Kuka maksaa liityntäpysäköinnin?

On muo­tia vaa­tia lisää ilmaisia paikko­ja liityn­täpysäköin­ti­in. On toki parem­pi, että ihmiset aja­vat autol­la ase­malle ja tule­vat junal­la Helsinki­in kuin että tunke­vat auton­sa kanssa Helsinki­in. Ongel­ma on vain siinä, että liityn­täpysäköin­ti on turkasen kallista, eikä ole päästy sopimuk­seen siitä, kuka sen maksaa.

Jos laskemme raidein­vestoin­nit euroina matkaa kohden, pysäköin­tipaikat ovat selvästi kalli­impia kuin itse rata. Jat­ka lukemista “Kuka mak­saa liityntäpysäköinnin?”

Metropolihallinnosta päätettäneen hallitusneuvotteluissa.

Uuden­maan­li­iton maakun­ta­parla­ment­ti ris­teili Tukhol­maan ja takaisin. Lehtiy­htymän Ris­to Hietasen vetämä poli­itikkopa­neeli pal­jasti viimeistäänkin sen, etteivät seudun kun­nat pysty sopi­maan seudun hallinnos­ta tai maankäytöstä vaan asioiden järkiperäistämi­nen vaatii val­tio­val­lan puut­tumista asi­aan. Olen ymmärtänyt, että esi­tys­tä metropoli­hallinnos­ta valmis­tel­laan ja asi­as­ta päätetään peri­aate­ta­sol­la seu­raavis­sa hal­li­tus­neu­vot­teluis­sa. Kun­tien kyvyt­tömyys yhteistyöhön vau­ri­oit­taa seudun men­estys­tä niin paljon,m ettei asi­aa voi sieää pidem­pään. Jat­ka lukemista “Metropoli­hallinnos­ta päätet­täneen hallitusneuvotteluissa.”

Mihin Histan autot muka mahtuvat?

Kuljin tänä aamu­na ruuh­ka-aikana Turun­väylää, onnek­si pois­päin Helsingistä. Vas­taan tule­va autoli­ikenne  ruuhkau­tui matel­e­vak­si jonok­si jo Kehä III:n paikkeil­la. Espool­la on tarkoi­tus liit­tää tähän ruuhkaan vielä His­tan alueen autoli­iken­teen, mikä ei olisi aivan vähäi­nen, kos­ka tuo­ta 20 000 asukkaan aluet­ta suun­nitel­laan käytänssössä pelkän autoli­iken­teen varaan. Miten tämän on ajetel­tu toimivan?

Kaupunkisuunnittelulautakunta 11.11.2010

Kes­ki-Pasi­lan keskus­tako­rt­telin grynderikilpailu

Alueesta, jon­ka peri­aat­teet lyöti­in lukkoon aiem­min syksyl­lä, tehdään nyt suun­nit­teluk­il­pailu, johon osal­lis­tu­van pitää sitoutua myös toteut­ta­maan oma suun­nitel­mansa. Samaa raken­nel­maa sovel­letaan myös Kalasa­ta­mas­sa. Alueen toteut­ta­mi­nen aloite­taan sil­las­ta (hur­raa!) ja vetu­ri­tien siirtämis­es­tä ja lev­en­tämis­es­tä. Jos Kes­ki-Pasi­lan han­ke onnis­tuu, Helsingistä tulee perin eri­lainen. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 11.11.2010”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 11.11.2010

Lausun­to Kes­ki-Pasi­lan suun­nit­telu- ja toteu­tuskil­pailun hankekuvauksesta

Han­kkeen kaaval­liset tavoit­teet käsitelti­in lau­takun­nas­sa aiem­min. Lau­takuh­n­ta lisäsi ker­rosneliömäärän­haarukan yläpäähän 20 000 k‑m2. Tämä lausun­to kos­kee itse kil­pailumenet­te­lyä ja muu­ta sel­l­aista. Han­kkeen valmis­tu­mis­mal­jat on tarkoi­tus nos­taa vuon­na 2023. Toiv­ot­tavasti vet­er­aani­val­tu­utet­tu­jen ker­ho saa kutsun.

Ekote­hokku­u­den arvioin­ti ja mit­taus kaavoituksessa

VTT:llä on tehty työkalu ekote­hokku­u­den mit­taamiseen. Erit­täin tärkeä aihe, mut­ta minä en saa tätä kyl­lä ajatuk­sel­la lue­tuk­si torstai­hin men­nessä. Luk­jea ilmeis­es­ti tarvit­see. Tör­mäsin ensisilmäi­lyl­lä kaavaan

Ekote­hokku­us on (kulute­tut luon­non­va­rat * ympäristöhaitat)/asukas- ja työ­paikkamäärä tai kokon­aisker­rosala Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 11.11.2010”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 4.11.2010

Lep­pä­suon kaava

Hyväksyt­ti­in yksimielis­es­ti. Vähän yritin kysyä tpyy­lu­o­man ajatuk­ses­ta tehdä liiketilo­ja pyöräily­baanan var­teen. Sitä oli kuulem­ma jos­sain vai­heessa tutkit­tu, mut­ta investoin­nin kan­nat­tavu­u­teen ei oikein uskot­tu. Vaikea sitä on kaaval­la pakot­taakaan yrittäjyyteen.

Tämä kaa­va oli selvästi parem­pi kuin se, jon­ka lau­takun­ta aiem­min hylkäsi.

Automaat­tis­ten liiken­nevalvon­takameroiden han­k­in­ta Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 4.11.2010”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 4.11.2010

Van­hus­ten­ta­lo Leppäsuolle

Lau­takun­ta palaut­ti vuosi sit­ten (26.11.2009) tämä Paa­vo Nur­men säätiön han­kkeen. Nyt sen on tul­lut takaisin entistä ehom­pana. Nykyti­laan ver­rat­tuna puistoa/vapaata tilaa muut­tuu asuin­talok­si, kaavaan ver­rat­tuna asun­to­la­tont­ti muut­tuu van­hus­ten vuokra-asun­to­ton­tik­si niin, että raken­nu­soikeus vähän laskee.

Kaavoit­ta­ja luot­taa, että van­huk­sil­la säi­lyy ajoko­rt­ti, kos­ka pysäköin­tipaikko­ja on nor­maali määrä. Toisaal­ta alueel­la on pulaa pysäköin­tipaikoista, joten yhtiö voi vuokra­ta niitä ulos. Vaik­ka en pidä pysäköin­tipaikko­jen ylim­i­toituk­ses­ta, kan­takaupun­gin ruu­tukaa­va-alueel­la pitäisi oikeas­t­aan jokaisen uuden talon alle pan­na mak­si­maa­li­nen määrä paikko­ja ulos vuokrattavaksi.

Uut­ta luo­mus­ta voi ihail­la tästä. Kak­si vaalea epäsään­nöl­lis­es­ti kul­mikas­ta taloa kuvan alalaidas­sa entisen Mar­i­an sairaalan edessä raken­nustyö­maan kohdal­la. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 4.11.2010”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 28.10.2010

Kalasa­ta­man kaava

Hyväksyt­ti­in nuri­noit­ta. Tästä tulee mie­lenki­in­toista aluet­ta, tavoitel­laan töölöläistä umpikorttelia.

Mata­lam­mat, kolmik­er­roksiset osat (town­houset) ovat perustel­tu­ja val­on takia. Pihoista tulisi perin piemeitä, jos ne ympäröitäisi­in korkeil­la ker­rostaloil­la joka puolelta. Nämä Town­houset sovel­tu­vat vähän huonos­ti mei­dän esteet­tömyys­stan­dard­ei­hin. Nyt asia on ratkaistu niin, että huoneis­ton sisään on jätet­tävä paik­ka hissikuilulle. Kuilu ei mene hukkaan, vaik­ka hissiä ei raken­net­taisi. Se toimii val­okuilu­na. Näi­den kolmik­er­roksis­ten yhteen raken­net­tavien omakoti­talo­jen piti alun­perin olla kooltaan 175 neliötä, mut­ta nyt ne on pienen­net­ty 150 neliöön. Yhdessä ker­rokses­sa neliöitä on siis vain 50 ja tähän alaan pitää mah­tua sekä por­taat että se hissikuilu. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 28.10.2010”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 28.10.2010

Odotan kauhul­la lop­pusyksyn kok­ouk­sia, kos­ka nytkään listal­la ei ole juuri mitään

Kaavaa tark­iste­taan Kalasatamassa

Talopi­irus­tuk­set on saatu valmi­ik­si Kalasa­ta­man kort­telis­sa (Antarek­senkatu, Capel­lan puis­totie, Polarik­senkatu ja Junon katu, sijain­ti tuli var­maankin selväk­si). Kaa­va muutre­taan nyt yksi­tyisko­htaisen suun­nit­telun mukaisek­si. Kort­teli­in saa ahde­tuk­si 790 ker­rosneliötä enem­män niin, että nyt sinne raken­netaan 10140 k‑m2.  Paikalle tulee myös kolmik­er­roksisia pien­talo­ja (150 k‑m2/kpl). Autopaikko­ja päässä lask­ien noin 80.  Vapaara­hoit­teista omis­tus- ja vuokratuotan­toa sekä HITAS-asun­to­ja. Lie­nee asial­lista. Kort­telite­hokku­us 1,66. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 28.10.2010”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 9.9.2010

Liiken­neon­net­to­muudet Helsingis­sä 2009

Sur­mansa sai kuusi henkeä, mikä on vähem­män kujin koskaan vuo­den 1929 jäl­keen, jol­loin tilas­toin­ti alkoi. Autoa kohden paran­nus vuodes­ta 1029 on melkoinen.

Onnet­to­muudet tapah­tu­vat pääasi­as­sa Kehä I:llä ja ydinkeskus­tas­sa. Mopo-onnet­to­muudet ovat vuosi­tuhan­nen alus­ta kolminkertaistuneet.

Uusi ase­makaavapääl­likkö

On Olavi Veltheim, mikäli lau­takun­nan yksimielistä kan­taa kun­nioite­taan. Ennen nämä nim­i­tyk­set oli­vat kovaa poli­it­tista peliä. Nyt ratkaisee pätevyys. Ongel­mana oli, ettei Helsin­gin ulkop­uolelta juuri haet­tu. On pieni epäko­h­ta, että hake­muk­set ovat julk­isia, jol­loin moni hyvä hak­i­ja jät­tää hake­mat­ta, kos­ka ei halua ker­toa työ­nan­ta­jalleen ole­vansa lähdössä.

Pysäköin­tipaikko­jen hin­nan irrot­ta­mi­nen asun­to­jen hin­noista Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 9.9.2010”