HSL:llä on iso ongelma

HSL:n iltak­oulu käsit­teli keskivi­ikkona kun­tien antamia lausun­to­ja niin san­otus­ta kaari­mallista. Tar­if­fi­jär­jestelmä muut­tuu kun­tako­htais­es­ta kaarik­si. Kaaret muo­dos­tu­vat peri­aat­teessa etäisyyksinä Helsin­gin keskus­tas­ta. Rajal­la asumisen kirot väl­tetään sil­lä, että pienin mak­su mah­dol­lis­taa matkan kahdel­la vyöhyk­keel­lä, siis esimerkik­si AB tai BC. Huo­matkaa: edullis­in­ta on asua B‑vyöhykkeellä, paljon edullisem­paa kuin asua A‑vyöhykkeellä.

AB-vyöhyke vas­taa käytän­nössä Helsin­gin sisäistä lip­pua, mut­ta sen kelpoisu­usaluet­ta esitetään laa­jen­net­tavak­si muun muas­sa Tapi­o­laan ja Lep­pä­vaaraan. ABC-lip­pu vas­taa käytän­nössä nyky­istä seu­tulip­pua. Jokainen kun­ta vas­taa omien asukkaiden­sa lip­pu­jen subventoinnista.

Esitet­ty AB-alueen laa­jen­nus Espoon puolel­la merk­it­sisi nyky­hin­noin Espoolle kymme­nen miljoo­nan euron lisälaskua, kos­ka moni espoolainen siir­ty­isi halvem­man tar­if­fin käyt­täjäk­si. Helsingille lisälasku olisi vaa­ti­mat­tomampi olet­taen, etteivät helsinkiläiset innos­tu matkus­ta­maan suurin joukoin Sel­l­oon hal­van kahvipaketin perässä.

Espoo esit­tää tar­if­fi­lausun­nos­saan aivan kum­mia. Se halu­aa lajen­taa AB-vyöhyk­keen koske­maan melkein koko Espoo­ta aina Espoon keskus­ta myöten. Voisi kuvitel­la, että joukkoli­iken­nemyön­teisyys olisi lop­ul­takin val­lan­nut Espoon, mut­ta katin kon­tit. Kaupun­ki ilmoit­taa myös, että tar­if­fit on asetet­ta­va niin, etteivät Espoon kulut juuri lisään­ny. Jat­ka lukemista “HSL:llä on iso ongelma”

Valtio voisi kerätä kamppeensa

HSL:n hal­li­tuk­sen iltakok­ouk­ses­sa Espoon Olavi Louko sanoi ole­vansa kovin pet­tynyt hal­li­tuk­sen päätök­seen liiken­nein­vestoin­neista. Espoon kaupunki­rata­han jäi ilman rahoi­tus­ta samoin kuin Län­simetron jatke. Ensin neu­votel­laan val­tion kanssa MAL-ohjel­mas­ta, toteutetaan rataan pain­ot­tuvaa asun­to­tuotan­toa ja sit­ten val­tio ilmoit­taa, ettei rataan nyt olekaan rahaa, eikä sitä saa tehdä edes oma­l­la rahoituk­sel­laan – siis niin, että val­tio mak­saa osuuten­sa myöhem­min. Val­tio­han panee rahansa pääradan lisäraiteisi­in ja myöhem­min Pisaraan.

Ymmär­rän Olavi Loukon kiukun, mut­ta täl­lä toim­inta­mallil­la tämä oli ihan hyvä tulos. Toim­inta­malli vain on ihan pöhkö. Olen sanonut tämän ennenkin, mut­ta sanon uud­estaan. Jat­ka lukemista “Val­tio voisi kerätä kamppeensa”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 3.4.2012

Töölön kirkon osamakaa­van lausun­not ja muistutus
Olen asi­as­sa esteelli­nen vai­moni luot­ta­mus­toimien vuok­si. Suo­jel­lun kirkon viereen suun­nitel­laan nyky­istä suurem­paa seu­rakun­tasalia. Naa­pu­ri­ta­lo vas­tus­taa, mut­ta lausun­non puolta­vat. Kaavaa ei esitetä muis­tu­tuk­sen vuok­si muutettavaksi.

Kalasa­ta­man kaa­van lausunnot
Kaavas­ta ei ole tehty yhtään muis­tu­tus­ta(!) Yksi han­ket­ta arvostel­e­va kir­ja on lähetet­ty ja sekin myöhässä. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 3.4.2012”

Metron lyhyet asemat hölmöä säästämistä

En tiedä, mis­sä olo­suhteis­sa päätös säästää Län­simetron kus­tan­nuk­sista 50 miljoon­aa euroa lyhen­tämäl­lä asemia on syn­tynyt, enkä siis tiedä, ketä nyt arvoste­len, mut­ta jäl­keen­päin ajatellen päätös on ollut aivan hölmö.

Koko metroon mak­sanut var­maankin kolme mil­jar­dia, ellei enem­mänkin. Tuo 50 miljoo­nan arvoinen säästöpäätös pudot­ti sen kap­a­siteet­tia kol­man­nek­sel­la. Päätös on hyvin harmilli­nen nyt, kun automaat­timetroa ei tule tai se ainakin myöhästyy pahasti. Mut­ta se olisi ollut väärä, vaik­ka vuoroväli saataisi­in sadak­si sekun­niksi. Jat­ka lukemista “Metron lyhyet ase­mat hölmöä säästämistä”

Espoo haluaa pääkaupunkiseudulla tasatariffin.

HSL:ssä käsitel­lään siir­tymistä etäisyy­teen perus­tu­vaan vyöhyke­tar­if­fi­in. Helsin­gin keskus­ta kuu­luu A‑vyöhykkeeseen, sen ympäril­lä on B‑vyöhyke, johon on esitet­ty Helsinkiä Öster­sun­do­mia luku­un otta­mat­ta ja esimerkik­si Espoos­ta Tapi­o­laa ja Lep­pä­vaaraa. Lop­pu­osa Espoos­ta kuu­luisi C‑vyöhykkeeseen. Halvin lip­pu on kah­den vyöhyk­keen lip­pu, joten Helsin­gin keskus­tas­ta pääsee B‑vyöhykkeelle samal­la hin­nal­la kuin yhden pysäkkivälin Alek­sil­la. Nyt Espoo halu­aa laa­jen­taa B‑vyöhykettä niin suurek­si, että se ulot­tuisi Espoon keskuk­seen saak­ka. Jat­ka lukemista “Espoo halu­aa pääkaupunkiseudul­la tasatariffin.”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 20.3.2012

Lista on hyvin kevyt, kos­ka kok­ous jatkuu yhteiskok­ouk­se­na Espoon ja Van­taan lau­takun­tien kanssa.

 Öster­sun­domin osayleiskaavaluonnos

Viimek­si pöy­dälle pan­tu esi­tys pan­naan nyt läpi var­maankin pien­ten rak­en­tamista vähäis­es­ti kar­sivien ohjei­den kanssa. Lop­ullisen kan­nan tässä vai­heessa sanoo kaupung­in­hal­li­tus. Val­tu­us­toon asia tulee, kun esi­tys on lop­ulli­nen. Tämä on siis vain luon­nos. Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan lista 20.3.2012”

Kaupunkisuunnittelulautakunta 13.3.2012

Öster­sun­domin yhteinen yleiskaavaluonnos

Tästä on käy­ty han­kalia neu­vot­telu­ja. Kat­sot­ti­in aiheel­lisek­si pan­na vielä pöy­dälle Var­maankin lop­ulli­nen ratkaisu Helsin­gin osalta tehdään kaupunginhallituksessa.
Jat­ka lukemista “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta 13.3.2012”

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 13.3.2012

Kru­unuvuoren­ran­nan val­ot ‑kil­pailu

Kil­pailun osal­lis­tu­jik­si hyväksytään neljä ulko­maista osallistujaa.
Mik­si pimeässä Suomes­sa ei ole valo-osaamista?

 Öster­sun­domin osayleiskaavaluonnos

Tästä on enem­män tai vähem­män hyväl­lä men­estyk­sel­lä yritet­ty jauhaa kom­pro­mis­sia. Nyt kyse on siitä, pitääkö luon­nos­ta muut­taa vai hyväksytäänkö jatko­pon­sia siitä, miten lop­ullista yleiskaavaa tulee muut­taa suh­teessa luonnokseen.

Town­house-rak­en­t­a­mi­nen Helsingissä

Ongel­ma on esteet­tömyy­dessä. Toinen ongel­ma on siinä, paljonko halukkai­ta kolmik­er­roksisi­in pien­taloi­hin Suomes­sa on. Asun­noista tulee väk­isin iso­ja, min­imis­sään 175 ker­rosneliötä. Jos kun­toa riit­tää, nämä ovat varsin toimin­nal­lisia. Kymmenet miljoonat keskieu­roop­palaiset eivät voi olla väärässä!

Esteet­tömyy­teen liit­tyy kak­si ongel­maa. Olisi halu­ja nos­taa ensim­mäi­nen ker­ros 80 cm kadun yläpuolelle, jot­ta ikkunoista ei voisi suo­raan kurkkia sisään. On aika hal­paa tehdä pyörä­tuo­lille nos­to­laite, joka selviää tästä. Vähän yli kymp­pi­ton­nil­la saa lait­teen, jos­sa por­taat kään­tyvät hissi­ta­sok­si, joka sit­ten nos­taa pyörä­tuolin ylös. Kar­va­hat­tumalli olisi sel­l­ainen, jos­sa tuu­likaapin lat­tial­la on nos­tosaso ja sen alla vipu­var­ret, jot­ka yhdel­lä pyöriväl­lä liik­keel­lä nos­ta­vat tason ylös ja por­taiden ver­ran eteenpäin.

Kohtu­uhin­nal­la kolmik­er­roksis­es­ta asun­nos­ta ei saa esteetön­tä niin, että pyörä­tuo­lil­la pääsee joka ker­rokseen. Saa, mut­ta vie tilaa ja maksaa.

Jätkäsaaren torni­hotel­li

Pyysin tämän pöy­dälle, mut­ta en aio tehdä vas­tae­si­tys­tä. kaupung­in­hal­li­tus ja val­tu­us­to ratkaiskoot.

Kok­sikadun asemakaava

Katu­verkkoa pan­naan parem­paan uskoon esimerkik­si ratikkaa varten. Kaa­va-alueen ulkop­uolelle jää turhan tun­tu­inen Kalasa­ta­mankatu. Var­maan senkin var­alle on jokin suun­nitel­ma, joka selvin­nee kokouksessa.

 Lapin­lah­den sairaalan suo­jelukaavas­ta tehty muis­tu­tus ja lausunnot

Muis­tut­ta­jat eivät halua aitaan port­tia alueen pohjois­päähän, kos­ka se toisi puis­toon liikaa väkeä. Tässä sitä taas ollaan, revi­iri vain yleinen käyt­tö. Esit­telijä pitää pään­sä portin suhteen.

 

Kannattaa kaavoittaa vain hyvien yhteyksien varrelle

Kun ihmisil­lä on vähän rahaa, eikö kan­nat­taisi kaavoit­taa sinne, mis­sä maa on hal­paa? Tätä ehdot­ti Mat­ti Van­hanen, joka vas­tusti asumisen keskit­tämistä rato­jen var­sille, kos­ka maa on siel­lä niin kallista. Aja­tus on luon­nolli­nen, mut­ta täysin virheelli­nen. Maa on asemien lähel­lä kallista, kos­ka se on halut­tua. Siitä tulee halvem­paa, jos sitä on enem­män, eikä tässä kaik­ki. Jos kaavoite­taan lähelle asemia, maa halpe­nee myös kaukana asemista. Tämä on hyvä käy­dä läpi vähän tarkem­min, sil­lä Mat­ti Van­hanen ei ole yksin vaa­ti­mas­sa rak­en­tamista huonoille paikoille, jot­ta saataisi­in halpo­ja asun­to­ja. Jat­ka lukemista “Kan­nat­taa kaavoit­taa vain hyvien yhteyk­sien varrelle”

Liikennesuunnitelma JOS Pisara on joskus käytettävissä

Täl­laista muun muas­sa käsitelti­in HSL:n hal­li­tuk­sen iltakoulussa.

Pis­ararataan pan­taisi­in pohjois­es­ta ja lännestä kaupunki­radoil­ta tule­va metro­mainen liikenne, vuoroväli jotain 6–8 min­u­ut­tia. Lännestä men­täisi­in Oop­per­an pysäkin kaut­ta keskus­taan ja Hakaniemen torin kaut­ta Pasi­laan ja sieltä pohjoiselle kaupunki­radalle. Pohjois­es­ta tul­taisi­in toisin päin Hakaniemen­torin kaut­ta Oop­per­an pysäkille ja sieltä län­tiselle kaupunki­radalle. Jat­ka lukemista “Liiken­nesu­un­nitel­ma JOS Pis­ara on joskus käytettävissä”