Uusi hyvinvointivaltio 6: työn vastaanottovelvollisuus

Pitäisikö työn vas­taan­ot­tovelvol­lisu­ut­ta tiuken­taa vai löysentää?

Antelias työt­tömyys­tur­va edel­lyt­tää selkeää velvol­lisu­ut­ta ottaa vas­taan tar­jot­tu työ.

Kun hyv­in­voin­tiy­hteiskun­ta on joutunut ikään­tymisen vuok­si pahenevaan rahoi­tuskri­isi­in, sosi­aal­i­tur­van löysään käyt­töön on suh­taudut­ta­va aiem­paa ankaram­min. Sosi­aal­i­tur­van väärinkäyt­täjä varas­taa köy­hiltä, kos­ka kaik­ki sosi­aal­i­tur­van tarpee­ton käyt­tö on pois tarpeel­lisem­mas­ta käytöstä.

Kan­natan toisaal­ta perus­tu­loa, jota jae­taan yhtä suure­na ja ehdoit­ta kaikille, mut­ta jota keski­t­u­loiset ja suu­rit­u­loiset eivät käytän­nössä saa, kos­ka vero­tuk­sen alara­jaa las­ke­taan vas­taavasti ja perus­tu­lo verote­taan heiltä pois. En kuitenkaan kan­na­ta niin suur­ta perus­tu­loa, että sil­lä tulisi hyvin toimeen ilman, että tarvit­sisi lia­ta käsiään työn tekemisel­lä. Vasem­mis­toli­it­to on sel­l­aista esit­tänyt, mut­ta sel­l­ainen ei ole toteutet­tavis­sa. Ehkä joskus tule­vaisu­udessa, kun tekoä­ly ja robot­it tekevät suuren osan nyky­i­sistä töistä. Min­un silmis­säni perus­tu­lo merk­it­si automaat­tista tulo­tukea pieni­palkkaisille. Se paran­taisi työ­markki­noiden tas­apain­oa ja tor­juisi tuloeroja.

(Jos ei ymmär­rä, mik­si perus­tu­loa mak­se­taan myös rikkaille, kan­nat­taa ajatel­la perus­tu­loa negati­ivise­na tuloverona, jota mak­se­taan vain niille, joiden tulot alit­ta­vat verotet­ta­van tulon alara­jan. Se on arit­meet­tis­es­ti sama asia kuin perus­tu­lo, mut­ta hallinnol­lis­es­ti vaikeampi toteut­taa. Perus­tu­los­sa rahaa kul­kee enem­män edestakaisin, mut­ta jokaisen net­to­tu­lot ja efek­ti­ivi­nen rajaveroaste ovat sama.)

Perus­tu­loon voi lisätä syype­r­usteisia koro­tuk­sia esimerkik­si vam­maisu­u­den joh­dos­ta. Nyky­i­sistä vam­mais­ten tuista tämä poikkeaisi siten, että tukea ei menet­täisi, vaik­ka voit­taisi vaikeuten­sa ja tek­isi ahk­erasti työtä. Nykysään­nöt kan­nus­ta­vat työn­tekoon vähiten niitä, joille se on vaikeinta.

Korkea työttömyysturva edellyttää työn vastaanottovelvollisuutta

On selvää, että mitä korkeam­man tur­van työt­tömyys­tur­va muo­dostaa, sitä vält­tämät­tömäm­pää on, että tukea ei saa, jos kieltäy­tyy työstä. Pohjo­is­mais­sa työt­tömyys kor­vataan run­saskä­tis­es­ti niin, mut­ta niin­pä työstä ei voi kieltäy­tyä ja työtä myös tarjotaan.

Edel­li­sis­sä postauk­sis­sa mainitsin, että Ruot­sis­sa nuori työtön osoite­taan herkästi kun­nan töi­hin. Juhana Var­ti­aisen mukaan tämän tarkoi­tus on varas­taa nuoren vapaa-aika, jot­ta työt­tömyys ei vaikut­taisi liian houkut­tel­e­val­ta elämänvaihtoehdolta.

Suomes­sakin on viral­lis­es­ti velvol­lisu­us ottaa tar­jot­tu työ vas­taan, mut­ta ei käytän­nössä. Työvoima­palve­lut on säästet­ty niin henki­hiev­eri­in, etteivät työvoimavi­ra­nomaiset kyke­nee tekemään työhön osoit­tamisia. Jos halu­aa lus­muil­la, se yleen­sä onnis­tuu – ei tietenkään aina. Suomes­sa moni nuori luisuu syr­jäy­tymiseen työ­markki­noiden ulkop­uolelle, kos­ka palveluista on halut­tu säästää. Joku voisi puhua heitteillejätöstä.

Yri­tyk­set ovat valit­ta­neet, etteivät työvoimavi­ra­nomaiset ker­ro niille, ketkä paikkakun­nal­la on työt­töminä, jol­loin yri­tyk­set voisi­vat tar­jo­ta näille töitä. Min­un on vaikea ymmärtää perustelu­ja tähän, jos samal­la ollaan sitä mieltä, että työt­tömän on otet­ta­va tar­jot­tu työ vastaan.

En kuitenkaan tarkoi­ta, että työt­tömäk­si joutuneen diplo­mi- insinöörin pitäisi ottaa seu­raa­vana päivänä vas­taan tar­jot­tu kaup­pa-apu­laisen paik­ka, kos­ka on parem­pi, että hän työl­listy­isi koulu­tus­taan vas­taavaan työhön. Oikeu­den olla työ­paikko­jen suh­teen valikoi­va pitäisi kuitenkin heiken­tyä, kun työt­tömyys pitkit­tyy. Näin onkin ammat­tisuo­jan ja työ­paikan sijain­nin osalta.

Mitä parem­pi on työt­tömyys­tur­va, sitä olen­naisem­paa on, ettei sitä voi naut­tia, jos kieltäy­tyy työstä. Sik­si ansiosi­don­naisel­la ole­via tulee vah­tia selvästi tiukem­min kuin työ­markki­nat­uel­la tai toimeen­tu­lotuel­la olevia.

Huo­mat­takoon, ettei asum­is­tu­keen liity mitään hark­in­taa sen suh­teen, johtu­vatko mata­lat tulot olo­suhteista vai asianomaisen omista päätök­sistä. Tämäkin ehkä muut­tuu, jos asum­is­tu­ki joskus tule­vaisu­udessa yhdis­tetään yleistukeen.

Suoja riistoa vastaan

Min­un ihanteeseeni kuu­luu pieni perus­tu­lo takaa­maan sen, ettei ihan kuin­ka huonoa työ­paikkaa tahansa tarvit­sisi ottaa vas­taan. On myös todel­lisia riis­to­työ­suhtei­ta, joista on hyvä voi­da kieltäy­tyä. Tämän näköko­hdan merk­i­tys koros­tuu, kun työe­htosopimusten yleis­si­tovu­us vähenee.

Ihan kuin­ka huonopalkkaista työtä hyvän­sä ei tarvitse nytkään ottaa vas­taan. Lais­sa rajana on 1134 euroa kuus­sa, jos alal­la ei ole yleis­si­to­vaa työe­htosopimus­ta. Tämä on vuodelta 2021. En tiedä, sovel­letaanko rajaan indek­siko­ro­tuk­sia. Aika mata­la se joka tapauk­ses­sa on.

Jos jokin työ on hyvin pieni­palkkaista, sen on myös tuot­tam­a­ton­ta, joten kansan­talous ei paljon kär­si siitä, että joku ei ota sitä vas­taan – varsinkin kun näi­hin tuot­ta­mat­tomi­in töi­hin on kyvykkäitä tek­i­jöitä yli kysynnän.

Toisaal­ta perus­tu­lon tai negati­ivisen tuloveron olois­sa huonopalkkainen työkin paran­taa aina tek­i­jän­sä net­toan­sioi­ta, jol­loin jopa tuol­lainen 1134 euroa kuus­sa siis kan­nat­taisi.  Tämä on parem­pi kan­nustin kuin pakko, sil­lä halu­ton­ta työn­tek­i­jää ei kukaan palkkaa. Nyt on aika yleistä, että kokoaikaisen työn vas­taan­ot­ta­mi­nen lisää net­toan­sioi­ta vain par­il­lasadal­la eurol­la kuus­sa. Ei ole ihme, että sel­l­aista vas­taan niskuroidaan.

Yhteenveto

Ansiosi­don­naisel­la työt­tömyys­tur­val­la ole­vien velvol­lisu­ut­ta ottaa työtä vas­taan tulee kiristää, mut­ta kovin huono­ja työ­paikko­ja vas­taan tarvi­taan jotain suo­jaa. Perus­tu­lo olisi sel­l­ainen, mut­ta nykyjär­jestelmässäkin toimeen­tu­lo­tu­ki suo­jaa käytän­nössä varsi­naisil­ta riis­to­työ­suhteil­ta.  Työvoima­palvelu­ja, joiden tehtävänä on palaut­taa työelämän ulkop­uolelle luisu­vat takaisi, työ­markki­noille, tulee paran­taa ja niihin on ohjat­ta­va enem­män rahaa.

 

54 vastausta artikkeliin “Uusi hyvinvointivaltio 6: työn vastaanottovelvollisuus”

  1. Yri­tyk­set ovat valit­ta­neet, etteivät työvoimavi­ra­nomaiset ker­ro niille, keitä paikkakun­nal­la on työt­töminä, jot­ta ne voisi­vat tar­jo­ta näille töitä. Min­un on vaikea ymmärtää perustelu­ja tähän, jos samal­la ollaan sitä mieltä, että työt­tömän on otet­ta­va tar­jot­tu työ vastaan. 

    Onhan tuo todel­la iso tieto­suo­jakysymys. Epäilemät­tä lis­tat “laiskot­telijoista” alka­isi­vat lev­itä jos yrit­täjä-statuk­sel­la saisi hel­posti henkilörek­isterin alueen työttömistä.

    On myös vaikea ymmärtää mitä yrit­täjät näille henkilöille halu­aisi­vat tar­jo­ta, siis henkilöille jot­ka eivät hae näiltä yri­tyk­siltä työ­paikko­ja vaik­ka TE-keskus ja Kela tähän pakot­taakin tukien menet­tämisen uhal­la. Hake­vat hei­dät tästä huoli­mat­ta kotoa töihin?

    Toisaal­ta myöhem­min Soin­in­vaara sanoo:

    Tämä on parem­pi kan­nustin kuin pakko, sil­lä halu­ton­ta työn­tek­i­jää ei kukaan palkkaa. 

    Kuin­ka motivoitunut työn­tek­i­jä on työn­tek­i­jä joka ei hae työtä edes tulojen/tukien menet­tämisen uhal­la, mut­ta kuitenkin haetaan töi­hin kotoa hake­mal­la yrit­täjän toimesta?

    1. Kil­go­re kirjoitti:

      “On myös vaikea ymmärtää mitä yrit­täjät näille henkilöille halu­aisi­vat tar­jo­ta, siis henkilöille jot­ka eivät hae näiltä yri­tyk­siltä työ­paikko­ja vaik­ka TE-keskus ja Kela tähän pakot­taakin tukien menet­tämisen uhal­la. Hake­vat hei­dät tästä huoli­mat­ta kotoa töihin?”

      TE-keskus ei ihan hirveästi pako­ta ketään hake­maan työ­paikko­ja. Eräskin tut­tu oli noin vuo­den työt­tömänä työn­hak­i­jana. TE-toimis­to velvoit­ti hake­maan sinä aikana yhteen­sä yhtä työ­paikkaa. Senkin hakuko­hteen sai ihan itse vali­ta. Hake­muk­sen kir­joit­tamiseen annet­ti­in toista kuukaut­ta määräaikaa. Kyseinen henkilö haki oma-aloit­teis­es­tikin töitä, joten siitä velvoit­teesta seurasi lisä­vaivaa vain sen ver­ran, että piti TE-toimis­tolle vain nimetä yksi paikoista, mihin oli muutenkin hakenut. 

      Kat­so­taan tilan­net­ta toisin päin. Työ­nan­ta­jat harvem­min halu­a­vat pakot­taa ketään omaan työ­paikkaansa töi­hin, vaan vali­ta tar­jol­la ole­vista vai­h­toe­hdoista parhait­en sovel­tuvan. Jos ei tiedä, keitä olisi vapaina, on vaikea haas­tatel­lakaan näitä. Lait­ta­mal­la työ­paikkail­moituk­sen saat­taa saa­da joukon poten­ti­aal­isia hak­i­joi­ta, tai voi olla, että kukaan poten­ti­aa­li­nen hak­i­ja ei jätä hake­mus­ta. Eri­tyis­es­ti lyhyem­piaikaisi­in työ­paikkoi­hin ei vält­tämät­tä hake­muk­sia tule. Se on ymmär­ret­tävää, että työhake­muk­set kohdis­te­taan vak­i­tu­isi­in työ­paikkoi­hin, mut­ta voi olla, että joku vak­i­tu­ista työtä etsiväkin voisi silti ottaa vaik­ka 1–2 viikon sisäl­löl­lis­es­ti sopi­van lyhyem­män hom­man väli­in, johon ei ole tajun­nut hakeakaan, jos joku vain suo­raan ottaisi yhteyttä.

      Työn­hak­i­joiden joukos­sa on myös mon­en­laisia hyvin poikkeuk­sel­lisia poten­ti­aal­isia osaamisy­hdis­telmiä, joi­ta hakuil­moituk­seen kukaan ei osaisi arva­ta edes kir­ja­ta, mut­ta joka voisi käy­dä työ­nan­ta­jalle ilmi, jos työn­hak­i­joiden CV:itä pysty­isi selaa­maan läpi. Tuskin kukaan ainakaan yksi­tyisen sek­torin työ­nan­ta­ja ketään vas­ten­tah­tois­es­ti on jatkos­sakaan pakot­ta­mas­sa töi­hin. Ihan nor­maal­isti se silti menee, että sekä työ­nan­ta­jan että työn­tek­i­jän tarpei­den ja toivei­den (niin palkan, työa­jan kuin työn sisäl­lön osaltakin) pitää riit­tävästi koh­da­ta, jot­ta sopimuk­sia syn­tyy. Mut­ta jos työ­nan­ta­ja ei löy­dä vapaina ole­via tek­i­jöitä eikä näi­den yhteysti­eto­ja, eikä pääse edes keskusteluy­htey­teen poten­ti­aal­isimpi­en vai­h­toe­hto­jen kanssa, niin sil­loin sopivimpi­en tek­i­jöi­den rekry­toin­tikaan ei vält­tämät­tä onnis­tu. Täl­löin sekä työ­nan­ta­ja voi jäädä vaille tek­i­jää että työn­hak­i­ja vaille töitä.

      1. TE-keskus ei ihan hirveästi pako­ta ketään hake­maan työ­paikko­ja. Eräskin tut­tu oli noin vuo­den työt­tömänä työn­hak­i­jana. TE-toimis­to velvoit­ti hake­maan sinä aikana yhteen­sä yhtä työ­paikkaa. Senkin hakuko­hteen sai ihan itse valita. 

        Kaiken­laisia malle­ja on kyl­lä ollut, mut­ta koh­ta vuosikymme­nen on ollut malli mis­sä työ­paikko­ja on pitänyt hakea. Sip­ilän kaudel­la otet­ti­in käyt­töön akti­ivi­malli jos­sa piti olla tiet­ty määrä työssä tai työt­tömyysko­r­vaus aleni. Marinin hal­li­tus alen­si sen hake­mus­pakkoon, piti hakea neljään työ­paikkaan kuukaudessa tai siitä sank­tioiti­in jopa sakoil­la. Sitä en tiedä paljonko ja kuin­ka hel­posti tästä tapaus/aluekohtaisesti sit­ten sovel­let­ti­in jos kat­sot­ti­in vaik­ka että alueel­la ei ole henkilölle sopivia työpaikkoja.

        Mitä muuten ker­roit tilanteesta työ­nan­ta­jien näkökul­mas­ta, niin se vahvis­taa käsi­tys­tä että ongel­ma on työan­ta­jis­sa eikä työn­hak­i­jois­sa. Omas­takin koke­muk­ses­ta voin sanoa että työhake­muk­set oma­l­lakin alal­la on läh­es aina tehty ihan väärin päin. Luetel­laan tekni­ikoi­ta ja jär­jestelmiä ja san­o­taan että odotamme että sin­ul­la on näin mon­ta vuot­ta koke­mus­ta näistä. Kuitenkin sit­ten kun kuulen näistä työ­paikoista verkos­to­jen kaut­ta niin aina san­o­taan että älä väl­itä niistä ilmoituk­sen vaa­timuk­sista vaikket niitä täytäkään, ne oppii muu­ta­mas­sa viikossa.

        Koko ongel­maa on mielestäni lähdet­ty säätämään väärästä päästä, työ­nan­ta­jil­la on niin kuuma puhe­lin hal­li­tuk­sille, että on käytet­ty koh­ta vuosikym­men “kor­jaa­maan” ongel­maa työn­hak­i­joista käsin heitä rankaise­mal­la ja muuten pistämäl­lä ruo­tu­un. Vaik­ka ongel­ma on oikeasti työ­nan­ta­jis­sa, ja siinä dynami­ikas­sa että he saa­vat mitä halu­a­vat lob­ba­mal­la maamme päät­täjiä. Täten kukaan ei ole suo­jele­mas­sa heitä itseään siltä mitä he halu­a­vat, eli syyt­tää kaikesta työt­tömiä. Jos hal­li­tuk­set eivät toimisi elinkei­noelämän käsikas­saroina niin he jou­tu­isi­vat kat­so­maan peili­in ja miet­timään onko ehkä omas­sakin toimin­nas­sa jotain parannettavaa.

        Ehkä pitäisi ottaa käyt­töön yrit­täjille työn­tek­i­jähakuko­rt­ti että työn­tek­i­jät oppi­si­vat edes jotain alkei­ta työn­tek­i­jöi­den hakemis­es­ta, kuten työn­tek­i­jöille on kehitet­ty tuli­työko­rt­ti, hygien­ia­pas­si, alko­holi­pas­si, työ­tur­val­lisu­usko­rt­ti yms yms. Nythän asi­aa ei käytän­nössä opete­ta mis­sään ja se valitet­tavasti näkyy suo­ma­laisil­la työmarkkinoilla.

      2. Selvästi mul­la aja­tus harhaili kun kir­joitin aiem­min kom­ment­ti­ni. Tässä kor­jauk­sia että siihen tulee jotain tolkkua:

        piti hakea neljään työ­paikkaan kuukaudessa tai siitä sank­tioiti­in jopa sakoilla 

        Piti sanomani että sank­tioiti­in jopa karenssilla.

        Ehkä pitäisi ottaa käyt­töön yrit­täjille työn­tek­i­jähakuko­rt­ti että työn­tek­i­jät oppi­si­vat edes jotain alkei­ta työn­tek­i­jöi­den hakemisesta 

        Piti sanomani “Ehkä pitäisi ottaa käyt­töön yrit­täjille työn­tek­i­jän­hakuko­rt­ti että työ­nan­ta­jat oppi­si­vat edes jotain alkei­ta työn­tek­i­jöi­den hakemisesta”

    2. täh? jot­ta voi saa­da perus­päivära­haa tai työ­markki­natu­kee, tulee olla ilmoit­tau­tunut tieto­jen­sa kanssa TE toimis­ton lis­toille työn­haku­un, joi­ta työt­tömiä hak­i­joi­ta työn­tek­i­jää tarvit­se­va sit­ten voi sela­ta ja ottaa yhteyt­tä työttömäään!!!!

      Mikä jär­ki siinä muuten olis TE toimis­ton kaut­ta tapah­tu­vas­sa työnhaussa?

      Itte olen ollu TE toimis­ton lis­toil­la työn­hak­i­jana jo 20 vuot­ta, kukaan..ei yksikään työ­nan­ta­ja ole ottanu yhteyt­tä.. LOL

  2. Koko ansiosi­don­naisen työt­tömyys­tur­van voisi pois­taa, ja kor­va­ta lak­isääteisel­lä työ­nan­ta­jan mak­samal­la könt­täko­r­vauk­sel­la työ­suh­teen päät­tyessä. Kan­nustin työl­listymiseen olisi hyvä, ja toisaal­ta ker­ral­la tilille tule­va kor­vaus mah­dol­lis­taisi myös eri­laiset investoin­nit työl­listymistä varten, esim muuttamisen.

    Lisäk­si hyvät, vakaat työ­nan­ta­jat hyö­ty­i­sivät suh­teessa jatku­vasti työn­tek­i­jöitä kier­rät­tävi­in mulkeroihin.

    1. Tämä on hyvä ehdo­tus. Könt­täko­r­vaus tuotan­nol­lis-taloudel­li­sista syistä irti­san­o­tu­ille. Määrä perus­tuu palkkaan ja työ­suh­teen pitu­u­teen. Johto­por­taalle nuo sovi­taan automaat­tis­es­ti jo johtajasopimuksissa.

    2. Saisiko kor­vauk­sen myös, jos irti­sanoutuu itse? Jos saisi, se antaisi huono­ja kan­nustei­ta työn­tek­i­jälle; jos ei saisi, antaisi se huono­ja kan­nustei­ta työnantajalle.

  3. Mielestäni asi­aa olisi hyvä kat­soa yht­enä paket­ti­na niin, että aluk­si määrit­telemme halu­tun efek­ti­ivisen rajaveroas­t­een tulo­jen funk­tiona ja vas­ta sen jäl­keen määrit­telemme tarvit­ta­van vero­pro­gres­sion ja sosi­aal­i­tur­van jot­ka tuot­ta­vat halu­tun efek­ti­ivisen rajaveroas­t­een funk­tion. Itse olen pää­tynyt tavoite­funk­tioon, jos­sa aivan mität­tömien tulo­jen efek­ti­ivi­nen rajaveroaste on noin 80% jos­ta se sit­ten tulo­jen noustes­sa kohti jät­ti­t­u­lo­ja las­kee noin 50%:iin. Nykyi­nen pros­es­si ei tuo­ta hal­lit­tua tulosta (nykyi­nen pros­es­si on: kauhis­tel­laan kan­nustei­den puutetta->lisätään kannusteita->havahdutaan siihen että lisäkan­nus­teet johti­vat tur­vaverkon heikentymiseen->lisätään turvaverkkoja->havahdutaan siihen että tur­vaverkon lisäämi­nen johti kan­nustei­den heikentymiseen->lisätään kan­nustei­ta jne jne jne)

      1. Efek­ti­ivi­nen rajaveroaste on nytkin regres­si­ivi­nen johtuen asum­istuen, sovitel­lun päivära­han ja toimeen­tu­lotuen tuloriippuvuudesta,.

      2. Hal­li­tuk­sen muu­tok­set vero­tuk­seen tule­vat aikaansaa­maan sen, että ihan kokon­aisveromäärästä tulee regressiivinen.
        Aiem­min se oli aika flat­line desi­ileis­sä 2–9.
        https://wid.world/wp-content/uploads/2020/10/BCG2021Appendix.pdf
        s. 240 & 241.

        Suomen suurin ongel­ma veronkaltais­ten mak­su­jen eri­ar­vois­tavu­udessa on se, että pieni­palkkaiset ja/tai vajaatyöl­lis­te­tyt mak­sa­vat (ja hei­dän työ­nan­ta­jansa) koko työu­ransa 25%:n eläke­mak­sua, johon eivät saa mitään vastinet­ta, kun eläk­keelle päästyään/jouduttuaan saa­vat taku­ueläk­keen ver­ran. Tai vain mar­gin­aalis­es­ti enemmän.

        Onko­han ehkä niin, ettei kukaan ole koskaan laskenut pien­i­t­u­loisen eläke­mak­sun “mar­gin­aalipros­ent­tia”?
        Esim mak­sat työurasi aikana 100k€ ja saat siitä sit­ten (yli taku­ueläk­keen) 10€/kk?

      3. Eläke­mak­sus­sa on vielä sekin regres­si­ivisyys, että rikkaat elävät pidempään.
        Joten köy­hät sub­ven­toi­vat hei­dän eläkkeitään.

        Olisi sym­bol­is­es­ti iso askel, jos eläk­keelle laitet­taisi­in katto.
        Olisi toimeen­tu­lo­ra­jal­la mukavem­pi mak­sel­la niiden eläkkeitä, jot­ka ovat mak­sa­neet ehkä puo­let siitä, mitä nykyään maksetaan.

      4. toke, en olisi kuitenkaan kovinkaan huolis­sani tuos­ta regres­si­ivisyy­destä. Rikkaat ehkä elävät pidem­pään, mut­ta toisaal­ta he myös mak­sa­vat pro­gres­si­ivista tuloveroa suurista eläkkeistään ja ovat myös mak­sa­neet sitä men­neisyy­den suurista palkois­taan, joil­la ovat suuren eläk­keen­sä kerän­neet. Luulisin kokon­aisu­u­den silti ole­van myös käytän­nössä pro­gres­si­ivin huoli­mat­ta mainit­se­mas­tasi vaiku­tuk­ses­ta, joskaan mul­la ei toki ole tässä numeroi­ta siitä.

  4. Tuo­hon että töi­hin pakotet­taisi­in työt­tömyyspäivära­hal­la, pitää ehdot­tomasti ehtona olla että työ­mat­ka ei saa olla liian pitkä . Autol­la ajamiseen kym­meniä kilo­me­tre­jä uppoaa hel­posti koko päivära­ha, tai sit­ten pitää saa­da nos­taa matkakorvausta.

  5. “Nykysään­nöt kan­nus­ta­vat työn­tekoon vähiten niitä, joille se on vaikein­ta.”. Näin on pakko olla. Tur­vaverkot tulo­jen­laskun var­alle ja työn­teon kan­nus­teet ovat saman kolikon kak­si puol­ta. Kaikkein pien­i­t­u­loisim­mil­la on olta­va vahvin turvaverkko->korkein efek­ti­ivi­nen marginaaliveroaste->heikoin kan­nuste työntekoon.

  6. Soin­in­vaara kirjoitti:

    “Yri­tyk­set ovat valit­ta­neet, etteivät työvoimavi­ra­nomaiset ker­ro niille, keitä paikkakun­nal­la on työt­töminä, jot­ta ne voisi­vat tar­jo­ta näille töitä. Min­un on vaikea ymmärtää perustelu­ja tähän, jos samal­la ollaan sitä mieltä, että työt­tömän on otet­ta­va tar­jot­tu työ vastaan.”

    Asi­aa kos­kee tieto­suo­jalain­säädän­tö. Työt­tömyysti­eto on arkalu­on­teinen sosi­aal­i­tur­vaan liit­tyvä tieto, ja sitä pide­tään nykyään ihmisoikeutena, ettei tieto jonkun työt­tömyy­destä lev­iä ilman ihmisen omaa lupaa. Voimas­sa ole­vat lait eivät oikeu­ta nimien levit­te­lyyn ilman asiano­saisen lupaa. Sik­si työn­hak­i­jan pitää työn­hak­i­jak­si ilmoit­tautues­saan ras­tia TE-toimis­ton lomak­keeseen tieto, että saako työn­hak­i­jan nimeä levit­tää työ­nan­ta­jille vai ei. Työt­tömyysko­r­vauk­sen saamiseen se rasti ei vaiku­ta lainkaan. Aika har­va työn­hak­i­ja on antanut luvan ilmoit­taa itses­tään työnantajille.

    Kat­selin joskus lähi­men­neisyy­dessä työ­nan­ta­jan roolis­sa näitä tieto­ja koit­taen löytää poten­ti­aal­ista työn­tek­i­jää. Todel­la har­vas­ta työn­tek­i­jästä oli TE-toimis­ton sivuil­la tieto­ja siihen näh­den, paljonko työn­hak­i­joi­ta tilas­to­jen mukaan mil­läkin paikkakun­nal­la on. Erään ammatin osalta työn­hak­i­joi­ta pitäisi olla tilas­to­jen mukaan yli tuhat, mut­ta vain 5:stä taisi löy­tyä yhteystiedot ja lyhyt kuvaus, ja heistä kaikil­la osoite oli niin kaukana, että val­in­ta ei ollut mahdollista.

    TE-toimis­to pysty­isi kyl­lä tekemään aika paljon enem­män työl­listämisen eteen, vaik­ka resurssit oli­si­vatkin rajal­liset. Jos työl­listymistä halut­taisi­in edis­tää, lakia voisi muut­taa sel­l­aisek­si, että täy­den työt­tömyysko­r­vauk­sen saamisek­si pitäisi vähin­tään sal­lia edes nimen ja mah­dol­lisuuk­sien mukaan myös CV:n näyt­tämi­nen TE-toimis­ton sivuil­la työnantajille.

  7. “Min­un on vaikea ymmärtää perustelu­ja tähän, jos samal­la ollaan sitä mieltä, että työt­tömän on otet­ta­va tar­jot­tu työ vastaan.”

    TE-toimis­ton työ­tar­jous ei nimestään huoli­mat­ta tarkoi­ta sitä, että olisi työ, joka siitä vain ote­taan vas­taan — vaan TE-toimis­ton aset­ta­maa velvol­lisu­ut­ta jät­tää hake­mus. Kuten TE-toimis­ton sivuil­la lukee: 

    “Työ­tar­jous on mah­dol­lisu­us työl­listyä … Työ­tar­jous on lähetet­ty, kos­ka TE-toimis­ton asiantun­ti­jat ovat käytet­tävis­sään ole­van tiedon perus­teel­la arvioi­neet, että työ­tar­jouk­sen saanut työn­tek­i­jä voisi olla työ­nan­ta­jan etsimä työn­tek­i­jä. Muuten kyseessä on aivan nor­maali rekry­toin­tipros­es­si, jos­sa työ­nan­ta­ja itse val­it­see palkat­ta­van henkilön.”

    TE-toimis­to ei mis­tään näe, mil­lainen työhake­mus on laitet­tu, kos­ka työhake­mus on sisältön­sä osalta työn­hak­i­jan ja työ­nan­ta­jan väli­nen asia. Jos joku ei työtä halua, hän voi kir­joit­taa niin huonon näköisen hake­muk­sen, ettei se voi men­nä läpi. Kuten että lait­taa vain yhteystiedot ja jät­tää sanal­liset kuvauk­set kokon­aan pois, ja jos yhteystiedois­takin jät­tää pois puhe­lin­nu­meron ja sähkö­pos­tiosoit­teen, niin aika var­masti ei saa yhtey­de­not­to­ja. Tai jos joku ei mis­sään tapauk­ses­sa halua töi­hin, voi tämä vaik­ka kir­joit­taa työhis­to­ri­ako­htaan tai hakukir­jeeseen, että sairaslomil­la on tul­lut usein oltua. Sil­loin ei varsin var­masti tule kut­su­tuk­si edes työhaastatteluun.

    1. “Työvoima­toimis­ton kehot­ta­mana haen teil­lä auki ole­vaa hit­sarin paikkaa pitkään jatkuneen sairaus­lo­man nyt päät­tyessä. Toivon, että selkäni kestää hit­saustyöt jatkossa.”

      Onhan näitä.

  8. Täl­laiselle taval­liselle työssäkäyväl­lä on vähän vaikea hah­mot­taa, että kuin­ka mar­gin­aa­li­nen tai merkit­tävä ilmiö ”sos­su­tatut” todel­lisu­udessa on. Onko kyse pelkästään kokon­aisu­u­den kannal­ta täysin mar­gin­aalis­es­ta joukos­ta vai ilmiöstä jol­la on kansan­taloudel­lista merk­i­tys­tä? Ärsyyn­tymi­nen jostain täysin mar­gin­aalis­es­ta ilmiöstä voi alkaa ohja­ta joukko­jen mielipi­det­tä ja siten poli­ti­ikkaa enem­pi kuin asian todel­li­nen merkitys.
    Arvioisin myös, että ainakin osa pitkäaikaistyöt­tömistä ei paljoa eroa ilman merkit­tävää työu­raa työkyvyt­tömyy­seläk­keelle pää­tyneistä. Mikäli alim­man työkyvyt­tömyy­seläk­keen ja alim­man työt­tömyys­tur­van väli­nen ero­tus nousee liian suurek­si, niin sekin voi aiheut­taa epäreilun tilanteen läh­es työkyvytön­tä työtön­tä kohtaan.

    1. Sos­su­tatut on mar­ginanaa­li­nen ilmiö jol­la hui­jataan ihmisiä kan­nat­ta­maan oman sosi­aal­i­tur­vansa leikkauk­sia ja sitä kaut­ta alen­ta­maan omaa ansio­ta­soaan nimeno­maan mata­la­palk­ka-aloil­la. Jääköön kuitenkin jokaisen itsen­sä pohdit­tavak­si kuin­ka tuo hui­jaus toimii. Ja toimi­ihan se kun seu­raa keskustelua aiheesta.

      Annan kuitenkin muu­ta­man vinkin siitä mihin kan­nat­taa kiin­nit­tää huomio­ta. Siihen että sos­su­ta­tu­ista, joka on mar­gin­aa­li­nen ilmiö, tehdään ongel­ma jos­ta tehtävil­lä johtopäätök­siä jol­la perustel­laan kaikki­in työt­tömi­in kohdis­tu­via toimia. Ja siihen kuin­ka min­imi­palkko­ja ja mui­ta pieniä palkko­ja niiden mukana halu­taan vedät­tää mitä ihmeel­lim­mil­lä teo­ri­oil­la, kuten sos­su­tatu­jen työl­listämisel­lä, aina vaan alem­mak­si. Välil­lä on vaikea erot­taa onko näi­den ratkaisu­jen esit­täjä sit­ten vedät­täjä vai vedätet­tävä. Vedätet­tävä hän on ainakin sil­loin jos hän kuu­luu joukkoon jon­ka ansio­tu­lot jäävät alle suo­ma­lais­ten medi­aan­i­t­u­lo­jen ja on alal­la jol­la työn­hak­i­joi­ta on enem­män kuin työpaikkoja

      Yksi tapa hui­ja­ta ihmisiä on vierit­tää vasem­mis­ton syyk­si se että työ­nan­ta­jat halu­a­vat lisää työvoimaa. Syytöshän on aivan absur­di mut­ta silti sitä vil­jel­lään ja hölmöim­mät siihen jopa usko­vat. Todel­lisu­udessa­han niitä maa­han­muut­ta­jia halu­a­vat työ­nan­ta­jat joiden etu on se mitä pienem­mäl­lä pal­ka­lla he saa­vat työvoimaa. Samal­la kun nykyi­nen hal­li­tus leikkaa suo­ma­lais­ten sosi­aal­i­tur­vaa, niin se sal­lii työperäisen maa­han­muu­ton pal­ka­lla, 1600€, jol­la ei tule Suomes­sa edes toimeen. Arvatkaa­pa mitä tuo perus­suo­ma­lais­tenkin kan­nat­ta­ma min­imi­palk­ka tarkoit­taa suo­ma­lais­ten työt­tömien ja mata­la­palk­ka-alo­jen työn­tek­i­jöi­den kannal­ta? Ja jotkut eivät halu­aisi sit­ten mitään rajaa sille kuin­ka alhainen palkat voivat olla ja pakot­taa töi­hin vaik­ka ilman palkkaa. Mihin näi­den ihmis­ten käsi­tys siitä mihin se johtaa on kadon­nut, ja mihin ymmär­rys sel­l­ais­es­ta käsit­teestä kuin hyv­in­voin­ti­val­tio ja sen sisäl­löstä. Jos asia on päässyt jo uno­h­tu­maan, kuten mon­elta tun­tuu uno­htuneen, niin ihan wikipedi­as­ta voi palautel­la mieleen ja pohtia omia ajatuk­si­aan sen poh­jal­ta. Aika monel­la nuo ajatuk­set tun­tu­vat ole­van nyt tasol­la jos­sa ei tarvitse lainkaan välit­tää edes ihmisoikeuk­sista, perus­tus­laista, EU:sta, kan­sain­väli­sistä sopimuk­sista, empa­ti­as­ta, maineesta, lehdis­tö­va­paud­es­ta tai tutkimuk­ses­ta. En ihmettele yhtään että vedät­täjät, kuten Purra, on sitä mieltä, mut­ta sitä ihmette­len kuin­ka hel­posti ihmiset jot­ka kär­sivät todel­lisu­udessa itse siitä jos noista asioista ei välitetä, menevät tuo­hon vedä­tyk­seen. Toden­näköis­es­ti he eivät edes ymmär­rä sitä kuin­ka heitä manip­u­loidaan ja kuin­ka pro­pa­gan­da toimii.

      1. Jos sos­su­tatut ovat mar­gin­aa­li­nen ilmiö, niin työt­tömyys­tur­vaan kytket­ty pakko­hake­mus­rum­ba ei tuo­ta yri­tyk­si­in kasoit­tain hak­i­joi­ta, jot­ka eivät halu­akaan töitä.

      2. Aina kun jokin kansli­apääl­likön paik­ka tai muu sel­l­ainen on auki, noin kymme­nen hak­i­jaa on sel­l­aisia, joila ei ole mitään pätevyyt­tä tehtävään, mut­ta pakolli­nen haku kuitattu.

      3. Mik­si 1600€:lla ei elä?
        Kyl­lä Kela on sitä mieltä, että elää?
        Kuka pitäisi haas­taa oikeu­teen, jos sosi­aal­i­tur­va on tasol­la, jol­la “ei elä”?

  9. “Ihan kuin­ka huonopalkkaista työtä hyvän­sä ei tarvitse nytkään ottaa vas­taan. Lais­sa rajana on 1134 euroa kuus­sa, jos alal­la ei ole yleis­si­to­vaa työe­htosopimus­ta. Tämä on vuodelta 2021. En tiedä, sovel­letaanko rajaan indek­siko­ro­tuk­sia. Aika mata­la se joka tapauk­ses­sa on.” 

    Tämä olisi tärkeä, velvol­lisu­us ottaa vas­taan työ joka ei olisi ansio­työtä siinä per­in­teisessä mielessä, että sil­lä voisi elät­tää itsen­sä, ei olisi työtä lainkaan, vaan jonki­laista työ­palvelua. Kansalaiskurityötä. 

    Min­imi­palkat ansio­työn tasolle ja sit­ten tämä toimisi.

    Työ joka on ansio­työtä jol­la itsen­sä voi reaal­i­maail­mas­sa myös elät­tää todel­lakin nos­taisi kansan­tu­loa, vakaut­taisi työ­markki­noil­la työvoiman pysyvyt­tä ja lisäisi tuot­tavu­ut­ta. Ja lop­ul­ta ehkä myös vähen­täisi tulon­si­ir­to­jen tarvet­ta, kun raha läh­tee oikeasti kiertämään ja kasvamaan. 

    Kiin­nos­taisi tietää kuin­ka moni Helsin­gin kaupun­gin täysipäiväi­nen työn­tek­i­jä pros­en­tu­aalis­es­ti saa suo­ria tulon­si­ir­to­ja (asum­is­tu­ki, toimeen­tu­lo­tu­ki, ei tietenkään lap­sil­isä yms. ) .
    Sehän ker­too jo aika paljon, siitä mil­lä tasol­la palkkaus kus­sakin organ­isaa­tios­sa on.
    Ja sama yri­tyk­sis­sä, valtiolla…koko maassa. 

    Tästä saisi muuten hyvän ja merkit­tävän tun­nus­lu­vun. Palka­nsaa­jien tulon­si­i­ir­to­pros­ent­ti tms. ? Siis nimeno­maan palka­nsaa­jista las­ket­tuna. Täystyöl­lis­te­ty­istä palkansaajista.

  10. “Min­un on vaikea ymmärtää perustelu­ja tähän, jos samal­la ollaan sitä mieltä, että työt­tömän on otet­ta­va tar­jot­tu työ vastaan.”

    Help­po arvaus, 98 % toden­näköisyy­del­lä “tieto­suo­ja” ja “yksi­ty­isyys”. Olen joskus yrit­tänyt sanoa, että jos on huolis­saan tästä, ei ole pakko etu­ut­ta hakea, mut­ta tämä ei oikein “lennä”.

  11. Suomes­sa ei ole nyky­hal­li­tuk­sen uud­is­tusten jäl­keen antelias työt­tömyys­tur­va. Soin­in­vaaran kir­joi­tus on jo lähdössä vanhentunut.

    Ansiosi­don­naisen voisi lopet­taa ja kor­va­ta johta­ja­sopimuk­sien tyyli­in irti­sanomisko­r­vauk­sel­la, jon­ka irti­sano­va mak­saa kollek­ti­ivi­sis­sa irti­sanomi­sis­sa muu­tosneu­vot­telu­iden päät­teek­si. Käytän­tö on yleinen Sak­sas­sa ja Ranskassa.

    1. esim. neljä ker­taa kuus­sa pakotet­tui­hin työn­hakui­hin on tiet­tyjä kood­e­ja sille työ­nan­ta­jalle, joil­la se hak­i­ja vih­jaa, että no thanks, teen tän vain TE toimis­ton tai lain­säädön­nön pakot­ta­mana, enkä mis­sään nimessä haluu teille töi­hin, jos edes mihinkään töi­hin lainkaan

  12. Kir­joi­tus on sikäli älytön, että työ­paikkoi­hin riit­tää hak­i­joi­ta yllin kyllin. Ihan perus­du­unei­hinkin vaik­ka kuin­ka joitain har­vo­ja poikkeuk­sia luku­un ottamatta.

    Kysymys ei ole hak­i­japu­las­ta vaan työ­nan­ta­jien härskistä syr­jin­nästä, jon­ka vuok­si heikom­min elämässään pär­jän­neet syr­jäytetään surut­ta. Työ­nan­ta­jat jät­tävät mielu­um­min palkkaa­mat­ta kuin otta­vat töi­hin puo­likun­toisen tai itse­tun­ton­sa menettäneen.

    Työ­nan­ta­jien pitäisi tul­la vas­taan ja hyväksyä roolin­sa sosi­aal­i­työn­tek­i­jöinä. Jos vain tehokkaat kel­paa­vat, on täysin selvää, että suuri osa työt­tömistä ei kel­paa. Pitäisi kelpu­ut­taa myös mie­len­ter­veystaus­taiset, heikkoit­se­tun­toiset ja muuten vähem­män tehokkaasti suoriutuvat.

    Työt­tömis­sä on myös val­ta­vat määrät ter­vey­den­huol­lon ulkop­uolelle tipah­tanei­ta, joi­ta vain roikote­taan työt­töminä, kos­ka se on val­ti­olle halvin ratkaisu. Pitkäaikaistyöt­tömien ja toimeen­tu­lotuel­la elävien joukko pitäisi käy­dä läpi ja tehdä rehelli­nen arvio siitä, kuin­ka moni heistä tarvit­see sosi­aal­ista tukea ja ter­vey­den­huol­lon tukea ja kuin­ka moni heistä on aidosti työkykyi­nen. Tätä ei var­masti tah­do­ta tehdä, kos­ka tulos tarkoit­taisi val­ti­olle kulu­jen nousemista ja valmi­ik­si kyykyte­tyn ter­vey­den­huol­lon rajua lisäkuormittumista.

    Lisäk­si Suomeen pitäisi saa­da eutana­sia kaikille halukkaille, kos­ka syr­jäy­tynei­den joukos­sa on ihmisiä, jot­ka mielu­um­min kuoli­si­vat kuin roikkuisi­vat mukana tarkoituk­set­tomas­sa elämässä.

    1. Työ­nan­ta­jien pitäisi tul­la vas­taan ja hyväksyä roolin­sa sosi­aal­i­työn­tek­i­jöinä. Jos vain tehokkaat kel­paa­vat, on täysin selvää, että suuri osa työt­tömistä ei kel­paa. Pitäisi kelpu­ut­taa myös mie­len­ter­veystaus­taiset, heikkoit­se­tun­toiset ja muuten vähem­män tehokkaasti suoriutuvat.”

      Peri­aat­teessa kyl­lä, mut­ta käytän­nössä vain lähel­lä konkurssia ole­vat työ­nan­ta­jat ja julki­nen sek­tori kykenevät toim­i­maan noin. Lain mukaan työkyvyt­tömyy­seläk­keelle pää­tyvän kus­tan­nuk­set mak­saa riit­tävän volyymin tapauk­ses­sa käytän­nössä edeltävä työ­nan­ta­ja korkeamp­ina myöhemp­inä vaku­u­tus­mak­suina. Sairaus­riskisen työn­tek­i­jän palkkaus voi sitä kaut­ta aiheut­taa jopa sato­jen tuhan­sien euro­jen kus­tan­nuk­sen työ­nan­ta­jalle. Jos tilanteen halut­taisi­in muut­tuvan, jo ennen rekry­toin­tia eri­tyisen sairaus­riskisik­si tun­nis­tet­tu­jen työn­tek­i­jöi­den osalta työkyvyt­tömyy­seläket­tä koske­vat lisä­vas­tu­ut pitäisi siirtää pois työ­nan­ta­jal­ta muis­sakin tilanteis­sa laa­jem­min kuin nyt. Myös tois­tu­vat sairaus­lo­mat ovat kalli­ita työnantajalle.

      Kyn­nys­tä ja riskiä työl­listää osatyökyky­isiä pitäisi alen­taa niin, että kaikkien työ­panos saataisi­in käyt­töön edes joltain osin. Olin vuosia sit­ten eräässä maas­sa ulko­mail­la, jos­sa varsin yhteisöl­lisen, alueen asukkaiden yhteis­es­ti omis­ta­man työ­nan­ta­jan tehtaal­la vas­taan tuli yli 80-vuo­tias työn­tek­i­jä. Hän ei ollut kokoaikaises­ti eläk­keel­lä, vaan teki töitä yhä tun­nin tai pari viikos­sa sen mukaan kuin jak­soi. Siel­lä oli tehtaal­la ter­veysti­lanteeseen perus­tu­vat yksilöl­liset työa­jat, ja paljon eri­laisia osa-aikatyötä teke­viä, eikä niin että kaik­ki tekevät samaa työaikaa. Se oli aika eri­lainen läh­estymistapa sekä työn tar­jon­taan että sen tekemiseen.

    2. “Lisäk­si Suomeen pitäisi saa­da eutana­sia kaikille halukkaille, kos­ka syr­jäy­tynei­den joukos­sa on ihmisiä, jot­ka mielu­um­min kuoli­si­vat kuin roikkuisi­vat mukana tarkoituk­set­tomas­sa elämässä.”

      Talouden kannal­ta tuo on var­maan aika merk­i­tyk­setön­tä. Mut­ta olen kyl­lä siitä samaa mieltä, että on jul­maa pitää ihmistä väk­isin hengissä.

    3. “Työ­nan­ta­jien pitäisi tul­la vas­taan ja hyväksyä roolin­sa sosiaalityöntekijöinä.”

      Juu ei tule tapah­tu­maan ennen kuin maa siir­tyy täy­teen komen­to­talouteen. Tämä aja­tus on kiel­let­ty jo osakey­htiölain §8: Yhtiön johdon on huolel­lis­es­ti toimien edis­tet­tävä yhtiön etua. Sitä ei todel­lakaan edis­tä jos jonkin­laisen joutopenan palkkaami­nen maas­sa jos­sa työl­listämi­nen on kallista. 

      Meil­lä on Suomes­sa ollut lapi­olin­ja 50-luvul­la ja sitä vihat­ti­in niin paljon ettei palu­u­ta kan­na­ta paljon toivoa. Ei kyl­lä pidäkään, se oli epäin­himilli­nen järjestelmä. 

      Jos las­ke­taan pois se poruk­ka joka ei voi syys­tä tai tois­es­ta tehdä mitään työtä (ja sitä on yllät­tävän vähän) muut saisi kyl­lä työl­lis­tet­tyä jos sys­tee­mi sen jotenkin vain mah­dol­lis­taisi. Käytän­nössä pitäisi kopi­oi­da sak­salainen Mini­job-käytän­tö ja antaa ihmis­ten tehdä pieniä määriä töitä ilman byrokra­t­ian puut­tumista asiaan. 

      Blog­garin oma suh­tau­tu­mi­nen asi­aan on vähän jakomieli­tau­ti­nen. Toisaal­ta ihmisiä pitäisi pakot­taa töi­hin, toisaal­ta ei. Ja perus­tu­loon ei ole toimi­vaa matemaat­tista mallia esitet­ty kenenkään toimes­ta. Joko malli on liian avokäti­nen väärille ihmisille (opiske­li­jat on isoin ryh­mä) tai liian nuu­ka ihmisille jot­ka eivät voi tehdä mitään paran­taak­seen omaa ase­maansa. Sopi­vaa tas­apain­opis­tet­tä ei tun­nu ole­van eikä perus­tu­lo joka tapauk­ses­sa mitenkään leikkaa harkin­nan­varaisia pois. Ja kos­ka se ei niin kykene tekemään, byrokra­tia ei vähene eikä yksinker­tais­tu kuin korkein­taan hetkeksi.

      1. Yhtiöt toimi­vat vah­vasti sosiaalityöntekijöinä.
        95% työter­vey­den­huol­losta on vapaae­htoista ja luon­nol­lis­es­ti saman saisi julkiselta. Hitaasti ja tietyl­lä tapaa tehot­tomasti tosin.

        Kaiken­laista virk­istys­toim­intaa kus­tan­netaan ja annetaan porkkanaa hoitaa sekä mieltä, että kehoa.

      2. Vapaae­htoinen työter­veyshuolto on kätevä tapa mak­saa palkkaa verot­tomasti. Lisäk­si yhtiöt mak­sa­vat siitä Kelal­la, käyt­tävät sitä tai eivät ja Kela kor­vaa osan kus­tan­nuk­sista. Tässä heikot yri­tyk­set sub­ven­toi­vat vahvoja.

      3. “Käytän­nössä pitäisi kopi­oi­da sak­salainen Mini­job-käytän­tö ja antaa ihmis­ten tehdä pieniä määriä töitä ilman byrokra­t­ian puut­tumista asiaan.”

        Meil­lähän oli tällaiset.
        Mon­es­sa tues­sa (ml. opin­to­tu­ki) oli “suo­jaosa”, jopa toimeen­tu­lo­tu­keen tuol­lainen on saatu las­ket­tua mukaan.

        Korona-aikana suo­jaosat oli­vat korotettuja.

        Nyt hal­li­tus on pois­tanut ne merkittävimmät.
        Joka tiet­ty säästää muu­ta­man vero­ro­posen, mut­ta tuhoaa elämiä ja vähen­tää työn­tekoa entisestään.
        Näkyy jo tilas­tois­sa, mut­ta vähitellen merkittävämmin.
        Saat­taa olla tosi han­kalaa ja hidas­ta kor­ja­ta näitä.
        Jos ja kun demar­it ja kokka­reet ovat seu­raavas­sa hal­li­tuk­ses­sa, niin ehkä kokka­reet suos­tuu puolit­ta­maan kaiken “tuhon” perus­tur­vas­sa. Mut­ta puo­let jää.

      4. Ode,
        voi (ja onkin) myös niin, että “heikoim­mat”, kuten vaik­ka alus­tat­alousviritelmät ja nol­latun­ti­sop­pareil­la tahkoa­vat eivät mak­sa siitä työterveyshuollosta.
        Jos ja kun sitä ei ole.
        Sil­loin eivät sub­ven­toi niitä menestyjäfirmoja.

      5. Soin­in­vaara kirjoitti:

        “Joutu­vat mak­samaan Kelalle työter­veyshuol­losta, jos ylipään­sä mak­sa­vat palkkoja.”

        Ei mene noin. Vaan toisin päin. Kela mak­saa työter­vey­den kus­tan­nuk­sia mm. niin, että ehkäi­sevän työter­veyshuol­lon kor­vaus on 60 % ja sairaan­hoidon 50 % hyväksy­ty­istä tarpeel­li­sista ja kohtu­ulli­sista kus­tan­nuk­sista. Mut­ta ei työ­nan­ta­jat mak­sa Kelalle mitään, vaan suo­raan ter­vey­den­huol­lon tuot­ta­jalle. Aika moni pien­työ­nan­ta­ja ei ole han­kkin­ut työter­veyshuoltoa mis­tään. Eri­tyis­es­ti koti­taloudet työ­nan­ta­jana jät­tävät nämä mak­sut erit­täin yleis­es­ti maksamatta.

        Edes veron­mak­sajien etu­jär­jestön net­ti­sivul­la ei ker­ro­ta koti­talouk­sien työ­nan­ta­ja­mak­su­ja käsiteltäessä, että voimas­sa ole­van lain mukaan työter­veys pitää han­kkia, vaik­ka palkkaisi vain yhden työn­tek­i­jän yhdek­si tunniksi:
        https://www.veronmaksajat.fi/neuvot/henkiloverotus/asuminen-ja-auto/kotitalousvahennys-ja-palkanmaksu/kotitalousvahennys-ohjeet/kotitalous-tyonantajana/#c06f1f2a

        Tosin voimas­sa ole­va käytän­tö on, että kukaan vira­nomainen ei väl­itä siitä, että lakia riko­taan pien­työ­nan­ta­jien osalta erit­täin yleis­es­ti — osin sik­si, että lain vaa­timus on aivan kohtu­u­ton: jos palkkaa vaik­ka las­ten­hoita­jan tai siivoo­jaan 2 tun­niksi 20 eurol­la suo­raan työ­suh­teeseen, pitäisi ostaa 100 euroa mak­sa­va ehkäi­sevä työter­veyshuoltopalvelu. Jos lakia työter­veyshuol­losta vaa­dit­taisi­in nou­dat­ta­maan myös pien­työan­ta­jia, se lopet­taisi koti­taloustyö­nan­ta­jien mikrotyö­suh­teet kokonaan.

        Lais­sa ongel­mana on sekin, että se ei tun­nista päällekkäisiä työter­veyshuolto­ja tilanteis­sa, jois­sa on mon­ta työ­nan­ta­jaa ja osa-aikaista työtä. Täl­löin työn­tek­i­jäl­lä voi olla joskus vaik­ka kuin­ka mon­ta työter­veyshuol­lon tar­joa­jaa, joista kaik­ista Kela mak­saa palvelun osta­neelle osan — ja joista palveluista moni jää käyttämättä.

      6. Kela mak­saa sairaan­hoidon (vapaae­htoinen työter­veys) kus­tan­nuk­sista 50 %. Tämä raha kerätään kaik­il­ta työ­nan­ta­jil­ta. Näin kolmikan­ta asian selit­tää, eli että veron­mak­sa­jat eivät tue, vaan rahaa kerätään työnantajilta.

      7. Ode: “Tämä raha kerätään kaik­il­ta työnantajilta.”

        Siis puhutko nyt yhteisöverosta?
        Vapaae­htoi­sista työter­veyshuol­losta ei kyl­lä työ­nan­ta­ja mak­sa mitään veroja.
        Se merk­itään kuluik­si, joten ei ole tuloa tai voit­toa, jota verotettaisiin.

        Jos taas tarkoi­tat sitä, että työter­veyspalvelua tar­joa­va fir­ma mak­saa yhteisöveroa, niin taide­taan olla jo aika kaukana siitä kohdas­ta kokon­aisu­ut­ta, jota pitäisi tarkastella?

      8. Hmm,
        https://tietotarjotin.fi/uutinen/743957/tyoterveyshuollon-kustannukset-olivat-keskimaarin-455-euroa-tyoterveydenhuollon-piiriin-kuuluvaa-kohti-vuonna-2021

        “Keskimääräiset kus­tan­nuk­set työn­tek­i­jää kohti oli­vat 455 euroa ja työn­tek­i­jäko­htaiset keskimääräiset kor­vauk­set oli­vat 199 euroa.”

        Jos mak­sua medi­aa­ni­palka­s­ta menee 500€ vuodessa, niin Kela ikäänkuin tekee rahaa tuolla.

        Kuvios­ta tiet­ty puut­tuu kaik­ki ne, jot­ka tekevät töitä, mut­ta ter­vey­den­huolto hoituu kuitenkin julkisen kaut­ta (kuten mä). 10% työvoimasta.

        Mys­teerik­si jää “HYVÄKSYTYT kus­tan­nuk­set”. Kuin­ka paljon siis fir­mat kus­tan­taa ter­veyspalvelui­ta, joista ei saa kela-korvausta?

      9. Ode: “Puhun työ­nan­ta­jien kelamaksuista.”

        Sairaus­vaku­u­tuk­sen päivära­hamak­su per­itään kyl­lä työn­tek­i­jöiltä ja yrit­täjiltä, ei siis työnantajilta.

        Koska­han mak­su siir­tyi pois työnantajilta?
        2009?

      10. toke, työ­nan­ta­jan sairas­vaku­u­tus­mak­su on 1,16% palkasta.

      11. Ossi: “toke, työ­nan­ta­jan sairas­vaku­u­tus­mak­su on 1,16% palkasta.”
        https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48793/tyonantajan-ja-vakuutetun-sairausvakuutusmaksu3/
        Jep, ja sit­ten siel­lä on “sairaan­hoit­o­mak­su”. Ja mah­dol­lis­es­ti korotet­tu sellainen.

        Kyl­lä toi on saatu äärim­mäisen mon­imutkaisek­si ja epäselväksi.
        Sekin, että osa mak­su­ista menee työ­nan­ta­jalle (ei näy palkkakuitis­sa), osa ‑tek­i­jälle (näkyy palkkakuitis­sa) ja osa molem­mille (näkyy osit­tain) vain pahen­taa sekamel­skaa, joka tietysti aikaansaatu tupo/tes-hom­mis­sa.

        Mut­ta siis olen­naista tässä kai on, että onko työn­tek­i­jäku­luis­sa enem­män sv-mak­sua, kuin mitä työ­nan­ta­ja saa kela-kor­vauksi­na töter­vey­den­huol­lon maksuista?

        Sv-mak­suil­la tiet­ty kate­taan myös julkisen puolen kus­tan­nuk­sia, kun vas­taan tulee vaikea eli kallis hoito ja yksi­tyi­nen puoli nos­taa kädet ilmaan?

  13. Minus­ta tästä teesistä puut­tuu yksi olen­nainen osa: Riit­tävä ehto velvol­lisu­u­teen ottaa työ vas­tan täyt­tyy vas­ta, kun val­ti­ol­la on velvol­lisu­us taa­ta työ kaikille. Minus­ta me siis tarvi­taan yhteiskun­ta­sopimus, jos­sa val­tio lupaa stim­u­loi­da talout­ta mata­la­suh­dan­teessa ja lamas­sa aina ja jos­sa ihmiset lupaa­vat ottaa tar­jo­tun työn vastaan.

    Parhait­en toimi­vat ja kestävät sopimuk­set ovat sel­l­aisia, jois­sa kaik­ki sopi­jaos­a­puo­let sekä menet­tävät että hyö­tyvät. Sil­loin kum­mal­lakaan osa­puolel­la ei ole yksipuolista kan­nustin­ta tuho­ta sopimus­ta. Nykyisessä talous­mielipi­deil­mas­tossa, jos­sa säästetään eniten sil­loin, kun pitäisi investoi­da eniten, työn vas­taan­ot­tovelvoit­teesta tulee väline ihmis­ten kiusaamiseen sekä seu­raavi­in yhteiskun­ta­rauhaa rapaut­tavi­in heikennyksiin.

  14. Keskustelin ker­ran eräässä alueke­hit­täjien kok­ouk­ses­sa TE-toimisin henkilöi­den kanssa. Esitin väit­teen, että Suomes­sa on kak­si asi­aa, joista ei julkises­ti keskustel­la. Nämä ovat huonot työn­tek­i­jät ja huonot työ­nan­ta­jat. Tämän nämä TE-toimis­ton henkilöt kyl­lä kah­den kesken myön­sivät. Molem­mista puhutaan kyl­lä yleisel­lä tasol­la, mut­ta esim. sel­l­ainen asia, että on ole­mas­sa työ­nan­ta­jia, joiden palveluk­ses­ta erotes­saan ei tule karenssia ennen ansiosi­don­naista päivära­haa, on asia, jos­ta en ole näh­nyt julk­isu­udessa koskaan mitään mainintaa.

  15. Työl­listämis­palvelu­jen kon­sep­tit pitäisi Suomes­sa räjäyt­tää tuu­san nuuskak­si ja aloit­taa alus­ta tyhjältä pöy­dältä. Täl­lä het­kel­lä käytämme vähin­tään sato­ja miljoo­nia te-toimis­ton byrokra­ti­aan ja työl­listämis­toimen­piteisi­in kuten kuntout­ta­va työ­toim­inta, joiden vaikut­tavu­us (ts. kyky saa­da työt­tömiä aidosti osak­si työ­markki­noi­ta) hipoo nollaa.

  16. Ei täm­mösil­lä jankkauk­sil­la ja hienosäädöil­lä ole merk­i­tys­tä. Ain­oo real­isti­nen tapa pois­taa työt­tömyys on se, että jos ei mene töi­hin, et saa MITÄÄN kor­vauk­sia tai tukia. Eli siis oman nälkäkuole­man uhal­la yksilö han­kkikoot töitä, jos siis ei ole elämiseen tarvit­tavaa omaisu­ut­ta riittävästi.

    eli kotona, asum­is tue­tus­sa käm­pässä viimekädessä toimeen­tu­lotuen varas­sa ele­ly ei enää onnis­tu­isi. Oikeesti työkyvyt­tömien kohtelu, jääköön nyt tässä vas­tauk­ses­sa kommentoimatta.

    1. Luon­nol­lis­es­ti ymmär­rät, että ilman sosi­aal­i­tur­vaa rikol­lisu­us räjähtäisi?
      Mut­ta kuitenkin kir­joit­telet tuollaista?

  17. “Ansiosi­don­naisel­la työt­tömyys­tur­val­la ole­vien velvol­lisu­ut­ta ottaa työtä vas­taan tulee kiristää, mut­ta kovin huono­ja työ­paikko­ja vas­taan tarvi­taan jotain suo­jaa. Perus­tu­lo olisi sel­l­ainen mut­ta nykyjär­jestelmässäkin toimeen­tu­lo­tu­ki suo­jaa käytän­nössä varsi­naisil­ta riis­to­työ­suhteil­ta. Työvoima­palvelu­ja, joiden tehtävänä on palaut­taa työelämän ulkop­uolelle luisu­vat takaisi työ­markki­noille tulee paran­taa ja niihin on ohjat­ta­va enem­män rahaa.”

    Ehkä joskus oli noin, osit­tain, mut­ta eipä ole enää.

    Nyt jos tulot las­kee sairau­den tai työt­tömyy­den takia, niin omis­tusasun­toon ei tukia heru.
    Eli pakkomyyn­ti, joka tiet­ty kasaa vähitellen enem­män asun­to­ja pienem­mälle väkimäärälle.

    Sama hom­ma tiet­ty toimeen­tu­lotues­sa, asun­to pitää myy­dä, ennen kuin saat sitä “tur­vaa” riistotyösuhteilta.

  18. Yksi­tyi­nen on ratkaissut työn­haun mekani­ikan jo 20 vuot­ta sit­ten mut­ta jostain syys­tä se tieto ei ole vielä saavut­tanut julk­ista puol­ta. Oikea tapa ratkaista työn­haun tekniset ongel­mat on nyysiä LinkedIn-kon­sep­ti. Kaik­ki saa­vat tehdä julkisen CV:n ja merk­itä sinne halutes­saan etsivän­sä töitä, niin työt­tömät kuin töis­sä ole­vat. Kukaan ei Linkkaris­sa pidä ihmistä työt­tömänä vaik­ka hän olisi avoin ehdo­tuk­sille eikä asi­aan liity stig­maa, päinvastoin.

    Työ­nan­ta­jan näkökul­mas­ta nämä sähkö­postis­sa tule­vat pdf-CV:t yms nöy­htä on läh­es käyt­tökelvo­ton­ta kos­ka se työl­listää liikaa. Tehokas tapa rekry­tä väkeä on päästä suo­raan kiin­ni kan­taan jos­ta voi sopivil­la kri­teereil­lä etsiä kan­di­daat­te­ja joista tietää etukä­teen profi­ilin ole­van suun­nilleen sopi­va. Kri­teere­itä ovat yleen­sä maanti­eteelli­nen, osaami­nen, koke­mus jne. Lisäk­si on ihan val­ta­van tärkeää että hake­musten for­maat­ti on vakioitu jos niitä pitää lukea vähänkään enem­pää läpi. Työn­tek­i­jä ei jak­sa kir­joit­taa joka paikkaan uut­ta hake­mus­ta jos se vaatii 10 sivua webilo­mak­keen täyt­töä jol­lain köm­pelöl­lä kaavak­keel­la ja kuten todet­tu, pdf-liit­teet ovat niin viime vuosituhatta.

    Työkkärin kan­nat­taisi ostaa palvelu suo­raan Linkkar­il­ta kos­ka siihen linkit­tyvät jo kaik­ki keskeiset toim­i­jat ja rekrysof­t­at sekä työ­nan­ta­jat. Käykää nyt her­ra Jumala sen­tään kat­so­mas­sa noi­ta työkkärin sivu­ja ja ver­ratkaa toimin­nal­lisu­ut­ta. Ei ihme ettei tästä tule mitään.

    1. Mun mielestä ongel­ma on siinä, että julk­isval­ta (täl­lä het­kel­lä) kuvit­telee, että työt­tömyys johtuu siitä, ettei ihmiset halua tehdä töitä, kos­ka laisku­us ja sosiaaliturva.

      Kun todel­lisu­us on kuitenkin se, että töitä on tar­jol­la vain viides­os­alle työttömistä.

      Sen sijaan, että kurite­taan työt­tömiä, pitäisi mah­dol­lis­taa sitä työ­paikko­jen syntymistä.

      Pähkähul­lu­na lakip­is­teenä nyt han­kaloite­taan työt­tömän opiskelua entis­es­tään ja kehoite­taan opiskele­maan “työn ohes­sa”. Jota ei siis ole!?!

      Anek­doot­ti:
      Sato­nen: “Työvoima­pu­la ei helpo­tu sil­lä, että kok­ki koulut­tau­tuu aikuisk­oulu­tustuel­la lähi­hoita­jak­si ja lähi­hoita­ja kokiksi”.
      Toimit­ta­ja: “Olette oike­as­sa! Työvoima­pu­la­han pahe­nee, kos­ka jos he eivät voi koulut­tau­tua uudelleen meil­lä on yksi työkyvyt­tömyy­den vuok­si työt­tömänä ole­va kok­ki ja lähi­hoita­ja enemmän”.

      ps. vaik­ka nolot­taakin, niin tiedok­si, että olen elämäni aikana joutunut eroa­maan koulus­ta 3 ker­taa, jot­ta oon saanu työt­tömyysko­r­vaus­ta, jol­la tul­la toimeen. Ei ole aut­tanut eroamiset työ­taito­jen tai itse työn saamisessa.

  19. Ei TE-toimis­ton työ­tar­jouk­set ole mitään työ­paikko­ja. Eli sitä haetaan ja saadaan jos työ­nan­ta­ja palkkaa. Ei se ole automaat­tis­es­ti mikään palkkatyö­paik­ka. Onko Osmo näin sekasin näistä asioista? Tätä asi­aa on runk­at­tu jo vuosikau­sia ja kym­meniä. Sit­ten ihme­tel­lään että ei talous lähde oikenemaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.