Min­ua jäi arve­lut­ta­maan 200 liityn­täpysäköin­tipaikan vaa­timus. Näi­den hin­ta on riip­puen siitä, mihin ne sijoite­taan, 40 000 – 80 000 euroa kap­paleelta eli yhteen­sä investoin­ti on vähin­tään kahdek­san miljoon­aa euroa. Se tulee kaupun­gin mak­set­tavak­si joko investoin­tiku­luina tai huonom­pana maan hin­tana, jos velvoite pan­naan yksi­ty­isille. Yleen­sä kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan kaavoit­taes­sa jotaiun, kyse on mah­dol­lis­tavas­ta kaavas­ta, mut­ta ei investoin­tipäätök­ses­tä. Nyt tämä on vaa­timuk­se­na kaavas­sa, joten metroase­maa ei saa lainkaan toteut­taa ilman noi­ta paikko­ja. Kyse on siis oikeas­t­aan myös investoin­tipäätök­ses­tä, mut­ta sel­l­aise­na sitä ei ole esitel­ty. Joukkoli­iken­nein­vestoin­niksi tuo on varsin kallis. Jos käytämme neljän pros­entin korkoa ja 30 vuo­den pois­toaikaa, yhden työ­matkali­iken­net­tä palvel­e­van liityn­täpysäköin­nin hin­naksi tulee kymme­nen euroa. Minus­ta täl­lais­es­ta investoin­nista päät­tämi­nen ei kuu­lu kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nalle vaan asianomaisen taloudel­lisen valmis­telun jäl­keen val­tu­us­tolle. Sik­si kaavaan pitäisi lait­taa nuo paikat mah­dol­lis­ta­vana, mut­ta ei vaa­ti­vana. Kos­ka kaupun­ki omis­taa maan, se voi aikanaan ton­tin­lu­ovu­tuse­htoi­hin pan­na pysäköin­tipaik­ka vaa­timuk­sen, jos näkee sen aiheel­lisek­si. Täl­lainen antaisi myös kaupungille enem­män papua neu­votel­la pysäköin­tipaikko­jen rahoituk­ses­ta. Onhan paikallisel­la kaup­pi­aal­la asi­as­sa myös oma lehmän­sä ojas­sa. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 15.11.2011”

Tallinna-tunneli uuteen harkintaan

Balt­ian maat ovat päät­täneet, että ne rak­en­ta­vat (EU mak­saa) luoti­ju­nay­htey­den Tallinnas­ta Varso­vaan, jos­ta pääsee edelleen Berli­inin kaut­ta nopeil­la junil­la jok­seenkin kaikkialle Eurooppaan.

Nyt kan­nat­taa ottaa vakavaan tarkastelu­un Helsin­ki-Tallinna –tun­neli, jon­ka hin­naksi on alus­tavasti arvioitu kolme mil­jar­dia. Jos tun­neli on näin edulli­nen, se kan­nat­taa rak­en­taa ehdot­tomasti. Jos matkus­ta­jamääräk­si olete­taan varovais­es­ti kymme­nen miljoon­aa henkeä vuodessa, ovat  pääo­makus­tan­nuk­set vaivaiset parikymp­piä matkus­ta­jaa kohden. Ja päälle vielä se tavaraliikenne.

Jat­ka lukemista “Tallinna-tun­neli uuteen harkintaan”

Puhe jota ei pidetty

Säh­läsin puheen­vuoropy­yn­nön val­tu­us­ton bud­jet­tikok­ouk­ses­sa ja jouduin jonon hän­nille. Oli pakko kiire­htiä min­is­teri Urpi­laisen ja val­tio­varain­valiokun­nan tapaamiseen, joten puheen­vuoro jäi pitämät­tä. Näin olisin puhunut.

On huole­hdit­ta­va tulopohjasta

Olen hyvin huolis­sani kaupun­gin tulopo­h­jas­ta. Kuten kaupung­in­jo­hta­ja sanoi, ener­gialaitok­sen tulou­tus, jon­ka varas­sa kaupun­gin talous suures­sa määrin lep­ää, on vaaras­sa. Pitkäl­lä aikavälil­lä isom­pi asia on kun­tien väli­nen kil­pailu vero­tu­loista, jos­sa Helsin­ki on sosi­aal­ista mieltä osoit­taen antanut paljon tasoi­tus­ta naa­pureilleen. Naa­pu­rit ovat valitet­tavasti käyt­täneet tätä itsekkäästi hyväk­seen. Jat­ka lukemista “Puhe jota ei pidetty”