Katsotaanpa vähän, mitä tuloeroille on Suomessa tapahtunut viimeisten 20 vuoden aikana. Tilastot ovat käytettävissä vasta vuoteen 2009 asti. Oheisessa kuvassa on Gini-kertoimen kehitys hajotettuna tuotannontekijätuloihin, bruttotuloihin ja käytettävissä oleviin tuloihin.
Vuosi: 2011
Hylätyn esityksen tulonjakovaikutus
Minusta ei ole edelleenkään reilun pelin mukaista ryhtyä kantelemaan siitä, mitä mikin puolue kariutuneissa hallitusneuvotteluissa esitti. On kuitenkin oikein korjata väärät tiedot, joita pyritään tehokkaasti vuotamaan julkisuuteen.
Demarit sanoivat, että heidän hylkäämänsä ratkaisu taloustyöryhmässä olisi lisännyt tuloeroja. Jatka lukemista “Hylätyn esityksen tulonjakovaikutus”
Arvonlisävero ja köyhä eläkeläinen
Moni on kysellyt, miten arvonlisäveron korotus hyvitetään köyhille eläkeläisille/työttömille/toimeentulotuen asiakkaille. Tässä ei periaatteessa ole mitään muuta ongelmaa kuin ajoitus. Arvonlisäveron korotus prosenttiyksiköllä nostaisi hintoja noin 0,9 prosenttiyksikköä. Hintaindeksin kautta se nostaisi myös toimeentulotukea, kansaneläkettä ja työttömyyskorvauksia 0,9 prosenttia. Jatka lukemista “Arvonlisävero ja köyhä eläkeläinen”
Pokeria Suomen suunnasta
Jonkinlaista demokratian puutetta Suomessa osoittaa se, että pokeri, jota nyt pelataan hallituspohjalla, vaikuttaa maan suuntaan paljon ratkaisevammin kuin sinänsä mullistava eduskuntavaalitulos. Kuuden puolueen neuvotteluissa ehdittiin jo hahmottaa Suomelle suuntaa, joka muuttuu kovasti, jos keskusta korvaa hallituksessa vasemmistopuolueet ja vielä enemmän, jos Jutta Urpilaisen johdolla rakennetaan peruutuspeilihallitus demarien, perussuomalaisten ja keskustan ympärille. Kysymys arvonlisäverosta on pienimmästä päästä. Jatka lukemista “Pokeria Suomen suunnasta”
Turha arvovaltariita näennäisistä kynnyskysymyksistä
Minun on vaikea ymmärtää niin kokoomuksen kuin demareidenkin kantaa siitä, että verotuksessa on tärkeintä se, minkä nimisiä veroja nostetaan tai lasketaan. Kokoomukselle on kynnyskysymys se, ettei tuloverotus kiristy suhteessa ansiotasoon – eli että inflaatiotarkistukset veroasteikkoihin tehdään ansiotasoindeksin mukaan. (Kaikki näyttävät olettavan, että tämän vuoden jälkeen palkkaindeksi nousee taas hintaindeksiä nopeammin.)
Demareille taas kynnyskysymys on se, ettei välillisiä veroja nosteta; ei ainakaan, jos välillisen veron nimi on arvonlisävero tai energiavero. Jatka lukemista “Turha arvovaltariita näennäisistä kynnyskysymyksistä”
Käsittämätön tilanne hallitusneuvotteluissa
Koska hallitusneuvottelut ovat ainakin tauonneet, on radiohiljaisuudessakin tauko.
Olen aivan äimänkäkenä. Hallitusneuvottelut kaatuivat todella pieneen eroon. Kyse oli verotuksesta. Paljon hyvää olisi saatu muuten aikaan. Jatka lukemista “Käsittämätön tilanne hallitusneuvotteluissa”
Saksan ydinvoimapäätös ja ilmasto
Myönnän, että minäkin olin vähän hämmentynyt Saksan ydinvoimapäätöksestä. Pelkäsin sen sotkevan Euroopan sähkömarkkinat ja romuttavan ilmastopolitiikan tavoitteet. Jos katsoo pelkästään Saksan energiantuotantoa, on selvä, että ydinvoima korvautuu suurelta osin kivihiilellä, koska tuskin ydinvoiman alasajon takia Saksaan syntyy niin paljon uusiutuvaa energiaa ja säästöä yli sen, mitä olisi tullut muutenkin. Jatka lukemista “Saksan ydinvoimapäätös ja ilmasto”
Miten voin vapautua tietosuojasta?
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen on todennut, että terveydenhuollon yksiköltä on lainvastaista lähettää terveystietoja – tässä tapauksessa ajanvaraus – suojaamattomana sähköpostina. Pitää käyttää kirjettä tai puhelinta.
Miten voin vapautua moisesta suojelusta? Jatka lukemista “Miten voin vapautua tietosuojasta?”
Nokian romahdus ei ole noin suuri
HS kertoo tänään, että Nokian tulos kuntien kultakaivoksena on heikentynyt niin paljon, että kun yritys maksoi vuonna 2007 yhteisöveroa 1,3 miljardia, vuonna 2009 yhtiöltä herui enää 66 miljoonaa. Nokian tulos on heikentynyt, mutta se ei ole pudonnut kahdeskymmenesosaan. Nokia on muuttunut vähemmän isänmaalliseksi. Se tulouttaa voittonsa jonnekin muualle.
Nokia ei ole yksin. Virossa on 16 000 suomalaisten omistamaa yritystä. Nämä yritykset eivät yleensä omista Virossa mitään, vaan yhtiöitä Suomessa. Viroon maksettavat osingot ovat verottomia. Ne voi palauttaa Suomeen vaikkapa lainan lyhennyksinä ja on ymmärtänyt perustaa sen holdingyhtiön riittävän velkaisena. Jatka lukemista “Nokian romahdus ei ole noin suuri”
Jotain on vialla
Olen ennenkin kertonut, että olen aloittanut hallitusammattilaisen urani Hollming-konserniin kuuluvassa BMH Technologyssa. Valmistamme muun muassa jätteenkäsittelylaitteistoja (Tyrannosaurus). Ajatuksena on, että jäte murskataan ja lajitellaan, hyötyjakeet pannaan kiertoon ja loppu lajitellaan poltettavaan kuivaan (REF) ja märkään, josta voi tehdä vaikkapa liikenteen polttoaineita.
Markkinat olivat välillä aika tukossa, kun oli lama, mutta nyt on saatu muutama mukava kala verkkoon. Pari tosi isoa hanketta on myös kiikarissa. Yrityksellä menee siis hyvin. Jatka lukemista “Jotain on vialla”
