Keskiviikko 16.7.
Edessä oli tähän asti pisin etappi, 110 kilometriä Vaasaan. Pyrin lähtemään aikaisin, jotta ei tulisi hosu. Olin kuitenkin jättänyt puhelimen laturin Meri-Karvialle, joten piti odottaa kaupan aukeamista, jotta saisin uuden.
Pienessä myötätuulessa ja tasaisessa maastossa matka sujui kuitenkin nopeasti ja oli perillä jo ennen kuutta sen enempää rehkimättä.
Sää lämpeni ja aurinko tuli esiin. Otin D‑vitamiinimyrkytyksen riskin ja riisuin hihat ja panin ne taskuun – ensimmäisen kerran tällä matkalla. Itäpuolella tosin oli taas uhkaavan tummia pilviä, mutta ne pysyivät riittävän kaukana rannikosta.
Vaasaa ympäröivän maaseudun pitäisi olla maailman ruotsinkielisintä aluetta, mutta ruotsia en kuullut puhuttavan. Sen sijaan puhuttiin jotain minulle täysin tuntematonta kieltä. Ruotsin kieli oli siihen kuitenkin vaikuttanut, koska tunnistettavia ruotsalaisia lainasanoja esiintyi kielessä runsaasti, vaikka muuten siitä ei voinut mitään ymmärtää. 😊
Mitään suuria wau-efektejä maisema ei herättänyt, vaikka hoidetut pihapiirit miellyttivätkin silmää.
Navigaattorin algoritmi ohjasi melko suoraviivaisesti rantatietä kohden Vaasaa. Pari kertaa se koukkasi jonkin pikkutien kautta, mutta reitti ei ollut mitään verrattuna siihen Rauma – Pori ‑väliin, johon olin niin ihastunut.. Rannempaa oli kulkenut toinen reitti. Oletin, että siinä täytyy olla hiekkatietä, koska algoritmi ei suositellut sitä, vaikka se oli niin ilmeinen vaihtoehto. Myöhemmin avattuani sivuston huomasin, että algoritmi varoitti itsekin, että sillä on liian vähän dataa reittien suosiosta. Joko pohjalaiset eivät käytä yhtiön navigaattoreita, tai sitten he ovat niin vainoharhaisia, etteivät ruoki tekoälyohjelmaa omilla ajotiedoillaan. Olisiko tällä asenteella jotain tekemistä seudun rokotevastaisuuden kanssa? Olisi varmaan pitänyt ajaa rannempaa kulkevaa, vähän pidempää reittiä, varsinkin, kun aikaa olisi hyvin ollut. Luotin näköjään liikaa navigointialgoritiin senvuoksi, että se oli osoittanut niin loistavan reitin välille Rauma — Pori.
= = = =
Olen luvannut kertoa navigaattoristani vähän enemmän. Se taitaa mainostaa itseään pyöräilytietokoneena, koska sillä on paljon muitakin toimintoja. Se mittaa sykettä (pannan avulla), korkeutta, lämpötilaa, mäen jyrkkyyttä, päivän aikana kulutettuja kaloreita ja niin edelleen.
Korkeuden se ilmeisesti mittaa ilmapuntarin avulla, vaikka toisaalta se tietää tulevat mäet ennalta karttatietojen avulla. Tämä kartan korkeusarvot eivät kuitenkaan koske kaikkia teitä.
Kun otin laitteen käyttöön, se varoitti erityisesti, että vaikka laite varoittaa vaaroista, itsekin pitää olla varovainen. No joo, huhupuheen mukaan sen syntymaassa on myös pesukoneisiin liitetty kielto pestä koneessa kissaa.
Kun tulin uuden navigaatorini kanssa ensimmäisen kerran Sipoosta Uutta Porvoontietä kohden Helsinkiä, Kehä III risteyksen fillariserpentiinin kohdalla se varoitti edessä olevasta mutkasta paikassa, joka oikeasti onkin vaarallinen: jyrkkä, vaikeasti havaittava mutka alamäessä. En tiedä, perustuiko varotus joukkoistamiseen vai kartan analysointiin, todennäköisesti joukkoistamiseen. Tienpitäjälle tiedoksi, että kyseiseen kohtaan voisi laittaa varotusmerkin, sillä kaikilla ei ole tällaista laitetta.
Laitteeseen saa myös ostettua lisälaitteena ”peruutustutkan”, joka varoittaa takaa tulevasta autosta. En ole tätä lisälaitetta ostanut, mutta hiljaisilla teillä se olisi hyvä olemassa. Olisi oikeastaan hyvä myydä tätä varoitinta fillareihin myös ilman kallista pyörätietokonetta.
Laitteessa on paljon kilpapyöräilyyn ja joukkueajoon liittyviä ominaisuuksia, joista minulle ei ole hyötyä. Voi esimerkiksi kommunikoida joukkueen muiden polkijoiden kanssa.
Pyörälenkin jälkeen se kertoo, paljonko kunto on kohdentunut anaerobisesti ja aerobisesti. Tällä keikalla lähinnä vain aerobisesti. Se kertoo myös, kauanko pitäisi huilata. Saisin ajaa vain joka toinen päivä.
= = =
Vaasassa alkoi sataa, mutta se meni pian ohi. Kävin syömässä rantaravintolassa. Illallinen on aina pyöräilypäivän kohokohta
Fillarikommunistit ovat voimissaan täälläkin. Hovioikeuden puistikko on muutettu osin kävelykaduksi, osin pyöräily- ja jalankulkukaduksi (uusi liikennemerkki, en tiedä sen nimeä.)
Ajoin itse aikanaan tämän välin päivämatkana juuri tuota rannempaa reittiä, Kaskisten kautta vieläpä. Tykkäsin kovasti. Seinäjoki-Vaasa Kyröjoen vartta pitkin oli ihastuttava pätkä. Tuo kyseinen reissu tuli tehtyä aikanaan kirjasi “fillarilla Nizzaan” innoittamana.
Jeps, Kyröjoen varsi on mainio reitti, siis se pohjoispuoli. Eilen poljettiin toista kertaa, tällä kertaa Ylistarosta Vähäkyröön (josta Uusikaarlepyyhyn) . Osalle matkaa oli tullut uusi päällyste sitten edellisen kerran.
Rokotevastaisuutta ei käsittääkseni ole Kristiinankaupungin ja Vaasan välisellä alueella, vaan lähinnä Pietarsaaren seudulla ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Kysymyksessä on rokotusvastaisuus (vastustetaan rokotuksia yleensä), ei rokotevastaisuus (vastustetaan yhtä rokotetta). Voi kun ihmiset ja toimitteliat osaisivat omaa kieltään.
Merikarvialla syntyneelle vaasalaistuneelle ja vapaa-ajan Närpiössä viettäneelle huikeaa luettavaa. Tosi harmillisesti menetit välillä Kristiinankaupunki Vaasa ihan parhaan ytimen. Suomen pienin kaupunki Kaskinen ja Närpiön kansainvälinen keskusta, jossa maahanmuuttajat ovat luonnikas ja elinvoimaa ylläpitävä voima. Kasitien varressa kasvihuoneravintola Linds kök on vertaansa vailla, mutta vähän piilossa. Rantaviivaa kulkeva tie tuo toki lisäkilometrejä, mutta on mukavan rauhallinen, hyväkuntoinen ja ruotsinkielistä aitoa ja ystävällistä pohjanmaata. Närpiöstä toki on mahdollista valita tie kohti Pirttikylää, jota kymmeniä kilometrejä reunustaa koivukuja. Koivut istutettiin ja pihoihin laitettiin lipputangot, kun Kekkonen tuli paikalle maatalousnäyttelyyn 60-luvulla.
Tervetuloa uudelleen, kokemaan ja näkemään. Silloin kannattaa ehdottomasti käydä vielä tuolla Napuen kulmillakin. Kyrö disttilleryn huikea elämänasenne (myös ekologisuus) sekä Isokyrön keskiaikainen kirkko seinämaalauksineen vetää ainakin minut mykäksi. Aika sanattomaksi kyllä vetää myös tuo sinun fyysinen pyöräilysuoritus ja kyky aistia olennainen. Kiitos että jaat sen.
Fillarikommunistien ääni Vaasassa on kyllä melko hiljainen, vaikka kaupunki onkin alkanut herätä keskustan kuihtuvaan trendiin. Kivihakaan on rakennettu suurten markettien keskittymä, joiden takia kaupunki on alkanut muistuttaa lähinnä amerikkalaista autokaupunkia ohitusteineen.
Hovioikeudenpuistikko on kyllä torin vierestä kehittynyt mukavaksi ja siellä on elävää kaupunkia. Toivottavasti se laajenee myös uudelle kävelykadun pätkälle. Valitettavasti kävelykadun pilkkominen liikennevaloilla risteävien autoteiden vuoksi ei hirveästi houkuttele kävelemään, eivätkä tietä reunustavat yrittäjät vielä ole levittäytyneet terasseineen tielle. Ehkä ensi kesänä paremmin.
Vaasan keskusta onkin hyvä laboratorio sen testaamiseen, tuoko autot vai jalankulkijat enemmän rahaa liikkeisiin: hovioikeudenpuistikon eli kävelykadun puolella toria on liiketilat täynnä (pl. pandemiaan lopettanut kahvila), kun Vaasanpuistikon eli autoliikenteen valtaväylän puolella ja kauppapuistikolla on silmämääräisesti kolmannes liikepaikoista tyhjiä.