Tämänvuotinen fillarimatkani suuntautuu Viroon. Kirjoitan tätä Linda Linella matkalla Tallinnaan.
Mukana Ridley-maantiepyörä ja seitsemän kiloa tavaraa repussa. Koska en ole menossa minnekään – kiertelen vähän aikaa ja palaan takaisin, tarkkaa matkasuunnitelmaa ei ole. Tänään kuitenkin pusken vastatuuleen kohti Haapsalua, josta olen jopa varannut hotellin. Päätin antaa viralliselle pyöräreitistölle mahdollisuuden ja ainakin aloitan sitä pitkin kohti Paldinskia.
Todennäköisesti seuraava etappini on Saarenmaalla, jossa en ole käynyt koskaan. (!)
Tarkoitukseni on ajaa maltillisia päivämatkoja maltillisella nopeudella ja keskittyä turismiin ja valokuvaukseen. Teen matkan kulusta lyhyitä raportteja, koska haluan mainostaa pyörämatkailua turismin korkeimpana ilmentymänä.
Säätiedotus lupaa sinne rajuja ukkosmyrskyjä.
Hyvää matkaa!
”Baltiaan nousee parhaillaan ukkosmyrsky, jollaista ei ole tänä kesänä nähty” (IS)
Turvallista ja mukavaa matkaa!
Mikäli myös Hiidenmaa on kokematta, kannattaa huomioida, että Hiidenmaalta pääsee lautalla Saarenmaalle (Söru – Triigi). Varsinkin Haapsalusta se on hyvä reitinvalinta jos tulee takaisin mannerviroon Saarenmaalta (Kuivastu – Virtsu). Kassarin kylä Hiidenmaalla on kyllä Viron saaristoa kauneimmillaan.
Näin taidan tehdä jo siksikin, että Haapsalusta on Kuressaareen yli 150 km, enkä ole löytänyt väliltä mitään majoitustilaa.
Parina viime kesänä saarilla pyöräilleenä koin myös yllätyksenä, miten hyvätasoiset, uudet terminaalit ja norjalaisvalmisteiset lautat niille vievät ja poistuovat. Lautoilla saa syödäkseen ja juodakseen hyvin ja fillarit aina mahtuvat. Eli Virossa todella mennään eteenpäin vauhdilla ja ilmapiiri on mukavan positiivinen. Ja kuten joku jo tuossa edellä mainitsikin, sisäinen junaliikenne on sähköistetty moderneilla junarungoilla, joihin saa fillarinkin kivasti mukaan omaan osastoonsa vähän samaan malliin kuin esim. meidän kehäradan junat.
Miksi käytät reppua, etkä pyöralukkuja? Itse en ole yhtä kokenut pyöräilijä kuin sinä, mutta reppu on mielestäni verrattomasti pyörälaukkuja hankalampi matkakumppani.
Joka tapauksessa mukavaa reissua!
tero
Pyörälaukku on vähän hankala maantiepyörään, jossa ei ole pakkaria. Maantiepyörä taas on muuten ylivoimainen. Maantiepyörään saa satulan alle laukun, johon voi ladata yhdeksän kiloa tavaraa, mutta en ole saanut sellaista hankituksi, enkä ole varma, että uskaltaisin laittaa läppäriä siihen.
Kuiturunkoiseen ja -tolppaiseen tuo pitää paikkansa, mutta alumiini- tai teräsunkoon saa helposti pikakiinitteisen telineen tai esimerkiksi Tubuksen.
Isot takalaukut ovat tarpeettomat. Itse käytän Ortliebin etulaukkuja Topeakin pikakiinitteisessä tavaratelineessä.
Saa sen Tubuksen kiinni muovirunkoonkin, toinen pää kiinni takajarrun kiinnitysruuviin ja toinen tarkoitusta varten suunnitellulla pikalukolla takanavan akseliin: http://tubus.com/product.php?xn=33