Kaupunkiympäristölautakunnan lista 10.9.2019

PÖYDÄLTÄ

Meri-Rasti­lan län­siosan asemakaava

Merkit­tävä kaa­va, joka tuo Vuosaa­reen 2 400 asukas­ta lisää eli läh­es kaksinker­tais­taa Meri-Rasti­lan asukas­määrän. Uuden tieltä joudu­taan purka­maan van­haa liian väljää rak­en­tamista noin 25 000 k‑m2:n edestä. Puret­ta­vat raken­nuk­set on raken­net­tu 1990-luvulla.

UUDET ASIAT

Hotel­li Kata­janokan laa­jen­nus ”puis­toon”

Panin tuon ”puis­ton” lain­aus­merkkei­hin, kos­ka tietääk­seen, että hotellin piha vanki­lan muurien sisäl­lä on kaikille avoita puis­toa, pitää tutus­tua kaavaan. Ei juuri näy puis­ton käyt­täjiä. Kaupunkiku­val­lis­es­ti tuo laa­jen­nus vähän mieti­tyt­tää. Uusia hotel­li­huonei­ta tulee 50. Hotel­li­tar­jon­taa laa­jen­netaan nyt vauhdilla.

Lep­pä­suonkatu 7 ton­tille opiskelija-asuntoja

Opiske­li­ja-asun­tolan pihal­la ole­vat parkkipaikat ote­taan hyö­tykäyt­töön rak­en­ta­mal­la niiden tilalle asun­to­la 40 opiskelijalle.

Dag­marinkatu 6:n kiin­teistön myyminen

Kaupun­ki ei tarvitse enää raken­nus­ta ja myy sen mielel­lään pois, jot­ta ei tarvit­sisi itse perusko­r­ja­ta. Kas­saan kilah­taa 5,6 M€. Talon aikoo aset­tua Azenon Games, joten peli­te­ol­lisu­us laa­je­nee taas Helsingissä.

Postipuis­ton Pysäköin­ti Oy:n perustaminen

En pidä tästä, mut­ta autopaikkanor­mi on jo hyväksyt­ty kaavas­sa. Helsin­ki kokeilee markki­nae­htoista pysäköin­tiä, mut­ta ei vielä tääl­lä. Kiin­teistöt velvoite­taan liit­tymään pysäköin­tiy­htiön osakkaik­si ja merk­it­semään 31 000 euron hin­tainen osake jokaista kaa­van velvoit­ta­maa autopaikkaa kohden. Jos liit­tymi­nen olisi vapaae­htoista niin, että jokainen asukas ostaisi osak­keen, jos kat­soo tarvit­se­vansa, kyl­lä niitä menisi kau­pak­si, mut­ta ei näin paljon. Toisin sanoen kau­pal­lis­es­ti toteutet­tuna riit­täisi pienem­pi määrä autopaikkoja.
Asuin­neliön kus­tan­nus­pe­rusteista hin­taa autopaikat nos­ta­vat noin 300 eurolla.

8 vastausta artikkeliin “Kaupunkiympäristölautakunnan lista 10.9.2019”

  1. “Helsin­ki kokeilee markki­nae­htoista pysäköin­tiä, mut­ta ei vielä tääl­lä.” Kuu­lostaa tutulle. Autop­uolue jyrää ja saavute­tut edut pysyvät, oli­vat ne miten jär­jen­vas­taisia tahansa. 50 m² neliön hin­nas­sa autopaikko­ja pakkotue­taan siis 15 000 eurol­la. Paljonko tue­taan vas­taavasti käve­lyä, pyöräi­lyä ja joukkoliikennettä?

    Meri-Rasti­las­sa pure­taan jonkin ver­ran yli 20v van­ho­ja raken­nuk­sia uusien tieltä. Hur­jaa touhua. Käyköhän nyt pakko­raken­net­taville auto­varas­toille ja kaup­pakeskuk­sille pian samal­la tavoin. Toki läh­es jokaisel­la raskaan raideli­iken­teen (paikallisju­na, metro) ase­mal­la voi tode­ta, että lyhin etäisyys ase­malle on yleen­sä pysäköidy­il­lä autoil­la, matalil­la teol­lisu­uski­in­teistöil­lä tai har­vaan raken­ne­tu­il­la matalil­la asuin­taloil­la, korkeam­mat ker­rostalot ovat kauem­pana. Ehkä jalona tarkoituk­se­na on huole­htia niiden asukkaiden riit­tävästä päivit­täis­es­tä liikunnasta.

    1. Koti-isä:
      Meri-Rasti­las­sa pure­taan jonkin ver­ran yli 20v van­ho­ja raken­nuk­sia uusien tieltä. Hur­jaa touhua. 

      Tut­tu huoltomies on ker­tonut, mil­lä tavoin asukkaat saman­tyyp­pisen sosioekonomisen (vast.) ase­man kaupungi­nosas­sa muual­la pk-seudul­la asun­nois­taan huole­hti­vat. Kyl­lä ne menevät viimeistään 20 vuodessa purkukuntoon.

    2. Oletet­tavasti liityn keskustelu­un jälk­i­ju­nas­sa… tässä täy­tyy olla jokin mon­imutkainen juju, kos­ka nyt en ihan oikeasti ymmärtänyt mik­si tämä pysäköin­tiy­htiö­malli on niin kamala — eikö taloy­htiö sit­ten voi myy­dä autopaikkaosaket­ta eteen­päin, ensisi­jais­es­ti halukkaille oman yhtiön osakkaille mut­ta myös ulkop­uolisille, 31000€+x hin­taan (+sopi­va kuukausit­tainen vastike)? Hin­ta­han on kova mut­ta luulisi että ainakin sähkölatau­s­paikoille riit­tää sitä kysyn­tääkin lähivuosina.

      1. Osakkei­ta ei ymmärtääk­seni voi myy­dä eteen­päin, kos­ka kaavas­sa on määrät­ty jokaiselle kiin­teistölle, mon­tako autopaikkaa sen velvoit­teeseen kuu­luu, vaik­ka taloy­htiössä ei asu­isi yhtään ajoko­rtin omis­ta­jaa. Tämä yhtiö­malli ei ole kamala vaan se, että noi­ta 31 000 euroa mak­savia autopaikko­ja määrätään raken­net­tavak­si paljon enem­män kuin autopaikko­ja menisi tuol­la hin­nal­la kau­pak­si vapaae­htois­es­ti. Ero­tus on hyvinvointitappiota.

    3. Ainakin tuos­sa mallis­sa autopaik­ka-normin kus­tan­nus tulee täysimääräis­es­ti näkyville ja luulisi taloy­htiöl­lä ole­van moti­ivia vuokra­ta autopaikat mah­dol­lisim­man hyväl­lä hin­nal­la, että yhtiö saa edes jonkin­laisen takaisin­mak­sua­jan. Jos asukkaiden pieni enem­mistö on autopaikan hinkua­jia, saat­taa yhtiö tietenkin kor­vamerk­itä autopaikat osakkaille alihintaisesti.

  2. Rasti­lan turha leir­in­täalue on maan hukkakäyt­töä. Ja Vuosaaren Golfkent­tä ja jätemäki.

  3. Pistäkääs nyt ihmeessä se Eiran­ran­nan venei­den säi­ly­tys­plat­ta myös asun­tokaavoituk­seen, kos­ka sinne tulee ratik­ka. Aikas epistä jos jok­er­il­in­jan takia pis­tetään met­sät nurin ja ker­rostaloa täy­teen, mut­ta sit­ten her­rasväkeä ei kiusa­ta keskus­tas­sa, vaik­ka ratikoiden ilmoitet­tu tarkoi­tus on mah­dol­lis­taa asun­tokaavoitus. Täy­tyy olla miljoonien arvoista tuh­laamista pitää tuol­laista turhaa asfalt­tia, ja tuskin veneil­i­jät siitä paljoa mak­sa­vat suh­teessa sen arvoon raken­nus­maana. Miljoon­akämp­piä vaan ranta täy­teen. Tuo arkkite­hdit sit­ten taas Sak­sas­ta, tai muista kult­tuuri­maista jois­sa pystytään otta­maan van­ha huomioon. Jos suo­ma­laiset päästää sotke­maan, niin kopi­oi­vat vain Nor­jan lähetys­töä ran­nan mital­ta, kun eivät muus­ta tykkää Eirassa, 

    Kata­janok­ka nyt tuol­la kohtaa jo hal­van näköis­ten ele­ment­ti­talo­jen pilaa­ma, joten mitäs tuol­lainen hotel­lipöm­peli sitä enää pilaa. Eihän siel­lä halut­tu suo­jel­la his­to­ri­al­lisia raken­nuk­sia tässä 2000-luvul­la, joten aika pos­ke­ton­ta alkaa nyt ihmettelemään jonkin mod­ernin pöm­pelin ulkonäköä. Van­ha puoli Kata­janokas­ta pitää suo­jel­la mod­erneil­ta arkkite­hdeil­ta, mut­ta ei oikeasti mitään väliä mitä ele­ment­ti­laatikoiden viereen tehdään korkean muurin taakse. Pitää kun­nioit­taa käden­taitoa ja arkkite­hdin luovu­ut­ta, ja selvää on että ele­ment­ti­talot eivät edus­ta kumpaakaan, ja siten eivät ansaitse mitään kun­nioi­tus­ta ja siten kaiken­lainen rak­en­t­a­mi­nen niiden sekaan on hyväksyt­tävää, kos­ka kyl­lähän roskat yleen­säkin kasaantuvat.

    1. Saunakirves:
      Pistäkääs nyt ihmeessä se Eiran­ran­nan venei­den säi­ly­tys­plat­ta myös asun­tokaavoituk­seen, kos­ka sinne tulee ratik­ka. Aikas epistä jos jok­er­il­in­jan takia pis­tetään met­sät nurin ja ker­rostaloa täy­teen, mut­ta sit­ten her­rasväkeä ei kiusa­ta keskus­tas­sa, vaik­ka ratikoiden ilmoitet­tu tarkoi­tus on mah­dol­lis­taa asun­tokaavoitus. Täy­tyy olla miljoonien arvoista tuh­laamista pitää tuol­laista turhaa asfalt­tia, ja tuskin veneil­i­jät siitä paljoa mak­sa­vat suh­teessa sen arvoon raken­nus­maana. Miljoon­akämp­piä vaan ranta täy­teen. Tuo arkkite­hdit sit­ten taas Sak­sas­ta, tai muista kult­tuuri­maista jois­sa pystytään otta­maan van­ha huomioon. Jos suo­ma­laiset päästää sotke­maan, niin kopi­oi­vat vain Nor­jan lähetys­töä ran­nan mital­ta, kun eivät muus­ta tykkää Eirassa, 

      Kata­janok­ka nyt tuol­la kohtaa jo hal­van näköis­ten ele­ment­ti­talo­jen pilaa­ma, joten mitäs tuol­lainen hotel­lipöm­peli sitä enää pilaa. Eihän siel­lä halut­tu suo­jel­la his­to­ri­al­lisia raken­nuk­sia tässä 2000-luvul­la, joten aika pos­ke­ton­ta alkaa nyt ihmettelemään jonkin mod­ernin pöm­pelin ulkonäköä. Van­ha puoli Kata­janokas­ta pitää suo­jel­la mod­erneil­ta arkkite­hdeil­ta, mut­ta ei oikeasti mitään väliä mitä ele­ment­ti­laatikoiden viereen tehdään korkean muurin taakse. Pitää kun­nioit­taa käden­taitoa ja arkkite­hdin luovu­ut­ta, ja selvää on että ele­ment­ti­talot eivät edus­ta kumpaakaan, ja siten eivät ansaitse mitään kun­nioi­tus­ta ja siten kaiken­lainen rak­en­t­a­mi­nen niiden sekaan on hyväksyt­tävää, kos­ka kyl­lähän roskat yleen­säkin kasaantuvat.

      Mikä eli­it­ti? Mona­cos­sa käyneet voivat päätel­lä, että veneil­i­jät ovat eli­it­tiä. Suomes­sa normive­neen arvo on jos­sain kymp­pi­ton­nin nurkil­la, ja hienoim­matkin korkein­taan yksiön hin­taisia. Lisäk­si Helsin­gin veneil­i­jöistä hyvin suurel­la osal­la ei ole autoa. Pol­je sit­ten Kirkkon­um­melle lait­ta­maan vene kun­toon kesää tai talvea varten.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.