Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 20.1.2011

Pitkä joulu­tauko on päät­tynyt ja taas ale­taan urakoida

Kansal­listeat­terin suojelukaava

Pienel­lä näyt­tämöl­lä vähän paran­netaan esteet­tömyyt­tä ja muu­ta. Muuten hyvin pieteetil­lä tehty suojelukaava.

Ihmettelemään jäin pysäköinti­normia. Pysäköin­tivelvoite on enin­tään 49 auto­laikkaa, joista 40 on sisjoitet­ta­va lähistän pysäköin­ti­laitok­si­in ja korkein­taan yhdek­sän ton­tille. Velvoite­taanko teat­teri rahoit­ta­maan pysäköin­tilu­o­laa vai san­o­taanko, että korkein­taan 40 paikas­ta saa mak­saa? Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 20.1.2011”

Helsingin seudun yhteistyö ei oikein suju

Maanan­tai-iltana 14 Helsin­gin seudun kun­nan­val­tu­ute­tut kokoon­tu­i­v­at Myyr­mä­keen Van­taan ener­gia-areenalle kuule­maan selvi­tys­tä kak­si­por­taista seu­tuhallintoa koske­van selvi­tyk­sen lop­pu­ra­port­tia.  Oli murheel­lista kuultavaa.

Työryh­mät eivät olleet pystyneet sopi­maan oikein mis­tään. Yleen­sä esitet­ti­in, että vaik­ka yhteistyö ei tähän asti olekaan juuri sujunut, tästä eteen­päin pitää tehdä parem­paa yhteistyötä. Mis­tään tavas­ta ratkoa erim­ielisyyt­tä ei ollut päästy sopimukseen.

Maankäyt­töä poht­in­ut poruk­ka loi­he lausumaan, että pitäisi tehdä yhteisen metropo­likaa­va, joka syr­jäyt­täisi sekä maakun­takaa­van että kun­tien omat yleiskaa­vat. Sanaakaan ei san­ot­tu siitä, kuka tämän kaa­van laatisi ja miten sitä koske­vat mah­dol­liset erim­ielisyy­det ratkot­taisi­in. Jos ei pystytä ker­tomaan, miten yhteis­es­tä metropo­likaavas­ta päätetään, ei ole esitet­ty mitään.

Eräs paikalla ollut ulkop­uo­li­nen asiantun­ti­ja olet­ti, että lop­ul­ta tuo kaavoitus siir­tyy ympäristömin­is­ter­iön vas­tu­ulle; siis val­tio päät­täisi Helsin­gin seudun kaavoituk­ses­ta ohi torais­ten kun­tien. Aja­tus kuu­losti aluk­si tyr­mistyt­tävältä, mut­ta niin­hän siinä käy. Val­ta on aina jos­sakin. Jos kun­nat eivät pysty maankäytöstä päät­tämään, val­tion on se tehtävä.

Se nyt ainakin tuli osoite­tuk­si, että vapaae­htoisin toimin alueen kun­nat eivät pysty asioitaan ratko­maan. Metropo­lialueen hallinnon jär­jestämi­nen taitaa olla seu­raavien hal­li­tus­neu­vot­telu­jen visaisimpia ja kauaskan­toisimpia aiheita.

Mihin pitäisi ahtaa lumet?

Ilmas­ton­muu­tos­mall­ien mukaan tal­vet muut­tuvat sateisem­mik­si. Ne muut­tuvat myös lumet­tomik­si, jos mata­la­painei­den reitit pysyvät ennal­laan, mut­ta erit­täin lumisik­si, jos käy kuten tänä vuon­na on käynyt ja kävi viime vuon­na, jol­loin mata­la­paineet val­it­si­vat eteläisem­män reitin ja työn­sivät meille itä- ja pohjois­tu­u­lia.  Joidenkin venäläis­ten ilmati­eteil­i­jöi­den mukaan näin tulee käymään jatkos­sakin johtuen pohjois­t­en meri­aluei­den jääpeit­teen sulamis­es­ta, mut­ta tästä ei val­litse mitään yksimielisyyt­tä. Jat­ka lukemista “Mihin pitäisi ahtaa lumet?”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 16.12.2010

En pääse itse kok­ouk­seen, jol­loin tämä selostuskin on kursorisempi.

KSV:n toim­inta­su­un­nitel­ma

Melkein toivoisin, että tämän voisi vuo­den vai­h­teesta huoli­mat­ta pan­na pöy­dälle ensi vuo­teen, kos­ka näin isoa asi­aa ei voi käsitel­lä yhdessä kok­ouk­ses­sa. Tässä siis päätetään niistä han­kkeista, jot­ka on tarkoi­tus ottaa esille lähivu­osi­na. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 16.12.2010”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 9.12.2010

Saukon­lai­turin asemakaava

Tässä on vähän nos­tet­tu raken­nu­soikeuk­sia viimekesäis­es­tä luon­nok­ses­ta. Kym­menker­roksiset talot nos­tet­tu 12-ker­roksisek­si ja 12-ker­roksi­nen torni 16-ker­roksisek­si. Kaavaa pidet­ti­in varsin hyvänä eikä sisältöön tehty mitään ehdo­tuk­sia. Tämä on siis se alue, jos­sa jär­jestet­ti­in Madon­nan kon­sert­ti kesäl­lä. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 9.12.2010”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 9.12.2010

Saukon­lai­turin ase­makaa­va- ja ase­makaa­van muutosehdotus

Alueelle tunge­taan 3100 ihmistä ja asukas­ta ja noin tuhat autoa sekä noin 4000 fil­lar­ia. Kaavoitus on tuuli­olo­suhtei­den vuok­si haas­ta­va. Kär­keen raken­netaan vähän mata­lam­paa ja keskem­mäl­lä vai­htel­e­van korkuista, enim­mil­lään 16-ker­roksista asuin­taloa. Alue on kan­takaupunki­maisen tiivistä. Viihty­isyys tulee ole­maan paljolti kiin­ni talo­su­un­nit­telus­ta, mut­ta kaa­va ainakin mah­dol­lis­taa hyvä lopputuloksen.

Puis­toakin on run­saat kak­si hehtaaria.

Eräässä toises­sa tilaisu­udessa tänään pohdit­ti­in, voisiko Jätkäsaa­reen kotiut­taa japani­laisen koneel­lisen pyörä­parkin, jos­sa automaat­ti sijoit­taa fil­lar­it moniker­roksiseen varastoon.

Merkit­tävä kaa­va. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 9.12.2010”

Pysäköintipolitiikasta

Selostuk­ses­sani kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan kok­ouk­ses­ta 2.12.2010 sanoin, että halu­aisin muut­taa Helsin­gin pysäköin­tipoli­ti­ikan per­in­po­hjin ja jos se olisi mah­dol­lista, kan­nat­taisin myös suurem­paa pysäköin­tilu­o­laa Töölönkadulle.

Työ­matkapysäköin­ti

Helsin­ki rajoit­taa työ­matkapysäköin­tiä kan­takaupungis­sa rajoit­taak­seen ruuhkia. Tämä on samanaikaises­ti sekä huonoa poli­ti­ikkaa että vält­tämätön­tä. Vält­tämätön­tä se on, kos­ka ei ole muu­takaan keinoa pitää liiken­teen kasvu kuris­sa. Huonoa se on, sil­lä jos halu­taan rajoit­taa liiken­teen määrää, pitää verot­taa liiken­net­tä eikä rajoit­taa pysäköin­tiä. heti kun saamme tehokkaat ruuhka­mak­sut, voimme vapaut­taa pysäköin­tipaikko­jen rak­en­tamisen enim­mäis­ra­joituk­sista. Jat­ka lukemista “Pysäköin­tipoli­ti­ikas­ta”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 2.12.2010

Tämä oli ase­makaavapääl­likkö Anneli Lah­den viimeinen kok­ous ennen tämän­päiväistä eläk­keelle siir­tymistä. Osas­ton henkilökun­ta oli muo­dostanut kok­ous­salin aulaan hänelle vaikut­ta­van näköisen ruusuku­jan.  Vähän oli haikea tunnelma.

Mut­ta sit­ten töi­hin. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 2.12.2010”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 2.12.2010

Töölönkadun pysäköin­ti­laitos

Pyysin tämän viimek­si pöy­dälle, kos­ka kokoomus esit­ti, että esitet­ty 600 auton laitos laa­jen­net­taisi­in 850 asun­non laitok­sek­si ja samal­la kar­sit­taisi­in pysäköin­ti­ti­laa maan pääl­lä. Odot­te­len yhä kokoomuk­sen täs­men­nys­tä siitä, mitä he esit­tävät. Ongel­mana on ilmais­ten asukaspysäköin­tipaikko­jen muut­ta­mi­nen mak­sullisik­si luo­la­paikoik­si. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 2.12.2010”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 25.11.2010

Töölön pysäköin­ti­hal­li

Heräsi kysymys, että jos ker­ran laite­taan hal­li, eikö siihen voisi tehdä kol­man­nenkin ker­roksen, jol­loin pasikkamäärä nousisi 600:sta 850:een. Tätä voi hyvin harki­ta, jos samal­la päätetään, että paikko­ja pois­te­taan maan päältä. Tarpei­ta on: olisi ihan kiva vapaut­taa Töölön­tori autoil­ta ihmisille. Topeliuk­senkadun ratik­ka ja suun­nitel­lut pyöräti­et vievät pysäköin­tipaikko­ja. Minä halu­aisin alueelle pohjois-etelä­su­un­taisen pihakadun, jos­ta tulisi rauhaisa reit­ti jalankulk­i­joille.  Pyysin pöy­dälle. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 25.11.2010”