Kaupunkisuunnittelulautakunta 23.4.2009

Verkkosaaren kaaval­u­on­nos pan­ti­in eteen­päin äänin 5–4 (VIHR+KOK(2)+ RKP — KOK(1) + SDP+VAS) Vähem­mistö olisi halun­nut tukia vai­h­toe­htona vielä tiivi­im­pää rak­en­tamista. Vähän sitä kor­jailti­in kevyen liiken­teen rait­tien osalta. Tämä oli kaaval­u­on­nos. Nyt etsitään han­kkeelle toteut­ta­jaa, jon­ka kanssa kaa­va suun­nitel­laan lop­pu­un. Täl­lainen kump­panu­uskaavoitus on uut­ta Helsingissä.

 Molem­mat Kaita­lah­den kaa­vat pan­ti­in pöy­dälle. Ei niistä vikaa löy­det­ty, mut­ta sen ver­ran isoista asioista on kyse, että pitää tutustua.

 Liiken­nein­vestoin­tien talousarvioe­hdo­tus vuodek­si 2010 pan­ti­in sekin pöydälle.

27 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunta 23.4.2009”

  1. Onko muuten jos­sain vai­heessa tarkoi­tus tehdä jotain Munkkiniemen auki­olle joukkoli­iken­teen kannal­ta? Täl­lä het­kel­lä tilanne on Töölön suun­nas­ta tuleville Otaniemeen matkaav­ille bus­seille kestämätön: vasem­malle kään­tyvien jonos­sa odotet­ti­in tänäänkin klo 8:40 viiden (!) liiken­neval­ovuoron ver­ran. Tämä on valitet­tavasti nor­maalia ruuh­ka-aikaan. Liiken­neval­ot kun ovat hyvin lyhyen aikaa auki vasem­malle kään­tyville, ja vain muu­ta­ma auto ehtii ker­ral­laan risteyk­sen yli.

    Ylipään­sä pitäisi käy­dä läpi Helsin­gin bus­sil­in­jat ja risteyk­set jois­sa bus­sit joutu­vat kään­tymään vasem­malle. Täl­laiset risteyk­set voivat vas­ta­ta suures­ta osas­ta mat­ka-aikaa, vaik­ka niitä olisi vain pari.

    1. Pitäisi var­maan. Ongel­ma saat­taa olla siinä, etteivät ne ole Helsin­gin kaupun­gin jär­jestelmässä ole­via auto­ja vaan YTV:n. Jos oli­si­vat, liiken­neva­lo olisi niiden suh­teen armeli­aampi. Täl­laisia asioi­ta aiheut­taa organ­isaa­tioiden väli­nen kit­ka. Nyt kun kaik­ki liikenne siir­tyy YTV:lle, kytken­tä bussien ja val­o­jen välil­lä käy var­maan aivan mahdottomaksi…

  2. Mut­ta Osmo, mihin mitään liiken­nein­vestoin­te­ja tarvi­taan, kun ilmaiset trol­ley­bus­sit tule­vat. Kuten itsekin sanoit julk­isu­udessa, ne voisi­vat liiken­nöidä Jätkäsaareen.

    Kos­ka trol­likat eivät tarvitse mitään huoltotilo­ja tai varikkoa, säästetään HKL:n mukaan ratikkavarikon rak­en­t­a­mi­nen (25milj.).
    Ajat­tele, ilmainen liiken­nevä­line! Kuten HKL:n selvi­tyk­ses­tä käy ilmi, niin trol­likoiden väylät eivät ole ain­oas­taan ilmaisia vaan myös niiden ylläpi­to ei mak­sa mitään. Kos­ka sama selvi­tys toteaa, että trol­likoi­ta varten tarvi­taan varikko, täy­tyy tämän varikon olla ilmainen, kos­ka trol­ley-trol­lauk­sel­la säästetään ratikkavarikon rakentaminen.

    Taitaa olla HKL-SUY:n raideli­iken­nevi­haa­jien taita­va yri­tys tor­pa­ta ratikkali­iken­teen kehit­tämi­nen, sil­lä on löy­tynyt ilmaista joukkoliikennettä.

    Ainiin.Miksi vihreät ovat hil­jaa HKL:n yhtiöit­tämis­es­tä. Mikä on vihrei­den kan­ta asi­aan. Sitä ei löy­dy mis­tään. Mik­siköhän. Taitaa odot­taa HelB:n likainen kohta­lo ratikkapuulaakia..

  3. “. Ongel­ma saat­taa olla siinä, etteivät ne ole Helsin­gin kaupun­gin jär­jestelmässä ole­via auto­ja vaan YTV:n. Jos oli­si­vat, liiken­neva­lo olisi niiden suh­teen armeliaampi.”

    Niin ja sit­ten tässä on se ikuisu­u­songel­ma että Van­taal­la ja Espoos­sa ei joukkoli­ikenne saa mak­saa. Halt­ian blogista:

    “Joukkoli­iken­teen liiken­neval­oe­tu­usjär­jestelmien jatkokehitys
    Suruk­semme pää­timme tänään lopet­taa Helmi2-jär­jestelmän kehit­tämisen ja tyy­tyä laa­jen­ta­maan Helmi1:n laa­jen­tamista, kunnes siir­rymme seudullis­es­ti yhteiseen etu­usjär­jestelmään. Helmi2 olisi ollut todel­la tehokas ja kus­tan­nuk­sia säästävä jär­jestelmä Helsinki­in, mut­ta esim. Espooseen ylim­i­toitet­tu, joten jos ja kun halu­taan koko seudulle yhteinen jär­jestelmä 2012, se ei voi perus­tua Helmi2:n suun­nitel­lusti 🙁 Todel­la todel­la sääli. Ja kyl­lä, tämä tarkoit­taa että bus­sei­hin ei sit­tenkään tule sivu­tuot­teena ilmaista laa­jakaistaa. Ratikois­sakin nyt ole­va ilmainen laa­jakaista pois­tuu sit­ten kun siir­ry­tään tuo­hon yhteiseen jär­jestelmään 2012… Plääh. Eikö seu­tuy­hteistyöstä ole mitään muu­ta kuin huono­ja uutisia Helsingille???”
    http://haltia.blogspot.com/2009/03/kokoskuulumiset-hkln-johtokunta-1932009.html

  4. OSMO: “Molem­mat Kaita­lah­den kaa­vat pan­ti­in pöy­dälle. Ei niistä vikaa löy­det­ty, mut­ta sen ver­ran isoista asioista on kyse, että pitää tutustua.”

    Hyvää kehi­tys­tä, kun asioista keskustel­laan ja riidel­lään, voi joku akana jäädä riidel­lessä ja keskustel­lessa matkan varrelle.

    Ja maail­ma muut­tuu ja Helsinginkin tarpeet ja mah­dol­lisu­udet voivat muuttua.

  5. Joukkoli­iken­teen etu­isuuk­sien jär­jestämi­nen val­oli­it­tymis­sä on koko ajan menos­sa hyvään suun­taan, mut­ta tuskas­tut­ta­van hitaasti. Raiti­oli­iken­teen jär­jeste­lyt ovat pisimmällä.

    Liit­tymäko­htaiset lait­teet uusi­u­tu­vat sel­l­aisik­si, että läh­estyvät joukkoli­iken­teen ajoneu­vot pyytävät etu­isu­ut­ta ja se järjestyy tilanteen mukaan. Ongel­mana ovat ris­teävät joukkoli­iken­teen vir­rat ja kri­it­ti­sistä kohdista vielä puut­tuvat joukkoliikennekaistat.

    YTV:n lin­jo­jen bus­sit saa­vat kyl­lä samat etu­udet kuin Helsin­gin sisäisetkin, jos vaunuis­sa on ilmaisin­lait­teet. Jär­jestelmä laa­je­nee koko ajan.

  6. “Onko muuten jos­sain vai­heessa tarkoi­tus tehdä jotain Munkkiniemen auki­olle joukkoli­iken­teen kannal­ta? Täl­lä het­kel­lä tilanne on Töölön suun­nas­ta tuleville Otaniemeen matkaav­ille bus­seille kestämätön: vasem­malle kään­tyvien jonos­sa odotet­ti­in tänäänkin klo 8:40 viiden (!) liiken­neval­ovuoron ver­ran. Tämä on valitet­tavasti nor­maalia ruuh­ka-aikaan. Liiken­neval­ot kun ovat hyvin lyhyen aikaa auki vasem­malle kään­tyville, ja vain muu­ta­ma auto ehtii ker­ral­laan risteyk­sen yli.

    Ylipään­sä pitäisi käy­dä läpi Helsin­gin bus­sil­in­jat ja risteyk­set jois­sa bus­sit joutu­vat kään­tymään vasem­malle. Täl­laiset risteyk­set voivat vas­ta­ta suures­ta osas­ta mat­ka-aikaa, vaik­ka niitä olisi vain pari.”

    Tämä on han­kala paik­ka, vielä han­kalampi taitaa olla vain Man­ner­hiemit­nien ja Tukhol­mankadun risteys.- tosin luk­i­ja muis­taa, että juuri täl­lä kohtaa tulee oikeal­ta suuri bus­simäärä Tar­von­tieltä ja Munkkivuoren/ Pitäjän­mäen suun­nas­ta ja senkin pitää voi­da kulkea jouhev­asti. Miten olisi, jos otani­men suun­taan kulke­vat bus­sit meni­sivätkin suo­raan ja känyti­sivät vast Sol­nantien kohdal­la vasem­mal­la ja jatkaisi­vat siitä sit­ten Kuu­sisaa­reen? Toiseen suun­taan sit­ten kulk­isi suo­raan Ramsaynrantaa.

  7. Kan­nat­taisiko muuten joukkoli­iken­teen suju­vu­u­den paran­tamisek­si miet­tiä uudelleen suo­ma­lainen (helsinkiläi­nen) mie­lenosoi­tuskult­tuuri. Tätä nykyä stan­dard­i­no­mainen kokoon­tu­mi­nen Kias­mal­la, marssi Eduskun­tat­alolle ja marssi sieltä Man­ner­heim­inti­etä Kol­men sepän pat­saalle (jatkaen Alek­sille tai Espalle) tukkii tehokkaasti suuren osan joukkoli­iken­teestä ja pitkäk­si aikaa.

    Bus­sikuskin mukaan bus­sista ei edes saanut päästää väkeä ulos jatka­maan jalka­isin, tulee kuule­ma sakot jos päästää ihmisiä muille kuin pysäkeille.

    Eduskuntatalolta/lle voisi marssia joukkoli­iken­teen reit­te­jä tukki­mat­ta myös Arka­di­ankadun tai Museokadun suun­nas­ta. Kokoon­tu­mi­s­paikak­si sopisi esimerkik­si puis­tikko Museokadun ja Dag­marinkadun risteyksessä.

    Pahim­mil­laan, anark­istimie­lenosoi­tusten ollessa kyseessä, koko Töölön­lah­den län­sipuoli on tukit­tu, jol­loin mie­lenosoituk­sen ohi ei päässyt edes jalan — piti men­nä junal­la Pasi­laan ja jatkaa sieltä.

  8. Markku af Heurlin: Sol­nantien reit­ti ei liene vai­h­toe­hto — katu on aika kapea ja siltä pitäisi kään­tyä vielä Tam­mi­tielle — ojas­ta allikkoon.

    Munkkiniemen puis­totie — Laa­jalah­den­tie — Saunalah­den­tie lie­nee katu­jen kapeu­den ja yksisu­un­taiset kadut huomioi­va ain­oa toimi­vahko kor­vaa­va reit­ti, joskin pitkähkö.

    Ris­teävän bus­sili­iken­teen (ja suo­raan menevän) huomioon ottaen vai­h­toe­hto­ja Munkkiniemen aukion suju­voit­tamisek­si lie­nee tasan kak­si: vähen­tää henkilöau­toli­iken­net­tä dra­maat­tis­es­ti tai muut­taa risteys eri­ta­soristeyk­sek­si, mikä lie­nee fantasiaa.

  9. “Ris­teävän bus­sili­iken­teen (ja suo­raan menevän) huomioon ottaen vai­h­toe­hto­ja Munkkiniemen aukion suju­voit­tamisek­si lie­nee tasan kak­si: vähen­tää henkilöau­toli­iken­net­tä dra­maat­tis­es­ti tai muut­taa risteys eri­ta­soristeyk­sek­si, mikä lie­nee fantasiaa”

    Kol­mas, real­isti­nen vai­h­toe­hto, olisi muut­taa risteys kier­toli­it­tymäk­si. Jos ei sit­ten spo­raraitei­den kulku liit­tymän hal­ki ole ylit­sepääsemätön ongel­ma. Liiken­neval­ot lisäksi?

    1. Ajat­telin itsekin ehdot­taa tuo­ta. Kier­toli­it­tymän pitäisi olla kak­sikaistainen, mikä taas edel­lyt­täisi, että kolme miljoon­aa autoil­i­jaa pan­naan autok­oulu­un har­joit­tele­maan sen käyt­töä. Espan­jas­sa ne ovat yleisiä ja jotenkin liikenne sujuu niis­sä kuin tanssi.

  10. Tuo­honkin paikkaan sopisi se ratkaisu että nelikaistainen tie jaet­taisi­in kah­tia, toinen puoli bus­seille ja toinen henkilöau­toille. Tämä ei vaan käy, kos­ka oikeasti tot­ta­han toki henkilöau­ton pitää päästä aja­maan bus­sikaistalle, pelkkä valvon­ta on ihmisoikeusrikko­mus puhu­mat­takaan siitä että se olisi ihan fyy­sis­es­ti estetty…

  11. Liiken­nein­vestoin­neista puheenollen olisi kiva tietää mikä jär­ki on sit­ten enää vetää ratikoi­ta Jätkään, kun Osmo ker­toi julk­isu­udessakin kan­nat­ta­vansa trol­likoi­ta. Siis liiken­nevä­lineitä, joil­la saadaan yhdis­te­tysti ratikan ja bussin haitat.
    Kaiken lisäk­si trol­likkara­port­ti uno­hti mon­ta tärkeää asi­aa. Yksi hyvä esimerk­ki on vaikka­pa, että mik­si puhutaan esim. lin­jan 15 muut­tamis­es­ta trol­likak­si, kun se tule­vaisu­udessa jää kuitenkin (jos ratikat tule­vat Jätkään) alueen sisäisek­si lin­jak­si. Samoin lin­ja 14 on outo val­in­ta, kos­ka mah­dolli­nen ysin jatko muut­taa tilan­net­ta sil­loinkin. Suurin osa trol­likoista menisi päällekkäin ratikan kanssa, joten kum­ma selvitys..
    Toisaal­ta sen ymmärtää, sil­lä eniten raiti­oli­iken­teen kehi­tys­tä vas­tus­taa HKL-SUY ja sen virkamiehistö. Taitaa olla ratikkali­ikenne pianaikaan siir­tymässä his­to­ri­aan Helsingis­sä. Kokoomus taput­taa var­maan käsiään, HKL halu­taan myös yhtiöit­tää. Sen­hän vihreät tekivät kokkarei­den kanssa jo HelB:lle tuhoisin seu­rauksin. Jostain syys­tä monis­sa euroop­palai­sis­sa kaupungeis­sa kaupun­gin bus­sit (esim. Wien) aja­vat edelleen liiken­net­tä omana tuotan­tona ja ovat paljon mod­ern­impia kuin meidän.
    Mik­si muuten vihreät pitävät niin mata­laa profi­il­ia HKL:n yhtiöit­tämisas­i­as­sa. Onko jotain, jota ei halu­ta kertoa.…?

    1. Minä en ole eri­tyisen innos­tunut trol­likoista ratikoiden kil­pail­i­jana. Ne sopi­vat sinne, mis­sä liiken­net­tä on liian vähänkisko­jen vetämistä varten, mut­ta Jätkäsaa­reen kiskot kan­nat­taa vetää.

  12. Ker­rotko vielä julkises­ti mikä on vihrei­den kan­ta HKL:n yhtiöittämiseen.

    1. Mis­tä ihmeen han­kkeesta Eero Lap­palainen puhuu? Seudullis­es­ta liiken­ney­htiöstäkö? Yhtiö­muodol­la ei sinän­sä ole vaiku­tus­ta mihinkään vaan sil­lä, kuka yhtiön omis­taa ja mil­laisia konse­drnio­hjei­ta esimerkik­si lain­o­jen han­kkimises­sa se noudattaa.

  13. Eero Lap­palainen taitaa puhua tästä:
    http://www.talouselama.fi/uutiset/article276797.ece

    “Ryh­män yksimielisen esi­tyk­sen mukaan markki­noil­la yri­tys­ten kanssa kil­pail­e­vat liike­laitok­set pitää muut­taa yrityksiksi.”

    Eri­tyis­es­ti tämä iskee Helsinki­in Helsin­gin Ener­gian kaut­ta, mut­ta vaiku­tus­ta on HKL:nkin toimintaan.

    1. Des­ti­apäätök­ses­tä olen tietoinen, mut­ta mitä vihrei­den val­tu­us­to­ryh­mä sille voi? Ratikoiden osalta ei ole aivan selvää, että ne kil­pail­e­vat yksi­ty­is­ten yri­tys­ten kanssa. 

      Ener­gialaitok­sen tulok­ses­ta (n. 300 M€/vuosi) en ole halukas mak­samaan tuloveroa val­ti­olle, ja sik­si tek­isin sen näin:

      Peruste­taan Helsin­gin Ener­gia Oy mah­dol­lisim­man pienel­lä osakepääo­ma­l­la, (10 000 € esimerkiksi)

      Myy­dään ener­gialaitok­sen koko omaisu­us sille kuudel­la mil­jardil­la eurol­la. Jos joku väit­tää myyn­ti­hin­taa kikkailuk­si, pyy­de­tään siitä ulkop­uo­li­nen arvio.

      Annetaan koko kaup­pahin­ta (6G€) lainaksi yhtiölle ilman velvol­lisu­ut­ta lyhen­tää lainaa viiden pros­entin korol­la (= 300 M€/vuosi)

      Ja kat­so! Helsin­gin Ener­gia Oy ei tuo­ta voit­toa eikä mak­sa osinko­ja vaan pelkästään korkoa kaupungille. Korko taas on kaupungille vero­ton­ta tuloa.

  14. Osmo, älä lei­ki tyh­mem­pää kuin olet.
    Puhun kokoomuk­sen jo pitkään lob­baa­mas­ta HKL:n yhtiöit­tämis­es­tä. Asia maini­taa Pajusen strate­gia­pa­peris­sa. Kan­nat­ta­vatko vai vas­tus­ta­vat vihreät (eli vihreä val­tu­us­to­ryh­mä) HKL:n yhtiöit­tämistä. Voisitko ker­toa tämän meille kaikille. Vas­tauk­se­na täl­laisi­in kysymyk­si­in käytetään suomen kielessä sano­ja “kyl­lä” ja “ei”.
    Kyseinen hieno strate­giapläjäys on tänään val­tu­us­tossa, kuten Osmokin var­maan havaitsi.
    Asi­as­ta kir­joit­ti Mir­va Hal­tia 28.3.2009 :
    http://haltia.blogspot.com/2009/03/helsingin-virkamiesjohto-yhtioittamassa.html

    1. Nyt alan pikkuhil­jaa pääsemään kar­talle, mitä Lap­palainen tarkoit­taa. Kaupun­gin strate­gias­sa kokoomuk­sen esi­tys liike­laitosten muut­tamis­es­ta yhtiöik­si laimen­net­ti­in selvit­tämisek­si. Tähän on mah­do­ton sanoa kyl­lä tai ei, kos­ka asia liit­tyy voimakkaasti pääkaupunkiseudun joukkoli­iken­teen jär­jestämiseen. Kun metro jatkuu Espooseen, se ei voi pysyä Helsin­gin liike­laitok­se­na. Samoin, jos ratikkalin­jas­to jatkuu Hel­si­gin rajo­nen ulkop­uolelle, tun­tuu luon­taval­ta, että jär­jestelmä siir­tyy kun­tien yhtei­somis­tuk­seen, jol­loin osakey­htiölle ei oikein ole vai­h­toe­htoa. Nykyti­las­nteessa en näe syytä muut­taa ratikoi­ta osakey­htiö­muo­toon, mut­ta ei siitä kyl­lä mitään hait­taakaan olisi, kos­ka ratikkalin­jas­to ei tuo­ta sat­u­maisia voit­to­ja, joi­ta val­tio himoit­sisi verottavansa.

  15. Nyt minäkin alan päästä selville, mik­si vihreät vaike­nen­vat asi­as­ta. HKL-Bus­sili­iken­teen kohta­lo odot­taa siis ratikoi­ta ja metroa. Kiitos tiedos­ta, voin ryhtyä han­kki­maan autoa.

    Voin Osmo ker­toa sin­ulle, että monis­sa Euroopan kaupungeis­sa metro ulot­tuu kaupun­gin ulkop­uolelle. Esim. Tukhol­ma, Pari­isi ja vaikka­pa München. Mitenkäs on mah­dol­lista, että esim. Pari­i­sis­sa tai Münchenis­sä kaupun­gin omis­ta­ma liike­laitos tai yhtiö hoitaa metroli­iken­net­tä oman rajansa yli.

    Mis­sä san­o­taan, että HKL-metroli­ikenne ei voisi liiken­nöidä Espooseen ja kuka sen on päät­tänyt. Kuten itsekin tiedät, ei mis­sään. Yhtä lail­la kun työter­veyshuolto on pk-seudul­la keskitet­ty Van­taalle, voidaan päät­tää, että HKL hoitaa metro- ja ratikkali­iken­teen. Puhumi­nen kun­tien yhtei­somis­tuk­ses­ta on kanssa aika turhaa, sil­lä Van­taa liit­tyy Helsinki­in jo tod. näk 2011 alus­ta ja Espookin myöhem­min. Eli ihan hatus­ta vedet­tyjä ovat argu­ment­tisi ja ker­to­vat siitä, että asi­as­ta on sovit­tu vihrei­den ja kokoomuk­sen kesken. Hyvä kun selvisi. Ide­ologi­nen puuhastelu saa jatkua ja osakey­htiön voi aina myydä…

    Enää puut­tuu, että HKL:lle (ja sille tule­vaisu­u­den hub­babub­baosakey­htiölle) kek­sitään joku oikein type­rä uusi tun­nus ja mitään­tarkoit­tam­a­ton nimi (vrt. Des­tia, Finavia…jne). On taval­laan haus­ka tietää, että Helsin­ki vihrei­den avus­tuk­sel­la repii kaupun­gin vaaku­nan irti raitio­vaunuista sekä fyy­sis­es­ti että kuvain­nol­lis­es­ti, sama­han tehti­in jo busseissa.

    1. Helsin­ki var­maankin pitäisi metron omanaan ja laskut­taisi palveluista Espoo­ta isän­täkun­ta­mallin mukaises­ti, mut­ta Espoo on asi­as­ta eri mieltä. Tulevas­sa yhtei­somis­teises­sa met­rossa ei ole ongel­mana yhtiö­muo­to vaan yhtei­somis­tus kah­den aivan eri johtamiskult­tuurin omaa­van kun­nan välil­lä. Ymmärtääk­seni mitään suun­nitelmia ratikkali­iken­teen yhtiöit­tämis­es­tä ei ole, mut­ta voi tul­la, jos liikenne ulote­taan Espooseen. Eikö mitään sopimus­ta kokoomuk­sen ja vihrei­den välil­lä. Lap­palaisen kir­joi­tus on vähän vainoharhainen.
      Oletko muuten var­ma, ettei se Pari­isin metro ole yhtiö­muo­toinen? Tun­netaanko suo­ma­laista kun­nal­lista liike­laitos­ta edes muualla?

  16. Aivan, eli kyse on neu­vot­telu­asi­as­ta, tosi­asi­as­sa siis myön­nät, että mikään tai kukaan ei pako­ta muut­ta­maan HKL:n asi­aa. Pari­isin liiken­net­tä hoitaa RATP, joka ei todel­lakaan ole yhtiö, asi­as­ta löy­tyy tietoa verkos­ta. Sama toim­i­ja ulot­taa liiken­nöintin­sä (kuten Tukhol­mas­sa ja Münchenis­säkin) tois­t­en kaupunkien puolelle ilman itkupotku­raivare­i­ta ja val­i­tusvir­siä. Yhteen­ve­t­ona voi tode­ta, että väit­teesi ” Kun metro jatkuu Espooseen, se ei voi pysyä Helsin­gin liike­laitok­se­na. Samoin, jos ratikkalin­jas­to jatkuu Hel­si­gin rajo­nen ulkop­uolelle, tun­tuu luon­taval­ta, että jär­jestelmä siir­tyy kun­tien yhtei­somis­tuk­seen, jol­loin osakey­htiölle ei oikein ole vai­h­toe­htoa” on oma mielip­i­teesi ja toiveesi, ei absolu­ut­ti­nen kiveen­hakat­tu totuus.

    Se, että suo­ma­laista kun­nal­lista liike­laitos­ta ei tun­neta juuri prikulleen saman­laise­na “muual­la” ei ole mikään argu­ment­ti. Kuu­luu nol­lait­se­tun­tokat­e­go­ri­aan “mitäköhän ulko­maalaiset meistä ajat­telee”. Kuten tämäkin keskustelu osoit­ti, Helsingillä ei ole mitään todel­lista perustet­ta luop­ua omas­ta liiken­nelaitok­ses­taan. Jos asi­aa viit­sii penkoa, saa selville, että HKL on ollut piik­ki monien lihas­sa jo vuosia ennen mitään EU:n Des­tia-lin­jauk­sia. Näis­sä asiois­sa­han kokkar­it ovat yleen­sä vie­neet vihre­itä, kuten muis­te­taan kokoomus­laisen joukkoli­iken­nepoli­ti­ikan kul­mi­naa­tiopis­teestä: Helsin­gin Bus­sili­iken­teen yhtiöittämisestä.

    1. Kun Eero Lap­palainen saa Espoon hyväksymään sen, että määräys­val­ta met­ros­ta säi­lytetään Helsingillä, vaik­ka Espoo osansa rahoit­taakin, olen hyvin tyy­tyväi­nen. Mitään muu­ta estet­tä kuin Espoo ja Van­taa ei ole sille, että pääkaupunkiseudun joukkoli­ikenne hoidet­taisi­in Helsin­gin toim­intana isän­täkun­ta­mallin mukaan.
      En suo­ras­taan ymmär­rä Lap­palaisen ajatuk­sen­juok­sua siitä, että Helsin­gin vihreät oli­si­vat vas­tu­us­sa Espoon päätöksistä.
      Kumpiko­han metron muuten Pari­i­sis­sa rahoit­taa, val­tio vai kunta?

  17. Osmo:
    “Annetaan koko kaup­pahin­ta (6G€) lainaksi yhtiölle ilman velvol­lisu­ut­ta lyhen­tää lainaa viiden pros­entin korol­la (= 300 M€/vuosi)

    Ja kat­so! Helsin­gin Ener­gia Oy ei tuo­ta voit­toa eikä mak­sa osinko­ja vaan pelkästään korkoa kaupungille. Korko taas on kaupungille vero­ton­ta tuloa.”

    Ei ole ollenkaan kirkos­sa kuu­lutet­tua, että yllä esit­tämäsi veronkier­to toimisi. Val­tio­varain­min­is­ter­iö on parhail­laan tutki­mas­sa kan­sain­välis­ten yri­tys­ten tytäry­htiöi­den emoy­htiöltä otet­tu­jen lain­o­jen koroil­la tapah­tu­vaa verokikkailua (ja sen estämistä).
    Link­ki kaup­pale­hden uutiseen aiheesta:
    http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=2009/04/21701&ext=rss&request_ahaa_info=true

  18. Osmo, olet käsit­tänyt demokra­t­ian väärin.
    Sin­un ja muiden val­tu­utet­tu­jen on ajet­ta­va tätä asi­aa, ei min­un, yksit­täisen kansalaisen.

    Peruskysymys oli nyt, kan­nat­ta­vatko vihreät HKL:n yhtiöit­tämistä vai eivät. Vas­tauk­se­na on tul­lut iso liu­ta eri­laisia epäolen­naisia viit­tauk­sia ja kierte­lyä. “En tiedä” on aika huono vastaus.

    Nyt ei ole ollut puhe siitä, että vihreät oli­si­vat vas­tu­us­sa “Espoon päätök­sistä”, vaan kyse oli siitä, halu­a­vat Helsin­gin vihreät säi­lyt­tää Helsingillä liiken­nelaitok­sen vai eivät. Helsin­gin neu­vot­telu­ase­mat ovat niin hyvät, että se ei ole ongel­ma. Vai mik­si on ongel­ma, että tule­va HSL-kun­tay­htymä ostaa metroli­iken­teen HKL-metroli­iken­teeltä. Mis­sä vai­heessa tässä on jotakin ongelmallista?
    Minkä takia yhtiöit­tämi­nen tekee toimin­nan autu­aak­si. Tuleeko toimin­nas­ta jonkin rahasam­po lisäämäl­lä perään OY tai OYJ ja kek­simäl­lä a‑kirjaimeen päät­tyvä mitään tarkoit­tam­a­ton nimi. (Des­tia, Finavia, Inspec­ta, Itella…)

    Yhteen­ve­t­ona: mitään todel­lista juridista tai sopimuk­sel­lista estet­tä sille, että HKL hoitaa liiken­nöin­nin ei ole, kyse on vain kokoomuk­sen ja vihrei­den halus­ta yhtiöit­tää per­in­teinen liikennelaitos.

    1. Kysymys tietys­tä yhtiö­muo­dos­ta on niin epäolen­nainen, ettei sitä voi ottaa sito­vak­si lähtöko­hdak­si, jos yhtiö­muo­to osoit­tau­tuu muuten järkevän toimin­nan esteek­si. Jos me päät­täisimme, että metron säi­lymi­nen Helsin­gin kaupun­gin yksin omis­ta­mana liike­laitok­se­na on kaikkia mui­ta tavoit­tei­ta tärkeämpi, se merk­it­sisi läh­es var­masti, ettei metro laa­jenisi Espooseen. Olisin aivan kaistapäi­nen, jos lupaisin luop­ua pelkän yhtiö­muodon vuok­si metron laa­jen­tamis­es­ta. En siis lupaa.

      Luulen, että luk­i­jat alka­vat kyl­lästyä tähän jähnäämiseen.

Vastaa käyttäjälle Iiro Jantunen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.