Vuoden 2020 pyöräretki (9) Kristiinankaupunki – Vaasa

Keskivi­ikko 16.7.

Edessä oli tähän asti pisin etap­pi, 110 kilo­metriä Vaasaan. Pyrin lähtemään aikaisin, jot­ta ei tulisi hosu. Olin kuitenkin jät­tänyt puhe­li­men laturin Meri-Karvialle, joten piti odot­taa kau­pan aukeamista, jot­ta saisin uuden.

Pienessä myötä­tu­u­lessa ja tasaises­sa maas­tossa mat­ka sujui kuitenkin nopeasti ja oli per­il­lä jo ennen kuut­ta sen enem­pää rehkimättä.

Sää läm­peni ja aurinko tuli esi­in. Otin D‑vitamiinimyrkytyksen riskin ja riisuin hihat ja panin ne tasku­un – ensim­mäisen ker­ran täl­lä matkalla. Itäpuolel­la tosin oli taas uhkaa­van tum­mia pil­viä, mut­ta ne pysyivät riit­tävän kaukana rannikosta.

Vaasaa ympäröivän maaseudun pitäisi olla maail­man ruotsinkielis­in­tä aluet­ta, mut­ta ruot­sia en kuul­lut puhut­ta­van. Sen sijaan puhut­ti­in jotain min­ulle täysin tun­tem­aton­ta kieltä. Ruotsin kieli oli siihen kuitenkin vaikut­tanut, kos­ka tun­nis­tet­tavia ruot­salaisia lainasano­ja esi­in­tyi kielessä run­saasti, vaik­ka muuten siitä ei voin­ut mitään ymmärtää. 😊

Mitään suuria wau-efek­te­jä maise­ma ei herät­tänyt, vaik­ka hoide­tut pihapi­ir­it miel­lyt­tivätkin silmää.

Nav­i­gaat­torin algo­rit­mi ohjasi melko suo­ravi­ivais­es­ti rantati­etä kohden Vaasaa. Pari ker­taa se koukkasi jonkin pikku­tien kaut­ta, mut­ta reit­ti ei ollut mitään ver­rat­tuna siihen Rau­ma – Pori ‑väli­in, johon olin niin ihas­tunut.. Ran­nem­paa oli kulkenut toinen reit­ti. Oletin, että siinä täy­tyy olla hiekkati­etä, kos­ka algo­rit­mi ei suositel­lut sitä, vaik­ka se oli niin ilmeinen vai­h­toe­hto.  Myöhem­min avat­tuani sivus­ton huo­masin, että algo­rit­mi varoit­ti itsekin, että sil­lä on liian vähän dataa reit­tien suo­sios­ta. Joko poh­jalaiset eivät käytä yhtiön nav­i­gaat­tor­e­i­ta, tai sit­ten he ovat niin vain­o­harhaisia, etteivät ruo­ki tekoä­ly­ohjel­maa omil­la ajotiedoil­laan. Olisiko täl­lä asen­teel­la jotain tekemistä seudun rokotev­as­taisu­u­den kanssa? Olisi var­maan pitänyt ajaa ran­nem­paa kulke­vaa, vähän pidem­pää reit­tiä, varsinkin, kun aikaa olisi hyvin ollut. Luotin näköjään liikaa nav­igoin­tial­go­ri­ti­in sen­vuok­si, että se oli osoit­tanut niin lois­ta­van reitin välille Rau­ma — Pori.

= = = =

Olen luvan­nut ker­toa nav­i­gaat­toris­tani vähän enem­män. Se taitaa main­os­taa itseään pyöräi­lyti­etokoneena, kos­ka sil­lä on paljon muitakin toim­into­ja. Se mit­taa syket­tä (pan­nan avul­la), korkeut­ta, läm­pöti­laa, mäen jyrkkyyt­tä, päivän aikana kulutet­tu­ja kalor­e­i­ta ja niin edelleen.

Korkeu­den se ilmeis­es­ti mit­taa ilma­pun­tarin avul­la, vaik­ka toisaal­ta se tietää tule­vat mäet ennal­ta kart­tati­eto­jen avul­la. Tämä kar­tan korkeusar­vot eivät kuitenkaan koske kaikkia teitä.

Kun otin lait­teen käyt­töön, se varoit­ti eri­tyis­es­ti, että vaik­ka laite varoit­taa vaaroista, itsekin pitää olla varovainen. No joo, huhupuheen mukaan sen syn­ty­maas­sa on myös pesukoneisi­in liitet­ty kiel­to pestä koneessa kissaa.

Kun tulin uuden nav­i­gaa­tori­ni kanssa ensim­mäisen ker­ran Sipoos­ta Uut­ta Por­voon­ti­etä kohden Helsinkiä, Kehä III risteyk­sen fil­laris­er­pen­ti­inin kohdal­la se varoit­ti edessä olev­as­ta mutkas­ta paikas­sa, joka oikeasti onkin vaar­alli­nen: jyrkkä, vaikeasti havait­ta­va mut­ka alamäessä. En tiedä, perus­tuiko varo­tus joukkois­tamiseen vai kar­tan analysoin­ti­in, toden­näköis­es­ti joukkois­tamiseen. Tien­pitäjälle tiedok­si, että kyseiseen kohtaan voisi lait­taa varo­tus­merkin, sil­lä kaikil­la ei ole täl­laista laitetta.

Lait­teeseen saa myös ostet­tua lisälait­teena ”peru­u­tus­tutkan”, joka varoit­taa takaa tulev­as­ta autos­ta. En ole tätä lisälaitet­ta ostanut, mut­ta hil­jaisil­la teil­lä se olisi hyvä ole­mas­sa. Olisi oikeas­t­aan hyvä myy­dä tätä varoit­in­ta fil­larei­hin myös ilman kallista pyörätietokonetta.

Lait­teessa on paljon kil­pa­pyöräi­lyyn ja joukkuea­joon liit­tyviä omi­naisuuk­sia, joista min­ulle ei ole hyö­tyä. Voi esimerkik­si kom­mu­nikoi­da joukkueen muiden polk­i­joiden kanssa.

Pyörälenkin jäl­keen se ker­too, paljonko kun­to on kohden­tunut anaer­o­bis­es­ti ja aer­o­bis­es­ti. Täl­lä keikalla lähin­nä vain aer­o­bis­es­ti. Se ker­too myös, kauanko pitäisi huila­ta. Saisin ajaa vain joka toinen päivä.

= = =

Vaasas­sa alkoi sataa, mut­ta se meni pian ohi. Kävin syömässä rantar­avin­to­las­sa. Illalli­nen on aina pyöräi­lypäivän kohokohta

Fil­larikom­mu­nis­tit ovat voimis­saan tääl­läkin. Hov­ioikeu­den puis­tikko on muutet­tu osin käve­lykaduk­si, osin pyöräi­ly- ja jalankulkukaduk­si (uusi liiken­nemerk­ki, en tiedä sen nimeä.)

 

6 vastausta artikkeliin “Vuoden 2020 pyöräretki (9) Kristiinankaupunki – Vaasa”

  1. Ajoin itse aikanaan tämän välin päivä­matkana juuri tuo­ta ran­nem­paa reit­tiä, Kask­isten kaut­ta vieläpä. Tykkäsin kovasti. Seinäjo­ki-Vaasa Kyröjoen vart­ta pitkin oli ihas­tut­ta­va pätkä. Tuo kyseinen reis­su tuli tehtyä aikanaan kir­jasi “fil­lar­il­la Niz­za­an” innoittamana.

    1. Jeps, Kyröjoen var­si on mainio reit­ti, siis se pohjois­puoli. Eilen pol­jet­ti­in toista ker­taa, täl­lä ker­taa Ylis­taros­ta Vähäkyröön (jos­ta Uusikaar­lepyy­hyn) . Osalle matkaa oli tul­lut uusi päällyste sit­ten edel­lisen kerran.

  2. Rokotev­as­taisu­ut­ta ei käsit­tääk­seni ole Kris­ti­inankaupun­gin ja Vaasan välisel­lä alueel­la, vaan lähin­nä Pietarsaaren seudul­la ja Pohjois-Pohjanmaalla.

    1. Sari K:
      Rokotev­as­taisu­ut­ta ei käsit­tääk­seni ole Kris­ti­inankaupun­gin ja Vaasan välisel­lä alueel­la, vaan lähin­nä Pietarsaaren seudul­la ja Pohjois-Pohjanmaalla.

      Kysymyk­sessä on roko­tus­vas­taisu­us (vas­tuste­taan roko­tuk­sia yleen­sä), ei rokotev­as­taisu­us (vas­tuste­taan yhtä rokotet­ta). Voi kun ihmiset ja toimit­teliat osaisi­vat omaa kieltään.

  3. Merikarvial­la syn­tyneelle vaasalais­tuneelle ja vapaa-ajan När­piössä viet­täneelle huikeaa luet­tavaa. Tosi harmil­lis­es­ti menetit välil­lä Kris­ti­inankaupun­ki Vaasa ihan parhaan yti­men. Suomen pienin kaupun­ki Kask­i­nen ja När­piön kan­sain­vä­li­nen keskus­ta, jos­sa maa­han­muut­ta­jat ovat luon­nikas ja elin­voimaa ylläpitävä voima. Kasitien var­res­sa kasvi­huon­er­av­in­to­la Linds kök on ver­taansa vail­la, mut­ta vähän piilos­sa. Rantavi­ivaa kulke­va tie tuo toki lisäk­ilo­me­tre­jä, mut­ta on muka­van rauhalli­nen, hyväkun­toinen ja ruotsinkielistä aitoa ja ystäväl­listä poh­jan­maa­ta. När­piöstä toki on mah­dol­lista vali­ta tie kohti Pirt­tikylää, jota kym­meniä kilo­me­tre­jä reunus­taa koivuku­ja. Koivut istutet­ti­in ja pihoi­hin laitet­ti­in lip­putan­got, kun Kekko­nen tuli paikalle maat­alous­näyt­te­lyyn 60-luvulla.
    Ter­ve­tu­loa uudelleen, koke­maan ja näkemään. Sil­loin kan­nat­taa ehdot­tomasti käy­dä vielä tuol­la Napuen kul­mil­lakin. Kyrö dist­tilleryn huikea elämä­nasenne (myös ekol­o­gisu­us) sekä Isokyrön keski­aikainen kirkko seinä­maalauksi­neen vetää ainakin min­ut mykäk­si. Aika sanat­tomak­si kyl­lä vetää myös tuo sin­un fyysi­nen pyöräily­suori­tus ja kyky ais­tia olen­nainen. Kiitos että jaat sen.

  4. Fil­larikom­mu­nistien ääni Vaasas­sa on kyl­lä melko hil­jainen, vaik­ka kaupun­ki onkin alka­nut herätä keskus­tan kui­h­tu­vaan trendi­in. Kivi­hakaan on raken­net­tu suurten mar­ket­tien keskit­tymä, joiden takia kaupun­ki on alka­nut muis­tut­taa lähin­nä amerikkalaista autokaupunkia ohitusteineen. 

    Hov­ioikeu­den­puis­tikko on kyl­lä torin vier­estä kehit­tynyt mukavak­si ja siel­lä on elävää kaupunkia. Toiv­ot­tavasti se laa­je­nee myös uudelle käve­lykadun pätkälle. Valitet­tavasti käve­lykadun pilkkomi­nen liiken­neval­oil­la ris­teävien autotei­den vuok­si ei hirveästi houkut­tele kävelemään, eivätkä tietä reunus­ta­vat yrit­täjät vielä ole levit­täy­tyneet teras­sei­neen tielle. Ehkä ensi kesänä paremmin.

    Vaasan keskus­ta onkin hyvä lab­o­ra­to­rio sen tes­taamiseen, tuoko autot vai jalankulk­i­jat enem­män rahaa liikkeisi­in: hov­ioikeu­den­puis­tikon eli käve­lykadun puolel­la toria on liiketi­lat täyn­nä (pl. pan­demi­aan lopet­tanut kahvi­la), kun Vaasan­puis­tikon eli autoli­iken­teen val­taväylän puolel­la ja kaup­papuis­tikol­la on silmämääräis­es­ti kol­mannes liike­paikoista tyhjiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.