Fillarimatka Viroon alkamassa

Tämän­vuoti­nen fil­lari­matkani suun­tau­tuu Viroon. Kir­joi­tan tätä Lin­da Linel­la matkalla Tallinnaan.

Mukana Rid­ley-maantiepyörä ja seit­semän kiloa tavaraa repus­sa. Kos­ka en ole menos­sa min­nekään – kierte­len vähän aikaa ja palaan takaisin, tarkkaa matka­su­un­nitel­maa ei ole. Tänään kuitenkin pusken vas­tatu­uleen kohti Haap­salua, jos­ta olen jopa varan­nut hotellin. Päätin antaa viral­liselle pyöräre­itistölle mah­dol­lisu­u­den ja ainakin aloi­tan sitä pitkin kohti Paldinskia.

Toden­näköis­es­ti seu­raa­va etap­pi­ni on Saaren­maal­la, jos­sa en ole käynyt koskaan. (!)

Tarkoituk­seni on ajaa maltil­lisia päivä­matko­ja maltil­lisel­la nopeudel­la ja keskit­tyä tur­is­mi­in ja val­oku­vauk­seen. Teen matkan kulus­ta lyhy­itä raport­te­ja, kos­ka halu­an main­os­taa pyörä­matkailua tur­is­min korkeim­pana ilmentymänä.

10 vastausta artikkeliin “Fillarimatka Viroon alkamassa”

  1. Hyvää matkaa!

    “Bal­ti­aan nousee parhail­laan ukkos­myrsky, jol­laista ei ole tänä kesänä nähty” (IS)

  2. Mikäli myös Hiiden­maa on koke­mat­ta, kan­nat­taa huomioi­da, että Hiiden­maal­ta pääsee lau­tal­la Saaren­maalle (Söru — Tri­i­gi). Varsinkin Haap­salus­ta se on hyvä reit­in­val­in­ta jos tulee takaisin man­nervi­roon Saaren­maal­ta (Kuiv­as­tu — Virt­su). Kas­sarin kylä Hiiden­maal­la on kyl­lä Viron saaris­toa kauneimmillaan.

    1. Näin taidan tehdä jo sik­sikin, että Haap­salus­ta on Kures­saa­reen yli 150 km, enkä ole löytänyt väliltä mitään majoitustilaa.

  3. Pari­na viime kesänä saar­il­la pyöräilleenä koin myös yllä­tyk­senä, miten hyvä­ta­soiset, uudet ter­mi­naalit ja nor­jalais­valmis­teiset lau­tat niille vievät ja pois­tuo­vat. Lau­toil­la saa syödäk­seen ja juo­dak­seen hyvin ja fil­lar­it aina mah­tu­vat. Eli Virossa todel­la men­nään eteen­päin vauhdil­la ja ilmapi­iri on muka­van posi­ti­ivi­nen. Ja kuten joku jo tuos­sa edel­lä mainit­sikin, sisäi­nen junali­ikenne on sähköis­tet­ty mod­erneil­la junarun­goil­la, joi­hin saa fil­larinkin kivasti mukaan omaan osas­toon­sa vähän samaan malli­in kuin esim. mei­dän kehäradan junat.

  4. Mik­si käytät rep­pua, etkä pyöralukku­ja? Itse en ole yhtä kokenut pyöräil­i­jä kuin sinä, mut­ta rep­pu on mielestäni ver­rat­tomasti pyörälaukku­ja han­kalampi matkakumppani.
    Joka tapauk­ses­sa mukavaa reissua!

    tero

    1. Pyörälaukku on vähän han­kala maantiepyörään, jos­sa ei ole pakkaria. Maantiepyörä taas on muuten ylivoimainen. Maantiepyörään saa sat­u­lan alle laukun, johon voi lada­ta yhdek­sän kiloa tavaraa, mut­ta en ole saanut sel­l­aista han­ki­tuk­si, enkä ole var­ma, että uskaltaisin lait­taa läp­päriä siihen.

  5. Osmo Soin­in­vaara:
    Pyörälaukku on vähän han­kala maantiepyörään, jos­sa ei ole pakkaria… 

    Kuitu­runk­oiseen ja ‑tolp­paiseen tuo pitää paikkansa, mut­ta alu­mi­i­ni- tai terä­sunkoon saa hel­posti pikaki­init­teisen telineen tai esimerkik­si Tubuksen.

    Isot takalaukut ovat tarpeet­tomat. Itse käytän Ortliebin etu­laukku­ja Topeakin pikaki­init­teisessä tavaratelineessä.

  6. Kalle: Kuitu­runk­oiseen ja ‑tolp­paiseen tuo pitää paikkansa, mut­ta alu­mi­i­ni- tai terä­sunkoon saa hel­posti pikaki­init­teisen telineen tai esimerkik­si Tubuksen.

    Saa sen Tubuk­sen kiin­ni muovirunk­oonkin, toinen pää kiin­ni taka­jar­run kiin­ni­tys­ru­u­vi­in ja toinen tarkoi­tus­ta varten suun­nitel­lul­la pikalukol­la takana­van akseli­in: http://tubus.com/product.php?xn=33

Vastaa käyttäjälle Jalonen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.