Yleiskaava läpäisi lautakunnan

10.11.2015 · Aihe: Kaupunkisuunnittelu, Yleiskaava 2016 

Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi osaltaan yleiskaavan pantavaksi nähtäville. Siihen oli neuvoteltu kaikkien muiden puolueiden välillä sopu. Perussuomalaiset olisivat halunneet säilyttää Malmin lentokentän ilmailukäytössä, mutta koska kukaan muu ei sitä kannattanut, siitä ei edes äänestetty.

Yleiskaava kokonaisuutena on suuri voitto sille ajattelulle, jota minä ja useimmat vihreät edustavat: tähän asti kaupunki on laajentunut sirpalemaisesti peittäen alleen yhä enemmän arvokasta maata. Nyt kaupunkia rakennetaan tiivistäen ja luonnontilaista maata säästäen. Sitä, että moottoriteiden valtaaman alueet Kehä I:n sisäpuolella otetaan hyötykäyttöön ja näin vapautuneille alueilla (useita neliökilometrejä) asutetaan noin 80 000 asukasta, ei viisi vuotta sitten olisi voinut kuvitellakaan meidän saavan läpi.

Muutoksia lautakunta teki yksimielisesti tukun. Joistakin olin hyvin iloinen, toiset olisin jättänyt tekemättä, mutta sitä on kompromissien etsiminen. Vihreille tärkeimpiä muutoksia olivat:

  • Munkkivuoresta säästetään metsää kuusi hehtaaria. Vastaavasti Turunväylän varsi Munkkivuoren ja Munkkiniemen välillä rakennetaan bulevardisoinin yhteydessä vielä aiottuakin tiiviimmin;
  • Hämeenlinnanväylän bulevardisoinnin vuoksi rakennettavaksi aiottua aluetta keskuspuiston länsilaidalla pienennettiin yhteensä kuusi hehtaaria. Nyt arvokasta metsää ei juuri menetetä, vaan lähinnä moottoritien melualueella olevaa peltoa tai entistä peltoa.
  • Vantaanjoen varressa Veräjämäessä vedenpuhdistuslaitoksen pohjoispuolella kolme hehtaaria palautetaan viheralueiksi. (tästä on tullut paljon postia)
  • Viheralueita koskeviin kaavamääräyksiin lisättiin määräys: ”Viher- ja virkistysalueiden kehittämisessä huomioidaan yleiskaavan liitekartassa esitetty metsäverkosto. Lähtökohtana on säilyttää verkoston metsäinen luonne. Tämä oli vihreiden luontoporukalle hyvin tärkeä lisäys, koska se takaa noiden viheryhteyksien säilyttämisen nimenomaan metsäisinä.
  • Vartiosaaresta todettiin, että siitä päätetään osayleiskaavan yhteydessä. Se on tulossa lautakuntaan kai vielä tässä kuussa.

 

Rastilan leirintäalue on merkitty rakennettavaksi. Rakennettavaa aluetta rajattiin kolme hehtaaria pienemmäksi. Varaus leirintäalueelle Uutelasta poistettiin, mutta todettiin, että jostain Helsingin alueelta etsitään uusi paikka. Östersundom?

Suurmetsäntien pohjoispuolelta neljä ruutua Aurinkomäen puiston itäreunassa muutettiin vihreäksi. Tämä muutos lähinnä rauhoitti mieliä. Ei ollut tarkoitus laajentaa rakennettua aluetta, mutta hehtaarinkokoisista pikseleistä saattoi päätellä muuta. (Tämä merkintätapa on synnyttänyt monia muitakin vääriä hälytyksiä)

Tuomarinkylän kartanon alueelta poistetaan neljä  asuntorakentamisen hehtaaria, jotta vinttikoirarataa ja ratsastustallien toimintaa ei vaaranneta. Talin golfkentän varrelta poistettiin peräti 11 hehtaaria. Aika kapean harrastajajoukon eteen uhrataan paljon maata, mutta Malmin lentokentän syömät 300 hehtaaria sentään vapautuvat.

Lauttasaaressa (Vattuniemessä) muutetaan yhdeksän hehtaaria teollisuusaluetta muuhun käyttöön (kantakaupunki, eli ihan mitä vaan) Hyvä!

Stadionin vierssä hyväksyttiin kaksikin aluetta, joihin voi toteutta HIFK:in hallin ja sen rahoittamiseksi kaavaillun kiinteistökehitysprojektin. Vihreiden mielestä alueen voi toteuttaa asuntoina myös ilman hallia.

Tässä tärkeimmät! Upea juttu! Lautakunnassa neuvottelusuhteet ovat näköjään paremmat kuin neuvoteltaessa vaikka budjetista.

Syytä juhlia!

Helsingin yleiskaava on Suomen suurin investointiohjelma, noin 70 miljardia euroa.

 

Kommentit

63 Vastausta artikkeliin “Yleiskaava läpäisi lautakunnan”

  1. Petri Vuorimaa kirjoitti 10.11.2015 kello 21:54

    En ymmärrä miten Vattuniemen pienteollisuuusalueen muuttaminen asuinalueeksi voi olla mielestäsi hyvä asia. Monimuotoiseen kaupunkiympäristöön kuuluvat myös työpaikat. Niiden ansioista Vattuniemessä on edelleen mm. pieniä lounasravintoloita. Jo nyt Lauttasaarea on rakennettu niin täyteen, että mm. kouluja ei ole riittävästi. Tämä päätös on kaikkien nykyisten ja tulevien Larulaisten kannalta merkittävä palveluiden heikennys! Toivottavasti tämä ei ollut Vihreiden esitys.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 8

  2. Osmo Soininvaara kirjoitti 10.11.2015 kello 22:07

    Tälle teollisuusalueelle saattaa tulla myös koulu. Tämä esitys ei kuitenkaan tullut kokoomuksesta, mutta narulla ei voi työntää. Teollisuus ei halua tulla Vattuniemeen.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Juhani Ehojoki kirjoitti 10.11.2015 kello 22:47

    Munkkivuoren ja Munkkiniemen välillä olevan moottorien muuttaminen kaupunkirakennetta eheyttäväksi osaksi Munkinseudun kokonaisuutta on hyvin merkkittävä parannus.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 26

  4. Arja Holma kirjoitti 11.11.2015 kello 0:30

    Syytä juhlia?
    Keskuspuistoa säästettiin 6ha,( Talin golfkentän aluetta 11ha, Tuomarinkylässä vinttikoirille ja ratsastustalleille 4ha.)
    Keskuspuisto on Helsingin keuhkot, siellä ei ole tarvinnut maksaa jokaisesta askeleesta, ainakaan vielä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 8

  5. Kalle kirjoitti 11.11.2015 kello 1:12

    Idea Malmin hävittämisestä on hölmö tilanteesta, jossa muissa eurooppalaisissa kaupungeissa rakennetaan kakkoskenttiä hävittämällä korttelikaupalla rakennuksia (Lontoo) tai itkemällä kenttäkaaoksen perään tehtyjen virheellisten päätösten vuoksi (Berliini). Jokainen kai haluaa tehdä omat virheensä? Huvittavaksi tämän tekee, että jos pähkähullu idea toteutuu, niin SMP:tä pidetään asiassa älykköpuolueena tulevaisuudessa. 🙂

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 14

  6. Kalle kirjoitti 11.11.2015 kello 1:14

    Juhani Ehojoki:
    Munkkivuoren ja Munkkiniemen välillä olevan moottorien…

    Bulevardeja ei synny hallinnollisilla päätöksillä. Varmaan noillakin leveyspiireillä on joskus kaupunkia, mutta se tarkoittaa miljoonaa helsinkiläistä lisää ja kaupunkimaisen asutuksen leviämistä alueelle.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 6

  7. Veikko Rinne kirjoitti 11.11.2015 kello 2:26

    Eiköhän tässä käynyt niin, että kaupunki laajenee edelleen tasaisena mattona “peittäen alleen yhä enemmän arvokasta maata”. En olisi päättäjänä kovinkaan iloinen ja ylpeä.

    Nyt olisi ollut hyvä hetki tehdä paljon radikaalimpi suunnan muutos. Kun katseet käännetään ylöspäin, rakennettavisssa oleva tila ei lopu koskaan. Eli mahdollisimman korkeita rakennuksia lähellä toisiaan. Sillä tavalla maata säästyisi.

    Esimerkiksi Koivusaareen voisi tehdä pienkerrostalojen maton asemesta nipun samanlaisia torneja kuin on tulossa lahden toiselle rannalle Keilaniemeen.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 17

  8. Jouni Martikainen kirjoitti 11.11.2015 kello 6:41

    Arja Holma:
    Syytä juhlia?
    Keskuspuistoa säästettiin6ha,( Talin golfkentän aluetta 11ha, Tuomarinkylässä vinttikoirille ja ratsastustalleille 4ha.)

    Ei Hyvää Päivää! Näinkö polittiset voitot lasketaan, että montako hehtaaria estettiin rakentamasta kunkin eturyhmän intressipiiristä?

    LISÄTTIINKÖ rakentamishehtaareja minnekään vai käytiinkö kisa tosiaan vain siitä, että miten paljon rakentamisalueita saadaan pois? Eikö mikään poliittinen ryhmittymä aja yleisesti ottaen LISÄÄ alueita rakentamiseen?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 12

  9. Osmo Soininvaara kirjoitti 11.11.2015 kello 9:20

    Asumista listtii esimerkiksi tiivistämällä tulevaa bulevardia Munkkivuoressa ja muuttamalla teollisuusalueita asumiseen Vattuniemessä. Lisäksi asumista lisättiin Stadionin nurkilla. Viohreät olisivat halunneet lisätä asumista merkittävästi Herttoniemen teollisuusalueella.
    Tähän yleiskaavaan mahtuu 260 000 uutta asukasta, yosiasiassa jopa selvästi enemmän. Tätä on lähinnä paljoksuttu.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  10. Mika kirjoitti 11.11.2015 kello 10:26

    Olen erittäin hämmästynyt että Pornaistenniemen kohdalle jätettiin voimaan rakentamisen osoittavat merkinnät. Jos rakentamien toteutuu niin se tunkeutuu erittäin arvokkaalle luonto- ja virkistysalueelle. Metsään jossa suojeltu tervaleppälehto sijaitsee. Samalla tuhotaan kaksi hienoa luonnonniittyä ja katkaistaan viheryhteys Viikkiin. Alueelle mahdollistetaan tiheää asuinrakentamista jolla huononnetaan kansainvälisestikin arvokkaan alueen elinmahdollisuuksia. Huonoa kaupunkisuunnittelua.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 9

  11. Osmo Soininvaara kirjoitti 11.11.2015 kello 10:51

    Rakentaminen ei tunkeudu noille aroille luontoalueille Pornaistenniemessä. Suojelluille alueille ei voi mennä. Näin ainakin meidän luontoasioihin erikoistuneet tilanteen analysoivat. Tuo esitystapa on vähän hankalasti tulkittava. Rakentamiseen osoitettuja ruutuja ei ole tarkoitus rakentaa kokonaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  12. Pekka Pietilä kirjoitti 11.11.2015 kello 10:28

    Värikansoille on nyt hyvin uutta kerrosneliötä tarjolla. Seuraako Helsingin seudun autioituminen, nähtäneen noin 20 vuoden kuluessa. Englanti ilmoitti pääministerin suulla halunsa erota EU:sta eli rakennelma Euroopasta. Tuleeko Venäjä tilalle?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 5

  13. Haitula kirjoitti 11.11.2015 kello 11:02

    Retoriikkasi Hesarissa pöyristyttää. Ihmisasutus on “ympäristörikos” ja “syöpä”, Espoo ja Vantaa ilmeisesti sen etäpesäkkeitä. Koko Suomi-neito lienee saattohoitovaiheessa, “syöpähän” on levinnyt jo Lapin perukoille asti?

    Tällaisen ihmisvihan sijaan voisi myöntää, että Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat jo vuosikymmeniä sitten sulautuneet yhdeksi kaupungiksi, jonka rajoja ei pysty mitenkään erottamaan ilma- tai satelliittikuvista. Rajat ovat olemassa vain paperilla ja hallintohimmelin rakenteissa, joita paikallisvallanpitäjät pönkittävät säilyttääkseen omat hiekkalaatikkonsa.

    Järjen käyttö yhteisen seutuhallinnon aikaansaamiseksi Tukholman seudun tapaan toisi suunnattomat määrät maata kaavoituksen käyttöön, ja pääkaupunkiseutua voitaisiin kehittää viihtyvyys ja viheralueet säilyttäen ja silti mahduttaa sinne vaikka koko Suomen kansa isänmaan äidinkasvoja raiskaamasta.

    Järjen käyttö on kuitenkin tabu, yllä mainitusta syystä, ja koko seutuhallintohanke on ilmeisesti haudattu sekä kaupunkien että valtion taholla, vaikka keskustelu oli vilkasta vielä pari vuotta sitten. Tässä tarvittaisiin kipeästi päättäväistä isännän ääntä, mutta kaikesta päätellen vatulointi jatkuu kunnes kaikki vielä pelastettavissa oleva infrastruktuuri on saatu tuhotuksi betonilähiöiden tieltä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 11

  14. Hanna-Leena Ylinen kirjoitti 11.11.2015 kello 11:03

    Vattuniemen mallia olisi voinut käyttää myös Herttoniemen teollisuusalueella ja samalla vapauttaa Itä-Helsingin viheralueita rakentamisen sallivilta kaavamerkinnöiltä.

    Tiedän kyllä. Planmeca. Ei kuitenkaan ole oikein, että yksittäinen yritys sanelee Helsingin kaavoitusta.

    On jokseenkin surkuhupaisaa, että Planmeca perustelee asuntojen vastustamista Herttoniemen teollisuusalueella sillä, että asukkaat häiriintyisivät sen toiminnasta. Samaan aikaan Planmeca havittelee Vuosaaressa levittäytymistä asuinalueen kupeessa sijaitsevaan rantaluontoon, miettimättä lainkaan, häiritseekö se lähitalojen asukkaita.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 14

  15. Pekka Pietilä kirjoitti 11.11.2015 kello 11:09

    Eilinen Hesari kertoi Seutulan lentokentän lennonjohdon uudesta tavasta ohjata saapuvat koneet kentälle. Ne tulevat jatkuvassa alenevassa liussa kiitotielle ja näin vähentävät polttoaineen kulutusta. Jos nyt avoimet lähestymistiet tukitaan, kuten on tarkoitus tehdä Malmin lentokentän suhteen, saadaan lisää pakokaasuja Helsingin ilmatilaan. Sitä se Vihreys teettää!

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 5

  16. Syltty kirjoitti 11.11.2015 kello 11:46

    Pekka Pietilä:
    Englanti ilmoitti pääministerin suulla halunsa erota EU:sta eli rakennelma Euroopasta.

    Höpön löpön sentään, Cameron haluaa pysyä EU:ssa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

  17. Koti-isä kirjoitti 11.11.2015 kello 11:48

    Kalle:
    Idea Malmin hävittämisestä on hölmö tilanteesta, jossa muissa eurooppalaisissa kaupungeissa rakennetaan kakkoskenttiä…

    Jos joku olisi hölmöä niin tehdä Malmin kentästä täysiverinen kakkoskenttä melualueinen. Jo nykyinen pienpotkurikoneiden pärinä häiritsee valtavaa joukkoa asukkaita.

    Kyllä lentokoneet kuuluvat nousemaan ja laskeutumaan muualle kuin tiheään asuttujen kaupunkialueiden keskelle. Ja jos kentälle halutaan päästä nopeasti, sinne rakennetaan nopea junayhteys.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 29

  18. Anja kirjoitti 11.11.2015 kello 12:18

    Miksi Talin golfkenttä voitti kisassa Malmin lentokentän? Golf on vain harrastus, lentokentällä voi olla tulevaisuudessa muitakin mahdollisuuksia. Ja muuten, kuten eräs asukki valituksille lentomelusta totesi, että kumpi oli ensin sinä vai kenttä!

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 5

  19. R.Silfverberg kirjoitti 11.11.2015 kello 13:13

    Kalle:
    Idea Malmin hävittämisestä on hölmö tilanteesta, jossa muissa eurooppalaisissa kaupungeissa rakennetaan kakkoskenttiä hävittämällä korttelikaupalla rakennuksia (Lontoo) tai itkemällä kenttäkaaoksen perään tehtyjen virheellisten päätösten vuoksi (Berliini). Jokainen kai haluaa tehdä omat virheensä? Huvittavaksi tämän tekee, että jos pähkähullu idea toteutuu, niin SMP:tä pidetään asiassa älykköpuolueena tulevaisuudessa.

    Helsinki ei tarvitse mitään kakkoslentokenttää kaupalliselle lentoliikenteelle. Hki-Vantaalla on laajentamisvaraa kentän pohjoispuolella vaikka huru mycket.

    Harrasteilmailua varten on Nummelan kenttä kaikine palveluineen olemassa ja Inkoon Degerbyssäkin on pieni peltokenttä. Vastaavanlaisia tultaneen perustettavan myös Helsingin itäpuolelle kun Malmi lopetetaan.

    Viranomaislentoja varten voisi Santahaminaan rakentaa kenttä, siellä on sellainen alunperin ollutkin vielä 20-luvulla.

    Täytyy muistaa että on muitakin harrastuksia joita ei voi harrastaa Helsingissä, eli joutuu matkustamaan jonkun verran. Esim alppihiihto on sellainen, lähimmät laskettelurinteet ovat Pohjois-Espoossa, Kirkkonummella ja Sipoossa.

    Se että golf-kenttä jätettiin Taliin on käsittämätöntä. Olen liikkunut alueella nyt syksyllä kun olen etsinyt oikotietä työmatkapyöräreitille Pitäjänmäeltä Leppävaaraan nyt kun lyhyin reitti Pajamäen ja Perkkaan kautta on katkaistu vesijohtotyömaan takia. Golf-kenttä on valtava, se on niin iso että Malmin lentokenttä mahtuisi sen alueelle. Jos Helsingin sisällä välttämättä pienkonekenttä pitää olla niin Taliin voisi rakentaa kiitoradan ja lentäjät ja golfaajat voisivat keskenään sopia vuoroista;)

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 34

  20. Haitula kirjoitti 11.11.2015 kello 13:31

    Anja:
    Miksi Talin golfkenttä voitti kisassa Malmin lentokentän? Golf on vain harrastus, lentokentällä voi olla tulevaisuudessa muitakin mahdollisuuksia.

    Erinomainen kysymys. Helsingin seudulla 30 km säteellä on toistakymmentä golfkenttää, Helsingin sisälläkin kaksi täysimittaista (http://bit.ly/golf-helsingin-seutu). Hieno harrastus sinänsä.

    Lentoliikenne puolestaan on nopeimmin kasvava liikennemuoto maailmassa, ja kansainvälinen liike-elämä käyttää yhä enemmän Malmin kaltaisia vapaan aikataulun city-kenttiä. Näitä on 150 km säteellä pääkaupungista tasan yksi: Malmi.

    Tukholmassa on vastikään panostettu miljoonia Bromman city-kentän liikelentopalveluihin (http://bit.ly/bromma-investering).

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 12

  21. Osmo Soininvaara kirjoitti 11.11.2015 kello 14:09

    Yleiskaavassa ei päätetä vuokrasopimuksista. Golf-kentän vuokrasopimus on voimassa vuoteen 2034. Siihen mennessä ympärille on tullut paljon asutusta, minkä vuoksi paineet saada alue koko kansan virkistysalueeksi kasvavat.
    Golfkentän alueesta suurin osa on rakentamiseen kelpaamatonta, koska se on potentiaalista tulva-aluetta, kun meren pinta ilmaston lämpenemisen vuoksi nousee, mutta kaikille avoimena virkistysalueena se on haluttu.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  22. Pikselit auki kirjoitti 11.11.2015 kello 13:34

    Pikselöintiä käytetään kuvissa yleensä silloin, kun halutaan peittää jotain jota halutaan salata. Samasta asiasta taitaa olla kysymys yleiskaavassakin.

    Kuka tällaisen pikselöinnin on yleiskaavakarttoihin hyväksynyt? Kaavasuunnitelmat pitäisi esittää konkreettisessa muodossa, eikä epämääräisinä pikseleinä, joiden taakse todelliset suunnitelmat piilotetaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 19

  23. Suuri voitto? Hyvä? Syytä juhlia? kirjoitti 11.11.2015 kello 13:53

    En tiedä onko.

    Kyseessä on kaupunkisuunnitteluviraston käyttämä suunnittelumenetelmä, jossa ylimitoitettujen väestöennusteiden perusteella tehdään ensin epärealistinen kaavasuunnitelma, jossa kaikki kaupungin viheralueet rakennetaan asunnoiksi.

    Sen jälkeen suunnitelmasta voikin vähän tinkiä sieltä täältä, niin että jokainen valtuustoryhmä saa oman puumerkkinsä suunnitelmaan. Suuri voitto vai laiha lohtu?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 15

  24. Haitula kirjoitti 11.11.2015 kello 14:19

    <a href="#comment-4
    Harrasteilmailua varten on Nummelan kenttä kaikine palveluineen olemassa ja Inkoon Degerbyssäkin on pieni peltokenttä. Vastaavanlaisia tultaneen perustettavan myös Helsingin itäpuolelle kun Malmi lopetetaan.

    Et ole selvillä faktoista. LVM:n teettämän selvityksen mukaan Nummela ja Hyvinkää yhdessäkään eivät riitä edes Malmin pelkän harrasteilmailun volyymille. Pienet peltokentät eivät palvele ympärivuotisesti, eikä niitä perusteta noin vain, eikä niitä voi käyttää kaupalliseen lentokoulutustoimintaan. Malmin useat kaupalliset lentokoulut ovat jäämässä tyhjän päälle nimenomaisista lupauksista huolimatta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 11

  25. Urbaani Helsingissä kirjoitti 11.11.2015 kello 14:26

    Nyt alkaa kissanhännänveto siitä, kumpi olisi pitänyt rakentaa, Talin golfkenttä vai Malmin lentokenttä. Kun tässä nyt ollaan Helsingistä metropolia tekemässä, niin luulisi että tällaiseen kaupunkiin yksi golfkenttä, pienlentokenttä ja muutama puistokin mahtuisi.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 11

  26. Haitula kirjoitti 11.11.2015 kello 15:31

    Urbaani Helsingissä:
    Nyt alkaa kissanhännänveto siitä, kumpi olisi pitänyt rakentaa, Talin golfkenttä vaiMalmin lentokenttä. Kun tässä nyt ollaan Helsingistä metropolia tekemässä, niin luulisi että tällaiseen kaupunkiin yksi golfkenttä, pienlentokenttä ja muutama puistokin mahtuisi.

    Juuri näin. Keskustelu jumittuu hävitettävien ja säästettävien alueiden vastakkainasetteluun ja juupas-eipäs -epäolennaisuuksiin.

    Fakta on kuitenkin se, että Helsingin kaupungilla on omalla alueellaankin joutilaana lojuvaa parempilaatuista rakennusmaata pitkälle tulevaisuuteen, ilman että yhteenkään käytössä olevaan liikenne-, virkistys- tai viheralueeseen tarvitsisi koskea.

    Heti paperille piirrettyjen kaupunginrajojen tuolla puolen avautuisivat rannattomat joutomaisemat, jos pääkaupunkiseudun kehittämisessä päästäisiin kunnallispäättäjien hiekkalaatikoista kokonaisuuden tasolle.

    Paikallispäättäjien katseen kohottaminen omaa pientä horisonttia laajemmalle olisi se resepti, jolla Suomi voisi nousta. Mutta kun ei.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 10

  27. R. Silfverberg kirjoitti 11.11.2015 kello 15:42

    Anja:
    Miksi Talin golfkenttä voitti kisassa Malmin lentokentän? Golf on vain harrastus, lentokentällä voi olla tulevaisuudessa muitakin mahdollisuuksia. Ja muuten, kuten eräs asukki valituksille lentomelusta totesi, että kumpi oli ensin sinä vai kenttä!

    Tai mitä jos laitettaisiin golfaajat lentokentän reunojen nurmikolle pelaamaan niin saadaan golfkenttä asuntokäyttöön.

    Sitäpaitsi Talinrannan pikkulähiö on jo tulva-alueella, mutta se tarvititsisi täydennysrakentamista että sinne nousisi palveluita kanssa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 4

  28. tj kirjoitti 11.11.2015 kello 17:12

    Malmin kenttään liittyvistä asioista vielä… Minulla ei ole henk.koht. mielipidettä kentän säilyttämisen tai alueen rakentamisen puolesta/vastaan. Mutta yksi some-keskusteluissa useasti eteen tullut argumentti kentän säilyttämisen puolesta on se, että maaperä alueella on vanhaa suota, ja tästä syystä koko alue pitäisi paaluttaa, jotta sinne ylipäätänsä voisi rakentaa yhtään mitään kiitorataa raskaampaa. Argumentin mukaan tämä puolestaan tekisi rakentamisesta niin kallista, ettei siinä olisi mitään järkeä, joten myöskään alueen kaavoituksessa rakennuskäyttöön ei olisi mitään järkeä. Kyseisissä keskusteluissa en ole nähnyt kenenkään rakentamista puolustavan tahon debunkkaavan tätä argumenttia. Olisiko jollain antaa linkkiä vasta-argumenttiin, jos asiaa on jossain todenteolla mietitty? Voihan olla että tuo paalutusasia on vain kentän säilyttämisen puolesta heitetty ontto argumentti vailla todellisuuspohjaa. Käsittääkseni Lahdentie on näiltä kohdin myös oikeastaan siltaa pitkät matkat, joten ilmeisesti siellä on vähän upottavat maat. Itse en tiedä asiasta tarpeeksi, että voisin tätä arvioida, joten mielelläni lukisin aiheesta lisää analyyttisesti argumentoitua faktaa, oli tulos kumpi tahansa. Olisiko Osmolla itsellään tähän jotain sanottavaa?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 8

  29. Osmo Soininvaara kirjoitti 11.11.2015 kello 18:32

    Malmin maaperä on parempaa kuin keskimäärin se maa, jolle Helsingissä rakennetaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  30. Maria kirjoitti 11.11.2015 kello 17:29

    Hanna-Leena Ylinen:
    On jokseenkin surkuhupaisaa, että Planmeca perustelee asuntojen vastustamista Herttoniemen teollisuusalueella sillä, että asukkaat häiriintyisivät sen toiminnasta.

    ///Jos Herttoniemen teollisuusalueelta pääsisi kääntymään Itäväylälle useammasta kohtaa, ei rekkojen tarvitsisi jyrätä koko alueen läpi.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 5

  31. Rolle kirjoitti 11.11.2015 kello 18:15

    Urbaani Helsingissä:
    Nyt alkaa kissanhännänveto siitä, kumpi olisi pitänyt rakentaa, Talin golfkenttä vaiMalmin lentokenttä. Kun tässä nyt ollaan Helsingistä metropolia tekemässä, niin luulisi että tällaiseen kaupunkiin yksi golfkenttä, pienlentokenttä ja muutama puistokin mahtuisi.

    Golf-kenttiä on lähistöllä yllin kyllin, Talista lähin 10 km länteen. Lentokenttäkin löytyy Vantaalta ja Uudellamaalla on joukko harrastelukenttiä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 10

  32. Kansallista maisemaa Töölönlahdella kirjoitti 11.11.2015 kello 19:14

    Eläintarhan urheilupuisto ja luonnonrantainen Töölönlahti muodostavat Helsingin Keskuspuiston jatkeen, joka ulottuu ainutlaatuisella tavalla aivan kaupungin sydämeen.

    Töölönlahden puistoalueella sijaitsee jo Finlandiatalo, Kansallisooppera, Olympiastadion, Töölön vanha kisahalli, kaupungin talvipuutarha ja vanhoja Linnunlaulun pitsihuviloita. Sinne ei kaivata sen enempää uudisasuntoja kuin urheiluhalleja, hotelleja, ponttooniravintoloita tai kauppakeskuksiakaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 4

  33. Rolle kirjoitti 11.11.2015 kello 20:00

    Haitula: Et ole selvillä faktoista. LVM:n teettämän selvityksen mukaan Nummela ja Hyvinkää yhdessäkään eivät riitä edes Malmin pelkän harrasteilmailun volyymille. Pienet peltokentät eivät palvele ympärivuotisesti, eikä niitä perusteta noin vain, eikä niitä voi käyttää kaupalliseen lentokoulutustoimintaan. Malmin useat kaupalliset lentokoulut ovat jäämässä tyhjän päälle nimenomaisista lupauksista huolimatta.

    Sitä harrastelua voisi olla vähemmänkin. Ehkä koulut voisivat siirtyä maakuntien kentille, joita niitäkin uhkaa lopettaminen. Niille kentille on osalle ihan hyötykäyttöäkin ja koulut voisivat parantaa niiden käyttöasteita.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

  34. R. Silfverberg kirjoitti 11.11.2015 kello 20:01

    Haitula: Et ole selvillä faktoista. LVM:n teettämän selvityksen mukaan Nummela ja Hyvinkää yhdessäkään eivät riitä edes Malmin pelkän harrasteilmailun volyymille. Pienet peltokentät eivät palvele ympärivuotisesti, eikä niitä perusteta noin vain, eikä niitä voi käyttää kaupalliseen lentokoulutustoimintaan. Malmin useat kaupalliset lentokoulut ovat jäämässä tyhjän päälle nimenomaisista lupauksista huolimatta.

    Niiin ja unohdin Räyskälän!

    Nummelan ja Malmin kenttien pää ja poikittaiskiitoradat ovat samanveroisia, Nummelan pääkiitotie jopa pidempi. Lisää koneiden säilytystilaa saadaan vetämällä asfalttia ja pystyttämällä halleja. Nummelassa on jopa jonkinlainen lennonjohtotorni, onko se miehitetty en tiedö mutta se voidaan varmaan varustaa asianmukaisin laittein ja miehityksin. Pienet korpikentöt toimivat pääosin kesäisin mutta pienkoneilmailua, laskuvarjohyppäämistä ym harrastetaan muutenkin enimmäkseen silloin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 2

  35. ze kirjoitti 11.11.2015 kello 21:03

    Pikselit auki:
    Pikselöintiä käytetään kuvissa yleensä silloin, kun halutaan peittää jotain jota halutaan salata. Samasta asiasta taitaa olla kysymys yleiskaavassakin.

    Kuka tällaisen pikselöinnin on yleiskaavakarttoihin hyväksynyt? Kaavasuunnitelmat pitäisi esittää konkreettisessa muodossa, eikä epämääräisinä pikseleinä, joiden taakse todelliset suunnitelmat piilotetaan.

    Koko yleiskaavaan idea on siinä, että sitä ei lueta suurennuslasin kanssa. Pikselöinti on hyvä keino havainnolistamaan tätä. Tarkat rajat selviävät sitten asemakaavoituksen yhteydessä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 7

  36. Eero Yrjö-Koskinen kirjoitti 11.11.2015 kello 21:47

    Millä aikataululla tuo Vattuniemen kaavamuutos toteutuu? Entinen työpaikkani oli siellä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

  37. Sakke kirjoitti 11.11.2015 kello 21:55

    Vattuniemikö kantakaupunkia? Kaukana siitä!

    Montako työpaikkaa niiltä ‘teollisuusalueilta’ on tarkoitus häätää? Mitä nuo ovat, montako niitä on, ja minne ne on tarkoitus siirtää? Vantaalleko, vai kauemmas Kehä III:n taakse, vai maakuntiin? Mitä saadaan tilalle?

    Elämme aikaa, jolloin jokainen työpaikka ja hyvä veronmaksaja (nettomaksaja) on myös kaupungille (ja uudelle sote-alueelle!) kullan arvoinen.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 6

  38. Liian vanha kirjoitti 12.11.2015 kello 10:43

    “Tuomarinkylän kartanon alueelta poistetaan neljä asuntorakentamisen hehtaaria, jotta vinttikoirarataa ja ratsastustallien toimintaa ei vaaranneta. ”

    Tämä on ähän tyhmä juttu. Tuomarinkylän alueesta on vuokrattu nimellisellä vuokralla muutama hehtaari.Todellisuudessa käytössä on kuitenkin kymmeniä hehtaareja.

    Suunniteltu rakentamisalue olisi tullut koraradan kohdalle.Koirien vuoksi hevosihmiset eivät käytä kartanon länsipuolisia reittejä , pääosa reiteistä on itä-ja pohjispuolella .

    Ja mikäli aluetta kehitettäisiin niin reittejä voisi avata Keskuspuiston suuntaan

    Koiraradan käyttö on satunnaista, kesäaikaan on muutama tapahtuma ja käyttäjälukuja on suuresti liioiteltu

    Käytännössä koira-ja hevosihmiset ovat karkottaneet muut alueen käyttäjät ja niinpä kartanon aluen on vajaakäytöllä ja rakennukset tyhjillään

    Alueen nykymuotoisen käytön ongelmana on myös pysäköinti: Alueelle ei ole tehty pysäköintipaikkoja, joten tilaisuuksien aikaan Vanhan Tuusulantien reunat on täynnä henkilöautoja ja tien yli ryntäileviä aikuisia, lapsia ja koiria . Kun liikenne on vilkasta niin vaara on ilmeinen

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 11

  39. Liian vanha kirjoitti 12.11.2015 kello 11:17

    Tuomarinkylän kartanon alueesta on tulut romojen säilytysalue ja sen viihtyvyys ja virkistyskäyttöarvo on laskenut

    Alueella säilytetään hevosmiesten romua ja alue on suuri hevosperävaunujen säilytysalue.

    Eikä kysymys ole enää harrastuksesta, sillä vuokraajina ovat yritykset, eivät yhdistykset. Nämä taas käyttävät työvoimana alaikaäisiä tyttöjä.

    Maanvuokra on nimellinen ja vuokra-alue on vain murto-osa käyttöalueesta esim lähellä olevat omakotiasujat maksvat moninkertaista vuokraa maasta.

    Yhdessä keskutelussa Pakilan kirkossa esiteltiin Tukholman vastaavaa ja väite oli, että tällainen keskus on Tukholman keskustassa.
    Kartta kuitenkin paljasti, että matkaa keskustaan on 40 km

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 8

  40. Haitula kirjoitti 12.11.2015 kello 12:32

    Osmo Soininvaara:
    Malmin maaperä on parempaa kuin keskimäärin se maa, jolle Helsingissä rakennetaan.

    Ymmärtääkseni Östersundomissa on peruskalliopohjaista joutomaata yli 20 kertaa Malmin kentän savikon verran, ja siitä valtaosa millään lailla Naturaan tai Naturan laajennettuihinkaan suoja-alueisiin liittymätöntä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 7

  41. Haitula kirjoitti 12.11.2015 kello 12:37

    Rolle: Golf-kenttiä on lähistöllä yllin kyllin, Talista lähin 10 km länteen. Lentokenttäkin löytyy Vantaalta ja Uudellamaalla on joukko harrastelukenttiä.

    Helsinki-Vantaa ei palvele kevyttä aikataulutonta lentoliikennettä joustavasti, se on raskaan reittiliikenteen kenttä – ainoa kenttä Suomessa, jossa kiitoteiden käyttöön on pyydettävä lupaa tuntikausia etukäteen. Tulevaisuudessa lentoliikenteen kasvaessa rajusti (Eurocontrolin pitkän aikavälin ennusteet 2030- ja 2050-luvulle) kevyen liikenteen palveleminen käy Vantaalla käytännössä mahdottomaksi, vaikka kysymyksessä on liikeilmailun nopeimmin kasvava segmentti.

    Uudenmaan harrastelukentät selvitettiin LVM:n toimesta vuonna 2014 ja todettiin, etteivät ne yhteenlaskettuinakaan riitä kapasiteetiltaan edes Malmin harrasteilmailulle, muista toiminnoista puhumattakaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 7

  42. Haitula kirjoitti 12.11.2015 kello 12:46

    Koti-isä: Jos joku olisi hölmöä niin tehdä Malmin kentästä täysiverinen kakkoskenttä melualueinen. Jo nykyinen pienpotkurikoneiden pärinä häiritsee valtavaa joukkoa asukkaita.

    Malmi on nimenomaan kevyen kaluston kenttä, jonne kukaan ei ole tuomassa raskaita suihkukoneita. Kevyt liikelentokalusto on nopeimmin kasvava ilmailualan segmentti, ja modernit liikelentokoneet nykyistä potkurikonekalustoa hiljaisempaa. Keski-Euroopassa liike-elämä käyttää jo rutiinilla pieniä city-kenttiä ruuhkautuvien suurkenttien sijasta.

    Pääkaupunkiseudun lentoasemien työnjako on selkeä ja erittäin järkevä: Helsinki-Vantaa hoitaa raskaan liikenteen ja Malmi kevyen liikenteen. Näin pääkaupungin lentoliikenteen sujuvuus ja joustavuus on paras mahdollinen.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 8

  43. Maurizio kirjoitti 12.11.2015 kello 15:53

    “Sitä harrastelua voisi olla vähemmänkin.”

    Miksi? Koska sinä sanot niin?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 6

  44. Rolle kirjoitti 12.11.2015 kello 16:19

    Haitula: Helsinki-Vantaa ei palvele kevyttä aikataulutonta lentoliikennettä joustavasti, se on raskaan reittiliikenteen kenttä – ainoa kenttä Suomessa, jossa kiitoteiden käyttöön on pyydettävä lupaa tuntikausia etukäteen. Tulevaisuudessa lentoliikenteen kasvaessa rajusti (Eurocontrolin pitkän aikavälin ennusteet 2030- ja 2050-luvulle) kevyen liikenteen palveleminen käy Vantaalla käytännössä mahdottomaksi, vaikka kysymyksessä on liikeilmailun nopeimmin kasvava segmentti.

    Uudenmaan harrastelukentät selvitettiin LVM:n toimesta vuonna 2014 ja todettiin, etteivät ne yhteenlaskettuinakaan riitä kapasiteetiltaan edes Malmin harrasteilmailulle, muista toiminnoista puhumattakaan.

    Malmin harrastelijat varmaan omalta osaltaan häiritsevät jo nyt HKI-Vantaan lentoja, eli siltäkin kannalta hyvä että lähtevät saastuttamasta ilmatilaan. Löytyy niitä kentia Uudenmaan ulkopuoleltakin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 3

  45. JTS kirjoitti 12.11.2015 kello 16:49

    Malmille ei vain kiristyvien turvamääräysten vuoksi voi tehdä mittarilaskeutumisia, joten… no way,
    Toivotaan silti sopivan avaraa kaavoitusta ja suojalueiden kosteikkojen säästymistä.
    Patrian lennonopetus muuttaa tampere-Pirkkalaan, mikä lienee hyvä asia kaikille.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 2

  46. Mikko H kirjoitti 12.11.2015 kello 17:37

    Sakke:
    Vattuniemikö kantakaupunkia? Kaukana siitä!

    Kaavamerkinnällä on selvä määritelmänsä, joka vain yksinkertaisesti tarkoittaa, että alueelle voi sijoittua asumista ja muita toimintoja. Ei pidä ehdoin tahdoin sekoittaa Helsingin historiallista kantakaupungin rajaa tähän.

    Montako työpaikkaa niiltä ‘teollisuusalueilta’ on tarkoitus häätää? Mitä nuo ovat, montako niitä on, ja minne ne on tarkoitus siirtää? Vantaalleko, vai kauemmas Kehä III:n taakse, vai maakuntiin? Mitä saadaan tilalle?

    Ei kaavoittaja ole sieltä mitään häätämässä, eikä Helsingin kaavoittajilla ole valtaa siirtää mitään Vantaalle. Vattuniemessä tilat ovat jo nyt alikäytöllä eikä yrityksillä näytä olevan haluja sijoittua sinne. Muutettu kaavamerkintä mahdollistaa edelleen toimitilojen rakentamisen sinne. Nyt vaan on niin, että kysyntää on asunnoista.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 10

  47. Sakke kirjoitti 12.11.2015 kello 20:43

    Mikko H: Kaavamerkinnällä on selvä määritelmänsä, joka vain yksinkertaisesti tarkoittaa, että alueelle voi sijoittua asumista ja muita toimintoja. Ei pidä ehdoin tahdoin sekoittaa Helsingin historiallista kantakaupungin rajaa tähän.

    Ei kaavoittaja ole sieltä mitään häätämässä, eikä Helsingin kaavoittajilla ole valtaa siirtää mitään Vantaalle. Vattuniemessä tilat ovat jo nyt alikäytöllä eikä yrityksillä näytä olevan haluja sijoittua sinne. Muutettu kaavamerkintä mahdollistaa edelleen toimitilojen rakentamisen sinne. Nyt vaan on niin, että kysyntää on asunnoista.

    Tuo tiedetään, mutta pitää osata katsoa pidemmälle. Nyt on ollut taloudessa jo pitempään aika huonot ajat ja monet firmat säästävät mm. toimitilatilakustannuksissa. Kunhan tästä ajat paranevat tilanne voi muuttua taas paljonkin.

    Jos nyt rakennetaan kaikki loputkin alueet asuntoja täyteen, minne mahtuu pienteollisuus, venetelakat, -korjaamot ja sellaiset, ns. nyrkkipajat, jotka eivät enää ihan esim. autotalliin mahdu? Sopii yrittää sitten myöhemmin saada sellaisia sopimaan asuintalon neljännen kerroksen piilokonttoriin. Se ei vain sitten enää onnistu. Siinä meren äärelle rakennettu kaupunki ja sen kaupunkikuva helposti köyhtyvät!

    Kaupungin alueiden, tonttien, rakennusten ja tilojen monipuolisuus on sen rikkaus. Pelkät asuinalueet ovat usein puuduttavan monotonisia ja tylsiä.

    Ne yleiskaavan ruudut ovat muuten kuin merkillinen tilkkutäkki, missä osasta ruutujen värejä on ihmeen vaikea, ellei suorastaan mahdotonta päätellä kumpaa selitysosassa kerrotuista kahdesta toisiaan lähinnä olevasta värisävymääritelmästä kulloinkin tarkoitetaan, vaikka leikkaisit jälkimmäiset irti ja siirtäisit kaistaleen tutkimasi kaupunkialueen viereen “cut&paste”-tekniikalla. Kokeilin tuota keinoa kerran, mutta ei siitä juuri paljon apua ollut.

    Tämähän onkin aika vekkuli temppu, tarkoitan tässä siis yleiskaavakartan liian liki toisiaan olevia värisävyjä, kun päättäjillekään ei tällä tavoin toimittaessa anneta mahdollisuutta hahmottaa kunnolla, mistä oikeastaan päättävät. Kenelle kuuluvat aplodit?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 2

  48. anonilli kirjoitti 13.11.2015 kello 9:17

    Maurizio:
    “Sitä harrastelua voisi olla vähemmänkin.”

    Miksi? Koska sinä sanot niin?

    Koska pummit, joilla ei ole rahaa maksaa harrastuksensa kustannuksia, eivät suostu siirtämään sitä harrastustaan jonnekin, missä se olisi halvempaa. Siksi.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 7

  49. Pikselit auki kirjoitti 13.11.2015 kello 10:23

    ze: Koko yleiskaavaan idea on siinä, että sitä ei lueta suurennuslasin kanssa. Pikselöinti on hyvä keino havainnolistamaan tätä. Tarkat rajat selviävät sitten asemakaavoituksen yhteydessä.

    Koko yleiskaavan idea on siinä, että sitä ei lueta suurennuslasin kanssa. Näin kaupunkisuunnitteluvirastolle taataan työrauha. Tarkat rajat ilmoitetaan myöhemmin.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 2

  50. Osmo Soininvaara kirjoitti 13.11.2015 kello 10:51

    Olisi aivan kohtuutonta, jos Helsinki suunniteltaisiin vuonna 2015 metrin tarkkuudella aina vuoteen 2050 asti. Yleispiirteisyys on hyvä nimenomaan tulevien päättäjien kannalta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  51. erkki.niini kirjoitti 13.11.2015 kello 11:02

    Huh kauhistuttava tuo suunnitelman hinta. Kunnat julistavat ja käynnistävät vimmalla kaikenlaisia suunnitelmia ennen kuin valta siirtyy maakuntahallinnolle :). Mistähän johtuu, kun Helsingissä tulee kovin harvoin käytyä (täältä Espoosta). Onko vika minussa vai Helsingissä. Kuitenkin on mukavia lapsuuden muistoja Helsingistä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

  52. PRNDL kirjoitti 13.11.2015 kello 11:03

    anonilli: Koska pummit

    Yhteiskunnan ilmapiiri ja nettikeskustelun taso on tosiaan mennyt viime vuosina alaspäin. Syöpiä ja pummeja alkaa ilmaantua asiallisenkin tekstin sekaan kun sanottava loppuu. Meininki on kohta täälläkin ihan hommaforum.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 8

  53. Pikselit auki kirjoitti 13.11.2015 kello 11:36

    On periaatteessa hyvä ajatus, että kaavoitus olisi ohjaavaa ja joustavaa. Vaarana on kuitenkin, että näillä pikseleillä saadaan alueita vaivihkaa leimattua rakentamisalueiksi, vaikka nyt vielä toisin vakuutellaan. Myöhemmin on sitten helppo vedota tällaisiin pikselikaavoihin.

    Erityisesti viheralueille tulisi laatia konkreettiset rajat, että niiden jatkuvalle käytölle rakennusmaareservinä saataisiin loppu. Keskuspuisto ja Töölönlahden alue ovat hyviä esimerkkejä tästä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 5

  54. Osmo Soininvaara kirjoitti 13.11.2015 kello 12:39

    Jos haluaisin ujuttaa harkitsematonta rakentamista ohi päätöksenteon, tekisin tarkan yleiskaavan, koska mikään elin ei voi käsitellä koko kaupunkia metrin tarkkuudella. Ihan samat puolueet, ehkä uusilla voimasuhteilla, tulevat yleiskaavaa soveltamaan.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  55. Liian vanha kirjoitti 13.11.2015 kello 11:42

    JTS: Malmille ei vain kiristyvien turvamääräysten vuoksi voi tehdä mittarilaskeutumisia, joten… no way,

    Malmi alkaa olla historiaa . Se on liian lähellä Helsinki-Vantaata , kiitorata on lyhyt ja sen kantavuus on olematon.

    Jotta II-kentästä olisi hyötyä ammttiliikenteelle niin kiitoratoja pitäsi olla kaksi risteävää, jotta vidaan valita tuuleen sopiva laskeutumissuunta ja ilmatilan pitää olla niin laaja, että automaattinen lähestyminen ja laskeutuminen olisi turvallista. Lisäksi etäisyyttä Hki-Vantaaseen pitäsi olla riittävästi eli kymmeniä kilometreja.

    Jota liikennöinti kentälle olisi joustavaa niin silloin kentän pitäisi olla Tampereen tai Lahden radan varressa . Kumpaankin suuntaan saadaan raide-ja bussiyhteys ja moottoritiet mahdollistavat nopean yhteyden

    Nyt Malmi kuihtuu, koska käyttäjien määrä tippuu ja ammattiliikenne joutuu siirtymään muualle.

    Laskujen ja nousujen määrä on Malmilla laskussa eikä loppua näy

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 4

  56. Mikko H kirjoitti 13.11.2015 kello 13:27

    Sakke: Nyt on ollut taloudessa jo pitempään aika huonot ajat ja monet firmat säästävät mm. toimitilatilakustannuksissa. Kunhan tästä ajat paranevat tilanne voi muuttua taas paljonkin.

    Vattuniemen tilojen tyhjeneminen ei kyllä alkanut tämän laman aikana, ja kuten Soininvaara ja moni muu on todennut, Helsingissä on toimitilaa kaavoitettu reilusti yli tarpeen ja uudessa yleiskaavassakin sitä on tolkuttomasti. Pajoille todellakin luulisi löytyvän paikka. Yleiskaavassa ollaan jäädyttämässä mm. Herttoniemen tilanne.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 3

  57. ze kirjoitti 14.11.2015 kello 1:51

    Pikselit auki: Koko yleiskaavan idea on siinä, että sitä ei lueta suurennuslasin kanssa. Näin kaupunkisuunnitteluvirastolle taataan työrauha. Tarkat rajat ilmoitetaan myöhemmin.

    Yleiskaavoja on tehty useita ennenkin eikä rajoja ole koskaan ollut tarkoitus määrittää millintarkasti.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 2

  58. Osmo Soininvaara kirjoitti 14.11.2015 kello 10:15

    ze3,
    Kyllä yleiuswkaavoja ja jopa maakujntakaavaa on kiistanalaisissa tapauksissa vaadittu noudatettavaksi metrin tarkkuudella.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  59. Sakke kirjoitti 14.11.2015 kello 11:42

    O.S. kirjoitti: “Helsingin yleiskaava on Suomen suurin investointiohjelma, noin 70 miljardia euroa.”

    Aika kovapalkkaisia lienevät siis KSV:n kaavoitusarkkitehdit!

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

  60. Captain Awesome kirjoitti 15.11.2015 kello 15:59

    tj: maaperä alueella on vanhaa suota, ja tästä syystä koko alue pitäisi paaluttaa, jotta sinne ylipäätänsä voisi rakentaa yhtään mitään kiitorataa raskaampaa. Argumentin mukaan tämä puolestaan tekisi rakentamisesta niin kallista, ettei siinä olisi mitään järkeä

    Arabianranta joka on loppusilausta vaille valmis seisoo 20 metristen paalujen päällä hyllyvässä lietteessä. Hyvin näyttävät pystyssä pysyvän. Ja hyvin on löytynyt alueelle asukkaita. Varmasti enemmänkin olisi ollut tulijoita.

    Että ei mitään hätää Malminkaan suhteen. Hyvä siitä tulee. Ja haluttu asuinpaikka.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 3

  61. anonyymi kirjoitti 16.11.2015 kello 23:43

    JTS: Patrian lennonopetus muuttaa tampere-Pirkkalaan, mikä lienee hyvä asia kaikille.

    Ei kai se mikään ihme ole, kun ilmassa on jo pitkään ollut, että kenttä lähtee alta, oli sitten luvattu mitä tahansa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

  62. Kaijuli kirjoitti 18.11.2015 kello 23:56

    <a href="#comment-

    Osmo Soininvaara:
    Golfkentän alueesta suurin osa on rakentamiseen kelpaamatonta, koska se on potentiaalista tulva-aluetta, kun meren pinta ilmaston lämpenemisen vuoksi nousee, mutta kaikille avoimena virkistysalueena se on haluttu.

    Ihmettelen, etä Talin kentälle ei voisi rakentaa, koska se on tulva-aluetta. Lauttasaaressa Länsiväylän pohjoispuolinen alue on kokonaan tulva-aluetta. Kuitenkin se aiotaan rakentaa ja tehdä alueelle massiiviset maantäytöt. Mitenkäs näin?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 2

  63. Captain Awesome kirjoitti 2.12.2015 kello 11:30

    Kaijuli: Ihmettelen, etä Talin kentälle ei voisi rakentaa, koska se on tulva-aluetta. Lauttasaaressa Länsiväylän pohjoispuolinen alue on kokonaan tulva-aluetta. Kuitenkin se aiotaan rakentaa ja tehdä alueelle massiiviset maantäytöt. Mitenkäs näin?

    ( Sssshhhh! )

    Ei puhuta näist jutuist…

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    Suosittele: Thumb up 1

Jätä vastaus