Kaupunkiympäristölautakunta 29.8.2017

Talousarvioe­hdo­tus ja talous­su­un­nitel­mae­hdo­tus 2018–20

Hyväksyt­ti­in yksimielis­es­ti muu­tok­sit­ta lisäpon­nel­la, että uuden val­tu­us­tostrate­gian mah­dol­lis­es­ti aiheut­ta­mat muu­tostarpeet analysoidaan toimi­alal­la ja ne on mah­dol­lista huomioi­da kaupung­in­hal­li­tuk­sen ja kaupung­in­val­tu­us­ton talousarvioin yhteydessä.

Öster­sun­domin yhteinen osayleiskaava

Tähän lisät­ti­in huo­mau­tus, että kysymys siitä, toteutetaanko metro pin­ta- vai tun­ne­limetrona ratkaistaan myöhem­min. TYämä sik­si, että Jaope Lowen pelkäsi, että kun kus­tan­nus­laskel­ma perus­tuu pin­tametroon, se voisi ennakoi­da päätöstä.

Tämä han­ke on liki mil­jardin ali­jäämäi­nen – siis maan­lu­ovu­tus­tu­lot eivät kata investoin­te­ja. Erässä toises­sa yhtey­dessä esitin, että tässä yhtey­dessä pitäisi tarkastel­la myös Sipoo Sibbes­bor­gin kaavaa. Sen 70 000 asukas­ta voisi­vat tuo­da lisäkan­nat­tavu­ut­ta metroin­vestoin­nille. Tähän vas­tat­ti­in, että Sibbes­bor­gin asukkaat eivät mah­du metroon, kun Espooseen tehti­in niin pyhyet ase­mat. Arggh!

Län­si-Käpylän puu­taloalueen suojelukaava

Pöy­dälle. Suo­jelu­pe­ri­aate on mielestäni vedet­ty niin tiukak­si, että se alkaa olla elämälle vieras­ta. Toisin kuin Kumpu­las­sa, tääl­lä halu­tan määr­fätä ei ain­oas­taan talo­jen julk­i­sivuista, vaan myös siitä, kuin­ka mon­ta asun­toa talon sisäl­lä on. Se on asia, joka omakoti­talois­sa on elänyt aina tilanteen mukaan. En ole seu­raavas­sa kok­ouk­ses­sa, mut­ta olisin valmis vapaamielisem­pään kaavaan.

Lausun­to Suzan Ikä­valkon val­tu­us­toaloit­teesta Lapin­lah­den sairaala-alueen toimin­nan kehittämisestä

Hyväksyt­ti­in kak­si lisäystä

Yksimielis­es­ti hyväksyt­ti­in, että on tarkoituk­sen­mukaista tar­jo­ta nyky­isille vuokralaisille pidem­piä vuokra­sopimuk­sia, jot­ta talo ei jäisi tyhjilleen ennen joskus tule­vaisu­udessa häämöt­tävää peruskorjausta.

Äänestyk­sen jäl­keen (kokoomus vas­taan muut) hyväksyt­ti­in Tuo­mas Rantasen ehdo­tus tutkia nollavai­h­toe­htoa, jos­sa talo remon­toitaisi­in vain kevyesti niin, että sitä voitaisi­in tar­jo­ta osa­puilleen nykyisen­laiseen toimintaan.

Lausun­to Tuo­mas Rantasen aloi­it­teesta Puhok­sen, Vallil­abn konepa­ja-alueen ja Tukku­torin kehittämisestä

Hyväksyt­ti­in äänin 5–7 (kok + Anni Sin­nemä­ki – muut, perus­suo­ma­lais­ten tuoli oli tyhjä)

”Lau­takun­ta kehot­taa samal­la toimi­alaa tutki­maan mah­dol­lisu­ut­ta laa­tia Puhok­sen nykyisen omis­ta­jata­hon kanssa yhteistyö­sopimus ja uusi maan­vuokra­sopimus siten, että ostoskeskuk­sen säästet­tävän van­han osan kon­sep­toin­ti ja kun­nos­t­a­mi­nen sido­taan jol­lakin tavoin ostoskeskuk­sen yhtey­teen kaavoitet­te­van asumiseen tarkoite­tun lisäraken­nu­soikeu­den luovutukseen.

Min­un on myön­net­tävä, että töp­päsin tässä äänestyk­sessä. Tarkoituk­se­nani oli jät­tää tämä Annin ratkaistavak­si (jotain ikävää hänenkin on tehtävä palkkansa eteen 🙂 ) mut­ta jotenkin laskin väärin. En ole lainkaan var­ma, että kan­nat­taa jatkaa täl­lä tämä HIFK-mallil­la, jos­sa mitä mil­loinkin edis­tetään piilo­sub­ven­ti­ol­la anta­mal­la edullista asuntorakentamisoikeutta.

= = =

Pari huomio­ta lau­takun­nan ensim­mäi­sistä kokouksista.

Aika paljon lau­takun­ta käyt­tää aikaa ja ener­giaa pon­sit­telu­un, siihen, että päätök­siä kuor­rute­taan eri­laisil­la lausumil­la, joiden sisältö on aivan itses­tään selvä.

Toisek­si lau­takun­nas­sa on neljä vihreää ja kak­si vasem­mis­toli­it­to­laista eli yhteen­sä 6/13. Kun Vasem­mis­toli­itossa on hyvin pätevä Sil­via Modig, täl­lä voi olla suurikin merkitys.

6 vastausta artikkeliin “Kaupunkiympäristölautakunta 29.8.2017”

  1. “Toisek­si lau­takun­nas­sa on neljä vihreää ja kak­si vasem­mis­toli­it­to­laista eli yhteen­sä 6/13. Kun Vasem­mis­toli­itossa on hyvin pätevä Sil­via Modig, täl­lä voi olla suurikin merkitys.”

    Miten noin muuten arvioisit lau­takun­nan koos­t­u­mus­ta itse esil­lä pitämiesi arvo­jen kannal­ta? Ilmeis­es­ti ainakin pysäköinti­normien löy­hen­tämiselle on poli­it­tista kannatusta.

  2. Metro ster­sun­domi­in on alus­ta alka­en ollut virher­atkaisu. Sopi­va väline noille etäisyyk­sille olisi ollut paikallisju­na, eikä tiheäm­min pysähtelevä ja hitaam­man keskinopeu­den metro. Pääradan avr­res­sa on taa­jamia pidem­pi­enkin matko­jen päässä Helsingistä, joista ihmiset pystyvät kuitenkin pen­delöimään töi­hin kohtu­ullises­sa ajas­sa. Metrol­la Öster­sun­domista mat­ka-ajat muo­dos­tuu liian pitkik­si. Junan parik­si olisi sit­ten voitu rak­en­taa pikaratikkalin­jo­ja Itik­seen ja Kehä III suun­taan palvele­maan lyhyem­piä matko­ja. Mut­ta hom­ma rys­sit­ti­in ihan kät­telyssä, kun “On Sovit­tu” ilmoit­ti jo ennen poli­it­tista käsit­te­lyä Hesarin sivuil­la, että metro on valit­tu. Nyt olisi vii­sain­ta hau­da­ta koko Öster­sun­dom-han­ke ja pala­ta asi­aan muu­ta­man vuosikymme­nen päästä, kun kaupunkia on tiivis­tet­ty ja bule­vardit on rakennettu.

  3. Onko Por­voon lähi­ju­naradas­ta tehty koskaan kan­nat­tavu­us­laskelmia? Tuol­la har­rasteryh­mis­sä tätä on pohdit­tu, mut­ta asia tyssää tuo­hon laskel­maan kun sitä on jo aika paha har­rasteli­javoimil­la tehdä. Kuten yllä, tämä tun­tu­isi näin maal­likos­ta kus­tan­nuste­hokkaam­mal­ta taval­ta hoitaa myös Öster­sun­domin liikenne kuin metro.

    1. Tämä Sipoon klaut­ta Por­vooseen kulke­va ratava­raus on pois­tet­tu maakun­takaavas­ta eikä sitä aukkoa sen vuok­si enää ole. Helsin­ki kaavoit­ti sen päälle juuri asum­ista toukoku­un valtuustokokouksessa.

  4. Teil­lä on tulos­sa pöy­dälle nopeusra­joi­tusten muut­ta­mi­nen Helsingis­sä. Muuten täysjärkiseen ehdo­tuk­seen on kuitenkin leiv­ot­tu sisään ehdo­tus, että nyky­is­ten 30 km/h ‑alueil­la (Kata­janok­ka, Jätkäsaari) osa teistä muutet­taisi­in 40 km/h teik­si. Molem­mat alueet ovat tiivi­isti asuttuja.

    Pidät­tekö huolen, ettei Kata­janokkaa ja Jätkäsaar­ta muute­ta kiihdytyskaistoiksi.

    https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkiymparisto/nopeusrajoitusten-laskemista-suunnitellaan?pd=v

    1. Kata­janokalla ei suun­nitel­la muu­tok­sia. Näköjään siel­lä on yksi 40 km/h katu nytkin ja se pysyy ennal­laan. Jätkäsaa­res­sa sata­man ulos­menoteil­lä nopeus nos­tet­taisi­in 40 km/h, mitä min­unkin on vähän vaikea ymmärtää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.