Tuloerot ja niiden tasaaminen

Kat­so­taan­pa vähän, mitä tulo­eroille on Suomes­sa tapah­tunut viimeis­ten 20 vuo­den aikana. Tilas­tot ovat käytet­tävis­sä vas­ta vuo­teen 2009 asti. Oheises­sa kuvas­sa on Gini-ker­toimen kehi­tys hajotet­tuna tuotan­non­tek­i­jä­tu­loi­hin, brut­to­tu­loi­hin ja käytet­tävis­sä ole­vi­in tuloihin.

Jat­ka lukemista “Tulo­erot ja niiden tasaaminen”

Hylätyn esityksen tulonjakovaikutus

Minus­ta ei ole edelleenkään reilun pelin mukaista ryhtyä kan­tele­maan siitä, mitä mikin puolue kar­i­u­tuneis­sa hal­li­tus­neu­vot­teluis­sa esit­ti. On kuitenkin oikein kor­ja­ta väärät tiedot, joi­ta pyritään tehokkaasti vuo­ta­maan julkisuuteen.

Demar­it sanoi­vat, että hei­dän hylkäämän­sä ratkaisu taloustyöryh­mässä olisi lisän­nyt tulo­ero­ja. Jat­ka lukemista “Hylä­tyn esi­tyk­sen tulonjakovaikutus”

Arvonlisävero ja köyhä eläkeläinen

Moni on kysel­lyt, miten arvon­lisäveron koro­tus hyvitetään köy­hille eläkeläisille/työttömille/toimeentulotuen asi­akkaille. Tässä ei peri­aat­teessa ole mitään muu­ta ongel­maa kuin ajoi­tus. Arvon­lisäveron koro­tus pros­ent­tiyk­siköl­lä nos­taisi hin­to­ja noin 0,9 pros­ent­tiyk­sikköä. Hin­tain­deksin kaut­ta se nos­taisi myös toimeen­tu­lo­tukea, kansaneläket­tä ja työt­tömyysko­r­vauk­sia 0,9 pros­ent­tia. Jat­ka lukemista “Arvon­lisävero ja köy­hä eläkeläinen”

Pokeria Suomen suunnasta

Jonkin­laista demokra­t­ian puutet­ta Suomes­sa osoit­taa se, että pok­eri, jota nyt pelataan hal­li­tus­po­h­jal­la, vaikut­taa maan suun­taan paljon ratkai­se­vam­min kuin sinän­sä mullis­ta­va eduskun­tavaal­i­t­u­los. Kuu­den puolueen neu­vot­teluis­sa ehdit­ti­in jo hah­mot­taa Suomelle suun­taa, joka muut­tuu kovasti, jos keskus­ta kor­vaa hal­li­tuk­ses­sa vasem­mistop­uolueet ja vielä enem­män, jos Jut­ta Urpi­laisen johdol­la raken­netaan peru­u­tus­peil­i­hal­li­tus demarien, perus­suo­ma­lais­ten ja keskus­tan ympärille. Kysymys arvon­lisäveros­ta on pien­im­mästä päästä. Jat­ka lukemista “Pok­e­ria Suomen suunnasta”

Turha arvovaltariita näennäisistä kynnyskysymyksistä

Min­un on vaikea ymmärtää niin kokoomuk­sen kuin demarei­denkin kan­taa siitä, että vero­tuk­ses­sa on tärkein­tä se, minkä nimisiä vero­ja nos­te­taan tai las­ke­taan. Kokoomuk­selle on kyn­nyskysymys se, ettei tulovero­tus kiristy suh­teessa ansio­ta­soon – eli että inflaa­tio­tark­istuk­set veroast­eikkoi­hin tehdään ansio­ta­soin­deksin mukaan. (Kaik­ki näyt­tävät olet­ta­van, että tämän vuo­den jäl­keen palkkain­dek­si nousee taas hin­tain­dek­siä nopeammin.)

Demareille taas kyn­nyskysymys on se, ettei välil­lisiä vero­ja nos­te­ta; ei ainakaan, jos välil­lisen veron nimi on arvon­lisävero tai ener­giavero. Jat­ka lukemista “Turha arvo­val­tari­ita näen­näi­sistä kynnyskysymyksistä”

Käsittämätön tilanne hallitusneuvotteluissa

Kos­ka hal­li­tus­neu­vot­te­lut ovat ainakin tauon­neet, on radio­hil­jaisu­udessakin tauko.

Olen aivan äimänkäkenä. Hal­li­tus­neu­vot­te­lut kaa­tu­i­v­at todel­la pie­neen eroon. Kyse oli vero­tuk­ses­ta. Paljon hyvää olisi saatu muuten aikaan. Jat­ka lukemista “Käsit­tämätön tilanne hallitusneuvotteluissa”

Saksan ydinvoimapäätös ja ilmasto

Myön­nän, että minäkin olin vähän häm­men­tynyt Sak­san ydin­voimapäätök­ses­tä. Pelkäsin sen sotke­van Euroopan sähkö­markki­nat ja romut­ta­van ilmastopoli­ti­ikan tavoit­teet. Jos kat­soo pelkästään Sak­san ener­giantuotan­toa, on selvä, että ydin­voima kor­vau­tuu suurelta osin kivi­hi­ilel­lä, kos­ka tuskin ydin­voiman alasajon takia Sak­saan syn­tyy niin paljon uusi­u­tu­vaa ener­giaa ja säästöä yli sen, mitä olisi tul­lut muutenkin. Jat­ka lukemista “Sak­san ydin­voimapäätös ja ilmasto”

Miten voin vapautua tietosuojasta?

Eduskun­nan oikeusasi­amies Petri Jääskeläi­nen on toden­nut, että ter­vey­den­huol­lon yksiköltä on lain­vas­taista lähet­tää ter­veysti­eto­ja – tässä tapauk­ses­sa ajan­va­raus – suo­jaa­mat­tomana sähkö­posti­na. Pitää käyt­tää kir­jet­tä tai puhelinta.

Miten voin vapau­tua moi­ses­ta suo­jelus­ta? Jat­ka lukemista “Miten voin vapau­tua tietosuojasta?”

Nokian romahdus ei ole noin suuri

HS ker­too tänään, että Nokian tulos kun­tien kul­takai­vok­se­na on heiken­tynyt niin paljon, että kun yri­tys mak­soi vuon­na 2007 yhteisöveroa 1,3 mil­jar­dia, vuon­na 2009 yhtiöltä herui enää 66 miljoon­aa. Nokian tulos on heiken­tynyt, mut­ta se ei ole pudon­nut kahdeskymme­ne­sosaan. Nokia on muut­tunut vähem­män isän­maal­lisek­si. Se tulout­taa voit­ton­sa jon­nekin muualle.

Nokia ei ole yksin. Virossa on 16 000 suo­ma­lais­ten omis­ta­maa yri­tys­tä. Nämä yri­tyk­set eivät yleen­sä omista Virossa mitään, vaan yhtiöitä Suomes­sa. Viroon mak­set­ta­vat osin­got ovat verot­to­mia. Ne voi palaut­taa Suomeen vaikka­pa lainan lyhen­nyksinä ja on ymmärtänyt perus­taa sen hold­ingy­htiön riit­tävän velkaise­na. Jat­ka lukemista “Nokian rom­ah­dus ei ole noin suuri”

Jotain on vialla

Olen ennenkin ker­tonut, että olen aloit­tanut hal­li­tusam­mat­ti­laisen urani Hollm­ing-kon­serni­in kuu­lu­vas­sa BMH Tech­nol­o­gys­sa.  Valmis­tamme muun muas­sa jät­teenkäsit­te­ly­lait­teis­to­ja (Tyran­nosaurus). Ajatuk­se­na on, että jäte murskataan ja lajitel­laan, hyö­ty­ja­keet pan­naan kier­toon ja lop­pu lajitel­laan poltet­tavaan kuiv­aan (REF) ja märkään, jos­ta voi tehdä vaikka­pa liiken­teen polttoaineita.

Markki­nat oli­vat välil­lä aika tukos­sa, kun oli lama, mut­ta nyt on saatu muu­ta­ma muka­va kala verkkoon. Pari tosi isoa han­ket­ta on myös kiikaris­sa. Yri­tyk­sel­lä menee siis hyvin. Jat­ka lukemista “Jotain on vialla”