Uusi hyvinvointivaltio (2): Teollisuudesta palveluihin

Tulo­ero­jen hallinta hyv­in­voin­ti­val­tiois­sa perus­tuu kah­teen pilari­in, ay-toim­intaan, joka puo­lus­taa pieni­palkkaisia, ja julkisen sek­torin toimi­in, joil­la tasa­taan tulo­ero­ja ilmais­palveluil­la, veroil­la ja tulonsiirroilla.

Näistä tämä ensim­mäi­nen pilari, ay-toim­inta on haastei­den edessä ja se kasaa vas­tu­u­ta jälkim­mäiselle pilarille.

En liioit­telu kuin vähän sanoes­sani, että ay-toimin­nan malli on peräisin teol­lisu­ud­es­ta, jos­sa se onkin pelit­tänyt oikein hyvin. Eri­tyis­es­ti pääo­maval­taises­sa vien­ti­te­ol­lisu­udessa kyse on aidosti työn ja pääo­man välis­es­tä ris­tiri­idas­ta, jos­sa tehtaan tuot­ta­maa arvon­lisäys jakau­tuu palkko­jen ja pääo­mat­u­lo­jen kesken kohta­laisen mieli­v­al­tais­es­ti – mieli­v­al­tais­es­ti, kun tarkastel­laan jär­jel­lisen suuria muu­tok­sia. Mikä tulee palka­nsaa­jille, on omis­ta­jil­ta pois ja päin­vas­toin. Palkko­jen osu­us kus­tan­nuk­sista on niin pieni, etteivät palkanko­ro­tuk­set uhkaa työ­paikko­ja ainakaan lyhyel­lä aikavälillä.

Se, että Suomes­sa mak­se­taan paper­i­työläisille suurem­paa palkkaa kuin muual­la, on pieneltä osaltaan myötä­vaikut­tanut tuotan­non siir­tymiseen pois Suomes­ta, mut­ta vain pieneltä osaltaan. Merkit­tävämpi on suo­ma­laisen puun korkea hin­ta ver­rat­tuna vaik­ka eteläamerikkalaiseen puu­plan­taasi­in ja tietysti kul­je­tuskus­tan­nuk­set – sekä tietysti se, että Sak­sa sub­ven­toi teol­lisu­ut­taan ener­gian hin­nan kaut­ta. Kaiken kaikki­aan puun­jalostus­te­ol­lisu­u­den kier­rä­tyskuidus­ta teh­dyn paperin valmis­tamiseen Suo­mi on aivan väärä paik­ka luku­un otta­mat­ta tietysti Suomes­ta kerät­tyä kier­rä­tyskuitua. Lisäk­si paperin kulu­tus maail­mal­la syöksyy alaspäin luet­ta­van siir­tyessä nettiin.

Paperite­htaan sisäl­lä voidaan olla myös sol­i­daarisia ja mak­saa siivoo­jille selvästi parem­paa palkkaa kuin siivo­ja saisi tehtaan ulkop­uolel­la. Näin tapah­tui eri­tyis­es­ti ennen, mut­ta ei tai­da tapah­tua enää, kun siivous on ulkoistettu.

Puun­jalostus­te­ol­lisu­udessa on tietysti kol­maskin osa­puoli, met­sän­o­mis­ta­jat, jot­ka kinaa­vat rahas­ta sekä omis­ta­jien että palka­nsaa­jien kanssa, vaik­ka muodol­lis­es­ti riita käy­dään omis­ta­jien kanssa.

Jos paperite­hdas on asteikon toises­sa päässä, toises­sa on pieni rav­in­to­la, joka siis myy suo­raan kulut­ta­jille. Siinä vas­takkain ei juurikaan ole omis­ta­jien etu ja palka­nsaa­jien etu, vaan asi­akkaiden etu ja palka­nsaa­jien etu. Joitakin poikkeuk­sia luku­un otta­mat­ta rav­in­toloiden kat­teet ovat niin pieniä, että palkko­jen suu­ru­us hei­jas­tuu suo­raan hintoihin.

Paperite­htaas­sa voidaan kyl­lä sopia, että siivoo­ja saa taulukkopalkkaa suurem­paa palkkaa, mut­ta ei voi­da sopia, että paikallises­sa pizze­ri­as­sa mak­se­taan kun­non palkko­ja, ellei samal­la sitoudu­ta osta­maan yli­hin­taisia pizzoja.

Yksi­tyisel­lä puolel­la on selvä siir­tymä sen kaltai­sista työ­paikoista, joi­ta paperite­hdas edus­taa. sen kaltaisi­in, joi­ta pizze­ria edus­taa. Se tarkoit­taa, että sol­i­daarisen palkkapoli­ti­ikan liikku­ma-ala on heiken­tynyt selvästi. Tämä muu­tos on hidas, mut­ta sen merk­i­tys on iso.

Sit­ten on vielä julkisen alan työ­paikat, joista määräl­lis­es­ti merkit­tävimpiä ovat hoito- ja ope­tusala. Niis­sä vas­takkain ovat veron­mak­sa­jat ja palka­nsaa­jat. Veron­mak­sa­jat taas ovat lähin­nä palka­nsaa­jia, kun las­ke­taan mukaan sekä tuloverot että välil­liset verot. Tässä ris­tiri­itati­lanteessa hoita­jat ovat men­estyneet varsin huonos­ti, mut­ta niin ei voi jatkua enää pitkään.

Sar­ja jatkuu: seu­raavak­si osaamisvinouma

30 vastausta artikkeliin “Uusi hyvinvointivaltio (2): Teollisuudesta palveluihin”

  1. Sen ver­ran kom­men­toisin että ei palvelu­aloil­lakaan pääo­man ja työn väli­nen ris­tiri­ita ole kadon­nut. Se näkyy eri­tyis­es­ti kasvukeskusten vuokris­sa. Tässä vuokratilois­sa toimi­va palvelu­alan yrit­täjä ver­tau­tuu enem­mänkin tehtaan työn­tek­i­jään. Neu­vot­telu­varaa vuokralaisel­la ei hirveästi ole, mak­sa korotet­tu vuokra tai lyö lap­pu luukulle. Omis­t­a­mi­nen on myös melkoisen keskit­tynyt­tä, joten kiin­teistö­jen omis­ta­jat voivat ennem­min pitää merkit­täviäkin määriä tilo­ja tyhjil­lään jos se vaan pitää tilo­jen vuokrata­son korkealla.

    1. Palvelu­aloil­la, kuten rav­in­tolois­sa, jous­toa maail­mal­la tar­joaa juo­mara­hakäytän­tö. Mitä parem­min on palvel­tu, sitä isom­pi palkkio jälkikäteen.

      Toiseen suun­taan hin­ta sen sijaan ei jousta.

      Rav­in­to­latiloista har­vas­sa kaupungis­sa on niin keskit­tynyt omis­tus, etteikö vuokrat voisi jous­taa. Närav­in­to­latilo­jem omis­tus on kaup­pakeskuk­sia luku­unot­ta­mat­ta hyvinkin hajaantunutta.

      1. Taitaa vaan nykyään olla rav­in­to­latilo­jen omis­t­a­mi­nen parem­pi bisnes kuin rav­in­tolan pyörittäminen.

        Mut­ta tämähän on ihan yleinen tren­di ja jopa tavoite län­si­mais­sa — pääo­ma­lle parem­mat tuo­tot kuin oikealle työn­te­olle, tämä kuulem­ma lisää hyv­in­voin­tia. Jenkeis­sä pääo­man tuot­to on jo niin hyvää suh­teessa työlle että koko val­tio rakoilee liitok­sis­taan. Hyvin menee, lib­er­aalit, onnis­tuitte noin 30 vuodessa tuhoa­maan län­si­maat. Oikeas­t­aan ääret­tömän tehokas suoritus.

    2. Nim­imerk­ki Kil­go­relle kom­ment­ti­na että kasvukeskusten palvelui­ta pyörit­tää myös yksinyrit­täjät tai per­heyrit­täjät joista suuri lukumäärä on maa­han­muut­ta­jai ja hei­dän maamiehiä ja jälkeläisiä. Hei­dän työ­suhde on jo eri­lainen kuin ulkop­uolis­ten työntekijöiden.

  2. Suomes­sa on aivan liian pienet tulo­erot. Se johtaa siihen, että yksinker­taisen suorit­ta­van työn palk­ka on kan­sain­välis­es­ti ver­rat­tuna aivan liian korkea ja vaa­ti­van asiantun­ti­jatyön palk­ka aivan liian mata­la. Niin­pä vaa­ti­vat asiantun­ti­jat muut­ta­vat meiltä ulko­maille, eikä ulko­mail­ta saa houkutel­tua vas­taavas­ta seg­men­tistä ketään tilalle. Sen sijaan ulko­mail­ta tul­laan Suomeen tekemään sel­l­aista yksinker­taista suorit­tavaa työtä, jon­ka suo­ma­laisetkin voisi­vat tehdä (mut­tei kiin­nos­ta kos­ka tuet ovat liian korkeat). Kaik­ki tämä vain kur­jis­taa mei­dän talousti­lan­net­tamme entis­es­tään. Tulo­ero­ja pitää kas­vat­taa, ei pienentää.

  3. Onko hoita­jil­la eri­tyisen huono palk­ka? Ikäsyr­jin­tää ei ole töis­sä, automaa­tioris­ki pieni ja kuukau­sian­sio kohtuullinen.

    Moni saisi hoita­jana parem­man ansion elinkaaren yli kuin perusinsinöörinä tai perusekonomina.

    1. Lähi­hoita­jien palkat ovat oikeas­t­aan eri­no­maiset Helsingissä.

      1. Näin olen ymmärtänyt itsekin.

        Hoita­jien elinkaar­i­an­siot ovat Suomes­sa heit­tämäl­lä parem­mat kuin perusinsinöörin/DI:n, kun huomioidaan työ­suh­teen var­muus ja automaatioriski

  4. Mitenkäs ainee­ton yri­tyk­sen sisäl­lä tuotet­tu pääo­ma? Eikö siihen voi liit­tyä saman­laista mah­dol­lisu­ut­ta ottaa se pant­ti­vangik­si kuten teol­lisu­u­den aineelli­nen pääo­makan­ta jol­la työ­panok­sen ja väl­i­tuot­tei­den kanssa tuote­taan tuotos?

  5. Kemi­al­lisen met­sä­te­ol­lisu­u­den korkeat palkat perus­tu­vat siihen että alan työ­paikko­ja on niin vähän ja tehtaat ovat ikimuis­toi­sista ajoista kil­pailleeet tuot­tavim­mista työn­tek­i­jöistä. Taustal­la on ollut myös alue­poli­ti­ikaa, paperi- ja sel­l­ute­htaathan ovat kaik­ki maaseudun pikkukaupungeis­sa. Ollaan halut­tu sitoa työn­tek­i­jät niihin palkan avulla.
    Suo­ma­laisen met­sä­te­ol­lisu­u­den tyyp­pistä teol­lisu­ut­ta ei juuri muual­la ole, muual­la tärkeim­mät vien­ti­tuot­teet ovat korkeam­malle jalostet­tu­ja, ja tuotan­to on isois­sa kaupungeissa.

    1. Sil­fver­bergille kom­ment­ti­na että syy mik­si met­sä­te­ol­lisu­u­den työ­paikat ovat iso­jen kaupunkien ulkop­uolel­la johtuu puun saatavu­ud­es­ta. Olen itse tul­lut siihen johtopäätök­seen että met­sä­te­ol­lisu­u­den työ­paikat on pär­jäävät juuri iso­jen kaupunkien ulkop­uolel­la ja tietoy­hteiskun­nan palvelu­iden pär­jäämi­nen on kiin­ni kaupungis­tu­mis­es­ta. Suomes­sa on yritet­ty hajasjoit­taa julkisen sek­totrin työ­paikko­ja maakun­ti­in mut­ta huonol­la men­estyskel­lä. Johtuen siitä että min­is­ter­iö ja keskusvi­ras­tot ovat edelleen Helsingis­sä jos­sa koko val­tion­hallinto on. Maakun­ta­hallinto on asia erikseen.

      1. Hajasi­joit­ta­mi­nen muualle on sitä äärim­mäisen haitallista alue­poli­ti­ikkaa, minkä Soin­in­vaara haaveilee pysäytet­täväk­si urbaanil­la lib­er­aalipuolueel­la. Toiv­ot­tavasti sama äärim­mäisen haitalli­nen alue­poli­ti­ik­ka lopetet­taisi­in myös EU:ssa, on täysin turha lait­taa yhteistä rahaa Suomen kaltaiseen periferiaan.

      2. Viimeisen 3 vuo­den aikana on tapah­tunut isoin hajasi­joi­tuske­hi­tys ikinä his­to­ri­as­sa etä­työn myötä. Esimerkik­si nyt kesäl­lä 2024 kymmenet tuhan­net val­tion työn­tek­i­jät tekevät töitä kesämök­iltään käsin, ja osa ulko­mail­takin käsin. Työ­sopimuk­sen mukainen työn tekemi­s­paik­ka on jos­sakin ja tosi­asial­liset työn­tekemi­s­paikat asiantun­ti­jatöis­sä ovat nyt usein jos­sain ihan muual­la. Mon­es­sa julkisen sek­torin asiantun­ti­jatyö­paikas­sa enem­mistö ei enää käy päivit­täin fyy­sisel­lä työpaikallaan.

        Siir­tymä on nuorem­man väen joukos­sa vielä isom­pi kuin van­hem­man. Eri­tyis­es­ti korona-aikana korkeak­ouluis­sa opiskelleista monia on vaikea enää saa­da fyy­sis­es­ti siir­tymään mihinkään työn perässä, kun ovat niin tot­tuneet etätoimintaan.

        Palkkauk­sen kannal­ta etä­työti­lanne on todel­la mie­lenki­in­toinen, kos­ka alueel­liset palkkaerot ovat merkit­täviä globaaleil­la työ­markki­noil­la. Yri­tys joka ostaa etä­työtä, voi ostaa sitä nyt sieltä, mis­tä halvim­mal­la saa globaal­isti. Peri­aat­teessa tämä voi ajan myötä johtaa siihen, että etä­työ oste­taan jatkos­sa yhä use­am­min entistä hajau­tuneem­min ja siis käytän­nössä Suomen ulkop­uolelta. Puhe­lin­palvelui­ta on jo siir­ret­ty esim. Espan­jaan, jos­sa paikalliset suo­ma­laiset tyy­tyvät pienem­pään palkkaan kuin Suomes­sa alhaisem­man paikallisen hin­tata­son takia. Julki­nen sek­tori taas mak­saa samaa palkkaa etä­työn­tek­i­jöilleenkin, eli se ei saa hyö­tyä siitä, jos työn­tek­i­jä asuukin edullisem­mas­sa paikassa.

        Työ­nan­ta­jien tilatarpeet ovat tämän kehi­tyk­sen myötä alen­tu­mas­sa asiantun­ti­jatyön osalta huo­mat­tavasti. Aiem­min työti­lakus­tan­nuk­set oli­vat asiantun­ti­japalveluis­sa iso meno­erä. Tilanteessa, jos­sa moni on pääosin etätöis­sä, täl­laista tilaa tarvi­taan vähem­män, mut­ta parem­mal­la sijain­nil­la ja parem­min palveluin siltä osin kuin sitä on. Esimerkik­si lento­ken­tän läheisyy­den merk­i­tys on kas­vanut uudessa tilanteessa, kun taas moni van­ha työ­paikkakeskit­tymä on vaikeuk­sis­sa tyhjäk­si jäävän toim­i­ti­lan kanssa.

    2. Kom­ment­ti­na Sil­fver­bergille tuo­hon veturinkul­jet­ta­jien palkkauk­seen niin tuo var­maan pitää paikkansa että kyseiseen ammat­ti­in vaa­dit­tu koulu­tus on syy korkeisi­in palkkoi­hin. Onhan lentokapteenin palk­ka nytkin erit­täin korkea vaik­ka automaat­tip­i­lot­ti käytän­nössä ohjaa konet­ta ja kapteeni joutuu vain valvo­maan lentoa mikäli automaat­tip­i­lot­ti jostain syys­tä ei toi­mi. Joko junali­ikenne tul­laan automa­ti­soimaan lähi­t­ule­vaisu­udessa joten veturinkul­jet­ta­jien työolo­suh­teet tulee muuttumaan.

  6. “ja tietysti kuljetuskustannukset”

    Lappeen­ran­ta päät­ti käyt­tää paljon Lappeen­ran­ta­laista grani­it­tia kaupun­gin sata­man kun­nos­tustyössä. Kivimäärä oli merkittävä. 

    Lappeen­ran­nas­ta louhit­tu kivi kul­jetet­ti­in Kotkan kaut­ta Kiinaan sahat­tavak­si ja sieltä sit­ten takaisin Lappeen­ran­taan asen­net­tavak­si. Paljon halvem­paa kuin tehdä se Suomessa.

    1. Tuo johtuu vero­tuk­ses­ta. Kul­je­tus Kiinaan ja takaisin on vero­ton. Mut­ta koti­maan liiken­teel­lä on Suomes­sa korkeat verot. Koti­maan liiken­teessä polt­toaineen hin­nas­ta kak­si kol­ma­sosaa on veroa. Ulko­maille suun­tau­tu­vas­sa liiken­teessä polt­toain­everoa per­itään 0 %. Tuo on yksi syy muiden ohel­la sille, mik­si pos­ti­mak­su on pienem­pi kun tuote lähetetään Kiinas­ta kuin jos tuote pos­tite­taan Suomen sisällä.

    2. Tuo esimerk­ki suo­ma­laisen grani­itista mik­si se menee sahat­tavak­si Aasi­aa, Kiinan lisäk­si myös paljon menee Inti­aan asti, johtuu työvoimakus­tan­nuk­sista. Robot­tivoi leika­ta grani­itin mut­ta kyseinen robot­ti mak­saa myös aika paljon joten kyseess on suures­ta investoin­nista. Nykyään suo­ma­lainen grani­it­ti leikaan toden­näköis­es­ti Suomes­sa roboti­ikan avul­la. Työ­paikat eivät ole itse asi­as­sa hävin­neet hal­patyövoima­mai­hin vaan ne ovat joko automa­ti­soituneet tai sit­ten siiret­ty hal­patyövoima­mai­hin . Toden­näköis­es­ti hal­patyövoima­maista siir­tyy työtä takaisin teol­lisu­us­mai­hin mut­ta roboti­ikan muodossa.

      1. Olen käynyt kiven­louhi­moil­la Suomes­sa, mut­ta ikinä en ole robot­tia vielä niis­sä näh­nyt. Moni toimii hyvinkin his­to­ri­al­lisel­la konekan­nal­la. Suomen luon­nonkivialal­la yri­tyk­sen keskikoko on 5 henkeä. Louhi­vat yri­tyk­set ovat usein yhden louhok­sen kokoisia. Niis­sä on koneis­to kivien leikkaamiseen karkealle pin­nalle, mut­ta ei yleen­sä viimeis­televään pin­takäsit­te­lyyn tarvit­tavia konei­ta. Työvoimakus­tan­nus ei itse asi­as­sa kivialal­la ole mikään hirveän iso tek­i­jä, jos on kehit­tyneet koneet. Mut­ta ener­giaa kuluu. Kiv­en tehokkaat kehit­tyneet käsit­te­lykoneet ovat kuitenkin niin kalli­ita, ettei joka yri­tyk­sen kan­na­ta han­kkia omaa sel­l­aista. Suomes­sa kiv­en maantiekul­je­tus on vero­tuk­ses­ta johtuen niin kallista, ettei Suomen sisäl­lä kan­na­ta kiviä paljon kuskail­la. Kivi­ainek­sen käsit­telyssä nimeno­maan ener­gia ja kul­je­tus aiheut­taa hin­taa. Uusista katukivistä arvi­ol­ta noin 95 % etelä-Suomes­sa on pait­si Kiinas­sa työstet­tyä kiveä, myös sieltä päin maail­maa peräisin ole­vaa kiveä.

  7. Oikeasti hoita­jil­la on ihan hyvät palkat. Ongel­ma on yksin­huolta­ju­us yhä use­am­min. Kun ydin­per­heestä on luovut­tu sil­loin kulut nousee. Yksi mak­saa sil­la hyväl­lä keskipal­ka­llaan kaiken eikä se riitä yhtä hyvään elin­ta­soon jos olisi kak­si mak­sa­jaa niil­lä hyvil­lä keskipalkoil­la. Vaik­ka lap­sien kulut ei tuplaan­nu, asum­i­nen vie rahat ja mah­dolli­nen auto.

      1. Veturinkul­jet­ta­jien korkea palk­ka on jäänne ajoil­ta jol­loin piti olla mon­ta vuot­ta töis­sä Val­ton­rautateil­lä ensin har­joit­teli­jana ja sit­ten läm­mit­täjänä ennenkuin pääsi aja­man vetureita.
        Nyt koulu­tus on lyhyem­pi mut­ta vain rajoitet­tu määrä hak­i­joi­ta ote­taan. Vas­tuu on kuitenkin aika suuri.

      2. Veturinkul­jet­ta­jat on vähän erikoistapaus pait­si his­to­ri­an niin myös määrän­sä puolesta.
        Help­po mak­saa paljon kun tek­i­jöitä on vähän. Lennon­jo­hta­jis­sa toi koros­tuu entisestään.

        Ja suomes­sa AMK uud­is­tuk­sel­la tarpeet­tomasti piden­net­ti­in muun muas­sa sairaan­hoita­jan koulu­tuk­sen kestoa vuodel­la. tuskin lisään­tynyt koulu­tus lisäsi tuot­tavu­ut­ta kun kyseessä on varsin konkreet­ti­nen ammat­ti jos­sa koke­mus aivan ykkösa­sia. Toki koulu­tuk­ses­ta suuri osa on harjoittelua.

      3. Olisin kysynyt Soin­in­vaar­al­ta tuos­ta hajasi­joituk­ses­ta. Oletko edelleen sitä mieltä että val­tion­vi­ras­to­ja ei voisi hajasi­joit­taa pääkaupunkiseudun ulkop­uolelle? Itse olen ollut kri­it­ti­nen hajasi­joi­tus­ta julkisel­la sek­to­ril­la mut­ta se hajasjoit­ta­mi­nen mitä taas 1970-luvul­la yritet­ti­in toteut­taa oli eri­laises­sa toim­intaym­päristössä toteu­tunut­ta hajasjoit­tamista kos­ka fyy­sisiä kok­ouk­sia oli paljon enem­män ja työ­mat­ka veivät enem­män aikaa. Nyt kun työtä voidaan tehdä junas­sa ja etänä niin val­tion­vi­ras­to­jen sijain­ti pääkaupunkiseudun ulkop­uolel­la ei pitäisi olla ongel­ma. Niiden pitää kuitenkin olla urbaanis­sa ympäristössä ihan logis­ti­ikan ja miljöön takia mut­ta ei vält­tämät­tä pääkaupunkiseudulla.

      4. Olen tul­lut koke­musten myötä hyvin skep­tisek­si val­tion­hallinnon hajasi­joituk­sia kohtaan. Min­ul­la on koke­mus­ta STM:n työ­suo­jelu­osas­tos­ta Tam­pereel­la ja yri­tyk­ses­tä hajasi­joit­taa Fimea Kupi­oon. Edelli­nen eristi työ­suo­jelun täysin omaan maail­maansa ja vähen­si sen vaikut­tavu­ut­ta ja lisäsi tehot­to­muut­ta. Jälkim­mäi­nen ei onnis­tunut, kos­ka henkilökun­ta ei halun­nut seu­ra­ta perässä. Voi olla, että hajasi­joi­tus voidaan tehdä onnis­tuneestikin, mut­ta vielä ei sel­l­ais­es­ta ole kokemusta.

  8. “Voi olla, että hajasi­joi­tus voidaan tehdä onnis­tuneestikin, mut­ta vielä ei sel­l­ais­es­ta ole kokemusta.”

    Mitä mieltä olet tur­va­paikka­hake­musten val­i­tusten käsit­te­lyn hajasi­joi­tus­päätök­ses­tä? Oliko se onnis­tunut vai ei? Ennen lähi-idästä suun­tau­tunut­ta tur­va­paik­ka-aal­toa lain mukaan tur­va­paikka­hake­musten val­i­tuk­set täy­tyi käsitel­lä Helsingis­sä. Irak­ista yms. tulleen pako­laisaal­lon jäl­keen Helsin­gin hallinto-oikeus ruuhkau­tui täysin. 2016 tehti­in asianti­lan muut­tamisek­si hal­li­tuk­sen esi­tys ja sit­ten eduskun­nas­sa myös hajasi­joi­tus­päätös (jon­ka tau­s­tat voi lukea tästä: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_234+2016.aspx ), jon­ka myötä tur­va­paik­ka-asioiden val­i­tu­sosoituk­set hajasi­joitet­ti­in alueel­lis­es­ti. Nykyisen lain mukaan:

    1) eteläisel­lä alueel­la, toimi­val­tainen hallinto-oikeus on Helsin­gin hallinto-oikeus;
    2) itäisel­lä alueel­la, toimi­val­tainen hallinto-oikeus on Itä-Suomen hallinto-oikeus;
    3) pohjoisel­la alueel­la, toimi­val­tainen hallinto-oikeus on Pohjois-Suomen hallinto-oikeus;
    4) län­tisel­lä alueel­la, toimi­val­tainen hallinto-oikeus on Turun hallinto-oikeus.

    Siinä, mis­sä aiem­min myös avus­ta­vat tur­va­paikka­juris­tit sijait­si­vat lähin­nä pk-seudul­la, muu­tok­sen jäl­keen näis­sä asiois­sa avus­tavia juris­te­jakin on ollut tar­jol­la muual­lakin maas­sa eri­tyis­es­ti siel­lä, mis­sä hallinto-oikeuskin käsit­telee tur­va­paikka­hake­muk­sia. Samoin tulkke­ja. Uud­is­tus on vähen­tänyt matkus­tus­tarvet­ta ja myös matkus­tamiseen liit­tyviä kulu­ja. Ulko­maalaisas­i­at ovat liki ain­oi­ta aihei­ta, jois­sa hallinto-oikeus ei usein tyy­dy vain kir­jal­liseen käsit­te­lyyn, vaan jär­jestää kuulemisiakin.

    Tuo on yksi sel­l­ainen laa­jahko val­ti­olli­nen hajasi­joi­tus­päätös, jos­ta ei uud­is­tuk­sen toteu­tuk­sen jäl­keen ole tain­nut julk­isu­udessa esi­in­tyä ker­taakaan negati­ivista palautetta.

  9. Hajasi­joi­tus­ta on yritet­ty tehdä väärin, kun lähde­tään siitä, että määrätään kokon­aisia viras­to­ja siir­ret­täväk­si jollekin toiselle paikkakun­nalle. Vaik­ka hajasi­joi­tus­rin­ta­mal­la on ollut viime aikoina hil­jaista, on tämä van­ha malli edelleen se ain­oa vai­h­toe­hto, mil­lä hajasi­joi­tus­ta haaveil­laan tehtävän. Tämä har­voin onnis­tuu ja vaik­ka viras­to saataisi­inkin siir­ret­tyä ja toim­i­maan uudessa paikas­sa, on siinä aiheutet­tu henkilöstölle iso­ja ongelmia. Nyky­is­ten ja varsinkin tule­vien etä­työvä­linei­den avul­la työ voidaan hajasi­joit­taa ilman, että kenenkään tarvit­see siir­tyä. Kuten Soini­vaarakin mainit­see, työn­tek­i­jäthän itse hajasi­joit­ta­vat itseään etä­työtä tehdessään. Asioiden käsit­te­ly voidaan hajaut­taa viras­ton eri toimip­is­teisi­in sen mukaan, mis­sä on resursse­ja käytet­tävis­sä. Mm. Verovi­ras­tossa käsit­tääk­seni toim­i­taan täl­lä taval­la. Myös rekry­toin­neis­sa voidaan henkilöstöä ottaa sinne, mihin saadaan hakijoita. 

    Hajasi­joituk­sen peri­aat­tei­den vas­taista on, että val­tion­hallinnon työ­paikko­jen vähen­tämi­nen on kohdis­tunut eri alueille Suomes­sa samaan aikaan kun val­tion työ­paikat Helsingis­sä ovat lisääntyneet.

    1. Ris­to Mäkikyrölle kom­ment­ti­na että val­tion työ­paikat Helsingis­sä eivä ole itse asi­as­sa lisään­tyneet vaan vähentyneet.Yksityinen sek­tori luo kokoa­jan uusia työ­paikko­ja pääkaupunkiseudulle. Tämä johtuu siitä että monia val­tion­vi­ras­to­ja on lakkautet­tu (tai siir­ret­ty min­is­ter­iöi­den vas­tu­ulle) tai viras­tot ovat yhdistetty .

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.