Kaupunkirakentamisen aika(34) Linnanmäen asema ja urbaani täydennysrakentaminen

(Mikko Särelä on kirjoittanut tämän tekstin yhdessä Riku Ojan ja Urban Helsingin arkkitehti Matti Tapanisen kanssa)

Haluamme tarjota Kallion alueella mahdollisuuksia hyvään asumiseen ja elämään uusille ja alueella jo asuville asukkaille. Visiossamme Kallion alueella panostetaan julkisen kaupunkitilan laatuun ja puistoihin. Samalla rakennetaan kokonaan uusi poikittainen raideliikenteen yhteys, Linnanmäen lähijuna-asema, alikulku radan ali, sekä täydennysrakentamista ja asuntoja runsaalle viidelletuhannelle uudelle asukkaalle.

Täydennysrakentamalla Helsinginkadun ja Sturenkadun risteysalue uusista rakennuksista ja kortteleista voi saada upean portin, joka toivottaa ihmiset kaupunkiin.

Lisäksi vahvistetaan asumisen yhteyksiä Töölönlahden puistoalueeseen. Linjojen aluetta tiivistetään kohti uutta Helsinginkadun asemaa rakennettavan raitiotien ympärillä. Samalla rakennetaan uusi alikulku Ensi linjan päästä radan ali. Rakentaminen mahdollistaa urbaanin palveluita tuottavan alueen laajenemisen ja parantaa kantakaupungin saavutettavuutta koko junaverkon vaikutuspiirissä oleville.

Uusi lähiliikenneasema luo myös uuden houkuttelevan ja hyvin saavutettavan paikan uusille työpaikoille. Helsinginkadun aseman myötä Linnanmäki saa oman juna-asemansa.

Linnanmäen asema tuo juna-aseman lyhyen ratikkamatkan päähän Hakaniemestä, Kalliosta, Arabianrannasta, Töölöstä ja Ruoho­lahdesta. Tämä helpottaa sekä kantakaupunkiin tulevien elämää että parantaa kantakaupungissa asuvien liikkumismahdollisuuksia.

Raitiotieyhteys Toiselta linjalta Helsinginkadulle ottaa Toisen linjan raitiotien uuteen käyttöön ja tuo kokonaan uuden yhteyden itäisen ja läntisen kantakaupungin välille, mikä nopeuttaa liikkumista kantakaupungissa merkittävästi (ks. taulukko).

Asema tarjoaa junamatkustajille vaihtopaikan lähellä keskustaa silloin, kun Linnunlaulu on tukossa. Yhteys lisää Alppiharjun ja Kallion houkuttelevuutta ja vetovoimaa työpaikka-alueena.

Taulukko: Matka-aikojen muutoksia, kun Linnanmäen asema ja Linjojen ratikkayhteys rakennetaan.

Määränpää Lähtöpaikka Nyt Linnanmäen asemalla
Helsinginkadun asema Rautatieasema 13 min 3 min
Pasila Helsinginkatu 13 min 3 min
Töölöntori Hakaniemi 22  min 10 min
Meilahden sairaala Hakaniemi 30 min n. 25 min
Pasilan asema Hakaniemi 19 min n. 12 min
Hakaniemi Leppävaara 34 min 25 min

45 vastausta artikkeliin “Kaupunkirakentamisen aika(34) Linnanmäen asema ja urbaani täydennysrakentaminen”

  1. Ihan kiva, kaikille Kalliolaisille. Kaikille muille lähijunien käyttäjille, siis aivan valtaosalle, junien kulku hidastuisi entisestään ja olisi selkeä heikennys julkiseen liikenteeseen.

    Joo Kalliossa Vihreiden kannatus on kaikkein suurinta, mutta Vihreiden kannattaa muistaa, että 95 % helsinkiläisistä EI asu Kalliossa tai Alppiharjussa. Meidän muidenkin asumisympäristöä olisi syytä kehittää, koska myös me maksamme veroja. Ehkä vähän enemmänkin kuin Kallion opiskelijavaltainen asukaskanta.

    Toistan vielä toiseen aiheeseen kirjoittamani kommentin. Mitä Vihreät aikovat tehdä estääkseen Itä-Helsingin (en itse asu siellä) lisäghettoutumisen?

  2. Kämpät menisi ainakin kaupaksi, ei näytä mikään viheralue jossa oleskellaan olevan uhattuna, suurten tappeluiden kalliot jäävät paikoilleen ja jos realistinen niin asemakin olisi erittäin kannatettava. Kuokka maahan.

    Lintsin parkkipaikka Viipurinkadulla taisi jo olla kaavoitettukin asunnoiksi. Veikkaan että Viipurin- ja Aleksis Kiven-kadut ovat seuraavat luovan luokan muuttokohteet.

  3. En minä löydä tästä etsimälläkään mitään huonoa. Ja hiekkaranta Töölönlahden kulmassa, wau!

    Helsingin ja Pasilan väli on nyt aikataulutettu lähijunille 5 minuutin mittaiseksi, mitä se ei oikeasti ole. Uusi asema ja sujuvammat liikennöintikäytännöt on mahdollista toteuttaa niin, ettei matka-aika pitene. Lisäksi pitää muistaa, että kaikilla niillä, jotka nyt vaihtavat junasta ratikkaan tai bussiin päästäkseen esimerkiksi Töölöön tai Kallioon, matka nopeutuu aivan olennaisesti Linnanmäen aseman myötä.

  4. Nimbyjä on näköjään monenlaisia. Kun yksi esittää vain kävelykatua oman ovensa eteen, niin toinen tarvitsee kokonaisen aseman, junayhteyden ja uuden ratikkalinjan.

    Ei oo kaikkea näköjään vieläkään nähty tällä sektorilla.

  5. Ensi näkemältä näytetään rokottavan puistoja kovalla kädellä: Diakoniapuistosta puolet, lähes kolmannes Tauno Palon puistosta, Helsinginkadun-Sturenkadun-Wallininkadun kolmio kokonaan. Aikaisemmissa kirjoituksissa tavoitellut korttelipihat pienenevät (esim. korttelit 11308 ja 11309). Mainittujen korttelien lisärakentamisen toteutus ihmetyttää.
    Liikenneasema olisi ok.
    Kallio lienee jo nykyisellään eräs tiheimmin asutettuja kaupunginosia, joten täydennysrakentamista ei kaivata.

  6. Ja olikohan ylläkerrotun unelmahankkeen kirjoittajilla mitään arviota mitä ao. hanke saattaisi maksaa Helsinkiläisille veronmaksajille? Toinen kysymys: olisikohan nuo ”runsaalle viidelle tuhannelle uudelle asukaalle” rakennettavat asunnot pääsääntöisesti omistus- vai vuokra-asuntoja? Ja kuinka paljon vuokra-asunnoista olisi Helsingin kaupungin ja kuinka paljon vuokratuen suurhyötyjien, eli SATO, VVO jne.omistuksessa?

  7. Jos pisara joskus toteutuu,niin tälle lähijuna-asemalle ei tule junia – siis pitääkö lukea niin, ettei pisaraan usko enää kukaan?

    1. Pisaran tullessa nykyiset lentokenttäjunat jäisivät pois, mutta muut paikallisliikenteen junat pääasiassa jäisivät. Kaikki lähiliikenteen junat euivät mahtuisi Pisaraan.

  8. vk:
    Ihan kiva, kaikille Kalliolaisille. Kaikille muillelähijunien käyttäjille, siis aivan valtaosalle, junien kulku hidastuisi entisestään ja olisi selkeä heikennys julkiseen liikenteeseen.

    Käytän lähijunaa mutta ei häiritsisi yksi ylimääräinen pysähdys, eikä olisi mikään heikennys kun se tarjoaisi mahdollisuuden mennä esim Stadionille tai Oopperaan tai Linnanmäelle tai Kaupunginteatteriin junalla. Koska vaikuttaa siltä että Pisara-rataa ei tule pitkään aikaan.

  9. Osmo Soininvaara:
    Itä-Helsinkiä koskevan luvun julkaisuajankohta on 7.4.

    Kiitos, odotellaan.

    Jotenkin tuntuu korostuvan tämä Kallion alue kaupunkisuunnittelun keskeisimpänä painopistealueena. Tämä Lintsin alueen hanke, Hakaniemen täydennysrakentaminen + uusi silta, Hämeentien pyörätiet, Hakaniemen hallin remontti. Mitä lie vielä tulossa.

    On tietysti aivan sattumaa, että Kallio on Vihreiden kannatuksen rintamaa, kaupunkisuunnittelusta vastaava apulaiskaupunginjohtaja on Kalliossa lukionsa käynyt Vihreiden entinen pj ja että nykyisen puheenjohtajan suosikki seuraavaksi puheenjohtajaksi asuu Kalliossa.

  10. Osmo Soininvaara: Kaikki lähiliikenteen junat euivät mahtuisi Pisaraan.

    Pisara pitäisi suunnitella niin, että sinne mahtuvat kaikki lähiliikenteen junata, ja mielellään vielä kaukoliikenteen junatkin…

  11. Lauri Sipari:
    Jos pisara joskus toteutuu,niin tälle lähijuna-asemalle ei tule junia – siis pitääkö lukea niin, ettei pisaraan usko enää kukaan?

    Tatilaiset eivät niin ole sen Pisaran kannalla, kun ratapiha-alueen kattamisella saadaan suurempikin hyöty eikä tarvi louhinta/ym -firmojen katteisiin viedä verorahaa. Mutta valtion rahaa siihen ei saa panna.

  12. Ketähän varten tuollainen asema pitäisi pääradan tukkeeksi rakentaa, kun alueella ei asu juuri ketään? Vai onko seuraavassa vaiheessa ehkä tarkoitus urbanisoida myös Eläintarhan urheilupuisto, Töölönlahden rannat ja Alppipuiston ja Linnanmäen kalliot?

    1. Ketähän varten tuollainen asema pitäisi pääradan tukkeeksi rakentaa, kun alueella ei asu juuri ketään?

      1,5 kilometrin säteellä asuu paljon enemmän ihmisiä kuin vaikka Tikkurilassa. Lisäksi Ooppera, Stadion, Jäähalli.

  13. Osmo Soininvaara:
    Pisaran tullessa nykyiset lentokenttäjunat jäisivät pois, mutta muut paikallisliikenteen junat pääasiassa jäisivät. Kaikki lähiliikenteen junat euivät mahtuisi Pisaraan.

  14. Pisara on siis kuin Vuosaaren satama – tavaraliikenteen piti siirtyä sinne, mutta tuollapa tuo jyrää Jätkäsaaressa/Ruoholahdessa edelleen

  15. Urbaani portti Kallioon:
    Ketähän varten tuollainen asema pitäisi pääradan tukkeeksi rakentaa, kun alueella ei asu juuri ketään? Vai onko seuraavassa vaiheessa ehkä tarkoitus urbanisoida myös Eläintarhan urheilupuisto, Töölönlahden rannat ja Alppipuiston ja Linnanmäen kalliot?

    Ne ovat jo urbanisoitu.
    Asema voidaan rakentaa sellaiseksi että sillä pysähtyvät vain kehäradan ja ranta- ja pääradan hitaat junat eli laiturit tulisi vain raiteiden 1-2 ja 9-10 väliin.

    Kantahelsinkiläisiltä taitaa puuttua ymmärrys että lähijunalla voi tehdä myös kaupungin sisäisiä matkoja, se olisi ikäänkuin toinen metrolinja.

  16. Osmo Soininvaara: 1,5 kilometrin säteellä asuu paljon enemmän ihmisiä kuin vaikka Tikkurilassa. Lisäksi Ooppera, Stadion, Jäähalli.

    Tämä suunnitelma pääradan väliasemasta päärautatieaseman ja Pasilan aseman välillä tuntuu olevan jonkinlainen raideliikenteellinen analogia moottoriteiden bulevardisoimiselle. Ei välitetä siitä, että pitäisi olla tapoja päästä keskustasta pois nopeaa yhteyttä pitkin maakuntiin ja toisinpäin ilman, että joutuu interferoimaan pitkän aikaa paikallisliikenteen kanssa. Tällä hetkellä ajatus laittaa asema noin tukkoiseen paikkaan tuntuu niin päättömältä, että sen voi laittaa ovella olevien kuntavaalien piikkiin, mutta voi hyvin olla, että sitäkin alettaisiin jossakin vaiheessa tosissaan tuputtaa kaavoihin.

  17. Kustannuksiltaan kevyempi vaihtoehto olisi siirtää laituria sijansa keskustaan päin ja suunnitella keskilaituri vain itäpuolelle. Laiturille olisi kävely-yhteys Helsinginkadun tunnelista ja Linnunlaulun kl-sillalta.

    Miten hienosti uusi asema palvelisi matkalla oopperaan, kaupunginteatteriin tai vaikkapa lätkämatsiin.

  18. Ilmassa taitaa tosiaan olla jo vaalikuumetta. Ennen edellisiä kuntavaaleja joku vihreiden ehdokas ehdotti, että Rautatieasemalta Linnanmäelle rakennettaisiin köysirata.

    Ainakin Linnanmäelle on jo nyt hyvät yhteydet, kun raitiovaunuilla pääsee suoraan sekä Alppilan että Helsinginkadun porteille ja Pasilan asemaltakin on sinne vain lyhyt kävelymatka. Sitäpaitsi Linnanmäellähän on jo oma juna-asemakin. Se sijaitsee Vesilinnan tiilirakennuksen eteläreunalla.

  19. Osmo Soininvaara: 1,5 kilometrin säteellä asuu paljon enemmän ihmisiä kuin vaikka Tikkurilassa. Lisäksi Ooppera, Stadion, Jäähalli.

    Pasilasta ja Stadista pääsee ratikalla jo nyt kaikkiin mainitsemiisi kylttyyrikohteisiin. Toki minuutin tai pari matka nopeutuisi.

    Lähijunamatkoja tehdään kai noin 50 miljoonaa per vuosi. Oliskohan näistä noin puolessa toinen pää Stadissa, eli 25 miljoonaa matkaa hidastuisi muutaman minuutin.

    Hämeentien henkilöautoliikenne piti saada pois jotta mm. bussi- ja ratikkamatkat nopeutuvat minuutilla tai parilla. Nopeutuisikohan muutama miljoona matkaa per vuosi.

    Lintsin asemasta haitta olisi siis noin kymmenkertainen verrattuna Hämeentien hyötyyn.

    Sattumalta Vihreiden tuleva puheenjohtaja asuu Hämeentiellä.

  20. vk:
    Ihan kiva, kaikille Kalliolaisille. Kaikille muillelähijunien käyttäjille, siis aivan valtaosalle, junien kulku hidastuisi entisestään ja olisi selkeä heikennys julkiseen liikenteeseen.

    Joo Kalliossa Vihreiden kannatus on kaikkein suurinta, mutta Vihreiden kannattaa muistaa, että 95 % helsinkiläisistä EI asu Kalliossa tai Alppiharjussa. Meidän muidenkin asumisympäristöä olisi syytä kehittää, koska myös me maksamme veroja. Ehkä vähän enemmänkin kuin Kallion opiskelijavaltainen asukaskanta.

    Voihan valoisuusnormi näiden valittajien kanssa. Miten voi olla niin vaikeaa nähdä Hesarin aseman ilmiselviä hyötyjä? Uusi asema nopeuttaisi kaikkien niiden matkaa, jotka tulevat kantakaupungin ulkopuolelta ja ovat matkalla joko Kallion tai Töölön suuntaan. Junat kulkevat nykyisellään Pasilan ja keskustan välin niin hitaasti, että keskustaan menijöille yhden lisäpysähdyksen hidastava vaikutus on aivan olematon. Itse olen junalla matkustaessa monta kertaa miettinyt, miten sopiva paikka asemalle Hesari olisikin, ja miten älytöntä on, ettei kukaan ole keksinyt rakentaa siihen asemaa. Tämä on ehdottomasti kannatettava hanke.

  21. Oopperaan, Kaupunginteatteriin, Stadionille, Jäähallille tai Linnanmäelle pääsee tosiaan oikein kätevästi polkupyörällä tai raitiovaunuilla, noilla kaupunkiliikenteen uusilla airueilla.

  22. Resiinalla perässä:
    Oopperaan, Kaupunginteatteriin, Stadionille, Jäähallille tai Linnanmäelle pääsee tosiaan oikein kätevästi polkupyörällä tai raitiovaunuilla, noilla kaupunkiliikenteen uusilla airueilla.

    No ei pääse lähijunien reittien varrelta raitiovaunulla valitettavasti ja Pasilasta ratikalla kestää puoli tuntia!

  23. vk: Pasilasta ja Stadista pääsee ratikalla jo nyt kaikkiin mainitsemiisi kylttyyrikohteisiin. Toki minuutin tai pari matka nopeutuisi.

    kyllä nopeutuisi monta minuuttia ja iltaisin pääsisi nopeammin kotiin jos on pitkä matka. Ei ole hauskaa esim mennä pienten lasten kanssa lätkämatsia katsomaan julkisilla kun jäähalli on niin hankalassa paikassa.

  24. vk:

    Sattumalta Vihreiden tuleva puheenjohtaja asuu Hämeentiellä.

    Eikä se ole ainoa tämän sortin ”sattuma” tässä yhteydessä.

    Reilumpaa olisi, jos ideoiden heittelijät kertoisivat itse selväsanaisesti, missä kukin asuu, niin nähtäisiin, miten paljon näissä ideoissa vedetään suoraan kotiinpäin.

  25. Hurjaa on visionäärin kaavoituskiima! Toteutus vaatisi 5-10 kerrostalon totaalisen purun ja asutusta jopa lintsin (vanhaan)vesitorniin….
    Mutta muutama hyväkin ajatus:esim Hesarilla Diakoniapuiston alle tönö ja myös ensilinjan alue vaatisi jotain kohennusta, miksei rakentamista.Lintsin parkkipaikkakentät ei myöskään tätä päivää.

  26. Kaupungin kansalainen: Voihan valoisuusnormi näiden valittajien kanssa. Miten voi olla niin vaikeaa nähdä Hesarin aseman ilmiselviä hyötyjä?

    No, onpa mielenkiintoista nähdä minkälaisen painoarvon tämä muutaman kymmenen miljoonan matkan pidentyminen laskelmissa saa. Suurissa luvuissa lätkämatseissa ja muissa tilaisuuksissa kävijöiden aikahyöty on jokseenkin mitätön työmatkaajien ym. menetykseen verrattuna.

    Tähän saakka Vihreiden ehdotuksia on taidettu aina perustella suurten massojen julkisen liikenteen nopeuttamisella, ei hidastamisella.

    Huolestunut olen Helsingin kehittämisestä laajemmin. Vihreiden hankkeet ovat pääsääntöisesti kantakaupunkipainotteisia ja sielläkin vielä omille kannattaja-alueille painottuvia. Yli 70% helsinkiläisistä asuu kantakaupungin ja 95% Kallio-Alppiharjun ulkopuolella. Miksi he äänestäisivät Vihreitä kun heidän asiansa ei näytä Vihreitä kiinnostavan?

  27. R.Silfverberg: Ei ole hauskaa esim mennä pienten lasten kanssa lätkämatsia katsomaan julkisilla kun jäähalli on niin hankalassa paikassa.

    Jäähallin nurkalta kulkee neljä eri raitiovaunulinjaa ja kaikki Mannerheimintien bussit. Ja jäähallin eteen tulee ensi kesänä kaupunkipyörien asema.

    Eikö se raitiovaunukyyti nyt enää kelpaakaan, kun sitä pitäisi itse käyttää? Sitäpaitsi Pasilan asemalta ei ole paljon pidempi matka Jäähallille kuin Helsinginkadun sillaltakaan.

  28. vk:

    Huolestunut olen Helsingin kehittämisestä laajemmin. Vihreiden hankkeet ovat pääsääntöisesti kantakaupunkipainotteisia ja sielläkin vielä omille kannattaja-alueille painottuvia. Yli 70% helsinkiläisistä asuu kantakaupungin ja 95% Kallio-Alppiharjun ulkopuolella. Miksi he äänestäisivät Vihreitä kun heidän asiansa ei näytä Vihreitä kiinnostavan?

    Oman edun ajamisessa Helsingin muut valtuustoryhmät ovat vihreiden rinnalla surkeita harrastelijoita.

  29. Hankalassa paikassa: Jäähallin nurkalta kulkee neljä eri raitiovaunulinjaa ja kaikki Mannerheimintien bussit. Ja jäähallin eteen tulee ensi kesänä kaupunkipyörienasema.

    Eikö se raitiovaunukyyti nyt enää kelpaakaan, kun sitä pitäisi itse käyttää? Sitäpaitsi Pasilan asemalta ei ole paljon pidempi matka Jäähallille kuin Helsinginkadun sillaltakaan.

    Helsingin Töölön-Mäntymäen-Alppilan urheilu-, kulttuuri- ja vapaa-ajanviettokohteiden pitää olla kaikkien pääkaupunkiseudun asukkaiden saavutettavissa helposti julkisilla eikä vain kantahelsinkiläisten, siksi juna-asema on tarpeen.

    Mitä jäähalliin tulee niin toivoisin että HIFK harkitsisi oman uuden kalliin hallin rakentamisen sijaan että hankkiutuisi osaomistajaksi venäläisten omistamaan Hartwall-areenaan, ja alkaisi pelata kotiotteluitaan siellä, se on paremmassa paikassa. Vanha jäähalli voidaan jättää juniori- puulaaki ym amatöööriurheilijoiden käyttöön. Tämä ajatusmaailma ei jostain syystä uppoa HIFK:n johtajien mieleen vaan pitävät itsepintaisesti kiinni Nordensköldinkadun hallipaikasta, kuvitellen että joukkueen kannattajia ei olisi lainkaan esim Espoossa tai Kirkkonummella.

    Junien matka-aika ei lisääntyisi kuin korkeintaan minuutti jos junat pysähtyisivät Helsinginkadun kohdalla.

  30. Jalankulkija:
    Reilumpaa olisi, jos ideoiden heittelijät kertoisivat itse selväsanaisesti, missä kukin asuu, niin nähtäisiin, miten paljon näissä ideoissa vedetään suoraan kotiinpäin.

    No mä asun Espoossa, ja seuraan blogia niiden aiheiden osalta jotka koskettavat koko pk-seudun asukkaita, ei niin paljon kantahelsinkiäisten.

  31. R.Silfverberg: No mä asun Espoossa, ja seuraan blogia niiden aiheiden osalta jotka koskettavat koko pk-seudunasukkaita, ei niin paljon kantahelsinkiäisten.

    Näin olen päätellyt vastauksistasi jo aikaisemmin.

    Tarkoitin tällä kommentilla kuitenkin näitä kuntapäättäjiä, jotka haluavat esimerkiksi uuden aseman oman kotiovensa eteen ja haluavat rakentaa kaikki muut aukiot täyteen paitsi sen, joka peittäisi ikiomat maisemat.

  32. R.Silfverberg:
    Mitä jäähalliin tulee niin toivoisin että HIFK harkitsisi oman uuden kalliin hallinrakentamisen sijaan että hankkiutuisi osaomistajaksi venäläisten omistamaan Hartwall-areenaan, ja alkaisi pelata kotiotteluitaan siellä, se on paremmassa paikassa.

    Eihän tässä IFK:n hallihankkeessa mistään jääkiekosta ole kysymys, vaan siitä että jäähallin varjolla kiinteistösijoittajat haluavat päästä käsiksi arvokkaaseen tonttiin Stadionin naapurissa.

  33. Osmo Soininvaara:
    Pisaran tullessa nykyiset lentokenttäjunat jäisivät pois, mutta muut paikallisliikenteen junat pääasiassa jäisivät. Kaikki lähiliikenteen junat euivät mahtuisi Pisaraan.

    Kaikki kaupunkiratojen junat on kyllä tarkoitus viedä Pisaraan, vain Kirkkonummelta ja Riihimäeltä/Lahdesta tulevat junat päättyisivät Rautatieasemalle. Vastaavasti uuden aseman volyymien kannalta juuri kaupunkiratojen juniin pitäisi päästä. No, ei Hesarin kohdalla ole myöskään tilaa leveyssuunnassa niin pitkällä matkalla kuin laiturien lisääminen ja vastaavat raiteiden siirrot vaatisivat.

  34. R.Silfverberg: kyllä nopeutuisi monta minuuttia ja iltaisin pääsisi nopeammin kotiin jos on pitkä matka. Ei ole hauskaa esim mennä pienten lasten kanssa lätkämatsia katsomaan julkisilla kun jäähalli on niin hankalassa paikassa.

    Nordiksen hallille on Pasilan asemalta kävelymatkaa 1,5 km. Hesarin asemalta olisi 1,2 km. Jonkun mielestä tämä 0,3 km on varmaan erittäin merkittävä säästö.

    Kävelkää hyvät ihmiset enemmän. Elätte terveempänä ja kauemmin.

  35. Tällä Hesarin asemallahan on suunnittelu/hahmotteluhistoriaa ainakin pari vuosikymmentä ja nykyisellään se näyttäytyy lähinnä karvalakkiversiona Pisarasta.

    Ideassa on paljon hyvää, se olisi selkeä parannus lähijunaliikenteen jakeluun. Nykyisellään Pasilassa tai Rautatieasemalla on tuskaisen huonosti järjestetty vaihtomadhollisuus raitiovaunuun ja yhteydet Töölöön ja Kallioon ovat heikot. Se ei ole ongelma, jos käy kerran kuussa Nordiksella katsomassa kiekkoa, mutta päivittäisessä työmatkaliikenteessä 15 minuuttia kävelyä ja raitiovaunua lähijunan jälkeen voi olla ratkaisevaa, kiinnostaako vaikkapa Leppävaarassa asuvaa työpaikka Hakaniemestä.

    Toisaalta asema Hesarille ei ehkä ole ihan niin yksinkertainen kuin näyttää: paikka on ahdas; korkeuseroja on, joka tekee raitiovaunun linjaamisesta haastavaa; merenpinta on lähellä. Kaikki toki ratkaistavissa, mutta hintalappu nousee.

    Kolmas, ja hankkeen toteutumisen kannalta täysin keskeinen asia on Pisaran toteutuminen. Jos se tehdään lähitulevaisuudessa, eli päätös saadaan vaikkapa seuraavalla hallituskaudella, Hesarin asemassa ei suurelta osin päällekäisenä hankkeena ole järkeä.

  36. Lundvistin Julle:

    Nykyisellään Pasilassa tai Rautatieasemalla on tuskaisen huonosti järjestetty vaihtomadhollisuus raitiovaunuun ja yhteydet Töölöön ja Kallioon ovat heikot.

    Matkatakseen lähijunalla Töölöön ja Kallioon ei todellakaan tarvitse ajaa Rautatieasemalle asti. Jo nyt Pasilasta on raitiovaunuyhteys kumpaankin suuntaan, vaikka asemanseutu onkin vielä pari vuotta rakennustyömaan keskellä. Ja busseillakin pääsee, jos haluaa nopeammin.

    Tulevaisuudessa vaihtoyhteydet vaan paranevat, kun Pasilan yhteyksiä kehitetään liikenteen solmukohtana. Sitä varten ei tarvitse upottaa miljardeja Pisararadan tunneleihin.

  37. Nästa Böle: Matkatakseen lähijunalla Töölöön ja Kallioon ei todellakaan tarvitse ajaa Rautatieasemalle asti. Jo nyt Pasilasta on raitiovaunuyhteys kumpaankin suuntaan, vaikka asemanseutu onkin vielä pari vuotta rakennustyömaan keskellä. Ja busseillakin pääsee, jos haluaa nopeammin.

    Esimerkiksi nopein reitti mainitsemallani matkalle Leppävaarasta Hakaniemeen on junalla rautatieasemalle ja siitä reilun kilometrin kävely tai vaihto bussiin.

    Näitä voi kuka hyvänsä reittioppaalla ja matka-aikakartalla tutkia, ennen kuin tulee tänne kertomaan omia totuuksiaan.

    Toinen asia on se, että kantakaupungissa on halua päästä bussirallista eroon, joka tarkoittaa, että yhteydet kaupunkialueelle nojautuvat tulevaisuudessa enemmän raiteisiin ja liityntään.

    Nästa Böle: Tulevaisuudessa vaihtoyhteydet vaan paranevat, kun Pasilan yhteyksiä kehitetään liikenteen solmukohtana. Sitä varten ei tarvitse upottaa miljardeja Pisararadan tunneleihin.

    En tiedä, oletko perehtynyt Pasilan aseman/kauppakeskuksen suunnitelmiin, mutta se vaihto lähijunista muihin liikennevälineisiin jää edelleen heikoksi. Ja yhteydet Pasilasta varsinkin Hakaniemen suuntaan ovat edelleen heikot, koska ysi linjattiin aikoinaan autojen ja pysäköintipaikkojen ehdoilla.

  38. Linjoilla asuvana en voi ymmärtää kaupunkiaktivistien ankeuttamishinkua ja kuvan ”täydennys- ja lisärakentamista”, elirakentaa muutenkin tiiviin asumisen Linjat umpeen sallien viherpläntit vain pienillä sisäpihoilla. Mistä hatusta näitä oikein vedetään? Kaupunkiaktivisti haluaisi varmasti itse päästä kulmille vaikka väkisin, vaikkei näkymä ikkunasta enää niin miellyttäisikään. No, toinen olohuone heille on tietysti se koko kadun terassi.

    Suuri kysymys on: aiotaanko II- ja III-linjalla olevat viisi 8-kerroksista asuintaloa ja kaksi virastotaloa (Mannerheimin lastensuojeluliitto ja Helsingin seurakuntayhtymä) purkaa massiivisten uudisrakennusten tieltä, vai purkaa asuintaloista vain kulmat, ja luukuttaa ikkunat, jotta uudisrakennukset saataisiin istutettua olemassa olevien talojen kylkiin?

    Kauhulla olen odottanut päivää, jolloin nämä punavihreät (kokkareita unohtamatta) kaupunkiaktivistit iskevät silmänsä omille kulmilleni, koska Kalliosta ei saa parempaa asuinympäristöä dumppaamalla se täyteen uusia taloja. Se on juuri nyt hyvä ja riittävän urbaani, kun on riittävää väljyyttä, kallioita, vihreyttä ja silmälle mieluisia taloja. Toivon nyt 50-vuotiaana olevani silloin jo kuollut, kun noita suunnitelmia aletaan täällä toteuttaa.

  39. Mikä mitta on 1,5 km:n säde? Moniko viitsii kävellä sitä kantakaupungissa asemalta? Nytkään ei ole mikään ongelma vaihtaa Pasilassa tai päärautatieasemalla dösaan tai sporaan päästäkseen lähemmäs kotiovea Kallion sydämeen. Ajan säästön arviot jutussa ovat naurettavat.

    Ooppera ja Stadika ovat myös kaukana haaveillusta asemasta. Niihin pääsee paremmin muita reittejä. Ooppera on kesät kiinni, Stadika ja Lintsi talvet.

  40. Kaukana on jäähallit Hesarinkin asemalta. Ei tulisi mieleenikään käyttää sitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.