Onko turvallisuushakuisuus niitattu ihmisen evoluutioon?

Nyky­maail­man ihmeel­lisyyk­si­in kuu­luu, että vaik­ka suo­ma­laiset ja teol­lisu­us­maid­en ihmiset ylipään­sä ovat taloudel­lis­es­ti käsit­tämät­tömän hyv­in­voivia ver­rat­tuna aiem­pi­in sukupolvi­in, tyy­tymät­tömyys on yleistä. Mik­si niin moni sanoo, että asi­at oli­vat ennen parem­min, vaik­ka ne eivät olleet parem­min oikein mil­lään mit­tar­il­la? Voisiko kyse olla siitä, että ihmisen evoluu­tio on sopeut­tanut meitä aivan eri­laiseen maail­maan kuin mis­sä elämme?

Tule­vaisu­us on run­saat sata vuot­ta van­ha käsite, san­ot­ti­in radio-ohjel­mas­sa, jon­ka nimen olen valitet­tavasti uno­htanut. Ennen ei ajatel­tu, että ihmisen his­to­ria olisi eten­e­mistä kohti tule­vaisu­ut­ta. Elämä oli enem­mänkin sisäkkäis­ten kehien kier­tokulku: päivän kier­to, viikon kier­to, vuo­denkier­to, sukupolvien kier­to. Ne oli­vat tois­tuneet ikimuis­toisen ajan jok­seenkin saman­laisi­na ja sel­l­aiseen maail­maan olemme evoluu­tios­sa tottuneet.

Tietysti tule­vaa myös ajatelti­in. Maati­lan isän­tä ja emän­tä ajat­te­liv­at, että jos he raivaa­vat lisää pel­toa ja muutenkin hoita­vat tilansa hyvin, lap­sil­la on parem­pi lähtöko­h­ta elämälleen – tai huonom­pi, jos he hoita­vat asiansa huonos­ti. Niin ei kuitenkaan ajatel­tu, että tule­vaisu­us olisi eri­lainen ja kiehto­vampi, kos­ka yliopis­tois­sa ja tutkimus­laitok­sis­sa kehitet­ti­in uuden­laisia mahdollisuuksia.

Päät­tymät­tömään ajan kier­toon ei toisaal­ta uskot­tu vaan odotet­ti­in maail­man­lop­pua, joko on pitkään ollut tulos­sa aivan kohta.

Nyt jokainen ymmärtää, että lapset tule­vat elämään aivan eri­laises­sa maail­mas­sa ihan siitä riip­pumat­ta, mitä itse tekee.  Se on iso henk­i­nen muu­tos, joka tuo elämään pait­si toivoa parem­mas­ta, myös ennus­ta­mat­to­muut­ta ja epävarmuutta.

Muu­tok­sen ahdis­tavu­us saa mon­et ajat­tele­maan, että ennen oli parem­min. Ennen kuitenkin 2/3 syn­tyneistä lap­sista kuoli ennen kuin sai­vat omia lap­sia, välil­lä kuolti­in vähän vähem­män ja välil­lä taas selvästi enem­män. Tämän voi päätel­lä siitä, että lap­sia syn­tyi keskimäärin kuusi tai jopa enem­män eikä väk­iluku kuitenkaan kasvanut.

Kaik­ki eivät pidä kehi­tys­tä ihmisen hyv­in­voin­nin voit­tona. Israelilainen his­to­ri­oit­si­ja Yuval Noah Harari pitää kir­jas­saan kir­jas­saan Sapi­ens: ihmisen lyhyt his­to­ria, että maanvil­je­lyk­sen kek­simi­nen oli ihmiskun­nan pahin virhe, joka on alen­tanut hyv­in­voin­tia val­tavasti. Ensiluke­mal­ta väite tun­tuu kum­malliselta. Met­sästäjä-keräil­i­jöinä maail­mas­sa voisi elää korkein­taan joitakin kym­meniä miljoo­nia ihmisiä. Muiden pitäisi siis kuol­la nälkään. Hararin väite ei kuitenkaan ole täysin jär­jetön. Maat­alous laa­jen­si ihmisen ekol­o­gista lokeroa val­tavasti, mut­ta lop­ul­ta se kuitenkin täyt­tyi. Kuolleisu­us palasi taas syn­tyvyy­den tasolle, mut­ta nyt ihmisen piti raataa elan­ton­sa eteen. Ennen ei pitänyt, kos­ka ei voin­ut. Sik­si met­sästäjä-keräil­i­jöi­den elämä oli hänen mukaansa onnel­lisem­paa kuin maatyöläis­ten elämä keski­a­jal­la. Ilman maat­alout­ta ei kuitenkaan olisi ollut suuria väestökeskit­tymiä, jot­ka syn­nyt­tivät kult­tuurin ja tieteen. Nykyaikaan ei olisi voitu siir­tyä ilman maat­alouden väli­vai­het­ta. Jos maanvil­je­lyk­sen kek­simi­nen sitoi ihmisen raatamiseen, nykyai­ka tun­tuu vapaut­ta­van ihmisen työn­teosta eikä sitäkään pide­tä hyvänä.

Ihmi­nen on kuitenkin ohjel­moitu oppi­maan nuore­na ja sovelta­maan osaamis­taan van­hana.  Maail­ma muut­tuu nyt yhden ihmiselämän aikana niin paljon, ettei nuore­na opit­tu päde enää van­hoil­la päivil­lä. Sekin syn­nyt­tää henkistä pahoinvointia.

***

[Tämä tek­sti on jäänyt yli tekeil­lä olev­as­ta kir­jas­tani. Tek­stin toimit­tamisen suurin viisaus , “kill your dar­lings” tun­tuu vähem­män tuskalliselta, kun voi julka­ista hylä­tyt tek­stit eedes blogissa. ]

37 vastausta artikkeliin “Onko turvallisuushakuisuus niitattu ihmisen evoluutioon?”

  1. > teol­lisu­us­maid­en ihmiset ylipäänsä
    > ovat taloudel­lis­es­ti käsittämättömän
    > hyv­in­voivia ver­rat­tuna aiem­pi­in sukupolviin

    Hatus­ta vedet­ty väite.

    Kuin­ka voit tietää miten onnel­lisia met­sästäjä-keräil­i­jät oli­vat. Tai edes sitä kuin­ka onnel­lisia ihmiset oli­vat kak­si sataa vuot­ta sitten.

    1. K‑Veikko: Hatus­ta vedet­ty väite.

      Kuin­ka voit tietää miten onnel­lisia met­sästäjä-keräil­i­jät oli­vat. Tai edes sitä kuin­ka onnel­lisia ihmiset oli­vat kak­si sataa vuot­ta sitten.

      Ehdotan, että lukaiset Hans Roslin­gin kir­jan “Fak­to­jen maail­ma”. Onnel­lisu­us taitaa vain olla kovin vaikeasti mitat­ta­va tila. Esim. suo­ma­laiset ovat maail­man onnel­lisin kansa, mut­ta ei sitä kyl­lä arkipäivässä havaitse.

      1. Tapio: Ehdotan, että lukaiset Hans Roslin­gin kir­jan ”Fak­to­jen maail­ma”. Onnel­lisu­us taitaa vain olla kovin vaikeasti mitat­ta­va tila. Esim. suo­ma­laiset ovat maail­man onnel­lisin kansa, mut­ta ei sitä kyl­lä arkipäivässä havaitse.

        Ihmisiä on niin eri­laisia. Toiset ovat luo­tu­ja seikkaile­maan, toiset halu­a­vat istua koti­so­hval­la. Iän myötä kanssa har­ras­tuk­set ja kiin­nos­tuk­sen kohteet vaihtuvat.

        Suomes­sa ja muis­sa hyv­in­voin­ti­val­tiois­sa ei ole harv­inaista että eletään 80–100 vuo­ti­aak­si. Jos on suku­laisia jot­ka ovat siinä iässä niin voi hyvin ver­ra­ta omaa tilan­net­ta vaik­ka 70 vuot­ta sit­ten vallinneeseen.

    2. K‑Veikko: Kuin­ka voit tietää miten onnel­lisia met­sästäjä-keräil­i­jät oli­vat. Tai edes sitä kuin­ka onnel­lisia ihmiset oli­vat kak­si sataa vuot­ta sitten. 

      Talousti­las­toista, kos­ka kom­men­toimas­sasi väit­teessä oli mukana sana “taloudel­lis­es­ti”, minkä täysin sivuutit.

  2. Löy­ty­isikö vas­taus kysymyk­ses­tä, kumpaan ihmi­nen on evoluu­tios­sa sopeu­tunut parem­min, met­sässä vai kaup­pakeskuk­ses­sa liikku­miseen? Homo Kulut­ta­jana olem­i­nen ei ole sitä, mihin luon­to on mei­dän muokannut.

    1. Koti-isä:
      Löy­ty­isikö vas­taus kysymyk­ses­tä, kumpaan ihmi­nen on evoluu­tios­sa sopeu­tunut parem­min, met­sässä vai kaup­pakeskuk­ses­sa liikku­miseen? Homo Kulut­ta­jana olem­i­nen ei ole sitä, mihin luon­to on mei­dän muokannut. 

      Ainakin met­sässä ja luon­nos­sa oleskelu paran­taa ihmiske­hon hyv­in­voin­tia ja tämä kyetään mit­taa­maan. En tiedä minkälainen vaiku­tus kaup­pakeskuk­sel­la on, mut­ta min­ul­la on kyl­lä vah­va ole­tus mihin suun­taan vaa­ka kallistuisi.

      Samaan tapaan mod­erni kap­i­tal­is­mi pudot­taa ihmis­pop­u­laa­tioiden uusi­u­tu­misen liian alas sekä on syn­nyt­tänyt eskaloitu­van mie­len­ter­veyskri­isin kun mil­lään ei ole merk­i­tys­tä mut­ta samal­la mikään ei myöskään riitä, ei itselle eikä muille.
      Toinen mie­lenki­in­toinen huomio mod­ernista kap­i­tal­is­mista on osas­sa län­si­maista selvästi erot­tu­va eli­na­jan­odot­teen lasku ja toisaal­ta kiihtyvä eriy­tymi­nen eri tulo­ryh­mien eli­na­jan­odot­teis­sa. Kaik­ki nämä viit­taa­vat selvästi siihen, ettei mei­dän nyky­hetken ennen­näkemät­tömässä rikkaudessa ja hyv­in­voin­nis­sa kaikil­la menekkään hyvin. Mut­ta neolib­er­al­is­min hengessä yhteisö ja eli­it­ti pesee käten­sä ja toteaa vain että ihmisille on annet­tu kaik­ki mah­dol­lisu­udet hyvään elämään, se on siis täysin hei­dän oma vika jos ja kun ei onnis­tu. Sil­lähän ei ole väliä että media pom­mit­taa ihmis­ten liskoaivo­ja tieteel­lis­es­ti tehokkail­la ärsykkeil­lä, se on nääs oma vika kun kat­soo näitä. Kyseessä on ihan selvää kog­ni­ti­ivista ter­ro­r­ia, joka osuu yksi­in pahem­min kuin toisi­in, mut­ta kun raha > ihmiset. Sama näkyy myös Koron­aviruk­sen kanssa, Finnair ja Val­tio aivan rauhas­sa lennät­te­liv­ät tänne Kiinas­ta porukkaa, Lapin yrit­täjien bis­nek­set kun ovat arvokkaampia kuin peruster­vey­deltään heikko­jen elämä, eli taas raha > ihmiset.

  3. Lin­eaari­nen tule­vaisu­u­sori­en­taa­tio kyl­läkin tuli euroop­palaiseen kult­tuuri­in jo viimeistään val­is­tuk­sen myötä 1700-luvul­la, jol­loin esimerkik­si kir­joitet­ti­in ensim­mäiset tule­vaisu­u­teen sijoit­tuvat utopi­at. Vielä 1600-luvul­la kyl­lä pian tule­van maail­man­lop­un odot­telu oli hal­lit­se­va tapa suh­tau­tua tule­vaan. Esimerkik­si Isaac New­ton kir­joit­ti n. 5000 sivua Raa­matun eska­tol­o­gis­ten kir­jo­jen tulk­in­taa olet­taen voivansa näin ennakoi­da lop­una­jan tapah­tu­mia. Hän taisi kyl­lä laskea, että maail­man­lop­pu tulisi vas­ta 2000-luvul­la, joten tule­vaisu­usho­risont­ti ulot­tui jo varsin pitkälle.

  4. “Mik­si niin moni sanoo, että asi­at oli­vat ennen parem­min, vaik­ka ne eivät olleet parem­min oikein mil­lään mittarilla?”

    Mul­la on sel­l­ainen tunne, että mit­tar­it ovat vääriä. Nyt tun­tuu siltä, että men­nään taak­sepäin ja se on aivan kamala tunne kollek­ti­ivis­es­tikin. Jotenkin on vain kivem­pi men­nä eteen­päin. Tämän voi ais­tia myös syntyvyystilastoista.

    1. Janne:
      ”Mik­si niin moni sanoo, että asi­at oli­vat ennen parem­min, vaik­ka ne eivät olleet parem­min oikein mil­lään mittarilla?”

      Mul­la on sel­l­ainen tunne, että mit­tar­it ovat vääriä. Nyt tun­tuu siltä, että men­nään taak­sepäin ja se on aivan kamala tunne kollek­ti­ivis­es­tikin. Jotenkin on vain kivem­pi men­nä eteen­päin. Tämän voi ais­tia myös syntyvyystilastoista.

      Luu­len­pa, että useim­mat ihmiset, jot­ka joskus tun­te­vat tuol­laista nos­tal­giaa, eivät ajat­tele että itse asi­at oli­si­vat ennen olleet parem­min. Sen sijaan moni saat­taa olla sitä mieltä, että ennen oli­vat arvot, asen­teet ja insti­tuu­tiot parem­mat — nehän johti­vat juuri siihen kehi­tyk­seen, minkä vuok­si meil­lä on nyt niin moni asia hyvin. Ja kos­ka aikaisem­mat saavu­tuk­set eivät ole tae tulavas­ta, on epäi­ly siitä, jatkuuko kehi­tys positiivisena.

      Tot­ta kai vaikka­pa 1980-luvul­la oli pienem­pi BKT kuin nyt, lääketiede on eden­nyt niistäkin ajoista ja niin edelleen. Mut­ta moni kaipaa juuri sitä tule­vaisu­u­de­nuskoa ja talouskasvua sekä täystyöl­lisyyt­tä, joka sil­loin val­lit­si (joka tosin osin oli kestämät­tömäl­lä kasinopohjalla).

      1. Marko Hami­lo:
        Tot­ta kai vaikka­pa 1980-luvul­la oli pienem­pi BKT kuin nyt, lääketiede on eden­nyt niistäkin ajoista ja niin edelleen. Mut­ta moni kaipaa juuri sitä tule­vaisu­u­de­nuskoa ja talouskasvua sekä täystyöl­lisyyt­tä, joka sil­loin val­lit­si (joka tosin osin oli kestämät­tömäl­lä kasinopohjalla).

        Tähän minäkin uskon. Vaik­ka 1980-luvul­la aineelli­nen elin­ta­so oli mata­lampi kuin nyt, suun­ta oli kuitenkin selvästi ylöspäin. Nyt en ole ollenkaan var­ma nouseeko elin­ta­so meil­lä seu­raavien 50 vuo­den aikana samaan tapaan kuin se on nous­sut viimeis­ten 50 vuo­den aikana.

        Samas­ta syys­tä monis­sa kehi­tys­mais­sa ihmiset ovat onnel­lisia, vaik­ka hyv­in­voin­nin taso on mata­la, se para­nee vuosi vuodelta.

      2. Maalaisvihreä: Tähän minäkin uskon. Vaik­ka 1980-luvul­la aineelli­nen elin­ta­so oli mata­lampi kuin nyt, suun­ta oli kuitenkin selvästi ylöspäin. Nyt en ole ollenkaan var­ma nouseeko elin­ta­so meil­lä seu­raavien 50 vuo­den aikana samaan tapaan kuin se on nous­sut viimeis­ten 50 vuo­den aikana.

        Samas­ta syys­tä monis­sa kehi­tys­mais­sa ihmiset ovat onnel­lisia, vaik­ka hyv­in­voin­nin taso on mata­la, se para­nee vuosi vuodelta.

        Tässä kohtaa halu­an nos­taa esille 60-luvun. Sil­loin alet­ti­in tiedostaa luon­non saas­tut­tamisen ja tuhoamisen ongel­ma, ja 70-luvun alus­sa tör­mät­ti­in jo öljykri­isi­in. Voi sanoa, että 60-luku oli vielä aitoa ihmisen jatku­vaan ja lop­ut­tomaan kehi­tyk­seen uskomisen aikaa, mut­ta sen jäl­keen olemme koke­neet elävämme rajal­lisel­la maa­pal­lol­la, joka ei kestä enää tätä touhuiluamme.

        Tämä hah­mo­tus on vaikut­tanut myös nuori­son toiv­ot­to­muu­teen tule­vaisu­u­dens suh­teen. Kaik­ki kehi­tys ei olekaan enää hyvää kehi­tys­tä. Nuoriso jopa kieltäy­tyy per­in­tei­sistä nautin­noista kuten vaikka­pa liharuok­ien syömis­es­tä, kos­ka arvelee näin mah­tu­vansa pienem­pään lokeroon. Ei oikein voi olla onnelli­nen, kun kas­vaa laatikos­sa, jos­sa kat­to tulee kasvun myötä koko ajan lähem­mäs ja lähemmäs.

        Tässä mielessä suun­ta on taval­laan ylem­mäs, mut­ta ei suurem­paa nautin­toa, vaan suurem­paa katas­trofia kohti. Tietenkin tämäkin ongel­ma on ratkaistavis­sa, ja ratkaisu on peri­aat­teessa help­po, mut­ta usko ihmiskun­nan kykyyn toimia järkevästi horjuu.

        Blo­gin otsikkoon liit­tyen, nuoriso on tur­val­lisu­ushakuista, ja sik­si seisoo jar­rupolkimel­la. Juna on vääril­lä raiteil­la. Sopii hyvin myös blo­gin lop­pu­lausah­duk­seen. “Ihmi­nen on kuitenkin ohjel­moitu oppi­maan nuore­na ja sovelta­maan osaamis­taan van­hana. Maail­ma muut­tuu nyt yhden ihmiselämän aikana niin paljon, ettei nuore­na opit­tu päde enää van­hoil­la päivil­lä. Sekin syn­nyt­tää henkistä pahoin­voin­tia.” En silti usko nuortenkaan ole­van aina oike­as­sa (mon­et ehdote­tut ja toteutetut ratkaisut ovat vain pani­ikkireak­tioi­ta, eivät todel­lisia ratkaisu­ja), mut­ta ainakin nuorisol­la tun­tuu ole­van tuon lainatun lauseen mukaises­ti suurem­pi halu ymmärtää, oppia ja vai­h­taa suuntaa.

  5. Sanois­in että teol­lisu­us­mais­sa tur­val­lisu­ushakuisu­us alkoi todel­la vas­ta 2. maail­man­so­dan jäl­keen. Sitä ennen oli kaik­ki keinot sal­lit­tu oman etun­sa ajamiseen, olkoot että oli lais­sa kiel­let­ty mut­ta virkaval­ta ja jopa kirkko kat­soi sormien läpi.

    1. R.Silfverberg:
      Sanois­in että teol­lisu­us­mais­sa tur­val­lisu­ushakuisu­us alkoi todel­la vas­ta 2. maail­man­so­dan jäl­keen. Sitä ennen oli kaik­ki keinot sal­lit­tu oman etun­sa ajamiseen, olkoot että oli lais­sa kiel­let­ty mut­ta virkaval­ta ja jopa kirkko kat­soi sormien läpi.

      Kun puhutaan jär­jet­tömän val­lankäytön lopet­tamis­es­ta, menisin mielel­läni myös hie­man kauem­mas his­to­ri­as­sa, val­is­tuk­sen aikaan. Tuol­loin ihmi­nen taval­laan syr­jäyt­ti ajatuk­sen ikuis­es­ta yhteiskun­nan rak­en­teesta, jolle kukaan ei voi mitään, ja kor­vasi sen ajatuk­sel­la, että ihmi­nen voi jalostaa tietoaan, itseään ja yhteiskun­taa. Tietenkin moni yksit­täi­nen ihmi­nen ajat­teli jo ennen tuo­takin aikaa vas­taaval­la taval­la viisaasti, mut­ta tuol­loin tuos­ta opista tuli län­si­maid­en pysyvä ohjen­uo­ra, joka on ollut voimas­sa tuos­ta ajas­ta läh­tien. Toki jotkut ryh­mät hairah­tu­vat välil­lä vähän sinne ja tänne, ja nytkin meil­lä on kiu­sanamme kaiken­laisia pieniä ja suurem­piakin val­is­tuk­sen vas­taisia aateryh­miä. Mut­ta val­is­tu­sai­ka oli kuitenkin oleelli­nen het­ki ihmiskun­nan kehityksessä.

      Yritän liit­tää tämänkin blo­gin otsikkoon. Voi sanoa, että val­is­tusa­jan opeis­sa ei ole kyse tur­val­lisu­ushakuisu­ud­es­ta, vaan rohkeud­es­ta ottaa oma kohta­lo omi­in käsi­in, ja tehdä myös muu­tok­sia siihen, mihin ollaan totut­tu. Mut­ta toisaal­ta, kyse on myös siitä, että järkevä ihmi­nen voi lakkaut­taa sotien ja nälän­hä­tien kier­teen, ja kehit­tää elämää tur­val­lisem­mak­si ja mukavak­si. Tässä kon­tek­stis­sa toisen maail­man­so­dan voi nähdä yht­enä äärim­mäisenä type­r­yytenä, joka edel­lyt­ti kor­jaavia, tur­val­lisu­ut­ta takaavia toimia (esim. YK:n perus­tamisen). Toisaal­ta, ei mitään uut­ta auringon alla. Ihmisiä on tapet­tu paljon tuonkin jäl­keen, ja nykyään sotia käy­dään paljon, entis­ten ja nyky­is­ten sivistys­maid­en toimes­ta, edes sotaa julis­ta­mat­ta. Myös nykyiset maa­pal­lon ja sen luon­non kestävyy­den rajo­ja koet­tel­e­vat ongel­mat ovat leikkiä, jos­ta tur­val­lisu­u­den voi sanoa ole­van kaukana. Ja silti jar­rupoljin­ta ei vielä ole oikein löy­det­ty. Tässä mielessä ihmi­nen on joutunut kamp­paile­maan oman järken­sä ja jär­jet­tömyyten­sä kanssa (myös koko yhteiskun­taa koske­van keskustelun ja ohjaamisen tasol­la, ei vain kahvi­huoneessa) koko val­is­tusa­jas­ta tähän päivään jatkuneen jak­son ajan.

  6. “Nyky­maail­man ihmeel­lisyyk­si­in kuu­luu, että vaik­ka suo­ma­laiset ja teol­lisu­us­maid­en ihmiset ylipään­sä ovat taloudel­lis­es­ti käsit­tämät­tömän hyv­in­voivia ver­rat­tuna aiem­pi­in sukupolvi­in, tyy­tymät­tömyys on yleistä.”

    Niin, nyky­suo­ma­laisen on vaikea edes käsit­tää, miten val­tavasti elin­ta­so ja mon­et elämän laatu­un vaikut­ta­vat asi­at ovat nyt parem­min, kuin vaik­ka 100 vuot­ta sitten. 

    Onnen tunne tulee siitä muu­tok­ses­ta, että asi­at menevät parem­paan suun­taan, ja pet­tymys sitä muu­tok­ses­ta, että asi­at menevät huonom­paan suun­taan. Sik­si hyvien aiko­jen nuorem­pi sukupolvi ei tunne hyvästä ajas­taan onnea, kos­ka tilanne on ollut sama hänen eli­naikansa, eli merkit­tävää muu­tos­ta mihinkään suun­taan ei hei­dän koke­mus­maail­mas­saan ole tapahtunut.

    1. vihrea lan­ta: Onnen tunne tulee siitä muu­tok­ses­ta, että asi­at menevät parem­paan suun­taan, ja pet­tymys sitä muu­tok­ses­ta, että asi­at menevät huonom­paan suun­taan. Sik­si hyvien aiko­jen nuorem­pi sukupolvi ei tunne hyvästä ajas­taan onnea, kos­ka tilanne on ollut sama hänen eli­naikansa, eli merkit­tävää muu­tos­ta mihinkään suun­taan ei hei­dän koke­mus­maail­mas­saan ole tapahtunut.

      Todel­la mie­lenki­in­toinen huomio! Kiitoksia!

    2. vihrea lan­ta: Onnen tunne tulee siitä muu­tok­ses­ta, että asi­at menevät parem­paan suun­taan, ja pet­tymys sitä muu­tok­ses­ta, että asi­at menevät huonom­paan suun­taan. Sik­si hyvien aiko­jen nuorem­pi sukupolvi ei tunne hyvästä ajas­taan onnea, kos­ka tilanne on ollut sama hänen eli­naikansa, eli merkit­tävää muu­tos­ta mihinkään suun­taan ei hei­dän koke­mus­maail­mas­saan ole tapahtunut.

      Olen käsitel­lyt tämän postauk­sen aihet­ta kir­jas­sani Hätä on tarpeen: kult­tuuripes­simis­min nousu 1965–2015. Sen viimeisessä luvus­sa esitän “kult­tuuripes­simis­min nousuk­si” nimeämäl­leni ilmiökim­pulle yhdek­sän eri seli­ty­se­hdo­tus­ta, joista tämä on eräs tärkeimmistä.

      (Eräs käsit­telemistäni seli­tyk­sistä kyl­lä on myös se, että jotkin asi­at ovat aidosti huonon­tuneet, vaik­ka suurin osa asioista ei ole.)

  7. Harari pohdiske­li, että maat­alouden kehit­tymisen myötä alkoi omis­tamisen riesa. Maalänt­te­jä ja eläim­iä piti alkaa var­tioimaan. Piti alkaa tekemään pidem­pää päivää. Var­maankin tot­ta, että keräil­i­jät tuli­vat toimeen vähem­mäl­lä vaival­la, jos oli­vat taitavia.
    Omis­tamisen harha­han on se, että se mitä omi­s­tat omis­taa sin­ut. En muista kuka sen sanoikaan.

    1. Siba:
      Harari pohdiske­li, että maat­alouden kehit­tymisen myötä alkoi omis­tamisen riesa. Maalänt­te­jä ja eläim­iä piti alkaa var­tioimaan. Piti alkaa tekemään pidem­pää päivää. Var­maankin tot­ta, että keräil­i­jät tuli­vat toimeen vähem­mäl­lä vaival­la, jos oli­vat taitavia.
      Omis­tamisen harha­han on se, että se mitä omi­s­tat omis­taa sin­ut. En muista kuka sen sanoikaan.

      En ole niin vaku­ut­tunut siitäkään, että maanvil­je­ly toi enem­män työtä. Vil­ja kas­vaa vaikkei koko ajan tee työtäkään. Vil­jaa voidaan myös varas­toi­da tal­ven yli. Vain kylvö ja kor­juu vaa­ti­vat työtä. Keräil­i­jä met­sästäjä yhteisöt kohte­liv­at tiet­tävästi huonos­ti van­huk­si ja osaa lap­sista. Huonoina aikoina saatet­ti­in van­huk­sia jät­tää kuole­maan ja liiko­ja lap­sia sur­ma­ta. Liikku­va metsästys_keräily ei oikein sovi van­hus­ten huoltoon hyvin. Mut­ta var­maan hyväkun­toisia oli­vat keskimäärin.

      1. Coun­try­boy: Keräil­i­jä met­sästäjä yhteisöt kohte­liv­at tiet­tävästi huonos­ti van­huk­si ja osaa lap­sista. Huonoina aikoina saatet­ti­in van­huk­sia jät­tää kuole­maan ja liiko­ja lap­sia sur­ma­ta. Liikku­va metsästys_keräily ei oikein sovi van­hus­ten huoltoon hyvin. Mut­ta var­maan hyväkun­toisia oli­vat keskimäärin.

        Tuo­hon aikaan liit­tyivät omat ongel­mansa. Oikeuslaitos­ta ei ehkä vielä ollut. Ehkä pieny­hteisön tur­vana oli vain verikos­ton laki. Sat­un­nainen harhau­tu­mi­nen toisen met­sästäjän revi­ir­ille saat­toi olla vaar­al­lista, jos naa­puri sat­tui ole­maan vaar­alli­nen mies. Huonoina aikoina ruokaa ei ehkä riit­tänyt. Lap­si­akin kukaties jos­sain sur­mat­ti­in. (tässä täy­tyy his­to­ri­al­lisen oikeu­den­mukaisu­u­den nimis­sä tode­ta, että kai vähän samaan tapaan kuin nyt lopete­taan ei-toiv­ot­tu­ja sikiöitä)

        Toisaal­ta täy­tyy tode­ta, että eivät kaik­ki var­maankaan eläneet mitään liikku­vaa elämää. Suomes­sakin olti­in virkamiehiä (vir­ka = kiin­teä ansapolku). Muis­tan luke­neeni jostain, että jotkut kivikau­den löy­döt indikoi­vat, että söivät usein eläimistä vain parhaat palat, eli eliv­ät jos­sain mielessä yltäkylläisyydessäkin.

        Ja mitä tulee tap­pamiseen, ehkä tuo vir­ras­sa uiv­as­ta las­tus­ta her­mos­tu­mi­nen oli vain pieni osa toim­intaa. Ehkä har­va asu­tus teki naa­pureista myös kai­vat­tu­ja ystäviä ja elämän tukip­i­lare­i­ta vaikeuk­sien osues­sa kohdalle. Maanvil­jelys ja sen vauhdit­ta­ma kaupungis­tu­mi­nen toi­vat mukanaan mah­dol­lisu­u­den entistä hier­arkkisem­pi­in ja sor­tavampi­in hallinto­muo­toi­hin. Ja alet­ti­in käy­dä sotia, jois­sa hävitet­ti­in saman tien koko naa­purikaupun­ki ja sen asukkaat. Eikä sotamiehillä ollut edes valin­nan varaa sen suh­teen, osal­lis­tu­vatko tais­telu­un vai eivät.

        Ruokahuoltokin saat­toi olla aikanaan monel­la ihan hyvässä kun­nos­sa. Kui­v­at­tua lihaa ja säilöt­tyjä mar­jo­ja saat­toi olla paljonkin nil­i­aitas­sa odottamassa.

        Täl­lä logi­ikalla ihmisen kyky­jen kasvu, kuten maanvil­jelys, on tuonut sekä hyvää että huonoa. Viisaan ihmisen tulisi osa­ta vali­ta noista mah­dol­lisuuk­sista ne hyvät puo­let. Paljon on tuol­laista saavutet­tukin, ja paljon on saavut­ta­mat­ta (mon­et van­huk­set kui­h­tu­vat edelleen yksin pois, ja sodat tap­pa­vat ihmisiä solkenaan).

  8. Kiitos kun jaoit ajatuk­sesi meille etkä roskikseen. 

    Uskon että tässä hel­posti sekoit­tuvat eri tason ja laadun asi­at kuten filosofin joukko-opis­sa ja sekoit­te­len omas­ta puolestani.

    Met­sästäjä-keräil­i­jäelämä on koulin­ut meitä evoluu­tios­sa emmekä ole vielä täysin sopeu­tuneet sen enem­pää maanvil­jeli­jöik­si, pai­men­to­laisik­si kuin työn­jakoon perus­tu­van hyv­in­voin­tiy­hteiskun­nan jäseniksikään.

    Vaik­ka ruoan­su­latuk­semme suosii kivikau­den dieet­tiä, tuot­ti kar­jan­lan­taan ja härän vetämään auraan perus­tu­va maat­alous yli­jäämää vähem­mäl­lä raatamisel­la kuin keräi­ly­talous. Yli­jäämä mah­dol­listi ammat­tien eriy­tymisen ja sekä henkisen että aineel­lisen kult­tuurin kehit­tymisen. Yli­jäämän hallinta on ollut val­takysymys, joka on ratken­nut eri aikoina ja eri seuduil­la eri tavoin ja johtanut yleen­sä yhteiskun­nan ker­rostu­miseen ja myös val­lankäyt­töön naa­purin yli paljon suurem­mas­sa mitas­sa kuin met­sästäjä-keräi­ly­taloudessa on mahdollista. 

    Hyv­in­voin­tiy­hteiskun­nas­sa on paljolti kysymys alun­perin maat­alouden mah­dol­lis­ta­man hyv­in­voin­tiyli­jäämän jaos­ta niillekin, jot­ka eivät sitä tuo­ta ja puh­taas­sa kap­i­tal­is­mis­sa ja dik­tatu­uris­sa yli­jäämä kasaan­tuu siten, että mark­si­laisit­tain työn­tek­i­jä saa vain työvoiman ylläpitämisen ver­ran, jos sitäkään. 

    On selvä, että meil­lä yleis­es­ti ottaen ei ole liikaa töitä ja hyv­in­voin­tia riit­tää mut­ta emme ole aina onnel­lisia, jos koh­ta onnel­liset ihmiset eivät aina elämöi onnestaan. 

    Pauli Juutin työelämä­tukimuk­sis­sa, jot­ka pitkit­täis­tutkimuksi­na kuva­si­vat luotet­tavasti työhön suh­tau­tu­mista, tuli esi­in, että vuosi­tuhan­nen vai­h­teessa työ koet­ti­in fyy­sis­es­ti raskaam­mak­si kuin vaik­ka 1970-luvul­la. Kyse on siitä, että nuorem­pi sukupolvi ei ollut tot­tunut raskaaseen työhön, ja työ siten kuor­mit­ti enem­män vaik­ka oli de fac­to aiem­paa kevyem­pää. Tämä on sukua ilmiölle, että int­ti­in ei voi men­nä, kun ei pääse suihku­un ja ves­saan rauhas­sa. — Meil­lä oli kolme toimi­vaa pyt­tyä sadan miehen komp­pa­nialle ja bonuk­se­na kylmä pesu­vesi 1970-luvul­la; ei se kivaa ollut mut­ta kestet­ti­in. — Tyy­tyväisyy­den tun­teet ovat siis suh­teel­lisia, ver­rataan johonkin mikä tun­netaan. Jos joutuu alenevaan sosi­aaliseen kier­teeseen käy asia raskaak­si, vaik­ka kyseessä olisi muut­to rivarista kaksioon.

    Jos koulumme tuot­taa syr­jäy­tymistä ja työelämä turhaut­taa, on sivistynyt ratkaisu etsiä vai­h­toe­hto­ja, jot­ka palaut­ta­vat mei­dät “onnen aikaan”, siis elämän­ta­paan, mis­sä sosi­aaliset suh­teet ovat alun­perin kehit­tyneet. Nyky­tutkimus tun­tuu osoit­ta­van, että joukos­samme on eri­laisia syn­nyn­näisiä per­soon­al­lisu­us- ja lah­jakku­ustyyppe­jä eri tilantei­ta varten, jol­loin vai­htelu on säi­lyt­tänyt pienetkin yhteisöt kri­isi­ti­lanteis­sa kun on löy­tynyt tek­i­jöitä tarpeen mukaan. Tämä voi selit­tää osan siitä, mik­si lukios­sa on 60 % tyt­töjä, koulun opetuk­ses­sa on jotain sel­l­aista mikä suosii tytöil­lä yleisem­piä käyt­täy­tymistapo­ja, mut­ta tämä ei tietenkään koske kaikkia tyttöjä.

    Anglosak­sises­sa kir­jal­lisu­udessa tavataan rikkaiden per­hei­den veso­ja, jot­ka turhau­tu­vat elämän­tuskas­saan ja jot­ka taval­laan osoit­ta­vat, että demarien aineelli­nen panos­tus perusk­oulun fläp­pi­taului­hin (mitä ne nykyään käyt­tävätkään) ei auta. Täy­tyy olla aja­tus­ta ja ideaa ja avoimuut­ta eri­laisu­u­teen. Tämän lisäk­si tarvi­taan armoa niitä kohtaan, jot­ka eivät jaksa.

  9. Jos meil­lä on jotain yhteistä, kaikil­la ihmisil­la kaut­ta his­to­ri­aa, on pelko ja siten lop­u­ton tur­val­lisu­u­den hakua. Pelätään kuole­maa, eli tun­tem­at­ton­ta sekä tun­netun menet­tämistä, pelätään epäon­nis­tu­mista, muiden mielip­i­teet itses­tämme, työt­tömyyt­tä, omaisu­u­den menet­tämistä, mui­ta kult­tuure­i­ta ja uskon­to­ja. pelkomme ovat lop­ut­to­mia. Etsimme tur­val­lisu­ut­ta samais­tu­mal­la johonkin suurem­paan kuin itsemme kuten kansal­lisu­u­teen, uskon­toon, rotu­un, ide­olo­giaan, per­heen, jalka­pal­lo­suraan, jne.

    Tur­val­lisu­u­den haku näkyy myös siinä että olemme mas­sa kävele­viä tapo­ja huo­maa­mat­ta itse miten ne ohjaa meitä ja vievät meitä “eteen­päin”. Halu­taan jatku­vu­ut­ta itsellemme ja sulkeudumme omi­in teo­r­ei­hin, per­heeseen, patri­o­tismi­in, rotu­un, uskon­toon, jne. Omien muurien suo­jas­sa oje­namme käden kut­suen sitä avus­tus, ystävyys, vel­jeys, rakkaus, jne.

    Kaik­ki maail­man ongel­mat ovat suo­ras­taan kytket­tynä taval­lis­ten ihmis­ten psykol­o­gisi­in ongelmi­in, eli pelkoon ja sen eri muo­toi­hin. Pelko on mielemme tuote, mieliku­vi­tuk­semme tuote, ja samoin ovat kaik­ki ne pakokeinot pelosta, eli kansal­lisu­udet, uskon­not, maan rajat, poli­ti­ik­ka ja taloustiede, ide­olo­giat, jne, mut­ta niiden seu­rauk­set ovat tosi­a­sioi­ta, sodat, ympäristöon­gel­mat, köy­hyys, yhteiskun­talu­okat, jne.

    Evoluu­tiokin on pelkkä käsite, sana, johon jokaisel­la näyt­tä ole­van oma merk­i­tys. Psykol­o­gis­es­ti ihmi­nen ajat­telee aivan samankaltais­es­ti nyt kuin 5000 vuot­ta sit­ten. Vaik­ka fyy­sis­es­ti kyl­läkin tiedon ja taidon lisäys sukupuoles­ta toiseen on saanut aikaan huimaa kehi­tys­tä. Mielemme ei näytä kehit­tyvän lainkaan, samat sodat, samat pako­laiset, samat yhtey­de­no­tot, samat tavoit­teet ja toiv­ot kaut­ta historiaa.

  10. > Mik­si niin moni sanoo, että asi­at oli­vat ennen parem­min, vaik­ka ne eivät olleet parem­min oikein mil­lään mittarilla?

    Asi­at ovat myös monil­la mittareil­la huonom­min kuin ennen. Luon­to on kärsinyt, ilmas­tokatas­trofi uhkaa, liikakan­soi­tus uhkaa, pako­laisvir­rat kas­va­vat, ter­ror­is­mia esi­in­tyy, maail­man­so­tia on käy­ty suh­teel­lisen hil­jat­tain, huumei­ta käytetään, per­hear­vot ovat kadon­neet, isisin kaltaisia hir­muhallinto­ja syn­tyy, pot­mod­ernis­mi jyrää, van­huk­set hylätään laitok­si­in, kult­tuure­i­ta tuho­taan, laje­ja katoaa.

    > Voisiko kyse olla siitä, että ihmisen evoluu­tio on sopeut­tanut meitä aivan eri­laiseen maail­maan kuin mis­sä elämme?

    Voi ajatel­la, että ihmi­nen on kokeelli­nen laji, joka on irtau­tunut tavanomais­es­ta evoluu­tios­ta osit­tain kult­tuurievoluu­tion piiri­in. Tähän kai kuu­luu sit­ten myös kauheuk­sista toisi­in eten­e­m­i­nen, ja kai myös jotkut pysyvät tai puolipysyvät edis­tysaskeleet. Ihmisen biologi­nen keho ja osa psykolo­gias­ta on ehkä jäänyt vähän keräil­i­jäkaudelle, kos­ka kult­tuurievoluu­tio on nopeam­paa, mut­ta ei kai tuo kult­tuurievoluu­tio­ta kovin pahasti haittaa.

    > Maat­alous laa­jen­si ihmisen ekol­o­gista lokeroa val­tavasti, mut­ta lop­ul­ta se kuitenkin täyt­tyi. Kuolleisu­us palasi taas syn­tyvyy­den tasolle, mut­ta nyt ihmisen piti raataa elan­ton­sa eteen.

    Voi kai ajatel­la, että tyh­mä ihmi­nen lisään­tyy aina niin paljon, että ulkoiset tek­i­jät alka­vat rajoit­taa väkimäärää. Var­maankin esimerkik­si kulku­tau­dit lisään­tyivät ihmisti­hey­den lisään­tyessä, ja myös sodat, ja kukaties muukin väki­val­ta. Maat­alouteen siir­tymisen aiheut­ta­man lyhyen posi­ti­ivisen kasvukau­den jäl­keen ruokaa ei taaskaan riit­tänyt kaikille, eikä ympäril­lä ollut enää koske­ma­ton­ta ja omis­ta­ja­ton­ta luon­toa, jos­ta olisi voin­ut hakea edes jotain suuhun­pan­tavaa. (Eläköön Helsin­gin väestönkasvusuunnitelmat. 😉 )

    > Ilman maat­alout­ta ei kuitenkaan olisi ollut suuria väestökeskit­tymiä, jot­ka syn­nyt­tivät kult­tuurin ja tieteen.

    Eri­laiset kehi­tysaskeleet (maat­alous yht­enä tärkeim­mistä) ovat mah­dol­lis­ta­neet kaiken sen, mitä meil­lä on käytet­tävis­sämme tänään. Toisaal­ta pitää myös tode­ta, että maanvil­je­ly, väestön määrän kasvu ja niistä seu­ran­nut kaupungis­tu­mi­nen ja yhteiskun­nan hier­ark­isoi­tu­mi­nen on mah­dol­lis­tanut myös mon­en­laiset uudet tyrann­ian ja sor­ron muodot. Var­masti met­sästäjäy­hteisöis­säkin oli väki­val­taa, mut­ta ei ehkä juurikaan pysyviä sor­to­jär­jestelmiä, kos­ka sor­re­tut saat­toi­vat helpom­min vai­h­taa maise­maa. Vii­saim­mil­laan ihmi­nen olisi kai niin, että ylläpitäisi riit­tävää tiedonva­i­h­toa tieteen tarpeisi­in, mut­ta vält­telisi väkimäärän ja luon­non resurssien kulut­tamisen liial­lista kasvattamista.

  11. Hararin kir­jaa Sapi­ens on myös kri­ti­soitu paljon. Harari on his­to­ri­oit­si­ja eikä mikään pale­on­tolo­gi, joka olisi tutk­in­ut met­sästäjäk­eräil­i­jöitä. Jos­sain kri­ti­ikissä on san­ot­tu, että han kor­vaa van­hat myytit uusil­la. Roslin­gin kir­ja on paljon parem­pi, jos kir­jo­ja voi yleen­sä ver­ra­ta. Se ei perus­tu speku­laa­tioille vaan tila­toille. Ihmi­nen elää nyky­isin ennen näkemätön­tä hyv­in­voin­nin aikaa. Jotenkin tun­tuu, että tyy­tymät­tömyy­den määrä on vakio. Jos ei ole suuria murhei­ta niin sit­ten pöyristytään mität­tömistä asioista. Ainakin näin on jos poli­itikko­ja seuraa.

    En oikein jak­sa uskoa keräil­i­jä-met­sästäjien hyv­in­voin­ti­in. Tietysti se saat­toi sitä parhaim­mil­laan olla, mut­ta saal­ista ei aina saatu ja nähti­in myös nälkää. Elinikä oli lyhyt noin 30 vuot­ta. Se kyl­lä pitänee paikkansa, että he oli­vat hyväkun­toisia, kos­ka met­sästys ja liikku­mi­nen sujui vain hyväkun­toisil­ta. Myös suo­ma­laiset oli­vat alun­perin met­sästäjä keräil­i­jöitä, eivät he tänne maanvil­je­lyn vuok­si tulleet alun­perin. Esimerkik­si hir­ven tap­pami­nen hiihtämöl­lä vaati kun­toa ja taitoa. Van­huk­set ja liiat lapset saatet­ti­in jopa sur­ma­ta. Maat­alous mah­dol­listi paikallaan asumisen sekä van­hus­ten ja las­ten parem­man kohtelun .

    Muu­tos met­sästäjästä keräil­i­jään ei ole muuten ollut joko tai. Suomes­sa on pitkään, ihan tähän päivään asti sekä met­sästet­ty, kalastet­tu sekä vil­jel­ty maa­ta. Vieläkin joil­lakin suo­ma­laisil­la kalas­tus ja met­sästys on pääelinkeino. Itsekin olen kuulem­ma dna testin mukaan 50% metsästäjäkeräilijä.

    1. Kaipa Harari kuu­luu siihen laa­jaan 2. maail­man­so­dan jäl­keen syn­tyneeseen varsinkin antropolo­gian piiri­is­sä edelleen vaikut­tavaan liike­hd­in­tään, jota yhdis­tää vähin­täänkin kehi­tyspes­simis­mi, mut­ta usein jopa suo­ranainen inho län­si­maista kult­tuuria kohtaan — ja samal­la men­neen esi­his­to­ri­al­lisen ajan mys­ti­fioin­ti. Kivikausi edus­taa ikäänkuin jotain parati­isia, jos­ta kehit­tyneet yhteiskun­nat tuli­vat karkoite­tuk­si, kun joku mais­toi “pahan tiedon puun” hedelmiä ja/tai ryösti tulen­teon taidon jumalilta.

      Tämän porukan tutk­i­joi­hin eivät näytä fak­tat juuri vaikut­ta­van vaan alkukan­tais­ten heimo­jen sodat näyt­täy­tyvätkin heille rit­u­aalileikkeinä, jois­sa kukaan ei edes loukkaan­nu (kuin ehkä vahin­gos­sa). Silmät ummis­tu­vat murhil­ta, epä­tasa-arvol­ta ja ryöste­lyltä. Alkeel­liset lin­noi­tus­raken­nel­mat muut­tuvat tutk­i­jan käsit­telyssä ser­e­mo­ni­akeskuk­sik­si, jot­ka on suun­nat­tu taivaal­lis­ten merkkien mukaan jne.

      Ja kap­pas — kivikau­den elämä ei olekaan lyhyt­tä, jul­maa ja epäoikeu­den­mukaista — vaan tasa-arvoista (tai jopa matri­arkaal­lista) rauhal­lista ja yltäkyl­läistä eloa tas­apain­os­sa äiti­maan kanssa.

      No, saa­han sitä jokainen tietysti uskoa vaik­ka minkälaisi­in fan­ta­sioi­hin ihan vapaasti — toivoisi vain, ettei näitä sat­u­ilui­ta enää esitet­täisi tieteen kaavussa.

      1. ksee: Kivikausi edus­taa ikäänkuin jotain parati­isia, jos­ta kehit­tyneet yhteiskun­nat tuli­vat karkoite­tuk­si, kun joku mais­toi ”pahan tiedon puun” hedelmiä ja/tai ryösti tulen­teon taidon jumalilta.

        Vastapain­ona täy­tyy tode­ta, että ihmisel­lä on myös taipumus kir­joit­taa voit­ta­jan his­to­ri­aa. Mei­dän maamme tai ajat­te­lu­ta­pamme on selvästi parem­pi kuin naa­purin tai tuon toisen puolueen ajat­te­lu­ta­pa. Kos­ka otamme edis­tysaskelei­ta koko ajan, elämän täy­tyi olla huonom­paa kymme­nen vuot­ta sit­ten. Ja sata vuot­ta sit­ten jo aika kauheaa. Ja keski­a­jal­la var­maankin jo melkoista kidu­tus­ta. Ja kivikaudel­la piti ehkä vain odotel­la nui­jan iskua päähän.

        Toisaal­ta nykyäänkin ollaan sodis­sa varsin tehokkai­ta, ja keski­tysleire­jäkin ollaan viimeisen sadan vuo­den aikana kehitel­ty. Nälkää on nähty ja ihmisiä kidutettu.

        Monia edis­tysaskeleitakin on tietenkin otet­tu. Eipä ollut kivikau­den lap­sil­la videopele­jä. Mut­ta voimme kuitenkin olet­taa, että eliv­ät nor­maalia ihmiselle sopi­vaa elämää, ja oli­vat vuoroon iloisia ja surullisia, aivan kuten nyky­ih­misetkin. Itse­murhat saat­toi­vat olla harv­inaisem­pia. Nuorten ei onnek­si tarvin­nut pelätä ilmas­tokatas­trofia ja luon­non tuhou­tu­mista. Luon­non annit oli­vat tar­jot­timel­la ottamista varten, ja lap­sil­la oli tie auki hyvään elämään (ainakin toiveissa).

        Jos mietitään, mikä nykya­jas­sa voisi olla parem­paa kuin kivikaudessa, ensim­mäisenä tulee mieleen kehit­tynyt lääketiede. Ehkä on fyy­sis­es­ti mukavam­paa elää suh­teel­lisen ter­veessä kehos­sa. Eli­na­jan odote ei ole ehkä kovin suuri tek­i­jä, sil­lä tässä suh­teessa sata vuot­takin on paljon lyhyem­pi aika kuin kak­sisa­taa vuot­ta. Kakkospri­or­i­teetil­la ehkä se tieteen kehi­tys, joka antaa min­ulle mah­dol­lisu­u­den pohtia kaikkia näitä asioi­ta laveam­min kuin mitä olisin ehkä kivikaudel­la tehnyt. Tosin tässäkin voi ajatel­la, että ihan yhtä hauskaa olisi filoso­foi­da kivikau­den kaverei­den kanssa, vaik­ka ydin­fysi­ik­ka olisikin ollut tun­tem­aton käsite.

      2. Juho Laatu:

        Toisaal­ta nykyäänkin ollaan sodis­sa varsin tehokkai­ta, ja keski­tysleire­jäkin ollaan viimeisen sadan vuo­den aikana kehitel­ty. Nälkää on nähty ja ihmisiä kidutettu.

        Meinas­in­pa kir­joit­taa, että sodas­sa kuolellei­den suh­teelli­nen määrä on ollut pitkään laskus­sa, mut­ta löys­in­pä sit­ten ilmeis­es­ti vähän tuoreem­man kuvaa­jan asiasta:

        Glob­al deaths in con­flicts since the year 1400

        Tuos­ta tietysti puut­tuu pidem­pi per­spek­ti­ivi, mut­ta aikalail­la samal­la tasol­la on näem­mä men­ty keski­a­jas­ta läh­tien — toki jonk­in­näköi­nen jyrkähkö tren­di 1950-luvul­ta alka­en tuos­sa näyt­täisi olevan.

        Tap­pamisen muut­tumi­nen tehokkaak­si teol­lisek­si toimin­naksi ei siis ole mitenkään kas­vat­tanut suh­teel­lista kuollei­den määrää vaan tehokku­us on ehkä kas­vanut jo sille tasolle, ettei kukaan halua vahin­gos­sakaan aloit­taa uut­ta suursotaa.

      3. ksee: Meinas­in­pa kir­joit­taa, että sodas­sa kuolellei­den suh­teelli­nen määrä on ollut pitkään laskus­sa, mut­ta löys­in­pä sit­ten ilmeis­es­ti vähän tuoreem­man kuvaa­jan asiasta:

        Glob­al deaths in con­flicts since the year 1400

        Tuos­ta tietysti puut­tuu pidem­pi per­spek­ti­ivi, mut­ta aikalail­la samal­la tasol­la on näem­mä men­ty keski­a­jas­ta läh­tien – toki jonk­in­näköi­nen jyrkähkö tren­di 1950-luvul­ta alka­en tuos­sa näyt­täisi olevan.

        Tap­pamisen muut­tumi­nen tehokkaak­si teol­lisek­si toimin­naksi ei siis ole mitenkään kas­vat­tanut suh­teel­lista kuollei­den määrää vaan tehokku­us on ehkä kas­vanut jo sille tasolle, ettei kukaan halua vahin­gos­sakaan aloit­taa uut­ta suursotaa.

        Hyvä esi­tys. Muu­tamia huomioita.

        - Ihmiskun­nan väkimäärä kas­vaa, joten siinä mielessä tuoreet suuret kuollei­den määrät ovat ymmär­ret­tävämpiä. Ehkä suuri väestöti­heys myös yllyt­tää ihmisiä tois­t­en­sa kimppuun.

        - Toisaal­ta, mitä järkeä tap­paa noin paljon ihmisiä nykyäänkin. Kuvan oike­as­sa laidas­sa on liikaa suuria pal­lo­ja, ja pienetkin pal­lot ovat tiheässä ja aika suuria. Ei sovi hyvin yhteen sen ajatuk­sen kanssa, että ihmiset oli­si­vat nyt sivistyneitä.

        - “Kehit­tyneet” ja “sivistyneet” val­tiot näyt­tävät ole­van liian usein osal­lisi­na nois­sa suurim­mis­sa pal­lois­sa. Tuo­tako “sivistys” tuottaa?

        - Jos tarkastel­laan nykyaikana viimeistä sataa vuot­ta, pitää aset­taa kysymys, opit­ti­inko tois­es­ta maail­man­so­das­ta jo riit­tävästi, vai vieläkö ote­taan yhteen (toiv­ot­tavasti ei ainakaan ydi­na­sein, vaik­ka sekin mah­dol­lisu­us isolle pal­lolle on olemassa).

        - Toisen maail­man­odan jäl­keen län­si­maat ovat pysytelleet aika hyvin erossa tuhoi­sista sodista, mut­ta ovat taval­la tai toisel­la olleet taus­tavoim­i­na tai osal­lis­tu­ji­na monis­sa sodis­sa muual­la. Se ei ole län­si­maille kun­ni­ak­si, jos saa­vat aikaan paljon tuhoa, omien tap­pi­oiden ollessa pieniä.

        - Ydi­naseet voi nähdä myös niin, että ovat kauhun tas­apain­ol­laan ehkä aiheut­ta­neet tuon 1950-luvul­ta alka­neen suh­teel­lisen siistin kau­den (län­si­mais­sa mut­ta ehkä ei muualla).

        - Vahvim­mil­la mail­la olisi peri­aat­teessa yhdessä mah­dol­lisu­us lopet­taa sodat (tai lopet­taa ne lyhy­een) (lähin­nä mas­si­ivisen ilmaylivoiman turvin), mut­ta tätä optio­taan ne eivät käytä. Ehkä taloudel­liset intres­sit aja­vat yleis­in­himil­lis­ten intressien ohi. On ole­mas­sa mah­dol­lisu­us, että joskus tilanne muut­tuu (ehkä YK:n rooli taas nousee).

        - Mik­si pal­lot näyt­tävät ole­van har­vas­sa 1700-luvun paikkeil­la. En kek­si tois­taisek­si mui­ta seli­tyk­siä kuin val­is­tusa­jan vaiku­tuk­sen. Onko tuol­laisel­la opti­mistisel­la tule­vaisu­u­teen usko­val­la kehi­tysku­l­ul­la ollut vaiku­tus­ta soti­in (ja muual­lakin kuin länsimaissa???).

        - Mik­si uusi tihen­tymä vuo­den 1800 tienoil­la? En kek­si kovin hyvää seli­tys­tä asete­knolo­gias­ta. Ehkä siir­tomaakausi aiheut­ti tuon (saat­toi myös antaa lisää tietoa käy­dy­istä sodista).

        _ Kolmikym­men­vuoti­nen sota näyt­tää varsin suurelta pal­lol­ta. Lisääkö tämä suo­ma­lais­ten syntitaakkaa? 🙂

        - Olisi hyvä tarkastel­la pal­lo­ja vähän tarkem­minkin. Mitä ovat esimerkik­si oikean laidan pal­lo­jen jonot? (jatku­via kon­flik­te­ja?) Ehkä jos­sain olisi myös lisää tietoa soti­in ja väki­val­taan vs. mui­hin syi­hin kuolleista.

  12. Jos pois­taisimme vuo­den 1980 jäl­keen tulleen sään­te­lyn ja veronko­ro­tuk­set sekä osan kan­nus­timien huonon­tamis­es­ta, aika pian saataisi­in taas nopea kasvu. Ihmiset oli­si­vat taas onnel­lisem­pia ja tietäi­sivät, että lap­sil­la on vielä paremmin.

    1. Keräil­i­jä:
      Jos pois­taisimme vuo­den 1980 jäl­keen tulleen sään­te­lyn ja veronko­ro­tuk­set sekä osan kan­nus­timien huonon­tamis­es­ta, aika pian saataisi­in taas nopea kasvu. Ihmiset oli­si­vat taas onnel­lisem­pia ja tietäi­sivät, että lap­sil­la on vielä paremmin. 

      Mitä on vuo­den 1980 jäl­keen alet­tu sään­nel­lä ja mitä vero­ja on korotettu?

  13. OS: “Nyky­maail­man ihmeel­lisyyk­si­in kuu­luu, että vaik­ka suo­ma­laiset ja teol­lisu­us­maid­en ihmiset ylipään­sä ovat taloudel­lis­es­ti käsit­tämät­tömän hyv­in­voivia ver­rat­tuna aiem­pi­in sukupolvi­in, tyy­tymät­tömyys on yleistä. Mik­si niin moni sanoo, että asi­at oli­vat ennen parem­min, vaik­ka ne eivät olleet parem­min oikein mil­lään mittarilla?”

    Ensim­mäi­nen asi­a­han mikä tuos­ta tulee mieleen on että käyte­tyt mit­tar­it ovat vääriä. Ne eivät mit­taa niitä asioi­ta jot­ka ihmisille todel­lisu­udessa ovat tärkeitä, vaan sel­l­aisia asioi­ta jot­ka on help­po mita­ta. Joku elinikäodotus tai saatavil­la ole­vien kalo­rien määrä on help­po muut­taa numeroik­si, mut­ta se ei vält­tämät­tä tarkoi­ta että niil­lä olisi merk­i­tys­tä eniten — tai vält­tämät­tä lainkaan. Todel­liset onnel­lisu­u­den määrit­tävät tek­i­jät ovat psykol­o­gisia, eivät pelkkää mate­ri­aa, ja niitä pitäisi tutkia psykolo­gian keinoin, ei talousti­eteen, mut­ta näin ei tehdä kos­ka se on vaikeaa ja saavute­tut tulok­set ovat sumei­ta ja subjektiivisia.

    Kir­joituk­sen aihe liip­paa min­ua läheltä. Tuhat vuot­ta sit­ten kuninkaatkaan eivät eläneet mate­ri­aalis­es­ti niin mukavasti kuin minä. Siitä huoli­mat­ta kärsin jatku­vas­ta ahdis­tuk­ses­ta ja olen koko aikuisen ikäni ollut erit­täin tyy­tymätön elämääni ja mah­dol­lisuuk­si­i­ni toteut­taa itseäni tai paran­taa ase­maani. Ja kyl­lä, mielessäni on hyvin vah­vana tunne että ennen oli kaik­ki parem­min — että koko aikuisen elämäni ajan kaik­ki havait­se­mani net­to­muu­tok­set ympäröivässä yhteiskun­nas­sa ovat olleet vain ja ain­oas­taan muu­tok­sia huonom­paan päin, ja että koko maail­ma on hitaas­sa luis­us­sa kohti synkkää poh­jaa jos­sa ihmisil­lä on ääret­tömän hienot puhe­limet, he ovat ääret­tömän onnet­to­mia ja vihaa­vat toisi­aan ja itseään ääret­tömän paljon. En näe mitään tule­vaisu­ut­ta joka herät­täisi toivoa parem­mas­ta tai val­oa tun­nelin päässä, jokainen sukupolvi saa huonom­mat eväät kuin edelli­nen — vaik­ka olisi kuin­ka paljon parem­min voi­va mittarei­den mukaan. Mitataan vääriä asioita.

    Sanomat­ta on selvää että ääneni menevät puolueille jot­ka lupaa­vat mah­dol­lisim­man rajua muu­tos­ta, mut­ta en todel­lisu­udessa usko senkään vaikut­ta­van mihinkään. Uskoin poli­ti­ikkaan 2000-luvul­la, en usko enää. Suurin osa puolueista vain halu­aa pitää tilanteen samana, kun sen muut­tumat­to­muus on juuri se mitä pelkään eniten. Koko maail­ma on kuin vesikidu­tus­ta, rät­ti kasvoil­la johon kul­loinenkin hal­li­tus kaataa lisää vet­tä vuoron­perään, eikä ole mitään väliä mitkä hymy­naa­mat siel­lä kan­nua pitävät. Eduskun­nas­sa ei ole yhtään ihmistä joka olisi min­ua pätevämpi, mut­ta kaikil­la heistä on parem­pi palkka.

    Tämä maail­ma rankaisee niitä joi­ta pitäisi palki­ta ja palk­it­see ne joi­ta pitäisi rankaista.

    1. arpa: Todel­liset onnel­lisu­u­den määrit­tävät tek­i­jät ovat psykol­o­gisia, eivät pelkkää mate­ri­aa, ja niitä pitäisi tutkia psykolo­gian keinoin, ei taloustieteen …

      Hyvä kom­ment­ti. Nykya­jan arvos­tuk­set ovat vähän päälaellaan.

      Kaik­ki puolueet van­no­vat nykyään talouskasvun nimeen. Ikään kuin järkevästi hoidet­tu talous ei riit­täisi, vaan aina tarvit­taisi­in lisää ja lisää. Oman itsen, paikkakun­nan ja val­tion kasvu rahas­sa ja väkimääränkin suh­teen tun­tuu ole­van ihmisille kaik­ki kaikessa. Liian usein ajatelemme, että mei­dän pitääkin vähän kär­siä, jot­ta saamme mak­si­moitua talous­lu­vut. Van­huk­sia hoide­taan mah­dol­lisim­man vähäl­lä rahal­la eristyk­sis­sä, vaik­ka voisi myös ajatel­la, että hei­dänkin hyv­in­vointin­sa tulisi mak­si­moi­da, eikä vain talouden. 

      Blo­gin käsit­telemän tur­val­lisu­ushakuisu­u­den voi nähdä myös hyv­in­voin­ti­hakuisuute­na. Ja tässä hyv­in­voin­ti ei siis tarkoi­ta pelkästään BKT:ta. Henk­i­nen hyv­in­voin­ti on ihmisille tärkeäm­pää kuin mate­ri­aa­li­nen hyv­in­voin­ti. Tai ainakin on tärkeäm­pää siinä tilanteessa, jos­sa mate­ri­aalisen hyv­in­voin­nin perusedel­ly­tyk­set eli perus­tarpeet on jo tur­vat­tu moninker­tais­es­ti. Nuo perus­tarpeet voimme tyy­dyt­tää nykyään varsin hel­posti. Yksi maanvil­jeli­jä tuot­taa tänä päivänä hel­posti ruokaa sadoille kansalaisille. Toimeen­tu­lomme ei ole tässä mielessä uhat­tu. Voisimme hyvin panos­taa välil­lä henkiseenkin hyvinvointiin.

      Henkiseen hyv­in­voin­ti­in voisi panos­taa sik­sikin, että mate­ri­aalisen kulu­tuk­sen tot­tumuk­semme uhkaa­vat jo koko maa­pal­lon tule­vaisu­ut­ta. Mei­dän tulisi joka tapauk­ses­sa luop­ua fos­si­ilis­ten hiili­varas­to­jen ilmake­hään käryt­tämis­es­tä. Tämä tarkoit­taa sitä, että mei­dän taloutemme tulee joka tapauk­ses­sa oppia elämään sor­di­inope­daalin kanssa. Fos­si­ilis­ten poltos­ta luop­umi­nen tarkoit­taa luop­umista tiety­istä tot­tumuk­sista. Mut­ta voimme kor­va­ta ne toisil­la, kuten vaikka­pa henkistä hyv­in­voin­tia lisäävil­lä. Olisim­meko onnet­to­mia jos luon­to olisi puh­das ja tuhoaisimme sitä vähem­män kuin nyt?(varokaa, BKT putoaa 🙂 ) Tai jos kulut­taisimme enem­män aikaa toi­sista ihmi­sistä huolehtimiseen?

      Henk­i­nen hyv­in­voin­ti on ihmisille tärkeää. Nykyi­nen jär­jestelmämme ei ota tätä riit­tävästi huomioon. Mate­ri­aa­li­nen hyv­in­voin­ti tulisi hah­mot­taa niin, että sen tarkoi­tus on rak­en­taa henkistä hyv­in­voin­tia. Sik­si tuo alus­sa lainaa­mani kom­ment­tisi on paikallaan. En koe omaa tilaani yhtä ongel­mallisek­si kuin sinä, mut­ta maail­man tila kokon­aisu­udessaan saa min­ut vähän epä­toivoisek­si oman laji­ni jär­jen suh­teen. Sekin on merkit­tävä ongel­ma, että vaik­ka toisaal­ta tiedostamme luon­non ongel­mat, ja ehkä myös maail­man psykol­o­gisenkin puolen ongelmia, siitä huoli­mat­ta jatkamme talous­poli­ti­ikkaamme ja yhteiskun­tamme toim­intaa käytän­nössä entiseen tapaan. Kuvauk­sesi haitallis­es­ta muut­tumat­to­muud­es­ta on tässä mielessä kohdallaan.

  14. “arpa: Todel­liset onnel­lisu­u­den määrit­tävät tek­i­jät ovat psykol­o­gisia, eivät pelkkää mate­ri­aa, ja niitä pitäisi tutkia psykolo­gian keinoin, ei taloustieteen …

    Hyvä kom­ment­ti. Nykya­jan arvos­tuk­set ovat vähän päälaellaan.”

    Omat tun­te­muk­seni ovat aika­paljon saman­su­un­taisia kuin nuo arpan ja Juhon kir­joituk­set mut­ta olen kuitenkin opti­mistisem­pi muu­tok­sen mah­dol­lisu­ud­es­ta. Sitä on ilmas­sa, esim. maa­ta pitkin ja lähi­matkus­tamisen oras­tavas­sa nousussa.

    Palasin juuri viikon hiih­tolo­ma­l­ta pohjois­es­ta. Asut­ti­in maaläm­pöhotel­lis­sa, matkat julk­isil­la ja matkan var­rel­la pari museo­ta museoko­r­tilla. Upeat puh­taat lumi­maise­mat ja elämyk­set kansal­lispuis­tossa, luon­tokeskuk­ses­sa ja museois­sa. Paljon yhdessäoloa läheis­ten kanssa. Mukavia aut­tavaisia ihmisiä matkan var­rel­la erinäi­sis­sä palve­lu­ti­lanteis­sa. Har­voin olen loma­matkalta palan­nut yhtä tyytyväisenä/onnellisena. Eikä todel­lakaan mak­sanut mal­tai­ta, CO2 tuo­tok­senikin lie­nee ollut kestäväl­lä tasol­la ja Suomen BKT ei todel­lakaan tästä lystistä paljoa hypähtänyt!

    1. jokke49:
      … olen kuitenkin opti­mistisem­pi muu­tok­sen mahdollisuudesta. 

      Jos puhutaan opti­mistisu­ud­es­ta, uskon että kansa olisi valmis oleel­lis­es­ti merkit­tävimpi­in ympäristötalkoisi­in kuin mitä nyt tapah­tuu (käytän­nössä ei juuri mitään). Ihmiset tietenkin pelkäävät sitä, että vaik­ka minä ja me säästäisimme, naa­puri ei kuitenkaan säästä. Tästä pääsee yli riit­tävän määräti­etoisen ja uskot­ta­van johdon avul­la. Jos ihmiset koke­vat, että muu­tos on tarpeen, ja se kos­kee kaikkia, ja on reilu, ihmiset hyväksyvät muu­tok­sen. Viime sodis­sa siir­ryt­ti­in ripeästi puukaa­suau­toi­hin. Ei ongelmia, jos tarpeen koetaan ole­van todel­li­nen. Ja ihmiset koke­vat nytkin tarpeen ole­van todel­li­nen. Mut­ta mis­täpä tuol­laisen johdon ottaisi. Ja tietenkin kansankin on help­po viivytel­lä totu­tuis­sa kulu­tus­tot­tumuk­sis­saan. Poten­ti­aalia siis on, mut­ta tois­taisek­si vain kaivamme kuop­paamme syvemmäksi.

      1. Juho Laatu: Jos puhutaan opti­mistisu­ud­es­ta, uskon että kansa olisi valmis oleel­lis­es­ti merkit­tävimpi­in ympäristötalkoisi­in kuin mitä nyt tapah­tuu (käytän­nössä ei juuri mitään). Ihmiset tietenkin pelkäävät sitä, että vaik­ka minä ja me säästäisimme, naa­puri ei kuitenkaan säästä. Tästä pääsee yli riit­tävän määräti­etoisen ja uskot­ta­van johdon avul­la. Jos ihmiset koke­vat, että muu­tos on tarpeen, ja se kos­kee kaikkia, ja on reilu, ihmiset hyväksyvät muu­tok­sen. Viime sodis­sa siir­ryt­ti­in ripeästi puukaa­suau­toi­hin. Ei ongelmia, jos tarpeen koetaan ole­van todel­li­nen. Ja ihmiset koke­vat nytkin tarpeen ole­van todel­li­nen. Mut­ta mis­täpä tuol­laisen johdon ottaisi. Ja tietenkin kansankin on help­po viivytel­lä totu­tuis­sa kulu­tus­tot­tumuk­sis­saan. Poten­ti­aalia siis on, mut­ta tois­taisek­si vain kaivamme kuop­paamme syvemmäksi. 

        Vähän ris­tiri­idas­sa sen kanssa että Suomes­sakin on monil­la kaupunkialueil­la selvä ‘urbaani gen­tri­fikaa­tio’ eli erään­lainen kaupunkialuei­den voimakas keskilu­okkaistu­mi­nen meneil­lään. Lop­putu­lok­se­na yksinker­tais­es­ti se että pien­i­t­u­loiset aje­taan tai ajau­tu­vat kaupunkialuei­den laita­mille ja ulkop­uolelle kun he eivät kykene osta­maan asun­to­ja kaupungeista hyvin julk­isten yhteyk­sien var­relta. Samal­la val­tio koit­taa hidas­taa ja estää lainan­ot­toa kun EKP puolestaan koit­taa kaikkien tasku­un lainara­haa jota sitä suos­tu­vat otta­maan. Lop­putu­lok­se­na hiiliv­erot toden­näköis­es­ti kaatu­vat suuril­ta osin juuri pien­i­t­u­lois­t­en mak­set­tavak­si, jot­ka pakote­taan autoil­i­joik­si tai sit­ten vai­h­toe­htois­es­ti pyöräilemään kesät tal­vet. Tätä kehi­tys­tä rajoit­taa täl­lä het­kel­lä lähin­nä asum­is­tuk­i­jär­jestelmä täl­lä het­kel­lä. Tosin julkisen keskustelun perus­teel­la on vain ajan kysymys mil­loin tätä jär­jestelmää ale­taan leikkaa­maan, itse veikkaan että jo seu­raa­va tule­va oikeis­to­hal­li­tus käärii hihat ja ryhtyy tuumas­ta toimeen.

        Viitsinkö edes maini­ta kuin­ka irvokas­ta on kun koko päivän istu­vat tieto­työläiset saar­naa­vat fyy­sistä työtä tekeville pyöräi­lyn help­poud­es­ta ja autuudesta?

        Mut­ta ei, tämän päivän neolib­er­aale­ja kiin­nos­taa vain kaikkien kulu­jen kaat­a­mi­nen pien­i­t­u­loisim­mille kaiken­laisin kulu­tusveroin. Suomes­sa on jo nyt aivan järkyt­tävät elinkus­tan­nuk­set EU-tasol­lakin, mut­ta ilmeis­es­ti ruu­via on varaa yhä kiristää. Sit­ten ikäänkuin sym­bol­is­es­ti ehdotel­laan kom­pen­soivia tulon­si­ir­to­ja, joi­ta ei kuitenkaan koskaan tul­la näkemään. Julki­nen keskustelu mm. julk­istalouden kestävyy­teen liit­tyen korostaa ennem­minkin sitä että tulon­si­ir­to­ja kaikille muille pait­si eläkeläisille tul­laan vähen­tämään. Tule­vaisu­u­den ain­oa suh­teelli­nen tulon­si­ir­toke­hi­tys tulee ole­maan se kun veropo­h­jaa leven­netään ja kohdis­te­taan yhä pien­i­t­u­loisem­pi­in samal­la keven­täen sitä yri­tyk­siltä ja parem­pit­u­loisil­ta. Kiitos EU:n sisäisen verokil­pailun ja Suomen epäedullisen ase­man suh­teessa EU:n merkit­tävi­in markki­noi­hin. Tiukem­pi suh­tau­tu­mi­nen hiilipäästöi­hin ja hiilin­ielui­hin myös toden­näköis­es­ti kaataa Suomen metsäteollisuuden.
        Aika kum­ma kuin­ka ikuisen onnen EU katkaisee Suomen selkäran­gan reilus­sa 30 vuodessa ja tääl­lä kaik­ki vain hymy­ilevät ja hoke­vat kuin­ka EU on hyvä ja oikein, samal­la kun sak­salaiset ja ran­skalaiset päät­tävät mikä on oikea tapa elää. Suurin kum­mallisu­us on oikeas­t­aan se mik­si suo­ma­laiset halu­a­vat myötäil­lä EU-piireis­sä noiden suur­maid­en kanssa, ihan mil­lä tahansa järkeilyl­lä Suomen pitäisi ase­moitua itäeu­roop­palais­ten kanssa. Mut­ta tääl­lä elää niin kovana fan­ta­sia ja itsepetos että suo­ma­laiset ovat länsieurooppalaisia.

      2. Stadist: Mut­ta ei, tämän päivän neolib­er­aale­ja kiin­nos­taa vain kaikkien kulu­jen kaat­a­mi­nen pien­i­t­u­loisim­mille kaiken­laisin kulutusveroin. 

        Taloudelli­nen tur­val­lisu­ushaluisu­us on tietenkin eniten pien­i­t­u­lois­t­en ihmis­ten murhe. Suomes­sa (läh­es) kaikil­la on kuitenkin ruokaa ja läm­min asun­to. Eniten tässä hait­taa ehkä se, että joil­lain menee niin kovin hyvin, ja yhteis­es­tä kakus­ta ei näytä silti riit­tävän pieniä muru­sia enem­pää toisille. Perus­tur­val­lisu­us on siis taat­tu, mut­ta reilu­us, uskot­tavu­us ja luot­ta­mus voivat vähän ontua.

        Aika kum­ma kuin­ka ikuisen onnen EU katkaisee Suomen selkäran­gan reilus­sa 30 vuodessa ja tääl­lä kaik­ki vain hymy­ilevät ja hoke­vat kuin­ka EU on hyvä ja oikein, samal­la kun sak­salaiset ja ran­skalaiset päät­tävät mikä on oikea tapa elää. 

        Olen samaa mieltä siitä, että EU voi tässä edus­taa suur­ta hymyä ja hokemista, samal­la kun mon­et ihmiset koke­vat tilanteen aiem­paa ikäväm­mäk­si. Olen itse enem­män per­in­teisen pohjo­is­maisen hyv­in­voin­ti­mallin kan­nat­ta­ja kuin neolib­er­aalin vahvimpi­en val­taa suo­si­van EU:n poli­ti­ikan. Myös oman val­lan katoami­nen vahvimpi­en pelurei­den ja vahvimpi­en maid­en kabi­net­tei­hin voi olla merkit­tävä opti­mistisu­ut­ta vähen­tävä ja (blo­gin käsit­telemän) tur­val­lisu­ushakuisu­u­den kanssa ris­tiri­idas­sa ole­va seikka.

  15. Siitä on het­ki aikaa kun olen Homo sapi­ensin lukenut, mut­ta muis­taak­seni Hararin argu­ment­ti met­sästäjä-keräil­i­jöi­den elämän­ta­van laadullis­es­ta parem­muud­es­ta liit­tyi spe­si­fisti ruokavalioon. Met­sästäjä-keräil­i­jät söivät run­saasti marjoja/juuria/sieniä/hedelmiä/yms. Maanvil­je­lyk­seen siir­tymisen jäl­keen ruokavalion monipuolisu­us ja laatu rom­ah­ti­vat eivätkä edelleenkään ole palau­tuneet maanvil­je­lyyn siir­tymistä edeltävälle tasolle.

    1. Tea:
      Siitä on het­ki aikaa kun olen Homo sapi­ensin lukenut, mut­ta muis­taak­seni Hararin argu­ment­ti met­sästäjä-keräil­i­jöi­den elämän­ta­van laadullis­es­ta parem­muud­es­ta liit­tyi spe­si­fisti ruokavalioon. Met­sästäjä-keräil­i­jät söivät run­saasti marjoja/juuria/sieniä/hedelmiä/yms. Maanvil­je­lyk­seen siir­tymisen jäl­keen ruokavalion monipuolisu­us ja laatu rom­ah­ti­vat eivätkä edelleenkään ole palau­tuneet maanvil­je­lyyn siir­tymistä edeltävälle tasolle.

      Tästä tulikin mieleen tuoreehko tiedeuu­ti­nen aiheen tiimoilta:

      The real ‘paleo diet’ may have been full of tox­ic metals

      You’ll be health­i­er if you ate as your ances­tors did. At least that’s the promise of some mod­ern fads such as the “cave­man” or paleo diet—characterized by avoid­ing processed food and grains and only eat­ing things like meat, fish, and seeds. But a new study sug­gests the food some ear­ly humans in Nor­way ate may have not only been unhealthy, but down­right tox­ic. In some cas­es, these peo­ple may have con­sumed more than 20 times the lev­els of dan­ger­ous met­als rec­om­mend­ed for humans today.

      No, voihan olla, että kivikau­den ruokavalio on ollut alueil­la, jois­sa luon­to tuot­taa tuoret­ta rav­in­toa ympäri vuo­den, ihan hyvä. Tämän yleistämi­nen ei kuin­tenkaan tai­da oikein päteä alueil­la, jois­sa pär­jäämi­nen on ollut esim. talvisin yhden tai kah­den saaliseläi­men varassa?

Vastaa käyttäjälle Tommi Uschanov Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.