Virastopäällikön valinta
Esittelijä puoltaa Sipoon Ahoa. Vihreät haastattelevat maanantaina hakijoita.
Telakanrannan asemakaava (pöydältä)
Tämä on hyvä. Ratikasta ehkä vähän riidellään.
Megahertsin asemakaava
Pyysin pöydälle selvittääkseni, mistä päätämme, kun päätämme 140 liityntäpysäköintipaikasta. Tässä yhteydessä luovutaan aivan järjettömän kalliista paikoista metron kaavassa. Onnistuin silloin muuttamaan kaavamääräyksen ”on rakennettava” muotoon ”voidaan rakentaa”, mikä siis otetaan nyt käyttöön.
Megahertsin kaavasta kaupunki kuittaa 2,8 Meuron arvonleikkausmaksun, jonka maanomistaja kuittaa rakentamalla 140 liityntäpysäköntipaikkaa. Ne olisi saatu halvemmalla, jos KSV olisi suostunut siihen, että ne ovat vuorottaiskäytössä. Päätöksen sisältöön ei ole urputtamista, mutta miksi tästä järjestelystä ei mainittu mitään esityslistalla eikä kokouksessa, vaikka kysyttiin?
Edelleen olen sitä mieltä, että 2,8 miljoonan investoinnista pitäisi päättää avoimesti valtuustossa, vaikka tässä ei muodollisesti liiku rahaa. Olen myös kovin epävarma siitä, kannattaako liityntäpysäköintipaikoista maksaa noin paljon. Paikka maksaa viisi euroa vuorokaudessa, eikä sitä yhden työpäivän aikana yleensä voi käyttää kuin yksi henkilö. Näin voimakkaasti tuettua joukkoliikennettä meillä ei muuten tunneta.
Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2011
Taas on onnettomuuksien määrä vähän vähentynyt
Metron matkustajakuormitusennusteet
Tämä selvitys saatiin jo HSL:n hallituksessa ja olen käsitellyt tätä erillisessä postauksessa.
Taas on onnettomuuksien määrä vähän vähentynyt—paitsi polkupyöräilijöiden ja mopoilijoiden onnettomuudet. Helsingin kaupungin turvallisuusstrategiassa erityisesti tavoitteeksi asetettu kevyen liikenteen turvallisuuden parantaminen ei ihan onnistunut.
Voisiko käsitteen “kevyt liikenne” käytön muuten lopettaa, eihän kukaan edes tiedä mitä se tarkoittaa? Virallisen määritelmän mukaan siihen sisältyy mopoilu, mutta tässäkin katsauksessa kevyellä liikenteellä tarkoitetaan ilmeisesti vain jalankulkua ja pyöräilyä.
Useissa polkupyörien pahimmissa onnettomuuspaikoissa pyöräilijä ajaa ajoradan vasemmalla puolella ja näkemät ovat huonot. On täysin vastuutonta velvoittaa pyöräilijöitä ajamaan vaarallisiksi tunnetuilla pyöräteillä, kun vieressä olisi turvallisempi ajorata. Eikö näitä vaarallisia pyöräteitä voisi poistaa käytöstä, tai edes muuttaa yksisuuntaisiksi niin että niitä pitkin ajetaan vain turvalliseen suuntaan?
Omat kommenttini löytyvät blogistani: http://mikkosarela.blogspot.fi/2012/08/kslk-lista-2882012.html
Noista Herttoniemen autopaikoista kannattaa huomioida, että ei ole mitään takeita siitä että se hinta kaupungille on vain 2,8M€. Se voi olla paljon enemmänkin, jos osa hinnasta on valmiiksi leivottu rakennusoikeuden hintaan. Tällainen prosessi on hyvin altis korruptiolle.
Virastopäällikkökandidaateilta kannattaa kysyä esimerkiksi, että miten KSV:n saisi pysymään määrällisissä kaavoitustavoittessa, tai että miten he näkee kysyntään vastaamisen kontra tarvepohjaisuus asuntokaavoituksessa.
Pyöräonnettomuuksista: “Paikkoja, joissa on viimeisten kolmen vuoden aikana tapahtunut kolme tai useampia pyöräonnettomuuksia on Helsingissä 13. Viidessä näistä esiintyy ns. oikealta tulevan
pyöräilijän ongelma, jossa oikealle kääntyvä
henkilöauto ja kaksisuuntaista pyörätietä liikennevirran kannalta vastasuuntaan ajava
pyöräilijä törmäävät toisiinsa. Myös näkemissä
on yleensä puutteita näissä kohdissa.” Toimenpiteet olleet ilmeisesti no can do, katsotaan ja lasketaan taas muutama vuosi missä kolisee.
Toivottavasti ette riitele ratikasta paljon. Siltä osin homma on aika selvä: jos ratikan toimintaedellytyksiä heikennetään siitä, mitä ne tuossa liikennesuunnitelmaluonnoksessa ovat, niin sitä ratikkaa ei tulla tekemään.
Miksi ratikasta riidellään? Jätkäsaaren ratikasta riideltiin, kun Maija “Auto” Anttila ei hallunnut ratikoilla omia kaistoja Jätkään, kokoomuskin olisi halunnut ratikoiden omat kaistat pois. Autoilijan asiaa ajaa kokoomus..
Ei edes aja. Jokainen ratikkamatkustaja on yksi auto vähemmän ja enemmän tilaa ja vähemmän ruuhkia autoilijoille. On se pentele, kun me Vihreät joudumme ajamaan autoilijoidenkin asiat, kun ei autopuolue osaa.
Pääsipä livahtamaan minulta, Rööperin tarkkailijalta lautakunnan listalla ollut Merikorttelin suojeluasia. Vaan etpä kommentoinut asiaa sinäkään, Ode.
ELY-keskukselle on tehty esitys koko korttelin suojelemisesta rakennusperinnön suojelulain nojalla, koska voimassa olevan asemakaavan mukainen rakennuksen suojelu ei turvaa korttelin suojelua. KSV:n asemakaavamuutosluonnoksen mukaan suunniteltu Cloud City,16-kerroksinen pilvitorni, ei ole asemakaavan suojelumääräyksen vastainen, koska muutosluonnos ei kohdista toimenpiteitä suojeltuun (koko korttelin kiertävään) rakennukseen.
Näin on: uudisrakennus ja sen mahdollistava asemakaavan muutosesitys ei kohdistu itse 6‑kerroksiseen vanhaan teollisuusrakennukseen vaan ahtaisi rakennuksen keskelle sisäpihalle 16-kerroksisen toimisto- ja asuinrakennuksen.
Tottakai uudisrakennus käytännössä muuttaisi teollisuusrakennuskokonaisuuden. Ja näkyisi ilkeänä hampaana kaupungin matalassa profiilissa. Museovirasto ja kaupunginmuseo vastustivat lausunnoissaan hanketta, mutta näillä mielipiteillä KSV-lautakunta pyyhki pöytää.
KH varmaan hyväksyy lautakunnan lausuntoehdotuksen ? Toivottavasti ELY-keskus kuuntelee muitakin kuin rakennusfirmojen ääntä.
Rakennussuojelulaki ei oikein tullut tuossa kyseeseen, ei menisi läpi valtiolla mitenkään.