En tunne rahoitusmaailman kaikkia kiemuroita riittävän hyvin, mutta uskaltaudun silti kirjoittamaan siitä. Varmaankin väärät käsitykseni oikaistaan ja opin taas lisää.
Rahamarkkinoissa perusongelma on, että spekulatiivista sinne tänne ryntäilevää rahaa on liian paljon. Edellisessä ketjussa Seppo Korppoo arvioi sen määräksi 10 kertaa maapallon BKT. En pysty tätä tarkistamaan, mutta olennaista on, että sitä on liikaa. Jos ei olisi, valtiot, yritykset ja kuluttajat eivät voisi velkaantua niin paljon kuinovat velkaantuneet.
Spekulatiivisella rahalla on ainakin kolme merkittävää lähdettä: uusien teollisuusmaiden, ennen kaikkea Kiinan vaihtotaseen ylijäämä, öljyn hinnannousun tuottamat voitot ja eläkerahastot. Jatka lukemista “Miksi rahamarkkinoista on tullut epävakaita”