Kaikki päättyy aikanaan ja niin myös tämän lautakunnan työskentely. Tämä on viimeinen kokouksemme.
Koivusaaren osayleiskaavaehdotus
Haluaisin tässä tuumaustauon, koska kaava on varsin kallis toteuttaa. Onko todella järkevää tehdä Länsiväylälle erilliset eritasoliittymät Hanasaareen ja Koivusaareen? Jos liittymä Koivusaaressa on pienistä liikennemääristä huolimatta tarpeen, voisiko risteyksen sisäosan käyttää jotenkin järkevästi. Toimisto tai parkkitalo nyt esimerkiksi. Risteyksen sisällä oleva parkkitalo on tietysti vähän epäkurantti verrattuna talon pohjakerroksessa olevaan. Sellaisen voisi saada halvemmalla. Tähän vaihtoehtoon tyurvautuisivat ne, jotka tarvitsevat autoaan harvakseltaan.
Koivusaareen on tulossa parituhatta autopaikkaa. Jos ne maksavat vaikkapa 50 000 euroa kappaleelta, kyse on sadan miljoonan euron investoinnista. Alueellisena ratkaisuna tämä tulisi paljon halvemmaksi kuin tonttikohtaisesti kiintiöitynä.
Sörnäisten verokampuksen kaava
Korviini ei ole kantautunut, miksi tämä meni viimeksi pöydälle. Täällä halutaan normin ylittävä määrä parkkipaikkoja. Jos näihin suostutaan, tulisi kertoa, mitä kasvava liikenne merkitsee ruuhkautumisena.
Kalasataman siltojen alla – Julkisen suunnittelukilpailun kilpailijoiden valinta.
Luottamusmies ei voi oikein muuta kuin luottaa esittelijään.
Asemakaavan muutos Neljännellä linjalla
Jalkakäytävä siirretään tontilta katualueelle, jolloin vinopysäköinti muuttuu tavalliseksi ja menee 15 kadunvarsipaikkaa.
Poikkeamishakemus Aleksis Kivenkadulla
VR:n omistamassa kiinteistössä kirpputori Valtteri saneerataan toimistoiksi. Harmillinen juttu, mutta vaikea sitä on käskeä VR:ää pitämään kirpputoria.
Viimeisin arvaus on että siitä tulee kaupungille tappiota. Siis Koivusaaren gryndauksella oli tarkoitus rahoittaa Länsimetroa, eli tässä on nyt etumerkki väärin.
80 milliä yhteensä se Katajaharjun kansi ja Koivusaaren liittymä/kansi viritys, kummatkin noin 150 metriä pitkiä, eli keskimäärin noin 265 miljoona kilometriltä. Ja niiden ylläpitökustannukset Helsingille. Maata ei juurikaan nettona vapaudu rakentamiseen, koska se Koivusaaren liittymä on niin iso. Milloin ne tunneliniilot uskoo, että tää ei nyt oikein ynnää?
Liikenteellinen tarve on asiallisesti ottaen perusteltu sillä että Länsiväylältä tulee enemmän autoja, koska Keilaniemeen tehdään tunneli ja megaliittymät. Joka on sekin täysin vastava ja vielä päättömämpi ratkaisu, jonka vaati ELY, joka ei maksa siitä eikä tästä yhtään mitään. Muiden rahoilla on aina kiva suunnitella.
Käytännössä ELYn liikennesuunnittelu kiristää Espoota ja Helsinkiä, eli jos ette tee meidän motarifantasioita niin ette saa rakentaa. Jos ELY haluaa tunnelinsa niin maksakoon ne itse. Nyt ei ole luvassa eurokaan valtion rahaa, ja jos on seurannut valtion/Liikenneviraston tilannetta niin sitä tuskin löytyy vaikka haluttaisiin.
Tätä pommia nyt pitäisi purkaa sillä että kun ei tuo rakentaminen tuota mitään muuta kuin tappiota Helsingille, niin miksi ihmeessä me tuollaiseen suostuttaisiin? Siis 80 milliä siitä ilosta että Espoosta tulee Länsiväylää Helsinkiin enemmän autoja, haloo! Jättää vaan sen liittymän tekemättä.
Mikko Särelän blogista:
http://www.sarela.fi/kslk-11–12-2012-paatokset/
Eli jos siitä saisi jotenkin käveltyä läpi, niin olisi kiva.
Olisikohan paikallaan jättää Koivusaari uuden lautakunnan päätettäväksi? Tuntuu hiukan erikoiselta, että “toimitusministeriö” tekisi näin suuressa, kalliissa ja ristiriitaisia ajatuksia herättävässä asiassa päätöksen viime elinpäivinään.
Minusta pitäisi siirtää uuden lautakunnan päätettäväksi, mutta tästähän päättää lopullisesti valtuusto, siis se uusi.
Mikä oikeastaan on KSL:n rooli?
Koivusaareen liittyy monta asiaa ja vaikutusta. Kokonaisuus peittää alleen monta olennaista ja tärkeää yksityiskohtaa, joiden soisi saavan ansaitsemansa tarkemman huomion. Onko KSL ehtinyt perehtyä hankkeeseen kunnolla?
Olin väärässä: Koivusaare tunneli, liittymä sekä minikate Katajaharjuun (pikku pätkä sillan länsipuolelle) ei maksa 80 miljoonaa euroa. Se maksaa 130 miljoonaa euroa. Tämä ei ole edes mitä halutaan kysymys, vaan tähän nyt ei vaan yksinkertaisesti ole varaa kysymys. Mikä siinä on että ELYn ja KSV:n tieliikkennesuunnitteluun yhteistyö tuottaa suunnitelmia joidenka kustannukset olisi siedettäviä jos kyse olisi markoista eikä euroista, ja maan käyttö järkevää jos kyse olisi Hartolasta eikä Helsingistä?
Pidemmin ja Länsibulevardihuudon kera, http://tolkku.blogspot.fi/2012/12/lansivaylan-vaihtoehdot-ja-koivusaari.html
Rahoittaahan se metroa. Ajatus menee kutakuinkin niin, että lisäksi tarvitaan tarpeellinen liikenneinvestointi, eli tässä tapauksessa moottoritieliittymä.
Pitäähän kunnon ihmisten päästä liikkumaan ja ainoastaan investoinnit autoiluun ovat oikeita liikenneinvestointeja, kaikki muu on puuhastelua ja luksusta.
Jostain syystä vain joukkoliikenneinvestointien pitää aina maksaa itsensä maankäytön arvonlisällä. Tieinvestoinnit nyt vaan toteutetaan, koska niitä tarvitaan.
“Jostain syystä vain joukkoliikenneinvestointien pitää aina maksaa itsensä maankäytön arvonlisällä. Tieinvestoinnit nyt vaan toteutetaan, koska niitä tarvitaan.”
Ja sitten vielä näiden autoliikenneinvestointien maisemoinnit ja sopeuttaminen kaupunkympäristöön pitää aina maksaa maankäytöllä ja kerrosalalla takaisin! 🙁