Esityslistaan pääsee tästä.
Merirastilan tiivistyskaavaluonnos
(Pöydältä)
Kaavaluonnos on epävirallinen asiakirja. Tässä kokouksessa ohjeistamme varsinaisen kaavan tekemistä. On paineita vähän rajata rakentamisaloja. Selvitetään, voisiko sen tehdä menettämättä kovin paljon kerrosalaa.
Periaatteet toimistojen muuttamisesta asunnoiksi
Pöydältä.
Ehkä me annamme tämän mennä kehotuksin seurata tilannetta. Uudet päättäjät päättävät tästä uudestaan puolen vuoden kuluttua.
Kanavakatu 14 huoltoasema korvataan hotellilla
Kaava liittyy Katajanokan valtavaan pysäköintihalliin ja sen sisäänajoon. Kaupungin omistama tontti, joten rahaa tulee taas.
Aromikujan asemakaavaehdotus
Pauligin aika kolossaalinen kaavahanke, jossa Vuosaareen tulee korkeita tornirakennuksia.
Kontulan keskus, tarkistettu tiivistämiskaava
Tämä oli lausunnoilla ja tulee nyt takaisin päätettäväksi. Suuria muutoksia ei esitetä. Kontulan metroaseman äärelle kohtalaisen tehokasta rakentamista. Kaavaa jouduttiin kustannussyistä vähän huonontamaan, mutta minkäs teet.
Lausunto Uudenmaan vaihemaakuntakaavan Östersundomin alueen kaavaehdotuksesta
Östersundomia on suunniteltu yleiskaava edellä niin, että maakuntakaava peesaa yleiskaavaa. Nyt yleiskaavan osalta on tehty uusia tarkennuksia ja maakuntakaava on esimerkiksi metrolinjauksen osalta vähän jäljessä
Raide-Jokerin liikennesuunnitelmat Viilarintiellä ja Itä-Keskuksessa
Aika teknisiä ratkaisuja, jotka vaikuttavat ongelmattomilta.
Pääskylänkadun liikenteellinen selvitys
On tutkittu, voitaisiinko Pääskylän kadulta ja Itäväylältä tuleva liikenne päästää samassa valovaiheessa Sörnäisten rantatielle ja päädytty siihen, että ei voi. Näissä asioissa luottamusmies ei voi kuin luottaa, koskqa tämä edellyttää simulointiohjelman käyttöä, eikä sitä ole kuin virkamiehillä.
Asukaspysäköinnin hinnan korottaminen ja alueen laajentaminen
Tarkoitus on, että hinta joka on nyt 22€/kk, nousisi vuosittain kahdella eurolla ja olisi vuonna 2021 30 €/kk. Etelä-Haagassa. Lauttasaaressa ja Munkkiniemessä hinta olisi puolet tästä.
Töölössä kannattaisi nostaa enemmänkin, koska lupia on nyt paljon enemmän kuin paikkoja ja hinta vaikuttaa lupien määrään selvästi. Osissa Helsinkiä ollaan jo nyt tasapainotilanteessa, jolloin painetta maksun korottamiseen ei ole. Hinta pitäisi siis eriyttää kaupunginosittain.
Asukaspysäköintiä esitetään myös laajennettavaksi Munkkivuoreen, Niemenmäkeen, Etelä-Haagaan ja Kivihakaan.
Poikkeamishakemus Ratakatu 9
Aallon arkkitehtitoimiston vanha ja tulipalossa vähän siipeensa saanut toimistorakennus muutetaan asuinkäyttöön.
Kiitoksia taas yhteenvedosta. Suorat linkit käsiteltävien asioiden liitetiedostoihin olisi kiva lisä.
Kaavassa esitetty täydentämisrakentaminen on todellakin massiivista ja vaarantaa monta herkkää luontokohdetta, kallioita, niittyjä ja vanhaa metsää.
Kaavaluonnoksessa on lisäksi kaksi kardinaaliluokan suunnitteluvirhettä.
Metroaseman viereen on jätetty huoltoasema. Kuinka moni on nähnyt metrossa kannettavan jerrykannulla bensiiniä, minä en ainakaan. Tuskin se on edes sallittua.
Vuosaaressa toki voi olla huoltoasema, mutta metroaseman vieressä se on aivan väärässä paikassa. Vuotien itäiset rampitkin voisi poistaa, jolloin metroaseman ympäristöä olisi helpompi kehittää. Vuotie palvelee lähinnä keskustaan suuntautuvaa ulkoista liikennettä.
Toinen kardinaalimunaus on parkkitalon sijoittaminen Kallahden koulua vastapäätä Meri-Rastilantiellä, ja vieläpä risteysalueelle. Ratkaisu tuottaa ihan itse aiheutetun liikennesumpun, jossa alakoululaiset ovat vaarassa.
Korvaako “periaatteet toimistojen muuttamisesta asunnoiksi” ‑päätös kantakaupungin rakennuskiellot? Nehän alun perin tehtiin yleiskaavan laatimista varten, ja nyt yleiskaava on saatu tehtyä.
Vuosaaressa tornisuunnitelma näyttää onnistuneelta. On muistettu kävelijän näkökulma ja tornit ovat laadukkaan näköisiä, joiden suunnittelussa näkyy arkkitehdin jälki. Väritkin ovat jopa onnistuneet, ja Vuosaari tarvitseekin lisää väriä, kun ennen 2000-lukua sinne rakennettiin vain valkoista elementtitaloa.
Ratakatu olisi paljon parempi jos sekin saisi uuden julkisivun kuten sen kopio Hietalahdenkatu 8. Mutta tarvittaisiin jumalten hyökkäys, jotta AA-säätiö ei jatkaisi kaupunkikuvan roskaamista.
Mitä tarkoitat tällä, Ode?
Kontulan keskuksen materiaaleista poimittua: “Rakentamistehokkuuden lisäys edellyttäisi lisää autopaikkoja.”
Voi kunpa jossain vaiheessa täällä päästäisiin sellaiseen tilanteeseen missä autopaikoilla ei olisi näin isoa roolia asuntorakentamisen jarruttamisessa ja hintakehityksen kiihdyttämisessä.
Jostain syystä luulen että kokonaan autopaikkavaatimuksen ulkopuolella olevat kerrosneliöt menisi myös hyvin kaupaksi, jos sellaisten rakentaminen tällaisilla julkisen liikenteen avainpaikoilla mahdollistettaisiin.
Ihmettelen asukaspysäköintitunnuksen halpaa hintaa. Muualta tuleva maksaa pysäköinnistään 4 euroa tunnissa, mutta asukkaat eivät edes euroa päivässä.
Sekin on epäreilua, että asukkaat saavat matkakortin 1,8 eurolla päivässä, kun muualta tulevat joutuvat maksamaan 9 euroa vuorokausilipusta 😉
Nythän Helsingin uusista valtuutetuista yli 70 prosenttia kannattaa vaalikoneiden mukaan autopaikkanormin väljentämistä, joten tässä olisi paikka laittaa kaavat jäihin ja odottaa, että valtuusto toimii lupaustensa mukaisesti ja väljentää normia.
Asukkaat joilla on omistusauto maksavat alle euron päivässä. Autoa vuokraavat tai lainaavat asukkaat maksavat sen neljä euroa tunti. Viikonlopuksi saa auton satasella, mutta pysäköinnistä saakin sitten maksaa helposti viiskymppiä siihen päälle riippuen miten tulee liikuttua.
Löytyiskö vihreiltä intoa ajaa henkilö- tai talouskohtaista pysäköintitunnusta nykyisen autokohtaisen tilalle?
Asukkaat esittivät Rastilan täydennysrakentamista vaihtoehdoksi, kun kaupunki taannoin halusi kaavoittaa Meri-Rastilan rantametsän täyteen asuntoja. Asukkaiden vaihtoehtosuunnitelma ei kaupungille silloin kelvannut.
Nyt kaupunki on tullut toisiin aatoksiin ja on itse suunnittelemassa Rastilaan laajaa tädennysrakentamista. Suunnitelma sisältää huomattavasti alkuperäistä suuremman määrän rakentamista.
Nyt Rastilan rantametsä siis varmaan säästyy?
Peter: Ihmettelet asukaspysäköinnin halpaa hintaa. Perustelunasi esität, että muualta tulevat maksaa 4 euroa/tunti. Kyllä minkäkin Punavuorelaisena maksan 8 euroa tunti esim. kun pysäköin Keskustassa ja 4 euroa/t Töölöössä. Eikös asukaspysäköinnin tarkoitus ollut helpottaa alueen asukkaiden elämää. Mielestäsi ilmiselvästi Helsingissä asuvia pitäisi rankaista siitä, että asuvat täällä jos tarvitsevat henkilöautoa liikkumiseen. Esimerkiksi lapsiperheet tarvitsevat usein omaa autoa liikkuakseen vaivatta kaupungissa paikasta toiseen. Kaikkea liikkumista kun ei voi hoitaa kävelen, polkupyörällä tai julkisilla.
Töölössä parkkihallit ovat muussa käytössä, koska kadunvarsipaikoitus on ilmaista. Tämä taas aiheuttaa ongelmia alueen yrityksille, koska asiakkaat eivät löydä parkkipaikkaa. Toimenpiteet aikajärjestyksessä:
1) halpaa pysäköintiä töölöläisille maan alle
2) lyhytaikaisen kadunvarsipysäköinnin hinta alas.
Juu, ja mikä hulluinta, asukkaiden suunnitelman tyrmäämistä perusteltiin sillä, ettei täydennysrakentaminen olisi ollut kannttavaa…