Automaattimetroa ei tule

Län­simetron asemia louhi­taan lyhyem­mik­si kuin van­hal­la metro­radal­la. Ase­man pitu­us on kak­si yksikköä. Ajatuk­se­na oli automa­ti­soi­da metro niin, että vuoroväli voidaan alen­taa neljästä min­uutista alim­mil­laan sataan sekun­ti­in. Kun nyt tun­nis­sa voi men­nä 15 x 3 = 45 yksikköä, automaat­timetrol­la niitä voi kulkea siis 36 x 2 = 72.

Siemens, jol­ta metron automa­ti­soin­ti on tilat­tu, on nyt ilmoit­tanut ettei se pystykään tekemään,  mitä on luvan­nut. Van­hoi­hin metro­ju­ni­in ei kuulem­ma onnis­tu. Tulee ihan Olk­ilu­o­to 3 mieleen. Asi­aan liit­tyvät sopimu­soikeudel­liset asi­at ovat oma lukun­sa, ehkä niihin puu­tu, kos­ka en jak­sa muis­tel­la, mitkä tiedot ovat julk­isia ja mitkä eivät. Fak­ta kuitenkin on, ettei automaat­timetroa tule, ei ainakaan läh­eskään aio­tus­sa aikataulus­sa. Jat­ka lukemista “Automaat­timetroa ei tule”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 6.3.2012

Kaare­lan jäähalli

Pan­ti­in men­emään. Jos nyt ajatel­laan, että jäähalle­ja pitää olla (??) niin muu­takaan paikkaa ei oikein löy­dy. Tai jos löy­tyy, sillekin on käyt­töä, kos­ka näitä halle­ja on jonok­si asti tulossa.

Pyöräteitä on ton­tin molem­mil­la puo­lil­la. Se Hämeen­lin­nan tien viertä kulke­va para­nee, kos­ka aivan raivos­tut­ta­va risteys pois­tuu ja muut­tuu aliku­luk­si, mut­ta pysyy yhdis­tet­tynä väylänä. Se on kuitenkin ollut olo­suhteil­taan aika hyvä, ja tästä muu­tok­ses­ta on päätet­ty aiem­min. Pyörävirkamiehillä on urput­tamista siitä tois­es­ta puoles­ta, mut­ta se ei taas kuu­lu kaa­va-alueeseen. Asi­aa koske­va liiken­nesu­un­nitel­ma tulee myöhem­min. Tilaa kuulem­ma on kelvol­liseen ratkaisu­un riit­tävästi. Olemme toiveikkai­ta. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 6.3.2012”

Jätkäsaaren hotellitorni

Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nas­sa olisi ollut valmius päät­tää asi­as­ta jo tänään, mut­ta pyysin sen pöy­dälle ihan sik­si, että niil­lä, jot­ka ymmär­ret­tävästi olet­ti­vat tämän jäävän pöy­dälle, olisi aikaa reagoi­da asi­aan jo lau­takun­tata­sol­la. Tätä on kuitenkin pyy­det­ty val­tu­us­ton päätet­täväk­si, mikä on pyyn­tönä kohtu­ulli­nen. Jos me emme tätä päästä eteen­päin, se ei koskaan tule val­tu­us­ton päätettäväksi. 

Oma käsi­tyk­seni asi­as­ta on, että kaupun­ki olisi kau­ni­impi ilman tor­nia, mut­ta asi­aan liit­tyy merkit­täviä elinkei­nop­o­li­it­tisia näköko­htia, joiden pohtimi­nen ei kuu­lu lau­takun­nalle vaan kaupung­in­hal­li­tuk­selle.  Meille näitä elinkei­nop­o­li­it­tisia näköko­htia ei edes esitel­ty, joten meil­lä ei ole edel­ly­tyk­siä ratkaista asi­aa. Kaupung­in­hal­li­tus on oikea paik­ka tehdä asi­as­ta tosi­asialli­nen päätös — olet­taen tietysti, että val­tu­us­to on mah­dol­lis­es­ta myön­teis­es­tä päätök­ses­tä samaa mieltä. Val­tu­us­tol­ta ei kysytä mitään, jos kaupung­in­hal­li­tus painaa peukalon alas.

Mik­si niin iso? Jat­ka lukemista “Jätkäsaaren hotellitorni”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 6.3.2012

Esi­tys­lista löy­tyy tästä.

Kaare­lan jäähalli

Ajat­telin palaut­taa valmis­teltavak­si niin, että pyöräti­et vas­taa­vat uusit­tu­ja ohjei­ta. Nyt fil­lar­it pakote­taan jalankulk­i­joiden sekaan. Risteyk­sis­säkin on toivom­isen varaa. Terkku­ja virastoon!

Jos lau­takun­nas­ta löy­tyy intoa, etsisin myös itse jäähallille toisen paikan, mut­ta urheiluhankkeil­la on taipumus men­nä läpi. Kovasti paljon täl­lainen vie maa­ta. Urheilu­ti­lat raken­netaan edelleen ikään kuin liiken­nevihreän keskelle, jol­loin hukkati­laa tulee paljon. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 6.3.2012”

Kaupunkilaisen ja maalaisen hiilijalanjälki

Kovasti on taas julk­isu­udessa keskustel­tu Juk­ka Heinosen ja Sep­po Jun­ni­lan tutkimuk­ses­ta, jon­ka mukaan kaupunki­lais­ten hiil­i­jalan­jäl­ki on suurem­pi kuin maal­la asu­van. Olen kom­men­toin­ut asi­aa viimeis­teltävänä olevas­sa kir­jas­sani Vihreä poli­ti­ik­ka, jos­sa ratkaisen kaik­ki olen­naiset asi­at maail­mas­sa ja pari epäolen­nais­takin. Kir­joi­tan tästä aiheesta näin:

====

Vuon­na 2011 ilmestyi Aal­to-yliopis­ton tutk­i­joiden Juk­ka Heinosen ja Sep­po Jun­ni­lan tutkimus  Impli­ca­tions of urban struc­ture on car­bon con­sump­tion in met­ro­pol­i­tan areas, jon­ka mukaan, jos tuotan­non päästöt kohdis­te­taan kulu­tuk­sen mukaan, elämi­nen tiivi­is­sä kaupunki­rak­en­teessa ei tuo­ta pienem­pää hiil­i­jalan­jälkeä kuin maal­la. Kan­nat­taako kaupunki­raken­net­ta siis tiivistää? Tulos perus­tui siihen, että tiivi­is­sä kaupunki­rak­en­teessa, vaikka­pa Töölössä, asuu keskimääräistä varakkaam­paa väkeä, jot­ka matkus­ta­vat paljon ulko­mail­la ja joiden ylelli­nen elämä muu­toinkin kas­vat­taa hiil­i­jalan­jälkeä. Jat­ka lukemista “Kaupunki­laisen ja maalaisen hiilijalanjälki”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 28.2.2012

Öster­sun­dom

Asia pan­ti­in pöy­dälle. Vihreil­lä on muu­tosesi­tyk­siä, mut­ta muu­toskit­ka voi olla iso, kos­ka Van­taan kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta on tämän jo hyväksynyt täl­laise­na. Jos me teemme pienenkin muu­tok­sen, hei­dän pitää käsitel­lä uud­estaan ja var­maankin pelkästä kos­tos­ta tekevät pienen muu­tok­sen ja…
Tätä tämä him­melidemokra­tia on. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 28.2.2012”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 28.2.2012

Esi­tys­lista löy­tyy tästä

Mikko Särelän kom­men­tit taas tästä.

Öster­sun­domin yleiskaava

Tämä on tätä kun­tien välistä yhteistyötä, jos­sa demokra­tia väistyy. Sipoon, Van­taan ja Helsin­gin virkamies­neu­vot­teluis­sa on sovit­tu yleiskaa­van poh­jak­si vai­h­toe­hto B ja nyt se tuo­daan kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­taan hyväksyt­täväk­si. Me voimme tietysti pää­tyä toiseen vai­h­toe­htoon, Van­taal­la voidaan pää­tyä kol­man­teen ja Sipoos­sa neljän­teen. Mitään muu­ta kansan­val­taista tapaa ei ole kuin että kaik­ki kolme hyväksyvät virkami­esten mielip­i­teen. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 28.2.2012”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 21.2.2012

Lista löy­tyy tästä

Mikko Särelä menee puolestani lau­takun­taan, joten olen paneu­tunut lis­taan vähän pin­ta­puolis­es­ti. Särelän oma blog­gaus aukeaa tästä. Särelän blogilla käy­dään muuten mie­lenki­in­toista keskustelua kaupunkisu­un­nit­telus­ta. Kan­nat­taa pistäytyä!

Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lausun­to demokra­ti­atyöryh­män loppuraportista

Lausun­to on aika ympäripyöreä, mut­ta mitä muu­ta voisi odot­taakaan. Kun­pa joku ker­toisi, miten vuorovaiku­tus­ta voisi kaavoituk­ses­sa kehit­tää niin, ettei pelkkä nim­by­i­ly koros­tu­isi. Kansalais­ten tekemi­in eri­ta­soisi­in vai­h­toe­htokaavoihin olisi hyvä saa­da kun­non vasti­neet sil­loinkin – ja eri­tyis­es­ti sil­loin – kun vai­h­toe­htokaavas­sa esitet­ty aja­tus kaatuu johonkin ilmeiseen esteeseen.  Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 21.2.2012”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 14.2.2012

Her­ne­saaren osayleiskaava

Pan­ti­in pöy­dälle kahdek­si viikok­si, jot­ta val­tu­us­to­ryh­mät voisi­vat ottaa kan­taa helikopteriken­tän järkevyy­teen. Aika paljon on tul­lut arvo­val­taista tietoa tiskin alta, ettei kan­nat­taisi rak­en­taa eikä edes varautua kaavas­sa, kos­ka aika paljon menetetään raken­nu­soikeut­ta. Toiset taas sanovat, että kent­tä sym­bol­isoi hienos­ti Helsin­ki-Tallinna –kak­soiskaupunkia. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 14.2.2012”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 14.2.2012

Lis­tan saa auki tästä.

Mikko Särelän kom­men­tit taas aukea­vat tästä.

 

Her­ne­saaren osayleiskaava

Viikon mietit­tyäni olen tul­lut sille kan­nalle, että esi­tys tulee palaut­taa ja pois­taa mam­mut­ti­mainen helikopterikent­tä kaavas­ta. Sen merk­it­sem­i­nen kaavaan ei tietenkään pako­ta toteut­ta­maan sitä, mut­ta meluhait­taan varautu­mi­nen vaikut­taa koko alueen suun­nit­telu­un. Kos­ka rak­en­ta­maan ei telakan vuokra­sopimuk­sen vuok­si päästä pitkään aikaan, alue voidaan suun­nitel­la uud­estaan. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 14.2.2012”