Kunnallinen liikennevalvonta

Helsingin kaupunki on esittänyt lainmuutosta, joka tekisi kunnille mahdolliseksi valvoa ylinopeuksia ja päin punaista valoa ajamista valvontakameroilla ja sakottaa sääntöjä rikkovan ajoneuvon omistajaa samaan tapaan kuin sakotetaan auton omistajaa väärin pysäköinnistä. Tähän asti oikeusministeriössä on tätä vastustettu, mutta nyt ministeri Tuija Brax ilmoittaa kannattavansa sitä.

On silkkaa juridista saivartelua, ettei punaista päin ajamisesta voi sakottaa yhtä kätevästi auton omistajaa kuin väärin pysäköinnistä. Ajatus, että kun rike on vakavampi, pitäisi rikkomuksen tekijällä olla suurempi turva sakottajaa vastaan, tuntuu jopa vähän naurettavalta.

Miksi sakottaa viatonta autonomistajaa siitä, että kaveri on ajanut päin punaista? Ja mistä hän edes tietää, kuka hänen autollaan on ajanut? Tämä ei poikkea mitenkään siitä, että omistaja joutuu vastuuseen myös kaverin pysäköinnistä. On aika teoreettinen tilanne, ettei auton omistaja tietäisi, kuka hänen autollaan ajaa. Pitää sitä paitsi tietää, sillä auton luovuttaminen kortittomalle tai humalaiselle on kiellettyä. Jos kaveri ei sakkoja omistajalle korvaa, varmaankaan toista kertaa ei autoa lainata.

Asuinalueiden liikenneturvallisuus paranisi olennaisesti, jos asuntokatujen nopeusrajoituksia, jotka ovat yleensä 30km/h tai 40 km/h myös noudatettaisiin. Suurin osa noudattaa osapuilleen, mutta esimerkiksi Katajanokkaa terrorisoi pitkään nuoren miehen ajama jakeluauto, joka kiihdytteli asuinkaduilla huvikseen. Pelkästään hänen takiaan monissa perheissä ei uskallettu antaa pienten koululaisten mennä yksin kouluun, vaikka reitti muuten olisi turvallinen. Kameravalvonnalla tämä käy kätevästi. Poliisi on aivan ylikoulutettu tällaista valvontaa suorittamaan. Siksi sen antaminen lappuliisoille on aivan oikein.

Sama koskee liikennevaloja. Taitaa olla aika yksinkertaista liittää liikennevaloihin laite, joka kuvaa kaikki , jotka valon vaihduttua punaiseksi vielä ajavat risteykseen. Se, että liikennevaloja pitää myös noudattaa, ei hidasta liikennettä vaan nopeuttaa sitä. Nyt joudutaan liikennevalojen ajoituksessa ottamaan huomioon se, että pari autoa sieltä saattaa vielä päin punaista tulla. Jos voitaisiin luottaa valojen noudattamiseen, voitaisiin vihreä valo myös sytyttää nopeammin.

Vielä tärkeämpää olisi sakottaa rutiininomaisesti niitä, jotka ohittavat pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton. Tämä erittäin vaarallinen tapa pitäisi kitkeä suomalaisista autoilijoista pois. Helsingissä on nykyisin paljon turtisteja, jotka tulevat maista, joissa suojatietä koskevia liikennesääntöjä noudatetaan. Heidän henkensä on Helsingissä vaarassa.

PS. Tutustu kirjoihini klikkaamalla tästä.

2 vastausta artikkeliin “Kunnallinen liikennevalvonta”

  1. Itse olen huomannut ajaessani että nykyään katseeni suuntautuu pelkästään nopeusmittariin ja pientareella mahdollisesti eteen tuleviin kameratolppiin, muu liikenne jää vähemmälle huomiolla. Tämän ”tarkkaavaisuuteni” vuoksi en ole vielä yhtään kamerasakkoa saanutkaan. Tämä nyt ei ole mitään tieteellistä tutkimusta mutta mikähän yhteys tällä on kasvaville kuolonkolareille jossa ei näytä olevan mitään syytä, ajoneuvo vain ”ajautuu” vastaantulevien kaistalle.

  2. BRG:lle:
    Oman ajonopeuden seuranta ei vaadi erityistä huomiota kuin aivan keltanokilta.
    Ja jos et aja ylinopeutta, niin miksi olisit erityisen kiinnostunut seuraamaan kameratolppia?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.