Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 18.12.2012

Kaik­ki päät­tyy aikanaan ja niin myös tämän lau­takun­nan työsken­te­ly. Tämä on viimeinen kokouksemme.

Koivusaaren osayleiskaavae­hdo­tus

Halu­aisin tässä tuumaus­tauon, kos­ka kaa­va on varsin kallis toteut­taa. Onko todel­la järkevää tehdä Län­siväylälle eril­liset eri­ta­soli­it­tymät Hanasaa­reen ja Koivusaa­reen? Jos liit­tymä Koivusaa­res­sa on pienistä liiken­nemääristä huoli­mat­ta tarpeen, voisiko risteyk­sen sisäosan käyt­tää jotenkin järkevästi. Toimis­to tai parkki­ta­lo nyt esimerkik­si. Risteyk­sen sisäl­lä ole­va parkki­ta­lo on tietysti vähän epäku­rant­ti ver­rat­tuna talon poh­jak­er­rokses­sa ole­vaan. Sel­l­aisen voisi saa­da halvem­mal­la. Tähän vai­h­toe­htoon tyur­vau­tu­isi­vat ne, jot­ka tarvit­se­vat autoaan harvakseltaan. 

Koivusaa­reen on tulos­sa par­ituhat­ta autopaikkaa. Jos ne mak­sa­vat vaikka­pa 50 000 euroa kap­paleelta, kyse on sadan miljoo­nan euron investoin­nista. Alueel­lise­na ratkaisuna tämä tulisi paljon halvem­mak­si kuin tont­tiko­htais­es­ti kiintiöitynä. 

Sörnäis­ten verokam­puk­sen kaava

Korvi­i­ni ei ole kan­tau­tunut, mik­si tämä meni viimek­si pöy­dälle. Tääl­lä halu­taan normin ylit­tävä määrä parkkipaikko­ja. Jos näi­hin suos­tu­taan, tulisi ker­toa, mitä kas­va­va liikenne merk­it­see ruuhkautumisena. 

Kalasa­ta­man sil­to­jen alla – Julkisen suun­nit­teluk­il­pailun kil­pail­i­joiden valinta.

Luot­ta­mus­mies ei voi oikein muu­ta kuin luot­taa esittelijään.

Ase­makaa­van muu­tos Neljän­nel­lä linjalla

Jalka­käytävä siir­retään ton­til­ta kat­u­alueelle, jol­loin vinopy­säköin­ti muut­tuu taval­lisek­si ja menee 15 kadunvarsipaikkaa.

 Poikkeamishake­mus Alek­sis Kivenkadulla

VR:n omis­ta­mas­sa kiin­teistössä kirp­putori Valt­teri saneer­ataan toimis­toik­si. Harmilli­nen jut­tu, mut­ta vaikea sitä on käskeä VR:ää pitämään kirpputoria. 

 

8 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 18.12.2012”

  1. Halu­aisin tässä tuumaus­tauon, kos­ka kaa­va on varsin kallis toteuttaa.

    Viimeisin arvaus on että siitä tulee kaupungille tap­pi­o­ta. Siis Koivusaaren gryn­dauk­sel­la oli tarkoi­tus rahoit­taa Län­simetroa, eli tässä on nyt etumerk­ki väärin.

    80 mil­liä yhteen­sä se Kata­ja­har­jun kan­si ja Koivusaaren liittymä/kansi vir­i­tys, kum­matkin noin 150 metriä pitk­iä, eli keskimäärin noin 265 miljoona kilo­metriltä. Ja niiden ylläpitökus­tan­nuk­set Helsingille. Maa­ta ei juurikaan net­tona vapaudu rak­en­tamiseen, kos­ka se Koivusaaren liit­tymä on niin iso. Mil­loin ne tun­nelini­ilot uskoo, että tää ei nyt oikein ynnää?

    Liiken­teelli­nen tarve on asial­lis­es­ti ottaen perustel­tu sil­lä että Län­siväylältä tulee enem­män auto­ja, kos­ka Keilaniemeen tehdään tun­neli ja mega­li­it­tymät. Joka on sekin täysin vas­ta­va ja vielä päät­tömämpi ratkaisu, jon­ka vaati ELY, joka ei mak­sa siitä eikä tästä yhtään mitään. Muiden rahoil­la on aina kiva suunnitella. 

    Käytän­nössä ELYn liiken­nesu­un­nit­telu kiristää Espoo­ta ja Helsinkiä, eli jos ette tee mei­dän motar­i­fan­ta­sioi­ta niin ette saa rak­en­taa. Jos ELY halu­aa tun­nelin­sa niin mak­sakoon ne itse. Nyt ei ole luvas­sa eurokaan val­tion rahaa, ja jos on seu­ran­nut valtion/Liikenneviraston tilan­net­ta niin sitä tuskin löy­tyy vaik­ka haluttaisiin.

    Tätä pom­mia nyt pitäisi purkaa sil­lä että kun ei tuo rak­en­t­a­mi­nen tuo­ta mitään muu­ta kuin tap­pi­o­ta Helsingille, niin mik­si ihmeessä me tuol­laiseen suos­tut­taisi­in? Siis 80 mil­liä siitä ilosta että Espoos­ta tulee Län­siväylää Helsinki­in enem­män auto­ja, haloo! Jät­tää vaan sen liit­tymän tekemättä.

  2. Korvi­i­ni ei ole kan­tau­tunut, mik­si tämä meni viimek­si pöydälle.

    Mikko Särelän blogista:

    Sörnäis­ten verokam­pus jäi pöy­dälle. Halu­aisin tuo­hon kort­teli­in käve­ly-yhtey­den kort­telin läpi Sörnäis­ten rantatieltä Hämeen­tielle. Kort­teli on nimit­täin 180 metriä pitkä ja sil­lä on suuri este­vaiku­tus käve­lylle. Täl­lä ei ole aiem­min ollut väliä, mut­ta koh­ta toisel­la puolel­la on Kalasa­ta­man asuinalue, jon­ka soisi ole­van rak­en­teel­lis­es­ti osa Kallion seutua.

    http://www.sarela.fi/kslk-11–12-2012-paatokset/

    Eli jos siitä saisi jotenkin kävel­tyä läpi, niin olisi kiva.

  3. Olisiko­han paikallaan jät­tää Koivusaari uuden lau­takun­nan päätet­täväk­si? Tun­tuu hiukan erikoiselta, että “toim­i­tus­min­is­ter­iö” tek­isi näin suures­sa, kalli­is­sa ja ris­tiri­itaisia ajatuk­sia herät­tävässä asi­as­sa päätök­sen viime elinpäivinään.

    1. Minus­ta pitäisi siirtää uuden lau­takun­nan päätet­täväk­si, mut­ta tästähän päät­tää lop­ullis­es­ti val­tu­us­to, siis se uusi.

  4. Mikä oikeas­t­aan on KSL:n rooli? 

    Koivusaa­reen liit­tyy mon­ta asi­aa ja vaiku­tus­ta. Kokon­aisu­us peit­tää alleen mon­ta olen­naista ja tärkeää yksi­tyisko­htaa, joiden soisi saa­van ansait­se­mansa tarkem­man huomion. Onko KSL ehtinyt pere­htyä han­kkeeseen kunnolla?

  5. Olin väärässä: Koivusaare tun­neli, liit­tymä sekä minikate Kata­ja­har­ju­un (pikku pätkä sil­lan län­sipuolelle) ei mak­sa 80 miljoon­aa euroa. Se mak­saa 130 miljoon­aa euroa. Tämä ei ole edes mitä halu­taan kysymys, vaan tähän nyt ei vaan yksinker­tais­es­ti ole varaa kysymys. Mikä siinä on että ELYn ja KSV:n tieli­ikken­nesu­un­nit­telu­un yhteistyö tuot­taa suun­nitelmia joiden­ka kus­tan­nuk­set olisi siedet­täviä jos kyse olisi markoista eikä euroista, ja maan käyt­tö järkevää jos kyse olisi Har­to­las­ta eikä Helsingistä?

    Pidem­min ja Län­si­bule­vardi­hu­udon kera, http://tolkku.blogspot.fi/2012/12/lansivaylan-vaihtoehdot-ja-koivusaari.html

  6. tpyy­lu­o­ma: Viimeisin arvaus on että siitä tulee kaupungille tap­pi­o­ta. Siis Koivusaaren gryn­dauk­sel­la oli tarkoi­tus rahoit­taa Län­simetroa, eli tässä on nyt etumerk­ki väärin.

    Rahoit­taa­han se metroa. Aja­tus menee kutakuinkin niin, että lisäk­si tarvi­taan tarpeelli­nen liiken­nein­vestoin­ti, eli tässä tapauk­ses­sa moottoritieliittymä.

    Pitäähän kun­non ihmis­ten päästä liikku­maan ja ain­oas­taan investoin­nit autoilu­un ovat oikei­ta liiken­nein­vestoin­te­ja, kaik­ki muu on puuhastelua ja luksusta.

    Jostain syys­tä vain joukkoli­iken­nein­vestoin­tien pitää aina mak­saa itsen­sä maankäytön arvon­lisäl­lä. Tiein­vestoin­nit nyt vaan toteutetaan, kos­ka niitä tarvitaan.

  7. “Jostain syys­tä vain joukkoli­iken­nein­vestoin­tien pitää aina mak­saa itsen­sä maankäytön arvon­lisäl­lä. Tiein­vestoin­nit nyt vaan toteutetaan, kos­ka niitä tarvitaan.”

    Ja sit­ten vielä näi­den autoli­iken­nein­vestoin­tien maise­moin­nit ja sopeut­ta­mi­nen kaupunkym­päristöön pitää aina mak­saa maankäytöl­lä ja ker­rosalal­la takaisin! 🙁

Vastaa käyttäjälle tpyyluoma Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.