Laintulkintaan pitäisi olla oikotie

Pitäisi olla nopeampi tapa selvit­tää korkeim­man hallinto-oikeu­den tulk­in­ta voimas­sa olev­as­ta laista. Nyt ennakko­ta­pauk­sen saamiseen voi kulua vuosia. 

HUS:n hal­li­tuk­sen päätök­ses­tä lakkaut­taa syn­ny­tyk­set Loh­jal­la on valitet­tu lukuisin perustein. Mui­hin on help­po vas­ta­ta, mut­ta yksi val­i­tus­pe­rus­ta on ongel­malli­nen. Vedot­ti­in HUS:n hal­li­tuk­ses­sa istu­vi­in jäävei­hin jäseni­in. Vähän täl­lais­es­ta on ennakko­ta­paus, jos­sa hallinto­tuomiois­tu­in on toden­nut jääviy­den, joskaan se ei ole suo­raan verrannollinen.

Päätök­seen jääviy­det eivät vaikut­ta­neet, pikem­minkin päin­vas­toin. Jääviksi epäilleet äänes­tivät pääosin päätöstä vas­taan. Taval­laan se osoit­ti hei­dän ase­mansa kun­nan­hal­li­tuk­ses­sa ja hyv­in­voin­tialuei­den hal­li­tuk­ses­sa vaikut­ta­neen hei­dän kan­toi­hin­sa, mut­ta niin olisi vaikut­tanut asuinpaikkakin. 

Vihreät ovat läht­e­neet siitä, ettei HUS:n hal­li­tuk­ses­sa voi istua kun­nan­hal­li­tuk­sen tai hyv­in­voin­tialuei­den hal­li­tusten jäseniä, joten voisimme osoit­taa syyt­täväl­lä sormel­la mui­ta puoluei­ta. Asia ei ole kuitenkaan näin yksinker­tainen. Uuden­maan erikoinen sote-rakenne edel­lyt­tää eri toim­i­joiden yhteistyötä. Ei siitä muuten mitään tule. Aja­tus siitä, että päät­täjien pitäisi toimia toi­sis­taan mitään tietämät­tä, on lähin­nä pöhkö. Juristien vas­taus, ainakin joidenkin heistä, tähän on, että HUS:n ja hyv­in­voin­tialuei­den yhteistyö tapah­tukoon virkami­es­ta­sol­la, ei hal­li­tusten tasol­la. Samal­la kuitenkin sinetöidään se, että varsi­nainen val­ta on virkahenkilöillä.

HUS:n hal­li­tuk­ses­sa istuu muun muas­sa Loh­jan kaupung­in­hal­li­tuk­sen edus­ta­ja. Hän äänesti syn­ny­tys­ten lakkaut­tamista vas­taan. Var­maankin hänen taus­tansa Loh­jal­la vaikut­ti hänen ratkaisu­un­sa, mut­ta niin olisi vaikut­tanut sekin, että hän olisi vain asunut Loh­jal­la. Jonkin ihanteen mukaan mikään täl­lainen ei saisi vaikut­taa hal­li­tuk­sen jäse­nen kan­taan, vaan hei­dän pitäisi olla kaik­ista intres­seistä vapaina, mut­ta kansan­val­ta läh­tee taas siitä, että poli­itikot edus­ta­vat äänestäjiään.

KORJAUS: 7.6.2024:  Mikko Pir­to­la ei ole enää Loh­jan kaupung­in­hal­li­tuk­sen jäsen. Hän erosi tehtävästä, kun tuli val­i­tuk­si HUS:in hal­li­tuk­seen. Pyy­dän anteek­si väärää väitet­tä. Taval­laan tämä tietysti todisti oikeak­si sen, että sitou­tu­mi­nen loh­jalaisu­u­teen ei edel­lytä kaupung­in­hal­li­tuk­sen jäsenyyttä.

Val­i­tuk­si­in liit­tyvän riskin takia HUS:n hal­li­tus tekee asi­as­ta uuden päätök­sen jäävit­tömäl­lä kokoon­panol­la. Aivan täysilukuisek­si hal­li­tus­ta ei saa­da, kos­ka osa vara­jäsenistäkin on yhtä jäävejä.

Tässä ratkais­us­sa on yksi ongel­ma: se luo ennakko­ta­pauk­sen siitä, että valit­ta­jat ovat jääviy­den suh­teen oike­as­sa, vaik­ka sitä ei ole tes­tat­tu missään.

Juris­tit ovat nimit­täin asi­as­ta eri mieltä keskenään. Nor­maali tie olisi tes­ta­ta asia korkeim­mas­sa hallinto-oikeudessa, mut­ta se kestäisi pari vuot­ta, ehkä enem­mänkin. Tähän ei ole aikaa.

Kun olemme siir­tyneet juris­tikeskeiseen aikaan, jos­sa korkein oikeus ja korkein hallinto-oikeus päät­tävät lakien tarkem­mas­ta sisäl­löstä ennakkopäätök­sil­lä, pitäisi olla jokin suorem­pi tapa kysyä tulk­in­taa. Ei voi olla niin, että tieto lain tosi­asial­lis­es­ta sisäl­löstä saadaan selville vas­ta vuosien kulut­tua val­i­tusten kautta.

Ennakkopäätök­sien kaut­ta lakien muut­tamises­sa on sekin vika, että se arpoo yksit­täi­sistä ihmi­sistä lain­rikko­jia ja tuomit­see hei­dät jopa vankeu­teen, kun pitkään jatkunut maan tapa päätetään (sinän­sä perustel­lusti) kieltää. Se, jon­ka toim­inta nos­te­taan tikun nokkaan, kär­sii ran­gais­tuk­sen teosta, joka edel­lisen tulkin­nan mukaan ei ollut kiel­let­tyä vaan maan tapa.

 

 

6 vastausta artikkeliin “Laintulkintaan pitäisi olla oikotie”

  1. Ennakkopäätök­sien kaut­ta lakien muut­tamises­sa on sekin vika, että se arpoo yksit­täi­sistä ihmi­sistä lain­rikko­jia ja tuomit­see hei­dät jopa vankeu­teen, kun pitkään jatkunut maan tapa päätetään (sinän­sä perustel­lusti) kieltää. Se, jon­ka toim­inta nos­te­taan tikun nokkaan, kär­sii ran­gais­tuk­sen teosta, joka edel­lisen tulkin­nan mukaan ei ollut kiel­let­tyä vaan maan tapa.

    Jos on oikein kyyni­nen, voi ajatel­la, että tämä toisaal­ta sen­tään ainakin lisää sosi­aal­ista koheesio­ta ja jär­jestelmän legit­imi­teet­tiä kansan silmis­sä. Samal­la taval­la van­has­sa jyrkän epä­tasa-arvoises­sa feo­daaliy­hteiskun­nas­sa kansan oli helpom­pi uskoa val­lan­pitäjien oikeu­den­mukaisu­u­teen, kun aina välil­lä joku aatel­ish­er­ra teloitet­ti­in julkises­ti jostain väärinkäytök­sistä — tilanteessa jos­sa tämä tuli hänelle itselleen epämiel­lyt­tävänä yllä­tyk­senä, kos­ka mukana oli sama peri­aat­teessa mieli­v­al­taisen valikoi­tu­misen logiikka.

  2. “Kun olemme siir­tyneet juris­tikeskeiseen aikaan, jos­sa korkein oikeus ja korkein hallinto-oikeus päät­tävät lakien tarkem­mas­ta sisäl­löstä ennakkopäätök­sil­lä, pitäisi olla jokin suorem­pi tapa kysyä tulk­in­taa. Ei voi olla niin, että tieto lain tosi­asial­lis­es­ta sisäl­löstä saadaan selville vas­ta vuosien kulut­tua val­i­tusten kautta.”

    Pääasi­as­sa näis­sä tilanteis­sa, jois­sa ratkaisu­ja on lop­ul­ta joudut­tu hake­maan korkeim­mas­ta oikeud­es­ta, on kyse sel­l­ai­sista tilanteista, jois­sa lais­sa ja sen esitöis­sä ei ole selkeää kan­taa siihen, miten asia pitäisi tulki­ta — ja joi­hin epäko­h­tien tiedok­si tulemisen jäl­keenkään eduskun­ta ei kuitenkaan ole läht­enyt säätämäänkään tarkem­paa sisältöä. Eli se toinen eten­e­mis­vai­h­toe­hto on, että eduskun­ta hoitaisi tehtävän­sä, ja täs­men­täisi lake­ja. Hallinto­lain esteel­lisyyspykälät ovat varsin epä­selvät täl­lais­ten asioiden kannalta.

    Halutes­saan eduskun­ta voisi säätää lail­la siitä, että hyv­in­voin­tialueil­la ja HUSis­sa esteel­lisyyt­tä ei poli­it­ti­sis­sa tehtävis­sä muo­dos­tu sil­lä perus­teel­la, että henkilö on luot­ta­mushenkilönä tai vaik­ka viran­halti­janakin myös kun­nal­lises­sa päätök­sen­teossa. Sel­l­ainen lakimuu­tos voisi olla jopa ihan perustel­tua tehdä.

  3. Eihän se nyt prkl saa niin olla, että säädet­ty­jen lakien moni­t­ulk­in­taisu­u­den tai hämäryy­den takia niiden tarkoi­tus tai merk­i­tys selviää vas­ta, kun ne on koe­pon­nis­tet­tu korke­as­sa oikeudessa. Tässähän ollaan jo jenkkien sys­tee­mis­sä, jos­sa asi­at ratkaistaan ennakko­ta­pausten mukaises­ti. Kyl­lä lakien laati­joil­ta pitää voi­da edel­lyt­tää sen ver­ran kirkas­ta järkeä ja selkeää ulosan­tia, että maal­likonkin on mah­dol­lista ymmärtää mis­sä mennään.

    1. Ei olla jenkkien sys­tee­mis­sä. Siel­lä korkeimpi­en oikeu­den ratkaisut ovat lain veroisia, ja poli­itikko­jen on vaikea muut­taa edes uusil­la laeil­la sitä, mitä korkein oikeus on jo lin­jan­nut. Varsinkin jos korkein oikeus on perusteluis­saan men­nyt vetoa­maan perus­tus­laki­in. Yhdys­val­lois­sa perus­tus­la­ki on peräisin 1700-luvul­ta ja muu­tok­set tehdään lisäyksinä van­han lain perään. Ensim­mäiset 10 lisäys­tä tehti­in ajatuk­sel­la, että mitään perus­tus­lais­sa ollut­ta ei voi kumo­ta, vaan voi vain lisätä uusia pykäliä entis­ten perään. Sit­tem­min hyväksyt­ti­in, että perus­tus­laki­in tehtävin lisäyksin voi kumo­ta van­han lain yksit­täisiä pykäliäkin. Nykyään lisäys­lake­ja on yhteen­sä 27. Mut­ta perus­tus­laki­in ei siel­lä ole kyet­ty tekemään kokon­aisu­ud­is­tus­ta, eli kir­joit­ta­maan sitä järkeväk­si kokon­aisu­udek­si ihan alus­ta läh­tien. Osin sik­sikin USA:ssa sys­tee­mis­sä korkein oikeus on niin avainase­mas­sa, kos­ka perus­tus­la­ki on siel­lä neljän vuo­sisadan ajal­ta muo­dos­tunut doku­ment­tien kokon­aisu­us, joka on samal­la hyvin moni­t­ulk­in­tainen — ei vähiten sik­si, että kielikin sano­jen merk­i­tyksi­neen on ajan saatossa muuttunut/kehittynyt.

      Suomes­sa koko perus­tus­lain voi eduskun­ta myös kumo­ta, ja näin­hän 1990-luvul­la tehti­inkin aiem­man val­tiosään­nön osalta hyväksyt­täessä kokon­aisu­ud­is­tuk­se­na nykyi­nen Suomen perustuslaki. 

      Jääviyskri­tee­rien täs­men­tämi­nen hyv­in­voin­tialuei­den osalta olisi jopa suh­teel­lisen help­po asia tehtäväk­si eduskun­nas­sa, jos vain itse asi­as­ta eli että mis­sä tilanteis­sa esteel­lisyy­den pitäisi nähdä syn­tyvän ja mis­sä ei, olisi riit­tävän laa­jasti kan­natet­tu lin­ja, jon­ka poh­jalle lakimuu­tos kirjoitettaisiin.

  4. HUSin hal­li­tuk­ses­sa ei ole Loh­jan kaupung­in­hal­li­tuk­sen jäsen­tä, ei edes varajäsentä.
    Olen eron­nut Loh­jan kaupung­in­hal­li­tuk­sen vara­jäsenyy­destä kun min­ut valit­ti­in HUSin hallitukseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.