Helsingin ja Tampereen välinen junaliikenne tuottaa VR:lle huomattavan paljon voittoa. Tämän voiton avulla VR pystyy pitämään yllä tappiollista liikennettä muualla. Tällaista rahan siirtämistä voitollisesta tuotannosta tappiollisen tuotannon ylläpitämiseen kutsutaan ristisubventioksi. VR voi näin tehdä, koska sillä on monopoli rautateiden henkilöliikenteeseen. Jos näin ei olisi, Helsinki-Tampere ‑välille ilmaantuisi yksityisiä kilpailijoita noukkimaan rusinat pullasta. Jatka lukemista “Tehotonta oikeudenmukaisuutta”
Tekijä: Osmo Soininvaara
Saako toisen tontille pysäköidä?
Käräjäoikeus on todennut, ettei yksityinen pysäköinninvalvontayhtiö voi määrätä 40 euron parkkisakkoa yksityiselle tontille pysäköinnistä. Tällainen valvonta kuuluu kuulemma julkiselle vallalle, joka toisaalta valvoo vain julkisia alueita. Käräjäoikeuden päätös merkitsee siis, että toisen tontille saa pysäköidä ilmaiseksi.
Jos itse omistaisin tontin, jolle luvattomat pysäköijät tunkevat, muuttaisin sen maksulliseksi pysäköintipaikaksi, jossa pysäköinti on sallittua, mutta maksaa 40 euroa muilta kuin niiltä, joilla on oikeus pysäköidä ilmaiseksi. Maksullisen pysäköinnin laillisuutta kukaan ei voi kiistää eikä sitä, että maksamatta jäänyt pysäköintimaksu on ulosottokelpoinen.
Peittelemätön totuus kaupunginvaltuuston pikkujoulusta
Suurkaupungin hai vihjaa Helsingin Sanomien nettisivuilla, että kaupunginvaltuuston pikkujouluissa olisi tapahtunut jotain lukijoita kiinnostavaa, mutta esittää tilanteesta kuvat niin sumennettuina,ettei lukija pysty ymmärtämään mitä on tapahtunut. Moinen häveliäisyys ei tätä blogia rasita. Tässä joitakin näytteitä kykykilpailun voittaneesta yhtyeestä. Voittoa voisi protestoida, sillä kyse oli kaupunginvaltuuston kilpailusta. Tässä Abba-imitaatiossa ei ollut yhtään valtuutettua, pelkkiä nimeltä mainitsemattomia kaupunginjohtajia. Moraalinen voittaja oli siis Sanna Hellström avustajanaan Jan Vapaavuori.

Jatka lukemista “Peittelemätön totuus kaupunginvaltuuston pikkujoulusta”
Huumepoliisi syytettynä
Olen suhtautunut aina vähän kyynisesti huumepoliisin vaatimuksiin saada käyttää tehokkaampia urkintamenetelmiä. Niistä ei ole hyötyä, sillä jos poliisi saa kuunnella puhelimia, arkaluontoisia asioita ei kerrota puhelimissa ja niin edelleen. Aina joku myös käyttää noita oikeuksia väärin.
Tehokas keino sen sijaan on sopia joidenkin rikollisten kanssa, että nämä kavaltavat kaverinsa ja pääsevät itse tuomiotta. Kartellien paljastuksissahan tämä keino otettiin käyttöön jokin aika sitten ja tehosi heti. Jatka lukemista “Huumepoliisi syytettynä”
Oliko Berlusconi sittenkin oikeassa?
Olen pienessä eteläranskalaisessa kylässä viimeistelemässä kirjaani pyöräilystä Nizzaan. Siksi blogilla on ollut vähän tapahtumia viime aikoina.
Käymme kaupassa pienen Aptin kaupungin K‑marketissa. Jatka lukemista “Oliko Berlusconi sittenkin oikeassa?”
Mitä Australia ensin, sitä USA perässä?
Oli komeaa, että Australian uusi hallitus allekirjoitti Kioton sopimuksen ensimmäisenä virkatyönään. Nyt odotamme enää USA:n presidentinvaaleja. Sen jälkeen alkaa tapahtua. Ennustan, että kaikki maailmankauppaan osallistuvat maat pakotetaan osallistumaan ilmastopolitiikkaan. Tämä tulee merkitsemään myös Suomessa huomattavasti nykyistä kireampiä toimia. Eihän meillä ole tehty ilmaston suojelemiseksi oikeastaan vielä mitään.
Kuka käänsi Chavezin pään?
Hugo Chavez hävisi kansanäänestyksen Venetsuelan perustuslaista prosentein 49–51. Minun on vaikea uskoa, että äänestys oli niin rehellinen, ettei Chavez tuollaista eroa olisi halutessaan kirinyt kiinni ääntenlaskennan edetessä. Kuka tai mikä taho kertoi presidentille, että elinikäisen presidentin elinikä voi jäädä lyhyeksi?
Ihmiset pois autojen tieltä?
(Kolumni Helsingin Uutisissa)
Ylipormestari Jussi Pajusen (kok) pyrkimys ohjata asiakkaita keskustan liikkeisiin kehäteiden automarkettien sijaan on kannatettava. Automarketit ovat kaupunkirakenteen loisia, jota ei pidä ruokkia. Ajatus lisätä keskustan autoilua ei ole uusi, vaikka se saikin ihmiset raivoihinsa.
Helsingin keskustaan suuntautuvaa autoliikennettä on säädelty kohta 40 vuotta pysäköintipaikkojen määrällä. Jatka lukemista “Ihmiset pois autojen tieltä?”
Voisiko komissio olla taas oikeassa?
Kun maatalouspolitiikasta päättäminen on siirtynyt EU:lle, koko asia on kadonnut sisäpolitiikan agendalta. Jopa entiset piintyneet ”kurkusta kiinni” ‑demarit ovat linnoittautuneet MTK:n vankoiksi tukijoiksi, vaatii MTK EU:lta mitä hyvänsä. Mehän kaikki pidämme kansallisena välttämättömyytenä esimerkiksi sitä, että Suomella oikeus jakaa omien veronmaksajiensa rahaa maataloutensa tukeen. Jatka lukemista “Voisiko komissio olla taas oikeassa?”
Ylikoulutusyhteiskunta
Olemme kovin ylpeitä siitä, että kansamme on erittäin koulutettua. Tai ei siis koko kansa, mutta vuoden 1960-luvulla syntyneet. Tässä on yksi vika. Kun koulutusta vaaditaan joka paikassa, huonommalla lukupäällä varustettu ei kelpaa mihinkään ja syrjäytyy.
Olisi paljon töitä, jotka eivät vaadi mitään koulutusta. Samoja töitä tehtiin jo ennen lukutaidon yleistymistä. Jatka lukemista “Ylikoulutusyhteiskunta”