Lääkeyhtiöiden on saatava katetuiksi lääkkeiden kehittämiskustannukset, ja ne koituvat teollisuusmaiden veronmaksajien maksettaviksi, mutta sen voisi tehdä paljon fiksummin. Nyt menetetään valtavasti terveyshyötyjä.
Terveydenhuolto on kehittynyt viime vuosina jättiaskelin uusien paljon parempien lääkkeiden ansiosta. Syöpiin on kehitetty täsmälääkkeitä, joiden ansiosta moni ennen kuolemaan tuomittu potilas paranee. Nuo lääkkeet ovat kuitenkin hyvin kalliita, mikä kasvattaa Kelan korvausmenoja nopeasti. Kaikkia lääkeitä ei edes hyväksytä korvattaviksi, koska hinta on kohtuuton.
Joidenkin lääkkeiden valmistus on oikeasti kallista, mutta pääosin korkea hinta johtuu patentista, joka antaa lääkeyhtiölle pariksikymmeneksi vuodeksi monopolin lääkemolekyyliin. Yhtiöiden on tietysti saatava tutkimuskustannuksiaan katetuiksi ja myös epäonnistuneet yritykset. Käytäntö on silti haaskaava, kuten monopolihinnoittelu aina on. Menetetään valtavasti terveyshyötyjä, jotka saavutettaisiin korvaamalla lääkkeen kehittämiskustannukset fiksummin.
Runsaat 20 vuotta sitten biologiset reumalääkkeet mullistivat taudin hoidon. Reumasairaalat voitiin sulkea tarpeettomina. Patenttien vuoksi uudet mullistavat lääkkeet olivat kalliita ja niitä annettiin vain vaikeaan sairauteen.
Toimin tuolloin peruspalveluministerinä. Pidin hölmönä odottaa reuman kehittymistä vaikeaksi ennen kuin sai taudin pysäyttävää lääkettä.
Tapasin maahantuojan edustajan muun asian yhteydessä ja kysyin häneltä, antaisiko hän lääkkeestä 80 prosenttia alennusta, jos suomalaiset sairaalat ostaisivat sitä kymmenen kertaa enemmän. Te saisitte kaksi kertaa enemmän rahaa ja me kymmenen kertaa enemmän terveyttä. Hänelle tuo olisi passannut, mutta ei pääkonttorille. Olisihan hinta ollut Suomessa ja Ruotsissa aivan erilainen. Ongelma on poistunut patenttien vanhennuttua. Lehtitietojen mukaan hinnat laskivat 90 %.
Korkean hinnan vuoksi uudet vallankumoukselliset lääkkeet ovat pahasti alikäytettyjä. Köyhissä maissa niitä ei käytetä juuri lainkaan. Suomessakin monen reuma pääsi pahaksi aivan turhaan.
Kun Bill Clinton mitätöi vuosituhannen vaihteessa AIDS-lääkkeiden patentit Afrikassa, niiden hinnat laskivat jopa 97 prosenttia, ja Afrikka pelastui terveyskatastrofilta.
Lääkkeiden kehittämiskulut koituvat nytkin teollisuusmaiden valtioiden maksettaviksi. Jokaisen niistä kannattaa rajoittaa lääkkeen käyttöä omassa maassaan rajoittaakseen osallistumistaan kustannuksiin. Olisi fiksumpaa, jos ne keräisivät kolehdin ja ostaisivat patentin vapaaksi, jolloin lääkkeen hinta laskisi heti eikä vasta 20 vuoden kuluttua. Ei maksaisi sen enempää, lääkeyhtiö hyötyisi patentistaan yhtä paljon, mutta lääkettä käytettäisiin paljon enemmän.
ICT-patenteille on olemassa pakkolinsensiointijärjestelmä, jotta keskeisellä patentilla ei voi rahastaa kuinka paljon tahansa.
Lääketutkimus järkevöityisi, kun mullistavalla lääkkeelle ei yritettäisi kehittää suurin kustannuksin kilpailijoiksi hieman toisenlaisia molekyylejä vain, jotta päästäisiin apajalle, kuten tapahtui kolesterolilääkkeinä käytettävien statiinien kohdalla. Kilpailevan molekyylin pitäisi olla riittävästi olemassa olevaa lääkettä parempi, ennen kuin investointi tutkimukseen kannattaisi.
P.S.
Kun olin lähettänyt kolumnin Talouselämä-lehteen, Helsingin Sanomat julkaisi artikkelin, jonka mukaan on löytynyt lopullinen ratkaisu HIV-infektioon: lääke, joka antaa sataprosenttisen suojan virusta vastaan ja jonka tuotantokustannukset ovat vain 40 dollaria vuodessa. HIV-infektion se taltuttaa kuitenkin vasta 2040-luvulla, koska lääkettä myydään tuhatkertaisella hinnalla valmistuskustannuksiin nähden.
Uutta hiv-lääkettä pidetään läpimurtona, hinta tulisi tutkijoiden mukaan pudottaa tuhannekseen | HS.fi
= = = =
Kirjoitus on kolumnina Talouselämä-lehdessä
Tuo patenttioikeus lääkkeisiin on viety huippuunsa usa:ssa. Yhtiöiden lakiasiantuntijat pitää huolen, ettei patentti vanhene, kunhan vähän muuntelee alkuperäistä lääkettä.
Ja kansa maksaa lääkkeistä karmeaa ylihintaa.
Omituinen usko tuollakin oikeuden päätöksiin .
Perusvika on se, että lääkepatenteista on tullut aivan liian kalliita. Yhden lääkkeen myyntiin tarvittavan tutkimusnäytön koonti voi maksaa satoja miljoonia euroja. Yksi puoli ongelmaa on se, että näin osa pääsee rahastamaan todella reilusti. Toinen puoli ongelmaa on se, että lukuisat ehkä jopa nyt rahastuksessa olevia paremmat lääkeaineet jäävät pääsemättä markkinalle, koska markkinoilletuontikynnys on korkea ja maksaa liikaa.
Patentin lunastusmenetelmä johtaisi ehkä vain siihen, että lääkefirmat myisivät kaupallisesti huonommat patenssinsa julkiselle sektorille. Julkisella sektorilla on yleensä aika heikko osaaminen ymmärtää, mikä lääkepatentti on tosiasiassa mitenkin hyödyllinen. Sillä ei ole myöskään yhtä tehokasta markkinointikoneistoa, joka on keskeinen asia uuden lääkkeen yleistymään saamiseksi. Maailmalla on iso määrä tehokkaita lääkkeitä, jotka ovat jääneet myynniltään huonompia kilpailjoitaan vähäisemmiksi siksi, ettei niiden tuottaja ole osannut tai halunnut niitä markkinoida.
” Julkisella sektorilla on yleensä aika heikko osaaminen ymmärtää, mikä lääkepatentti on tosiasiassa mitenkin hyödyllinen.”
Olen tästä eri mieltä. Julkisen sektorin lääkevalvonnasta vastaavat viranomaiset (Fimea ja varsinkin Kela) ovat kyllä erittäin hyvin perillä lääkkeiden kustannusten ja saavutettujen hyötyjen suhteesta.
Itseäni harmittaa erityisesti lihavuuden hoitoon kehitettyjen lääkkeiden korkeat hinnat. Niiden käytön lisääminen toisi moninkertaiset säästöt erilaisten liitännäissairauksien vähentyessä.
Lääkekehitykseen (kuten monelle muullekin riskialttiille toimialalla) ajanee yrittäjiä (ja sijoittajia) lähinnä se, että sijoitetulle pääomalle on keskimäärin saatavilla hyvä tuotto. Oma käsitykseni on se,että lupaavien projektien oikeudet ostetaan siinä kohtaa, kun niiden onnistuminen on melko todennäköistä, mutta ei riittävän todennäköistä. Kannattaa myydä 20 % todennäköisyydellä onnistuvan lääkkeen tuleva satumaisen suuri tuotto 5 tai 10 % osuudella tuotosta, koska tutkijalle osuu ehkä yksi onnistuminen uralleen, lääkefirmalle aika monta.
Jos pakkolisensointi tulee käyttöön, sen täytyy olla niin kannattavaa, että talentti edelleen suuntautuu lääketutkimukseen. Ideaalitilanteessa tutkimusta siirretään julkiselle sektorille niin, ettei käy kuin koronarokotteissa.
> Olisi fiksumpaa, jos ne keräisivät kolehdin ja
> ostaisivat patentin vapaaksi, jolloin lääkkeen
> hinta laskisi heti eikä vasta 20 vuoden kuluttua
Malli saattaisi toimia, jos maailma olisi staattinen, jossa yhtä muuttujaa voisi vapaasti muutella vaikuttamatta mihinkään muuhun. — Mutta ei ole. — Perinteisen toimintamallin mukaan lääketehtaat tuottivat lääkkeitä, jotka parantavat erilaisista vaivoista. Nyt tilanne on toinen.
Nykyään kuvailemasi malli on itse asiassa jo otettu käyttöön: lääketehtaat ovat liittoutuneet valtioiden kanssa saavuttaakseen maksimaalisen voiton. Seurauksena on, että lääketehtaiden kannattaa kehittää vain lääkkeitä, jotka sopivat rahoittajan poliittiseen agendaan, esimerkiksi vihollisten murhaamiseen tai ilmastonmuutosagendaan. — Näillä tavoitteilla ei ole mitään tekemistä tautien parantamisen kanssa.
Vähän samankaltainen tilanne kuin aikoinaan Englannin siirtomaassa Kiinassa. Siirtomaaisännät kauhistelivat kaupungin rottien määrää ja keksivät oivan keinon: raha. He alkoivat maksaa rotista tapporahaa kunhan vain toi rotan hännän todisteeksi taas yhden iljettävän syöpäläisen vähentämisestä. Seurauksena oli, että kaupungin asukkaat perustivat rottafarmeja, joissa he kasvattivat suuret määrät rottia, koska niiden hännästä nyt sai hyvän hinnan ja olihan rotan tuotantokustannus tällä tavoin paljon alempi kuin sen saalistaminen ihmisvoimin.
Nostit esiin statiinit koska niissä on kehitetty suurin kustannuksin kilpailevia vaihtoehtoja. Statiineissa on se ongelma, että tietty statiinivalmiste ei käy sivuvaikutusten takia kaikille. Jos olisi vain muutama statiinivalmiste, niin voisi koitua juuri tästä syystä ongelmia. Luulin, että en voi käyttää statiinilääkkeitä ollenkaan kun tuli niin voimakkaat sivuvaikutukset silmiin ja lihaksiin. Olin väärässä jätin lääkkeen käyttämättä kokonaan, enkä edes pyytänyt toista valmistetta, eikä lääkärikään ehdottanut. Hänkin ilmeisesti luuli, että kaikki statiinit olivat pois suljettu vaihtoehto. No näin ei ollutkaan kun noin 10 vuotta myöhemmin kuitenkin kokeilin toista vaihtoehtoja ja yllätykseksi sivuvaikutuksia ei ollutkaan.
Jos vaihtoehtoisille statiineille on käyttöä, silloin niitä tietysti kannattaa kehittää.
Suomalaisen maahantuojan pääkonttori ei hyväksy 80 % alennusta yhdessä EU-maassa ns. rinnakkaistuonnin takia. EU:n vapaan liikkuvuuden perusteella on yrityksiä, jotka hyödyntävät maiden välisiä lääkkeiden hintaeroja ostamalla sieltä missä hinnat ovat matalimmat ja vievät sinne missä hinnat ovat korkeampia. Minunkin viimeisin lääkeosto oli tällainen rinnakkaistuotu, jonka sain joitakin kymmeniä senttejä halvemmalla kuin lääkkeen valmistajan valtuuttamana maan tuodulla valmisteella. Lääkkeen valmistaja ja virallinen maahantuoja eivät voi estää tätä. Sen vuoksi nykytilanteessa joudutaan odottamaan patenttien raukeamista.
Kyse oli lääkkeestä, jota käytettiin vain sairaaloissa, jotern harmaatuonti ei olisi sitä koskenut.
Uuden lääkkeen tuotekehitys maksaa miljardi euroa (suuruusluokka). Tämä tuotekehityksen kalleus selittää hyvin sen, mikseivät suomalaiset lääkeyritykset juurikaan kehitä merkittäviä lääkkeitä. Lääkkeen patentoinnista menee tyypillisesti 10–12 vuotta siihen, kun lääke tutkimusten (teho, sivuvaikutukset yms.) saadaan markkinoille. Tuotekehitykseen panostaneella lääkeyrityksellä ei siis suinkaan ole 20 vuotta aikaa rahastaa lääkkeellä.
Se, mihin pitäisi puuttua, on se, että olemassa olevaa patentoitua lääkettä “modifioidaan” vähän paremmaksi ennen patentin umpeutumista ja tälle “uudelle” lääkkeelle saadaan 20 vuoden suoja-aika. Silkkaa rahastusta.
Sitä asiaa en kyllä yhtään ymmärrä miksi Suomen pitää syynätä lääkkeet tarkasti itse, eikä se voi luottaa muiden maiden osaamiseen? Eikö riittäisi, että Saksa, Ranska ja Britannia on hyväksynyt jonkun lääkkeen? Miksi näin pienen kansan pitää kuluttaa verovarojaan ja resurssejaan johonkin päälekkäiseen syynäystöimintaan?
Juuri näinhän järjestelmä toimiikin. Päällekäisen työn määrä on varsin vähäinen.
Edelliseen kommenttiin jäi ajatusvirhe. Tarkoitin näin:
”antaisiko hän lääkkeestä 80 prosenttia alennusta, jos suomalaiset sairaalat ostaisivat sitä kymmenen kertaa enemmän. Te saisitte kaksi kertaa enemmän rahaa ja me kymmenen kertaa enemmän terveyttä”
Tätä olen miettinyt paljon. Tilanne on globaali, monien uusien lääkkeiden hinnat ovat kaikissa maissa niin korkeat että 5 kertainen hinnanalennus antaisi 8 kertaisen myynnin ja enemmän myyntivoittoa. Miksi ihmeessä hinta pidetään sellaisena että käyttö jää marginaaliseksi?? Kilpailevien patenttilääkkäiden kehitys, (eri molekyyli, sama vaikutusmekanismi) on sinänsä tervetullutta koska luo kuitenkin jonkun verran hintakilpailua.
Idea oli, että tätä lääkettä määrättiin sairaaloissa, jolloin on mahdollista päättää yhtä aikaa määrästä ja hinnasta, siis että vastauksena hinnan alennukseen luvatttaisiin muutos lääkkeen käyttöpolitiikassa.
Asuntotulon verotus on vihoviimeinen vero jota Suomessa kaivataan. Asumisesta maksetaan jo ihan riittävästi veroja.
Jos haluaa asua omakotitalossa niin eihän sellaisia saa edes vuokrata. Vai alkaako Heka tai Lumo rakentaa vuokrattavia omakotitaloja?