Tuen talouspoliittisissa kysymyksissä yleensä talousteorian valtavirtaa, mutta suhteessa täydelliseen vapaakauppaan koen itseni toisinajattelijaksi. Minusta maailmasta tulisi parempi, jos kansainvälistä kauppaa hieman jarrutettaisiin kohtuullisilla tulleilla. Tämän sanominen ääneen on nyt vähän vaikeata, koska tulen herkästi sotketuksi Trumpin ajatteluun.
Talousteorian mukaan päättely menee niin, että mitä pienemmät ovat kaupan esteet, sitä paremmin suhteellisen edun periaate pystyy toteutumaan ja sitä korkeammaksi taloudellinen hyvinvointi kasvaa.
Tämä on sinänsä totta, mutta ajatuksessa on se vika, että se tekee maailmantaloudesta hyvin haavoittuvan. Kauniisti sanottuna se lisää keskinäisriippuvuutta, jota erehdyttiin joskus pitämään jopa rauhan edistäjänä.
Kovin pitkälle menevän työnjaon ikävät seuraukset nähtiin korona-aikana, kun Kiinan talous yski ja Euroopassa oli yhtäkkiä pulaa jopa lääkkeistä. Rauhaakaan tämä keskinäisriippuvuus ei edistänyt, koska Venäjä laski, ettei EU voi tulla Ukrainan tueksi, koska on niin riippuvainen venäläisestä maakaasusta.
Nyt olemme paljon riippuvaisempia Kiinasta kuin Venäjän fossiilienergiasta. Kiina tulee käyttämään tätä riippuvuutta länsimaita vastaan. Se on tätä asemaansa rakentanut määrätietoisesti. Olemme olleet Euroopassa hieman sinisilmäisiä.
Maatalouden osalta vapaakauppaan ei uskota ainakaan Euroopassa, vaan kotimaisten työpaikkojen ja huoltovarmuuden vuoksi – tässä järjestyksessä – maataloustuotantoa suojellaan kilpailulta.
EU:n sisällä täydellinen vapaakauppa on perusteltua, mutta EU:n ja muun maailman välillä olisi hyvä olla sopivan kokoiset tullit. Sopivalla koolla tarkoitan jotain noin 20 prosentin tulleja. Niitä voisi kutsua vaikka huoltovarmuusmaksuiksi.
Kahdenkymmenen prosentin tullit eivät estäisi merkittäviä suhteellisen edun eroja toimimasta. Ihan pienet erot ne pysäyttävät, mutta tämän vaikutus maailman kokonaistuotantoon on korkeintaan prosentin luokkaa. Se kannattaa maksaa taloudellisesta turvallisuudesta.
Trump puhuu tulleista ikään kuin kuvitellen, että niihin ei vastattaisi. Tullit ja vapaakauppa ovat tietysti vastavuoroisia. USA:n vienti Eurooppaan ei tosin ole juurikaan tavaravientiä. Yhdysvalloissa ei ole teollisuuden alalla kilpailukykyä oikein missään. Pitäisi kehittää tullin kaltainen maksu Facebookille, X:lle ja kaikelle sellaiselle. Se olisi perusteltua myös aivan yleisistä syistä.
Eräs valttikortti USA:lla tässä on. Trump on oikeassa siinä, että Eurooppa on vapaamatkustaja turvallisuuspolitiikassa. Yhdysvallat on tarjonnut sotilaallisen suojelun Euroopalle ilmaiseksi. Riippuvuus tästä tuesta antaa Yhdysvalloille mahtavan neuvotteluaseen, josta ei pääse eroon aivan pikaisesti, mutta toivottavasti pitkällä aikavälillä.
“ilmaista turvallsuutta” Onko ilmaista, jos Usa meinaa nostaa natomaksua täysin järjettömäksi. Suomelle tuo tietää lähes 18 miljardin vuotuisia maksua natolle. Ei nuo kovin ilmaisilta kuulosta. Kun ilman usaa ei natoa ole, niin voi kuvaillla että kaikki rahan menee suoraan rapakontakaisiin leveätaskuihin.
1. Ei ole olemassa mitään Nato-maksua. Trump ei tapansa mukaan tiedä, mistä puhuu.
2. Teumpin heittämä luku ei perustu mihinkään. Jos muut vastaavat siihen, seuraavan kerran luku on vain suurempi.
Euroopan tulee mitoittaa puoustusmenosta tarpeen mukaan. Nyk tarve on suurempi, joten menoja tulee kasvattaa, sanoipa amerikan fuhrer mitä hyvänsä. Tai no, luultavasti menojen järkevämpi suuntaaminen riittäisi, mutta se ei välttämättä onnistu kovin helpostii. Ja aivan selvästi Euroopan puolustusteollisuuteen täytyy panostaa, eikä ostaa niin paljoa aseita USA:sta.
USA on kyllä pitkäpinnainen
1) meillä on esim autojen tuontiin USAsta ollut korkeat tullit ja silti USA antanut meidän viedä mersut ja bemarit sinne tähän asti mitättömillä tulleilla. 2) Euroopassa ja varsinkin Suomessa on runsaasti yleistä USA-vastaisuutta ja siitä huolimatta USA on tarjonnut sotilaallista suojelua meille ilmaiseksi kymmeniä vuosia.
Nyt USAn on hyvä lopettaa Euroopan paapominen muuten Eurooppa ei ikinä “aikuistu”.
Nimimerkki Rosmolle kommenttina että vaikka Euroopan unioni poistaisi nuo amerikkalaisten autojen tuontitullit niin todennäköisesti niiden myynti Euroopan unionissa oli silti hyvin vähäistä. Esimerkiksi Etelä-Korea laski Trumpin ensimmäisellä kaudella amerikkalaisten autojen tuontikiintiötä mutta yksikään amerikkalainen autonvalmistaja ei kuitenkaan pystynyt täyttämään aikaisempaa kiintiöitä Korean markkinoilla. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä että amerikkalaiset autot eivät ole laadultaan kilpailukykyisiä Pohjois-Amerikan ulkopuolella . Tähän ongelmaan törmäsi jo Lee Iaacocca kun hän oli Chryslerin toimitusjohtaja ja tähän ongelmaan törmäsi Barack Obama kun joutui hätälainoittamaan General Motorsin ja Chryslerin . Ainoa amerikkalainen autonvalmistaja joka ei ole joutunut turvautumaan liittovaltion hätärahoitukseen on Ford Motor Company
Noin minäkin ajattelin, kunnes opin että Tesla on USAsta. Tesla on erittäin myyty (jopa myydyin) auto monissa Euroopan maissa. Onko sähköautot tullivapaita vai myydäänkö nämä Teslat Euroopassa vaikka meillä on tämä n.10% tulli niille? Ehkä se on tullien ja muun protektionismin ominaisuus että niitä tulleja asettaa moni, siitä ollaan hiljaa, tärkeintä on syyttää toista hänen tulleistaan ja syyttää toista tullisodan alottajaksi vaikka itse olit se joka sen tullisodan aloitti.
Suomeen tuotavat Teslat tehdään kylläkin Kiinassa, jossa tuotetaan kaikista Tesloista noin puolet. Mutta on Teslalla tuotantoa myös Yhdysvalloissa.
Juuri näin. Trump olisi nolannut itsensä, jos olisi vaatinut meitä ostamaan autoja ja ruokaa =D. Amerikkalainen öljy ja kaasu sentään kelpaavat poltettaviksi.
Ode:
“Suomeen tuotavat Teslat tehdään kylläkin Kiinassa, jossa tuotetaan kaikista Tesloista noin puolet.”
Ootko kuinka varma?
Model 3 kyllä, mutta kun Model Y:tä valmistetaan Saksassa, niin miksi ei tuotaisi sieltä?
Tiedätkö kuinka suuri osa Suomen Tesloista tuodaan maahan uutena?
Onko Amerikasta tuleville autoille isompi tulli kuin Aasiasta tuleville?
Jos ei, niin syökö Aasia eurooppalaisen valmistuksen?
Joskus tänne tuli Meksikossa valmistettuja Kuplia.
Tuleeko nyt muualla kuin Yhdysvalloissa valmistettuja autoja Amerikasta?
Tokelle kommenttina että Aasia on eurooppalaisten autojen suuri markkina-alue. Etenkin Kiina. Suurin osa eurooppalaisilla ja aasialaisilla (siis pääasiassa japanilaiset ja eteläkorealaiset) autonvalmistajilla on tuotantoa Euroopassa ja Yhdysvalloissa mutta suurilla amerikkalaisilla autonvalmistajilla (pois lukien tässä kohtaa Tesla ja Ford Motor Company) on erittäin vähän tuotantoa Euroopassa ja Aasiassa. Esimerkiksi Donald Trump neuvotteli ensimmäisen kaudella sen että Amerikkalaisten autojen tuonti kiintiö nostettiin 20 000:sta 90 000: teen mutta edes silloin kun kiintiö oli 20 000 tuo kiintiö ei koskaan edes täytynyt. Amerikkalaisten autojen tuonti tulli Euroopaan tällä hetkellä on jos muistan oikein on laskettu kun Euroopan unioni tai sopimuksen Bidenin hallinnon kanssa 2021.
Hupaisa yksityiskohta on Lidlin ruuan vmp ale ‑20% . Ei kuulemma kannata isompi ale.
Tuo 20% tulli panee jo todella miettimään.
vmp?
Ehdottaisin kyllä EU:n sisällekin rajallista sääntöihin ja sopimuksiin perustuvaa poikkeamista vapaakaupasta.
Idea olisi se, että jokainen maa voisi tiettyjen sääntöjen ja rajojen puitteissa hakea suhteellista etua tietylle teollisuuden/tuotannon alalle tukien avulla. Toiminta tietenkin olisi vapaata. Suomen nyt tuskin kannattaisi näiden sääntöjen vuoksi alkaa tukemaan metsäteollisuutta, eikä Suomen myöskään kannattaisi näiden sääntöjen perusteella yrittää perustaa autoteollisuutta maahan.
EU:ssahan on jo nyt luovuttu valtiontukikielloista, yllä esittämäni on siis oikeastaan parempi kuin nykytilanne, missä ei ole oikein mitään sääntöpohjaista.
Onhan näitä poikkeamia vapaakaupasta jo nyt, parhaana esimerkkinä alkoholin etämyynti.
Niin, tai autoverot käytetyille autoille.
Nimimerkki Maalaisvihreälle kommenttina että käytännössä alkoholin etämyynti on jo sallittua mutta edellinen hallitus neuvotteli tässä kohtaa Suomelle aikalisän mutta nykyinen hallitus on kyllä tuoo lain joka sallisi etämyynin mutta etenkin kristillisdemokraatit ovat tätä vastustaneet.
20% kaikkiin on kyllä aivan liikaa.
Meillä on eri peli. Veikkaan, että Orpo ja Purra ei saisi edes puolikasta suomen budjettia ilmaista rahaa, vaikka toisivat markkinoille “$purra:n” ja “$orpo:n”
Suomi on sen verran pieni, että täältä ei oikein voi johtaa isoja linjoja piirtämällä. Käy kuten Stubbille: ”Kun pienen maan besserwisser alkoi läksyttää Ranskaa talousasioista, vaikka oli itse hakemassa juuri Ranskan tukea Suomen pyrkimyksille, lopputuloksena oli se, että Suomi sai unohtaa oman asiansa, ja tapaamisesta poistui kaksi kalpeaa kivikasvoa” (Petäjistö H.)
Olen ollut isosti huolissani siitä, että Suomi vaikuttaa haluavan purkaa monia vakautta ja turvallisuutta luoneita rakenteita. Täällä vastustetaan niin Geneven sopimuksia, YK:ta, Haagin toimintaa kuin monia muitakin pienille maille ääntä ja vakautta tuoneita kansainvälisiä yhteisöjä. Itse näen edelleen, että ainoastaan kansojen välinen yhteistyö voi tuoda pitkällä aikavälillä kestävän tilanteen.
Nyt, kun olen pitkästä aikaa hankkinut itselleni Helsingin keskustasta asunnon ja viettänyt siellä aikaa on itselleni taas pitkästä aikaa avautunut Helsinkiläinen mielenmaisema. On se vaan joissakin asioissa todella harhainen. Mieleen tulee parinkymmenen vuoden takaa Helsingin alueelle jonkun konsulttitoimiston vääntämä talousaluekuva, jossa jopa Tallinnaa liitettiin samaan talousalueeseen. Hauskan, pikantin yksityiskohdan tästä sai sillä, kun Lappeenrantaan piirrettiin samoilla parametreillä ympyrät ja pystyttiin rehellisesti toteamaan, että Helsinkiläisten mahtavuuden väittämillä Lappeenrannassa on Suomen suurin talousalue.
Palataan asiaan.
Meillä on aina ajateltu, että Suomessa on vahva edustusto kv- tehtävissä. Tässä on tullut muutosta. Esim. un ottaa porukkaa sisälle hyvin nuorena ja suomalaiset eivät ole tässä vaiheessa valmiita lähtemään mihinkään. Ammattilaisille tarjottavat pestit ovat muuttuneet aiemmasta bsc+ 5 vuotta työkokemusta masters + 2 vuotta tasoisiksi ja meillä on pakollinen työjakso bsc:n ja mastersin välissä, joka tarkoittaa sitä, että meillä valmistuneet ovat olleet useisiin entry level tehtäviin jo valmistuessaan liian vanhoja. Esim. lukio -> amk -> 5 vuotta sotekokemusta -> yamk, jonka jälkeen on hankala olla alle 28. No nyt ei vaadita enää amk:n ja yamk:n välillä kuin 2 vuotta työkokemusta, mutta samalla poistettiin aikuiskoulutusraha. Kun yamk on käytännössä ammattilaisten lisäkoulutusta, niin jossain vaiheessa tähän syntyy jokin yhteiskunnan maksama rahoitushässäkkä, mutta tällä hetkellä masters tason tutkintoon tulevia ei oikein ole ja niitä ei kohta tule. Tänä vuonna aikuiskoulutustukea vielä maksetaan, mutta vuoden vaihteessa moni lopettaa opinnot, koska on parempi olla ns. “sorvin äärellä”, kuin suunnitelemassa ilman tuloja sitä, miten se sorvi tuottaa paremmin.
Vuoden ensimmäinen yhteishaku:
2025: 32 400 hakijaa
2024: 63 000 hakijaa
Hakijamäärän romahtaminen ei ole merkityksellistä. Merkityksellistä on se, että nyt ne opinnot jäävät kesken, kun maksaja vuoden 2025 lopussa lakkaa olemasta.
Ja kv- töissä tapaa Suomalaisia yhä vaan harvemmin. Keski-ikä on varmaan jo yli 60.
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot ovat ylempiä korkeakoulututkintoja vain nimellisesti. Niitä ei voi tosiasiassa mitenkään rinnastaa vaatimustasoltaan maisterintutkintoihin. Nimellislaajuus on vain 75 % ja kun olen YAMKin lopputyötä ohjannut, niin yksi vastuullisen opettajan pääkommentteja on ollut, että jokin olisi D‑työssä välttämätöntä, muttei mitenkään välttämätöntä YAMK-työssä.
Nähdäkseni YAMK-tutkinto on puhtaasti organisaatiopoliittisista syistä syntynyt kummajainen, jonka perustarkoituksena ei ole missään vaiheessa ollut yhteiskunnan palveleminen vaan AMK-laitoksen pyrkimys esiintyä yliopistoihin rinnastettavina. En tämän vuoksi oikein ymmärrä, miksi meidän pitäisi teeskennellä YAMK-tutkinnon antavan ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisen pätevyyden.
Suomesta YK:n alempiin tehtäviin pääsee oikein hyvin, jos suorittaa maisterintutkinnon. Siihen menee ahkeralta ihmiseltä viisi vuotta, fiksulta ja ahkeralta kolmesta neljään vuotta. Ja jos aikoo suorittaa ylemmän tutkinnon, on parempi suorittaa oikea ylempi korkeakoulututkinto oikeassa yliopistossa. Sinne pääsee AMK-papereilla ja tutkinnosta selviää kolmessa vuodessa .
Onko myös esim. maailman parhaimmistoon listatut Harvardin insinööritkin heikkotasoisia, koska ovat käyneet AMK:n eikä tiedeyliopistoa?
Kommnetoijalle Harvadhan on tunnetusi AMK?
Ei jenkkien systeemiä voi edes verrata eurooppalaiseen.
Harvard on amerikkalaisittain kyllä tiedeyliopisto, Carnegien R1-luokkaa.
Sinänsä olen yleisemmin amerikkalaisten insinöörien kanssa töitä tehnyt, eikä hyvästäkään yliopistosta valmistuneiden osaaminen päätä huimaa. Intialaiset ja kiinalaiset jatko-opiskelijat pitivät ainakin aiemmin USA:n tiedettä pystyssä. Sitä, miten asia on nyt, kun kiinalaisten pääsyä opiskelemaan on rajoitettu, en tiedä, kun en ole ollut muutamaan vuoteen amerikkalaisten kanssa lähemmin tekemisissä.
Sinänsä oli kyllä aikoinaan lysti kuunnella aasialaisten keskinäisiä keskusteluja. Sitä halveksunnan syvyyttä, jota he tunsivat amerikkalaisen alemman yliopistokoulutuksen tasoa kohtaan, ei helposti voi kuvata. (Suomalaisena minua pidettiin jonkinlaisena kunnia-aasialaisena, kun omat matemaattiset taitoni olivat samalla tasolla kuin heillä.)
Voisitko selventää mitä tarkoittaa “kv-tehtävät” ?
Aikuisopintotuki tosin oli rampautettu 2015, jolloin se otettiin pois niiltä, jotka sitä eniten tarvitsevat.
Joka on tietty yks syy sille, miksi tutkinnot kasautuvat havemmille henkilöille ja tosiaan kasoiksi.
en tiedä onko tullit aina paras konsti ja tuo 20% kuulostaa suurelta.
vapaakauppa ei ole säännötöntä. vapaakauppa sitoo kumpia osapuolia. eli jos toinen huijaa, niin toinen voi tehdä vasta reaktioita.
käytännössä olen muuttunut siten että vapaata kauppaa liittolaisten kanssa, ja rajoituksia vihollisten kanssa. kansallinen turvallisuus syventää näitä argumentteja. ehkä sitä voidaan kutsua “huoltovarmuus” termillä.
siihen en ota suoraa kantaa pitäisikö puolustusmenoja lisätä vai ei, ehkä kyllä. mutta kun tuo .… american fuhrer on tuolla mesomassa, niin eu:ssa pitäisi olla joku ehto että suurinosa puolustustarvikkeista ostetaan eu:sta, ehkä kanada ja japani voi olla listalla.
meta inc:in ja x.com palveluita kannattaa välttää täysin, kun näiden johtajat on mennyt suutelemaan american fuhrer:in oranssia reikää. meta inc omistaa mm. facebook, threads, instagram ja whatsapp:in.
minua oikeastaan suuresti ottaaa pulttiin että android:lle ei ole kunnollista vaihtoehtoa, joka on liiaksi alphabet inc:in kontrolloima. ehkä eu:lla olisi nyt korkea paikka tehdä oikeasti vapaa mobiilikäyttöjärjestelmä, joka olisi myös vapaa lähdekoodiltaan mutta myös alustaltaan, eli keskitetty sovelluskauppa ei rajoita käyttöä, ja voi käyttää ilman keskitettyä sovelluskauppaa ja tilejä, esim google tili ja apple id. apple laitteet on täysin kontroiloitu apple:n suunnalta, en suosittele enää ollenkaan.
Tässä kohti olisi kohtuullista muistuttaa siitä, että Biden piti Trumpin määräämät kiinalaistuotteiden tullit pääosin voimassa. Vanha vapaakauppa-ajattelu ei näytä olevan kovin suosittua Yhdysvalloissa juuri nyt. Katso esim
https://yle.fi/a/74–20111553
Kommenttina danielsonille että syy miksi Yhdysvallat sääti noinkin suuret tullit kiinalaisille tuotteille oli se että Kiinan valtio on vuosikausia subventoinut omaa tuotantoa jolla hinta on pysynyt alhaisena. Ulkomaankaupan subventointi on myös Kansainvälisen kaupan pelisäännöjen vastaista. Olisihan Yhdysvallat toki voinut valittaa asiasta WTO:hon mutta siellä käsittely kestää useita vuosia jopa kymmenvuotta. Ymmärrän hyvin miksi Yhdysvalloissa halutaan hillitä Kiinan tuontia. Palaako teollinen tuotanto Yhdysvaltoihin tämän toimenpiteen jälkeen kun sitten eri asia
Kiina varustautuu sotaan Taiwanin valloittamiseksi. He näyttävät olevan täysin tosissaan sen asian suhteen. Xi ei varmaan ole meinannut uskoa tuuriaan, kun Tarmo jolla Trump tuhoaa amerikan liittolaissuhteet, on ennennäkemätön.
Kykkä Kiinalle kannattaa jo pelkästään tämän takia lätkiä tulleja.
Soininvaaralle kysymys että tarkoittaako tuo 20% tullimaksuja kaikille tuontituotteille vai vain vakohdistetuille tuotteille?
Onko WTO:ssa sovittu tulleista eli voisiko Suomi tai EU vapaasti panna vaikka tuon 20 pinnaa kaikelle tuonnille? Suurvaltojahan mitkään sopimukset eivät nykytulkinnan mukaan sido.
Tämä kohta historiassa olisi loistava aika ottaa käyttöön 10–50% hiilitullit, jotka vastaisivat EU:n päästökaupan tuotteeseen synnyttämää maksua hiilidioksidipäästöistä. En ymmärrä, miksi Vihreät ovat tästä hiljaa.
Pitäisikö samalla logiikalla laittaa myös maan sisäisiä tullirajoja?