Puheenvuoroni kaupunginvaltuustossa keskustan vetovoiman heikentymisestä:
***
Kiitän kokoomusta hyvästä ryhmäaloitteesta. Tämä kysymys on yksi valtuustokauden tärkeimmistä.
Kun pohdimme, miksi keskustan vetovoima on heikentynyt, on keskityttävä siihen, mikä on muuttunut. Vaikka kuinka on tyytymätön johonkin asiantilaan, jos siinä ei ole tapahtunut muutosta, se ei ole voinut aiheuttaa keskustan aseman muuttumista.
Mikä on siis muuttunut?
Turistit. Ukrainan sota ja lentoyhteyksien katkeaminen Aasiasta Venäjän yli ovat vieneet venäläiset, kiinalaiset ja japanilaiset matkustajat. Tämä näkyy Helsingin katukuvassa, on laskenut merkittävästi erikoiskaupan myyntiä ydinkeskustassa ja kuriositeettina todettakoon, johtanut monen hyvän kiinalaisen ravintolan sulkemiseen.
Nettikauppa. Erikoiskauppa on siirtynyt huomattavalta osin nettiin. Se on pois fyysisistä myymälöistä ja iskee voimakkaasti keskustan liikevaihtoon. Lisäksi ympäri pääkaupunkiseutua ja myös Helsinkiä rakennetut kauppakeskukset syövät vahvasti keskustan myymälöiden liikevaihtoa. Nettikaupan takia kauppakeskuksillakaan ei mene mitenkään ruusuisesti.
Etätyön vuosi Helsingin keskustaan tulee päivittäin kymmeniä tuhansia työssä käyviä vähemmän. (Keskustelussa joku sanoi, että 80 000 henkeä vähemmän, mutta en pysty tarkistamaan tätä lukua.) Tämä muutos lienee suurelta osin pysyvä ja siihen on hyvä tottua.
Ratikkalipun hinnan liki kaksinkertaistaminen. Tämä on vähentänyt radikaalisti ratikan käyttöä kantakaupungin sisäisessä liikenteessä ja heikentänyt alueen toimivuutta. Itse keskustassa asuu vähän väkeä, mutta lähellä keskustaa, Punavuoressa, Töölössä ja Kalliossa paljon. Näiden ei nyt kannata suunnata keskustaan ratikalla. Kahden hengen edestakainen matka keskustaan ravintolaan maksaa kaksitoista euroa. Jopa taksi on edullisempi, mutta sitä ei ole opittu käyttämään. Skuutteja kyllä käytetään paljon.
HSL kertoo kyllä, kuinka paljon ratikan käyttö on vähentynyt (johtuu myös Mannerheimintien remontista), mutta ei sitä, paljonko käyttö on vähentynyt keskustan sisäisessä liikenteessä. Merkittävä osa ratikkaliikenteestähän on junalla, bussilla tai metrolla keskustaan tulevien jatkoyhteyksiä. Siihen lipun hinnan nousu ei vaikuta. Ratikkaliikenteessä yhden nousun hinta on runsaan euron, mutta kertalippu maksaa kolme euroa. Tähän voisivat jopa kilpailuviranomaiset puuttua.
Bilekeskusta on siirtynyt paljolti Kallioon ja laajemmin itäiseen kantakaupunkiin. Se on kaupungin normaalia kehitystä ja johtuu lähinnä Punavuoren siirtymisestä luovan luokan asuinalueesta omistavan luokan ja keski-ikäisten asuinalueeksi. Ratikkalipun räikeä ylihinnoittelu on jouduttanut tätä kehitystä.
Autoilun asemassa sen sijaan ei ole tapahtunut muutosta eikä keskustaan suuntautuvan autoilun määrä ole laskenut. Se ei voi siis olla syynä keskustan elinvoimaisuuden laskuun. Koskaan Helsingin historiassa autolla tulevien asiakkaiden merkitys kauppojen ja ravintoloiden liikevaihdolle ei ole ollut kuin marginaalinen.
Keskustan vetovoima on heikentynyt monissa suurissa kaupungeissa Euroopassa ja Amerikassa. Monen kokoomuslaisen esittämä ajatus, että Helsingissä tätä vastaan pitäisi toimia viemällä jalankulkijoilta tilaa autoille ja peittämällä jalkakäytävien puheensorinan liikenteen melulla, on vastavirtaan uimista. Muut tekevät päinvastoin ja yrittävät raivata jalankulkijoille ja fillareille tilaa keskustoissaan ja eliminoida liikenteen haittoja.
Mitä pitäisi tehdä?
Jään mielenkiinnolla odottamaan luvattua ulkopuolista selvitystä keskustan elinvoimasta.
Paljon lisää asuntoja. Ilman selvitystäkin on selvää, että kun erikoiskauppa ja toimistot tarvitsevat olennaisesti vähemmän tilaa, sitä kannattaa antaa asumiseen. Keskustaan ja sen lähistölle kaavoitettakoon asuntoja kymmenille tuhansille asukkaille. Näin on muissakin menestyvissä kaupungeissa.
Vapaampi kaavoitus. Entä pitäisikö kaavojen olla sallivampia? Jos olisi ollut kaavoittajan päätöksistä kiinni, bilekeskusta ei olisi koskaan siirtynyt Kallioon, mutta onneksi ei ollut.
Tarvitsemme kaavoitusta siihen, ettei esimerkiksi meluavaa ja saastuttavaa teollisuutta tai meluavaa biletoimintaa sijoiteta keskelle asuinaluetta, mutta riittäisikö ulkoisten haittojen säätely, siis se, että kielletään haittaa aiheuttava toiminta? Sallittakoon siis kaikki ne käyttötarkoitukset, joita ei ole erikseen kielletty. Toimistoja esimerkiksi voisi muuttaa asunnoiksi ja päinvastoin. Kaupunki voisi kehittyä vapaammin ja tarkoituksenmukaisemmin.
Nyt kaavoittajan ajatukset muuttuvat vasta, kun uusi kaavoittajasukupolvi on astunut remmiin, eli kovin hitaasti.
Maaseudun Tulevaisuudessa (!) oli vasta juttu kaupunkikeskustojen muutoksesta.
Ilmiö koskee koko Suomea ja esimerkkinä kuihtumisesta käytettiin Saarijärven keskustaa. Siellä tuskin on autoilua vaikeutettu.
Täällä Oulussakin autoilun vaikeus on kuulemma syy siihen, että keskusta ei ole kuten 90-luvulla — jolloin ei ollut nettikauppaa ja peltomarketteja.
Kaikki valittajat jotenkin ”unohtavat”, että Oulun keskustan alla on noin kymmenen vuotta sitten avattu 900 autopaikan upea luola ja lisäksi useampi vanhempi parkkitalo. Pysäköintipaikkoja on enemmän kuin koskaan.
Pysäköinti maksaa näissä noin 2,5€/tunti. Ilmeisesti pitäisi olla ilmaista ja paikkoja rajattomasti jokaisen liikkeen edessä. Mutta kukaan ei kerro missä todellisuudessa tällainen olisi mahdollista.
En ole koskaan ymmärtänyt minne autoilijan massiivinen ostovoima katoaa heti kun satunnaisen satojen eurojen ostosmatkan pysäköinnistä pitäisi maksaa muutama euro.
Ehkä huvittavinta on Espan luxuslaukkukauppiaan kitinä. Aivan vieressä on maanalainen pysäköintilaitos! Muutaman euron parkkimaksun takia jää 3000 euron laukku ostamatta? Silkkaa komediaa.
(Kaikki toki tiedämme, että laukkukaupan asiakkaat tulivat lentokoneella Aasiasta tai junalla tms. Pietarista, eivät autolla Espoosta)
“Ehkä huvittavinta on Espan luxuslaukkukauppiaan kitinä. Aivan vieressä on maanalainen pysäköintilaitos! Muutaman euron parkkimaksun takia…”
Huomaa ettet taida noita ylihinnoiteltuja keskustahalleja olla käyttänyt. Kokeilepa vaikka käydä autolla leffassa, tule kolmen tunnin jälkeen maksamaan pysäköintimaksu. Huomaat että lukema on varmasti kaksinumeroinen ja saattaa alkaa jopa kakkosella.
Soininvaaran puhe tässä oikein hyvä. Itse asuin kantakaupungissa 20 vuotta ja huomasin elinvoimaisuuden köyhtymisen varsinkin viimeisen 5 vuoden aikana. Vilinä katosi johonkin. Raitsikkaa keskustaan vältin aina kun mahdollista juuri Soininvaaran kertomasta syystä: siinä olisi tullut matkalle hintaa.
Nyt liikuskelen ja elelen Pohjois-Helsingissä, Vantaan Tammiston suunnassa. Käykääpä joskus katsomassa, mikä kaupunkimainen vilinä ja kuhina. Paikallisen Cittarin ruokatarjonta Stokkan Herkun tasoa . Jne. Vantaan Kartanonkoski näyttääkin kantakaupungilta (vaikkei toki sitä olekaan). Keskustassa käyn kun on pakko käydä Akateemisessa.
Nimimerkki enää kirjakauppa siellä kommenttina että elokuviin voi mennä muuallekin kuin Helsingin keskustaan . Helsinkiin on myös avattu monipuolisia kirjakauppoja kuten Rosebudin kaupat ja tästä syystä Akateemisen valikoima on pienentynyt. Olet oikeassa että lähiöt ovat parantaneet tarjontaa.
Päälaupunkiseudulla on elokuvateattereita myös Helsingin keskustan ulkopuolella. Miksi pitäisi tulla keskustaan elokuviin? No, ehkä jonkun ei-valtavirtaleffan takia, mutta perusleffat näkee muuallakin. Kannattaa mennä lähimpään teatteriin.
Kuten kerrotkin, saat Tammiston seudulta (ja netistä) lähes kaiken tarvitsemasi ja sehän on aivan ideaalinen tilanne. Ei olisi mitään järkeä, että tulet tekemään arkisia ruokaostoksia Helsingin keskustaan Vantaalta. Silloin pk-seutu olisi todellakin epäonnistunut.
“Kokeilepa vaikka käydä autolla leffassa, tule kolmen tunnin jälkeen maksamaan pysäköintimaksu. Huomaat että lukema on varmasti kaksinumeroinen ja saattaa alkaa jopa kakkosella. ”
No eipä todellakaan maksa noin paljon muuta kuin keskellä päivää.
Tarkistin huvikseni P‑Kampin (Tennispalatsin vieressä) ja P‑Kluuvin (Kinopalatsin vieressä) hinnat.
Kampissa maksaa ma-la klo 18 jälkeen sekä sunnuntaisin koko päivän 2€/tunti.
Kluuvissa on vieläkin halvempaa. Siellä maksaa ma-la klo 18–21 tuon 2€/tunti, mutta ma-la klo 21 alkaen sekä sunnuntaisin koko päivän vain 1€/tunti!
Nimimerkki Bönmixsille kommenttina tuohon autoiluun Helsingin Keskustassa. Myös venäläiset turistit tulivat omilla autoilla Pietarista Helsinkiin ostoksille.
Mutta itse maksutapahtuma on iso vaiva, tikitttää pääkopassa..et ole vapaa, vaan sua kontrolloidaan.
jos koko maksuun menee 2 minuuttii, niin se on miljoonan vuodessa tienaavalle, työajalle laskettuna iso summa ja stressi.
ostovoimaton ja haluton väki on ottanut tilaa haltuun keskustoissa, puukotukset on räjähtänneet
Itse asiassa nämä muutamat kiukuttelevat ”laukkukauppiaat” saattavat olla omalta osaltaan oikeassa.
En ihan helposti lähtisi kiistämään yrittäjän tietämystä omasta asiakaskunnastaan ja sen käyttäytymisestä. Se data voi oikeasti poiketa siitä, mitä laajempaa yritysjoukkoa koskevat tutkimukset kertovat.
Asiakas ei myöskään aina toimi rationaalisesti. Jossain 150 metrin päässä maan alla oleva pysäköintihalli ei välttämättä auta mitään jos henkilö on tottunut pysäköimään oven eteen, ja nyt hänelle on muodostunut sellainen mielikuva että ”nykyään sinne on vaikea päästä autolla”.
Mielestäni näiden kanssa on turha väitellä. Todetaan, että he saattavat olla oikeassa mutta koko keskustan kehitystä ei valitettavasti voida tehdä heidän ehdoillaan.
Kuka ne asukkaat niihin kymmeniin tuhansiin asuntoihin maksaa? Se on jo planeettaakin kohtaan väärin tuoda niihin asukkaat.
Millä tavalla se olisi planeetalle parempi, jos ne kymmenet tuhannet ihmiset asuisivat jossain muualla?
Mitä maksamiseen tulee, niin ne ihmiset voivat maksaa asuntonsa itse. Helsingin keskustaan kyllä riittää kysyntää.
Lisätään vielä:
— Katutyöt, esim Mannerheimintien, joka kestää monta vuotta ilman että oikeastaan mitään uutta saada aikaiseksi. Tuolla määrällä kaivamista olisi luullut että olisi saatu aikaan metrolinja Töölön ali mutta samoilla hitailla ratikoilla ja busseilla jatketaan kun se on valmis.
Kun sitten Kaivokatu ja Elielinaukio menee remonttiin niin sotku on valmis.
- Tinder on vienyt yöelämältä terän kun ei tutustuta toisiinsa kapakassa enää.
Mannerheimintielläon kyse sata vuotta vanhojen putkien uusimisesta.
Kun ohi menee näistä Hkin keskustan välttämättömiksi katsotuista valtavista työmaista niin keskimäärin ketään ei ole töissä, koneet eivät liiku, työmaa seisoo 2/3 vuorokaudesta hiljaa ja paikallaan. Päivälläkin voi olla tilanne että työmiehiä on puolen kilometrin matkalla vain yhdessä pisteessä, korkeintaan kymmenkunta, vaikka hanke sinänsä mittava ja katu revitty auki.
Eikö toiminnan, työn, tekemisen nopeuttaminen ole mahdollista, kun kyse valtakunnallisestikin merkittävistä kohteista. Vrt. liikkuminen, turismi, kaupunkikuva…
Maksaa enemmän? Toki niin, mutta kyllä hankkeen nopeammin valmiiksi saaminen kattaa osan lisäkustannuksista. Nyt raketaminen kestää vuosia.
Näin varmaan on, onhan ne uusittava joskus.
Samalla kuitenkin tehdään muitakin asioita, jotka voisi ehkä tehdä toisinkin. Puita kaadetaan ja asfalttia lisätään. Luulenpa, että olisi säästävämpiäkin vaihtoehtoja.
Rakennuksia pilataan ylikorjaamalla, ehkä kaupunkiakin ylikorjataan tarpeettomasti.
Kommenttina Soininvaaralle että myös Rautatientorin metroaseman lähes 4 kuukauden kestävä remontti rajoittaa todella paljon liikkumista. Miksi sitä ei remontoitu silloin kun siellä oli se iso vesivahinko?
Kilpailutuksessa olisi pitänyt laittaa sakkohinta jokaisesta päivästä ja metristä mitä remontin vuoksi katuja/kaistoja joudutaan sulkemaan tai tekemään erityisjärjestelyitä esim. alennettuja nopeusrajoituksia.
Totta kai tarjouksien hinnat nousevat vastaavasti ettei kaupunki tällä tavalla rahallisesti nettoa jos hommat tehdään mitenkään järkevästi, mutta tällä tavalla toteuttajalla olisi jokin kannustin tehdä remontit järkevässä ajassa. Ja jos joku osaa ja tekee homman hyvin ja nopeasti, niin hänelle jää sitten myös enemmän taskuunkin rahaa.
Mutta kun mitään tälläistä mekanismia ei ole, niin hommaa tehdään puolivaloilla miten nyt muilta hommilta ehditään ja viitsitään.
Ja baanaa pitkin ei pääse Mannerheimintien ali kun odotetaan kuukausikaupalla maalin kuivumista.
Kyllä siitä nyt pääsee.
Osaako joku sanoa, joudutaanko Mannerheimintie kaivamaan uudestaan auki kun aletaan rakentaa pikaraitiotietä keskustasta Munkkivuoren kautta Kannelmäkeen, vai sisältävätkö nyt tehtävät muutokset katuinfraan ja raitiotiehen myös pikaraitiotien eli raitiovaunujen nopeuttamisen vaadittavat muutokset?
Ei jouduta kaivamaan uudestaan auki.
Soininvaaralle tiedoksi että baanaa pitkin ei pääse Ruoholahdesta Kansalaistorille. Baana on pistetty kiinni Pikku parlamentin kohdalla ja Mannerheimintie on myös kiinni. Nyt kun metroliikenne on poikki välillä Kamppi ja Helsingin yliopisto aina syyskuuhun asti niin keskustan liikenne on täydellisesti sekaisin. Nyt pahin ruuhka on Helsingin yliopiston kohdalla. Jos baana olisi kokonaisuutena auki se helpottaisi liikkumista huomattavasti. Tähänkö Helsinki pyrkii että keskeinen kevyenliikenteen väylä on poikki kun samalla pistetään vilkkain metroasema samaan aikaan kiinni?
Baana pantiin uudestaan kiinni pari päivää sitten. Se oli pari viikkoa auki. Huono ajoitus johtuu Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen valituksesta, joka viivytti töitä.
Siis baana pistettiin kiinni juuri samana päivänä kun metroliikenne katkaistiin Kampin ja Kaisaniemen välillä? Ei ihm että Helsingin yliopiston kohdalla on yhtä pitkät jonot kuin Piccadilly Circuksessa vaikka kyseessä on huomattavasti pienempi asema. Helsingin yliopiston ja Kampin metroasemien ongelma on siinä että niissä on vain yksi sisäänkäynti auki. Sama koskee Rautatientoria. Jos olisi kaksi eri sisäänkäyntiä niin se helpottaisi tilannetta kuten on Hakaniemessä ja melkeinen jokaisessa Espoon metroasemilla
Helsingin keskustaa ei vaivaa mikään. Se on täynnä ihmisiä. On vain liiketilaa josta pyydetään niin paljon, että tuotteissa pitää olla hirmuinen kate. Nyt ei ole statustavaraa kuluttavia uusrikkaita ryssiä ja kiinalaisia liikkeellä. Asiaa ei helpota että kiinteistöt omistaa pari tahoa, jotka ovat niin varakkaita, että pitävät niitä mieluummin tyhjillään kuin laskevat vuokria. Odottavat sitä että uusrikkaat palaavat ja statuskulutus nousee sitä kautta. Eivät anna pitkää järkevän hintaista vuokrasopimusta muille tässä välillä. Jos tämän takia Helsingin kaavoitus palaa täysin 70-luvulle, kun vaikka Pariisi menee ihan eri suuntaan, niin voi saatana.
No niin minäkin kävin Viimeksi keskustassa Akateemisessa jotta saisin kirjan heti käteen ja autolla. Kirja maksoi 32€ ja pysäköinti 12€. Pistäkää vielä ruuhkamaksut toimimaan niin sitte voi päivän pari odotella jotta saa kirjan käteen postista 6€
Akateeemiseen kai mennään kirjaostoksille siksi että siellä saa kirjoja joita ei esim Suomalaisesta tai marketeista tai verkkokaupoista saa. Samoin keskustan lukuisat antikvariaatit ajavat saman asian. Myös jos ostaa jollekin kirjan lahjaksi on syytä katsoa miltä se kokonaisuudessaan näyttää. Harvinaisempi kirja, silloin mentävä keskustaan.
Onko kukaan uskaltanut kysyä, mihin enää tarvitsemme keskustaa? Ei työpaikkaa siellä, ei virastoasiointia, ei pankkeja tai tarvetta erikoiskaupalle. En käy oopperassa päivittäin.
Tässä keskustan tilan voivottelussa on liikaa nostalgisointia. Keskusta oli erilainen silloin, kun se oli välttämätön. Ei välttämättä viihtyisä, mutta keskusta.
En usko, että tällä kukkalaatikoittamisella saadaan isoa kuvaa käännettyä. Uudet juna-asemat (pisara tai Tallinna), merkittävät uudet insituutiot (natopääkonttori tai uusi yliopisto, uudet museot) tai merkittävä kaikenlainen vapautettu lisärakentaminen voisivat kääntää suuntaa.
1) vaatteet tilaan netistä ja haen lähimmästä pakettiautomaatista. Ruotsin hintataso on hyvä
2) pandemia jätti ravintolakäynnit pois. Niin jatketaan ja kahvilassa poikkean harvoin
3) palkat ei nouse niin paljon ja siis alv nostaa myös pian hintoja. Rahasta Pitää olla tarkempi ja keskustassa tekemiseen menee aina rahaa.
4) Kallista on HSL:n liput Joten pitää miettiä milloin kannattaa keskustaan mennä. Menot tulee kimputtaa jotta saa samalla lipulla hoidettua enemmän asioita
Kaupat ja ravintolat tuskin saa minua keskustaan nyt enää, pitäisi olla jotain uniikkia jonka vuoksi se on pakko mennä keskustaan. Kun ei siellä ole mitään erityistä ylernsä ole. Nykyään on myös helppo mennä julkisilla an lipulla ostarille pasilaan tai idiom omenaan- jos nyt lipun ostan niin miksipä en poikkeaisi
Luettelostasi jäi puuttumaan Tripla. Ja kai Rediinkin joku eksyy.
Kun asuin Munkkiniemessä, kävin keskustassa useita kertoja viikossa. Espoolaistuneena en enää viitsi. Juna jättäisi jonnekin Töölönlahden perukoille, ABC-lippu maksaisi aivan liikaa, autolla olisi hankala tulla, kun liikenne on tukkoista ja parkkeeraaminen kallista. Eikä siellä keskustassa oikein ole minulle enää mitään. Joskus sunnuntaisin, kun pysäköinti on ilmaista, ajelen Bulevardille ja kävelen jonkun lenkin toteamassa, että ihmisvilinä on kadonnut, liikkeet lopettaneet ja ravintolat hinnoitelleet itsensä ulos. Autio Hämeentie itkettää ja naurattaa yhtä aikaa. Eikä museoratikkakaan enää kulje, ahne Helsinki halusi siitä rahaa ja on nyt sitten ilman museoratikkaa.
“Mikä on siis muuttunut?”
Listalta puuttui isona asiana väestön ikääntyminen. Sitä ei huomaa vuodessa, mutta kun katsoo pidemmän aikavälin kehitystä, niin kyseinen ilmiö näkyy kaikissa Suomen kaupunkien keskustoissa, ja vaikuttaa varmasti myös keskustojen elinvoimaan. 1950-luvulla suomalaisten keski-ikä oli noin 30 vuotta, 2000-luvun alussa se oli 38 vuotta ja nyt väestön keski-ikä on jo 44 vuotta. Ikääntymiskehitys vaikuttaa myös kulkutapoihin ja kulutukseen. Iso kysymys on, että miten keskustat säilyvät elinvoimaisina väestön ikääntyessä, jolloin kulutus ylipäätään tyypillisesti vähenee verrattuna työikäisten kulutusvolyymeihin (kun kaikki tarpeellinen on jo vuosia sitten hankittu, ja asunto täynnä tavaraa, ei esimerkiksi uusia esineitä ja vaatteita enää niin edes kulu verrattuna nuorempiin) ja jolloin kulkemismahdollisuus jalankin kaduilla voi lopulta estyä fyysisten syiden tai muistisairauksien takia.
Ikääntymiskehitys on syytä huomioida siksikin keskustoja kehitettäessä, että se ei ole lopussa, vaan Suomi ikääntyy tulevina vuosikymmeninä vielä lisää. Keskustan liike- ja toimitiloista jatkossa ehkä yhä isompi osa on vanhuksille suunnattuihin toimintoihin liittyvässä käytössä, kun taas lasten ja nuorten kohderyhmien erikoiskaupat ovat vähentyneet ja vähenevät ehkä jatkossakin.
Mikä vika siinä on että ihmiset elää lähiöissään? Elämä on paikallista.
Lisäksi ketä niihin keskustan kalliisiin asuntoihin muuttaa jos vuokratuet pienenee? Missä se muuttava porukka työllistyy? Tuskin keskustassa on töitä niille
Keskustassa on paljon enemmän työpaikkoja kuin asukkaita. Asunnot keskustassa ovat niin kallita, ettei asumistuella ole mitään vaikutusta niiden menekkiin. Jos on varaa asuntoon keskustassa, ei ole oikeutettu asumistukeen.
Tuohon Soininvaaran kommenttiin että Helsingin keskustan vuora-tulojen korkeat hinnat vaikuttavat asumistukeen. Tämä johtuu siitä että Kela määrittelee Helsingin I kuntaryhmään joka on määritelty alueeksi joka on asumisen kohdalla kallein alue. Espoo, Kauniainen ja Vantaa ovat sijoitettu II kuntaryhmään vaikka Espoo on monessa yhteydessä kalliimpi kuin Helsinki. Toki riippuu missäpäin Helsinkiä ja missäpäin Espoota asuu.
Näin oli ennen, ei enää.
mutta Helsingin lähiöissä on pummeilla näköjään varaa asua ja lisiä
onneks en asu pk-seudulla, vaan Raisiossa, joka kauppaan ..ja niitä on koko kirjo, pääsee autolla 10–30 metrin päähän kaupan ovesta hahaha, ei tarvi mennä maan alle parkkiluoliin
its easy life, pal
Wahlroos toi hyvin esille, että tavaratalojen tulevaisuus olisi arvobrändien myynnissä.
Olisi hyvä, jos keskustassa olisi vaatekauppa vähän kalliimille, mutta kestäville vaatteille. Nyt nuo joutuu netistä tilaamaan ja toivomaan, että koko olisi oikea.
Tukholma, sen keskusta ja Söder (jota muuten elämänrikkaudessaa, koossaan ja historiassaan ei voi kuuna päivänä verrata aika tavanomaiseen Kallioon kuten jotkut tekevät) ovat täynnä elämää ja ihmisiä verrattuna Stadiin.
Samoin Köpis.
Ehkä syy ei olekaan kokonaan logistinen, vaan kyse on myös meidän itsemme umpimielisyydessä ja varskin pihiydessämme joka saattaa johtua matalammasta tulotasostamme ja heikosta varallisuudestamme.
Puhun nyt meistä peruspalkansaajista. En keskustan jugendtaloväestä.
Viimeistään viimeisen viiden vuoden aikanahan maamme elintaso ja kulutuksen eri mittarein on pudonnut selvästi muista pohjoismaista.
Ehkä kauppa ei käy keskustassa, kun olemme köyhtyneet verrattuna verrokkeihin?
Siis entisiin verrokkeihin.
Ne kantakaupunkilaiset jotka valittavat ratikkalippujen hintojen kalleutta voivat vähän miettiä miksi asuvat kantakaupungissa. Eikö siellä asuta siksi että kävellen pääsee 15 minuutissa joka paikkaan? Eli jos ratikka on liian kallis, kävelkää!
Lähiöiden asukkaat joutuvat maksamaan bussi‑, metro- tai junamatkoistaan vähintään yhtä paljon kuin kantakaupunkilaiset ratikkamatkoista.
Silfverberg on aivan oikeassa että lähiöiden asukkaat joutuvat kulkemaan bussi‑, metro- tai juna yhdistelmällä ja vaihdot päälle mikäli haluaa liikkua Helsingin keskustaan. Onko se liikaa vaadittua että ratikka lippu on saman hintaluokka kuin asuu Vuosaaressa?
Oitäiskö myös liukuportaille panna kolmen euron käyttömaksu? Ratikan käyttö keskustassa on lähempänä liukuportaiden käyttöä kuin junamatkaa.
Pelkästään se, että kertalipun hinta ylittää melkein kolminkertaisesti ratikkamatkan kustannuksen, on minusta ongelma. Jos matkustaa bussilla ja ratikalla, aiheuttaa kustannukset sekä bussista että ratikasta. Ei siksi ole pois suljettua, että tämä matka on kalliimpi
Soininvaaralle: Ratikka ei ole mikään liukuporras koska matkat ovat kuitenkin pidemmät mutta sitä voi verrata esim köysirataan tai funikulaariin joka vie jonkun vuoren huipulle. Jos sellaisia olisi Helsingissä niin matkustamisesta perittäisiin maksu. Toinen esimerkki on Suomenlinnan lautta.
Jos ratikkaan ei saada riittävästi matkustajia ruuhka-ajan ulkopuolella niin silloin palvelu on kehnosti ja tehottomasti toteutettu sen kustannuksiin nähden ja silloin linjoja pitää suunnitella uusiksi niin että tärkeimpien kohteiden välillä pääsee nopeammin kuin bussilla tai skuutilla ja turhat rönsyt reittiverkosta karsia pois.
Jos jotain alennuksia halutaan ratikkamatkoille niin samat alennukset oltava voimassa myös busseissa ja metrossa jne. Esim alennus klo 9–15 välillä voisi olla toivottava uudistus monelle.
Sitten voisi joltain erityisryhmiltä ottaa ilmaiset matkat pois, esim lastenvaunujen kanssa liikkuvilta.
Soininvaaralle kommenttina että oleellinen tekijä tuohon ratikan lipun hintaan on sijainti. Ratikka vyöhyke on maantieteellisesti hyvin pieni alue. Helsingin laidoilta matkustetaan töihin Vantaalle ja Espooseen ja siinä on useita vaihtoehtoja välissä. Juuri tästä syystä lipun hinta on edullisempi kuin ratikan kerta lippu. Matkustusaika on ABC:llä ja BC:kllä pidempi (80 minuuttia) kuin AB:ssä. Itse asiassa keskustassa asuva henkilö matkustaa junalla mikäli Pasila lasketaan keskustaksi koska se on A vyöhykettä. Minusta parempi malli olisi se että D vyöhyke muutetaan C:ksi ja Cm integroidaan B:hän. Lipun hinnan korotus painetta ei olisi koska tarkistusmaksu on jo nostettu 100€:roon
Silfverbergille kommenttina tuohon Suomenlinnan lauttaan niin se on ainoa julkisen liikenteen palvelu joka on ilmainen Suomenlinnan asukkaille eli heille jotka asuvat Suomenlinnassa
suomenlinnan asukas= henkilö joka asuu suomenlinnassa
smart
Suomenlinnassa asuu vakituisesti vain vain Suomenlinnan hoitokunnan ja Puolustusvoimien kantahenkilökunnan edustajia. Eli ei kovin paljon. Ilmeisesti oikeus matkustaa ilmaiseksi johtuu siitä että Suomenlinnaan ei saa tuoda autoja vaan siellä asuvat perheet joutuvat säilyttämään autonsa kaupungilla.
Sitä en tiedä saavatko Suomenlinnassa palvelevat varusmiehet ja rangaistusta avovankilassa suoritttavat vangit matkustaa lautalla ilmaiseksi. Epäilen että ei ihan rajattomasti, vaan “työnantaja” kirjoittaa lipun yksittäisiä matkoja varten johon on oltava jokin syy.
Kommenttina Silfverbergille tuohon Suomenlinnan väkilukuun. Suomenlinnan omien sivujen mukaan siellä asuu 800.Suomenlinnan asukkaat pääset ilmaiseksi matkustamaan mantereen ja saaren välillä ja heillä on oikeus tuoda sinne auto jolla on lupa liikkua saarella. Olet varmasti käytynyt Suomenlinnassa lautalla ja siinä on kaksi jonoa yksi on turisteille ja toinen on asukkaille joilla on vapaalippu saarelle.
Auton saa tuoda saarelle mutta se maksaa aika paljon ja sitä ei saa säilyttää siellä.
Lähiöihin saatava tietenkin sama lippuhintapolitiikka kuin kantakaupunkiin. Esim 10 minuutin tai 2km lippu.
Komenttina Keijo kekkoselle lähiöiden lipunhintaan. Tällä hetkellä lähiöiden lipunhinta on halvempi kuin kantakaupungin koska matkustusalue on laajempi. BC-vyöhyke on suurempi kuin AB. Raide-Jokeri mahdollista tämän koska se kulkee BC-vyöhykellä idästä länteen. Matkustaminen Tapiolasta Aalto-yliopiston kautta Oulunkylään on nyt sama hinta (BC). Ei tarvise mennä Rautatientorin kautta. Pasila on edelleen haasva koska sielä ei mene itä-länsisuuntaan suoraa junaa tai pikaratikkaa vaan pitää mennä Rautatientorin kautta mikäli haluaa päästä Espooseen tai Itä-Helsinkiin. Nykyinen vyöhemalli on parempi kuin vanha malli ja tehokkaampi kuin kilometrimalli joka on käytössä muun muassa Lontoossa. Se että vyöhykeitä on yksi liikaa siis C on edelleen haasteellista. C:n integroituminen B:hen olisi parempi vaihtoehto.
OSTOVOIMAN heikkeneminen näkyy Lapin mukaan erityisesti nuorten aikuisten suosimissa yöravintoloissa ja tietyissä pikaruokaravintoloissa.
Erityisesti isoja asuntolainoja ottaneiden nuorten aikuisten tilanne on tukala.
”Kun asuntolainan korko nousi puolesta prosentista yli neljään, se vaikutti kulutukseen.”
Asuntoon sijoittaneet nuoret tuskin niin tyhmiä on, että joutuvat teinihelveteissä käymään muutenkaan 😀 Joku teinibimbon tasolle jäänyt ministeri on asia erikseen.
Helsignissä ei ole juuri lainbkaan tyhjiä asuntoja, mutta on asuntoja, joiden asukkaat eivät ole Helsingissä kirjoilla.
Ovatkohan kommenttien lukuisat ”entiset kantakaupungissa asujat” ja heidän kokemuksensa oikeita vai keksittyjä. Itse kirjoitan tätä helteisenä aamuna Krunikassa. Laitoimme läpivedon, jotta asunto viilenisi. Tällä hetkellä kuuluu vain mustarastaan ääni. Kohta lähdemme kävellen Hakaniemen halliin. Kantakaupungissa asuminen ei ole täydellistä, mutta ei ollut Tapiolassakaan. Silti en tunne tarvetta parjata Tapiolaa. No, tämä
kirjoitukseni meni ehkä asian vierestä. ..
Kommenttina nimimerkki JH:lle että Tapiolan ja Kruununhaka ovat käytännössä molempien kaupunkien keskustaa. Vertailu lähiöihin pitäisi tehdä Vuosaaren ja Lauttasaaren välillä. Ne ovat sen verran kaukana toisistaan ja keskustasta.
Ratikkalipun hinnan tarkistuksessa voi olla järkeä, mutta kuinka suuri osa matkoista maksetaan kertalipuilla? Itse olen katsonut kuukausilipun järkevimmäksi, koska helpottaa elämää.
Kaupallisesta keskustasta puhuttaessa keskitytään yleensä voivottelemaan Aleksin ja Espan tilannetta, mutta mielenkiintoiset liikkeet löytyvät aivan muualta: Kalliosta tai Fredrikinkadulta (ja sen ympäriltä). Ne ovat pääsääntöisesti myös sellaisia erikoisliikkeitä, joita ei kauppakeskuksista löydy. Ylipäänsä kauppakeskuksista löytyy lähinnä ketjuliikkeitä. Fredrikinkadulla kulkiessa harvoin näkee tyhjää liiketilaa.
Niin pääkaupunkiseudulla kuin Kuopiossa asuneena täällä pääkaupunkiseudulla harmittaa ettei ole taloudellista mahdollisuutta asua oikeassa kaupunkiympäristössä, sellaisessa jossa Kauppahalliin on kävelymatka. Asuntoni on hyvillä joukkoliikenneyhteyksillä, mutta viereinen suuri kauppakeskus Kehä I:llä on ketjuliikkeiden valtakuntaa. Eikä siinäkään tunnu olevan helppoa yrittäjän menestyä vaikka ilmaista parkkitilaa on runsaasti (HS 1.6.2024).
Autoilu näivettää keskustamaisen elämän. Ei kauppakeskusten sisälläkään ole autoja. Kun autoilun määrä keskustassa on säilynyt ennallaan samalla kun autollisten talousten määrä on laskenut, sen suhteellinen negatiivinen koettu vaikutus on vain kasvanut. Keskustassa on muutama irrallinen saareke, tyyliin Keskuskatu, jossa pääsee irtautumaan autokaupungista, muuten mennään autojen ehdolla. Kun autoilu määrittää keskustan luonteen, se ei ole luonteva paikka oleskelulle. Ei Espan ajoradan reuna muutu mihinkään siitä, että jätetään toinen ajorata, ne täytyy poistaa molemmat.
Tietyn marginaalisen ja hyvin äänekkään ihmisryhmän väite, että autoilua keskustassa olisi hankaloitettu, ei pidä paikkaansa. Jopa remontissa olevalla Mannerheimintiellä on tasaisesti asfaltoitu ajorata ilman moniakaan liikennevaloja samalla kun kävelijät, pyöräilijät, bussit ja ratikat on laitettu kiertoreiteille eikä kevyen liikenteen väylillä ole uutta asfalttia nähtykään. Kannattaa testata ajorata ruuhkan ulkopuolella myös pyörällä, sitä ei ole kielletty, vielä.
Muissa Eurooppalaisissa kaupungeissa toimivaksi havaittava resepti on autot pois. Kuten jutussa todetaan, täällä mennään vastakkaiseen suuntaan. Lopputulosta on turha ihmetellä ja uusilla selvityksillä ei Kokoomuksen näkemystä muuteta.
Loppujen lopuksi, yhteiskunnan toimiminen ei tarvitse kaupunkien-keskusta-orientoituneita ihmisiä,
Nimimerkki Roudalle kommenttina että Raisio on Turusta 8 kilometriä eli käytännössä nimimerkki Routa asuu Suomen 6. suurimman kaupungin kehityskunnassa. Tämä vain kommenttina että on niitä lähiöitä muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla
Raisio on Turun keskustasta about jotain. Käytännössä sitä ei erota missä Turku loppuu ja Raisio alkaa
Turun raja on merkitty maastoon kauppakeskuksilla.
Pansion suunasta ei ole
JA länsikeskus on turun puolella Ikea ei ole
”Meidän omistamien kiinteistöjen käyttöasteet ja vuokratasot ovat ennätyskorkealla…Jos työ on kovin monotonista eikä työympäristöllä ole juurikaan lisäarvoa työn tuottavuuteen, yrityksen ydinliiketoiminta ei yksinkertaisesti kestä sitä, että yritys voisi maksaa suhteellisesti kovempaa vuokraa näistä neliöistä.”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/naivettyyko-helsingin-keskusta-sittenkaan-ilmarisen-vuokrauspaallikko-kayttoasteet-ennatyskorkealla/00c7c52a-05c6-41c9-9b60-6885a72ceaa8
Uskallan väittää, että näille korkean tuotttavuuden toimialoille ei löydy tarpeeksi sopivaa ympäristöä, mihin sijoittautua, jonka vuoksi Helsingin keskusta on jäänyt jälkeen kehityksessä. Keskustan välittömässä läheisyydessä ovat edelleen suuret satama/telakka-alueet (jopa jäänmurtajaparkki), jotka vievät valtavasti tilaa ja joissa toiminnan taloudelliset edellytykset ovat julkisen sektorin tukien varassa. Oxford Economicskin kiinnitti kaupunkiraportissaan huomiota siihen, että Helsingissä on paljon matalan tuottavuuden toimialoja verrattuna muihin pohjoismaihin.
Puheenvuoroissa voi esittää mitä vain. Haastatteluissa kiinteistönomistajan vuokrauksista vastaavien kuuluu markkinatilanteesta riippumatta esiintyä kuin kysyntää olisi koko ajan ihan hirveästi. Vuosikertomuksissa sen sijaan ei virallisesti saa satuilla, kun sen dokumentin pitäisi antaa paitsi vuokralaisille, myös toimitilojen lainoittajillekin oikeita tietoja, ja jos siellä satuillaan, Finanssivalvonta ja joskus jopa poliisi voi puuttua asiaan. Ilmarisen vuosikertomuksen 2023 mukaan sen kiinteistöjen käyttöaste oli vuonna 2023 vain 88 % senkin jälkeen, kun luvusta oli ensin jätetty pois saneerauskohteet sitä rumentamasta. Aidon kokonaiskuvan käyttöasteesta saa laskemalla sen koko kiinteistökannasta, eikä pois lukien saneerauskohteet. Se luku jätettiin raportoimatta, kun ei olisi ollut kovin hyvä.
Vuosikertomuksessa 2023 myös todettiin:
“Korkojen nousun aikaansaama tuottovaateiden nousu
ja koronan aiheuttamat rakenteelliset muutokset toimitilakiinteistöjen käyttöasteissa
aiheuttivat kiinteistösijoitusten käypiin arvoihin noin 1,1 miljardin euron alaskirjaukset.”
Kiinteistöjen käypiin arvoihin tehty yli miljardin alaskirjaus taas on mahdollistanut sen, että nyt vuokrasopimuksia voidaan tehdä alemmalla vuokratasolla. Silloin käyttöasteita saadaan taas ylös alentamalla vuokria, ja koittamalla edes jollain hintatasolla saada tiloja täydemmiksi. Se elävöittää kyllä toimintaa.
Olumpiaterminaalin alue tyhjenee
Sinne niitä asuntoja ja puolet ksivarinrannasta myös
Ja telakka ja joka talolle lupa tehdä 2–3 kerrosta lisää. Jos haluaa niin missä vaan keskustassa. Lisäksi toimistot keskustassa puolitetaan ja varastohuoneessa myös 2 vuoto työhön niin käyttöasteet paranee ja tulee tilaa asua keskustassa
Vallilan alueella on huomattavasti mielenkiintoisempia ravintoloita, kuten esimerkiksi Teurastamon alue ja Vallilan konepajan alue ja myös Mäkelänkadulla on muutama mielenkiintoinen ja edullinen ravintola.
Keskustassa ei tällaista ole. Keskusta on ylikallis, tylsä ja persoonaton. Kaikesta huomaa sen, että ravintoloitsijat yrittävät profiloitua turisteille. Helsinkiläisenä en koe tätä mielenkiintoisena. Vältän keskustan ravintoloita juuri tästä syystä. Keskusta-alueen yrittäjiä vaivaa se, että he eivät kykyne uudistamaan palveluitaan, liekö tämä johtuu sitten liian korkeista vuokrista vai mistä? Ihmiset haluavat ryhmittyä samalle alueelle, tähän Punavuorenkin ja Kallion menestys aikoinaan perustui.
Kaikkialla maailmassa pääkaupunkiin elävyys on turismissa. Helsingin keskustassa hävisi 100 000 venäläistä ostos- ja viihdematkailijaa sekä jotain 30 000 päivän kahden pysähdyksen tehnyttä kiinalaista ja japanilaista turistia. Virolaisille Helsinki ei ole turistikohde eikä Suomi kiinnosta ruotsalaisia.
Ihmisiä on muuten Triplassa ja muissa hypermakettikeskuksissa. Jostain niiden asiakkaat tulevat ja jättävät keskustan väliin. Tämä on yhtä suuri yllätys kuin väestön ikääntyminen poliitikoille ja kauppiaille.
Helsingissä ei ole edes keskustaa. Ei ole mitä elävöittää. Mitä nähtävää? Stockmann on yhtä kiinnostava kuin Prisma. Samoja vaatteita kaikkialla.
Ei muidenkaan pääkaupunkien keskustat ole parkkialuetta. Kiusaajien ja känniääliöiden höpinät ovat edelleen epäloogisia. Liikkeet varmasti tietävät asiakaskunnan muutokset ja ketjut ovat opportinisteja. Samat liikkeet ovat kaikissa hypermarketkeskittymissä.
Helsingillä olisi ehkä mahdollisuuksia, mutta kansalliskonservatiivisen ilmapiirin mukana mitään tuskin syntyy. Muutama hypermarket keskus sentään syntyy lisää.
Mihin nimimerkki JTS ajatus perustuu etteikö muka Helsingissä olisi keskustaa? Helsingin kantakaupunginkeskustan nimi on Vironniemi ja siellä sijaitsee kaikki tärkeimmät Helsingin nähtävyydett. Helsinki hyötyi paljon Pietariin suuntautuvasta matkailusta joka pistettiin poikki jo 2020 koronan takia. Aasiasta suuntautuva matkailu Helsinkiin kallistui sen jälkeen kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan kun Venäjä pisti ilmatilansa kiinni ylilennoilta eurooppalaisilta lentoyhtiöiltä. Nyt aasialaiset ja Lähi-idän lentoyhtiöt vievät asiakkaita.
Nykyinen hallitus ei ole este matkailulle. Onhan Italiassakin paljon konservatiivisempi hallitus kuin Suomessa eikä Italian matkailu ole vähentynyt sen jälkeen kun Italian nykyinen hallitus muodostettiin. Päinvastoinen, tälläkin hetkellä ympäri Italiaa on useita mielenosoituksia liikaturisteja vastaan. Syy matkailun vähentymiseen on maantieellinen sijainti ja Venäjän poliittinen tilanne. Helsingillä on paljon potentiaallia saada uusia turisteja. Siihen tarvitaan vain uusi markkinointi stradegia. Itä-Suomeakin voisi markkinoida ihan uudella tavalla eikä sillä konseptillä kun kaikki tustistivirrat olivat pääasiassa venäläisiä turisteja.