Vapaasta autoedusta on päästävä eroon

Jos aivan tosis­saan halut­taisi­in vähen­tää Suomen kasvi­huonepäästöjä, eräs help­po ja hal­pa tapa olisi luop­ua vero­tuk­ses­sa vapaan autoe­dun suosimis­es­ta. En tiedä mik­si val­tio suosii sitä, että osa palka­s­ta mak­se­taan anta­mal­la työn­tek­i­jän käyt­töön auton ilmaisek­si. Tämän muutenkin arve­lut­ta­van menet­te­lyn vihe­liäisin piirre on se, että auton käytön mar­gin­aal­i­hin­ta on tämän jäl­keen nolla. 

Ilmainen autoilu muut­taa vääristää käyt­täy­tymistä pahasti. Sil­loin kan­nat­taa men­nä auto­la aina vaik­ka junal­la pää­sisi mukavam­min ja vaik­ka junakyyti olisi auton aiheut­tamia kus­tan­nuk­sia halvem­pi. Autoe­dus­ta naut­ti­vat kiertävät tar­jousten perässä automar­ketista toiseen.

Ei riitä, että vero­tusar­voa vähän nos­te­taan; tulon­jako ei tässä ole se ongel­ma, vaan tuo ilmainen mar­gin­aa­likus­tan­nus. Joko vero­tusar­voa on nos­tet­ta­va niin paljon, että useim­mat luop­u­vat autoe­dus­ta tai vero­tus on muutet­ta­va todel­lisi­in käyt­tömääri­in perus­tu­vak­si niin, että jokainen ajet­tu kilo­metri mak­saa. Kätev­in­tä olisi yksinker­tais­es­ti kieltää vapaa autoe­tu palkanmaksumuotona.

PS. Tutus­tu kir­joi­hi­ni klikkaa­mal­la tästä. 

2 vastausta artikkeliin “Vapaasta autoedusta on päästävä eroon”

  1. Ei voi väitää vas­taan, kyl­lä jokaisen ben­sa-ase­mal­la kävi­jän pitäisi tun­tea se mit­tarin osoit­ta­ma sum­ma omas­sa lom­pakos­saan. Taitaa vain olla suuri osa ko. edun omaa­jista nyky­is­ten hal­li­tus­puoluei­den äänestäjiä joten ei tai­da kuu­lua ohjelmaan.

  2. On todel­lakin käsit­tämätön­tä, että val­tio kan­nus­taa vapaan autoe­dun muo­dos­sa turhaa autoilua. Ei voi kuin ihme­tel­lä, että mitä porukkaa sielä eduskun­nas­sa oikein on, kun ei tätä asi­aa korjaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.