Kaupunkirakentamisen aika(34) Linnanmäen asema ja urbaani täydennysrakentaminen

(Mikko Särelä on kir­joit­tanut tämän tek­stin yhdessä Riku Ojan ja Urban Helsin­gin arkkite­hti Mat­ti Tapanisen kanssa)

Halu­amme tar­jo­ta Kallion alueel­la mah­dol­lisuuk­sia hyvään asumiseen ja elämään uusille ja alueel­la jo asuville asukkaille. Visios­samme Kallion alueel­la panos­te­taan julkisen kaupunki­ti­lan laatu­un ja puis­toi­hin. Samal­la raken­netaan kokon­aan uusi poikit­tainen raideli­iken­teen yhteys, Lin­nan­mäen lähi­ju­na-ase­ma, alikulku radan ali, sekä täy­den­nys­rak­en­tamista ja asun­to­ja run­saalle viidel­letuhan­nelle uudelle asukkaalle.

Täy­den­nys­rak­en­ta­mal­la Helsinginkadun ja Sturenkadun risteysalue uusista raken­nuk­sista ja kort­teleista voi saa­da upean portin, joka toiv­ot­taa ihmiset kaupunkiin.

Lisäk­si vahvis­te­taan asumisen yhteyk­siä Töölön­lah­den puis­toalueeseen. Lin­jo­jen aluet­ta tiivis­tetään kohti uut­ta Helsinginkadun ase­maa raken­net­ta­van raiti­o­tien ympäril­lä. Samal­la raken­netaan uusi alikulku Ensi lin­jan päästä radan ali. Rak­en­t­a­mi­nen mah­dol­lis­taa urbaanin palvelui­ta tuot­ta­van alueen laa­jen­e­misen ja paran­taa kan­takaupun­gin saavutet­tavu­ut­ta koko junaverkon vaiku­tus­pi­iris­sä oleville.

Uusi lähili­iken­nease­ma luo myös uuden houkut­tel­e­van ja hyvin saavutet­ta­van paikan uusille työ­paikoille. Helsinginkadun ase­man myötä Lin­nan­mä­ki saa oman juna-asemansa.

Lin­nan­mäen ase­ma tuo juna-ase­man lyhyen ratikka­matkan päähän Hakaniemestä, Kallios­ta, Ara­bi­an­ran­nas­ta, Töölöstä ja Ruoho­lahdesta. Tämä helpot­taa sekä kan­takaupunki­in tule­vien elämää että paran­taa kan­takaupungis­sa asu­vien liikkumismahdollisuuksia.

Raiti­otiey­hteys Toiselta lin­jal­ta Helsinginkadulle ottaa Toisen lin­jan raiti­o­tien uuteen käyt­töön ja tuo kokon­aan uuden yhtey­den itäisen ja län­tisen kan­takaupun­gin välille, mikä nopeut­taa liikku­mista kan­takaupungis­sa merkit­tävästi (ks. taulukko).

Ase­ma tar­joaa juna­matkus­ta­jille vai­h­topaikan lähel­lä keskus­taa sil­loin, kun Lin­nun­laulu on tukos­sa. Yhteys lisää Alp­pi­har­jun ja Kallion houkut­tele­vu­ut­ta ja vetovoimaa työpaikka-alueena.

Taulukko: Mat­ka-aiko­jen muu­tok­sia, kun Lin­nan­mäen ase­ma ja Lin­jo­jen ratikkay­hteys rakennetaan.

Määrän­pää Lähtö­paik­ka Nyt Lin­nan­mäen asemalla
Helsinginkadun ase­ma Rautatiease­ma 13 min 3 min
Pasi­la Helsinginkatu 13 min 3 min
Töölön­tori Hakanie­mi 22  min 10 min
Meilah­den sairaala Hakanie­mi 30 min n. 25 min
Pasi­lan asema Hakanie­mi 19 min n. 12 min
Hakanie­mi Lep­pä­vaara 34 min 25 min

45 vastausta artikkeliin “Kaupunkirakentamisen aika(34) Linnanmäen asema ja urbaani täydennysrakentaminen”

  1. Ihan kiva, kaikille Kalli­o­laisille. Kaikille muille lähi­ju­nien käyt­täjille, siis aivan val­taos­alle, junien kulku hidas­tu­isi entis­es­tään ja olisi selkeä heiken­nys julkiseen liikenteeseen.

    Joo Kallios­sa Vihrei­den kan­na­tus on kaikkein suur­in­ta, mut­ta Vihrei­den kan­nat­taa muis­taa, että 95 % helsinkiläi­sistä EI asu Kallios­sa tai Alp­pi­har­jus­sa. Mei­dän muidenkin asum­isym­päristöä olisi syytä kehit­tää, kos­ka myös me mak­samme vero­ja. Ehkä vähän enem­mänkin kuin Kallion opiske­li­javal­tainen asukaskanta.

    Tois­tan vielä toiseen aiheeseen kir­joit­ta­mani kom­mentin. Mitä Vihreät aiko­vat tehdä estääk­seen Itä-Helsin­gin (en itse asu siel­lä) lisäghettoutumisen?

  2. Käm­pät menisi ainakin kau­pak­si, ei näytä mikään viher­alue jos­sa oleskel­laan ole­van uhat­tuna, suurten tap­pelu­iden kalliot jäävät paikoilleen ja jos real­isti­nen niin ase­makin olisi erit­täin kan­natet­ta­va. Kuok­ka maahan.

    Lintsin parkkipaik­ka Viipurinkadul­la taisi jo olla kaavoitet­tukin asun­noik­si. Veikkaan että Viipurin- ja Alek­sis Kiv­en-kadut ovat seu­raa­vat luo­van luokan muuttokohteet.

  3. En minä löy­dä tästä etsimäl­läkään mitään huonoa. Ja hiekkaran­ta Töölön­lah­den kul­mas­sa, wau!

    Helsin­gin ja Pasi­lan väli on nyt aikataulutet­tu lähi­ju­nille 5 min­uutin mit­taisek­si, mitä se ei oikeasti ole. Uusi ase­ma ja suju­vam­mat liiken­nöin­tikäytän­nöt on mah­dol­lista toteut­taa niin, ettei mat­ka-aika pitene. Lisäk­si pitää muis­taa, että kaikil­la niil­lä, jot­ka nyt vai­h­ta­vat junas­ta ratikkaan tai bus­si­in päästäk­seen esimerkik­si Töölöön tai Kallioon, mat­ka nopeu­tuu aivan olen­nais­es­ti Lin­nan­mäen ase­man myötä.

  4. Nim­byjä on näköjään mon­en­laisia. Kun yksi esit­tää vain käve­lykat­ua oman oven­sa eteen, niin toinen tarvit­see kokon­aisen ase­man, junay­htey­den ja uuden ratikkalinjan. 

    Ei oo kaikkea näköjään vieläkään nähty täl­lä sektorilla.

  5. Ensi näkemältä näytetään rokot­ta­van puis­to­ja koval­la kädel­lä: Diako­nia­puis­tos­ta puo­let, läh­es kol­mannes Tauno Palon puis­tos­ta, Helsinginkadun-Sturenkadun-Wallininkadun kolmio kokon­aan. Aikaisem­mis­sa kir­joituk­sis­sa tavoitel­lut kort­telip­i­hat pienenevät (esim. kort­telit 11308 ja 11309). Mainit­tu­jen kort­telien lisärak­en­tamisen toteu­tus ihmetyttää.
    Liiken­nease­ma olisi ok.
    Kallio lie­nee jo nykyisel­lään eräs tiheim­min asutet­tu­ja kaupungi­nosia, joten täy­den­nys­rak­en­tamista ei kaivata.

  6. Ja oliko­han ylläk­er­ro­tun unelma­hankkeen kir­joit­ta­jil­la mitään arvio­ta mitä ao. han­ke saat­taisi mak­saa Helsinkiläisille veron­mak­sajille? Toinen kysymys: olisiko­han nuo “run­saalle viidelle tuhan­nelle uudelle asukaalle” raken­net­ta­vat asun­not pääsään­töis­es­ti omis­tus- vai vuokra-asun­to­ja? Ja kuin­ka paljon vuokra-asun­noista olisi Helsin­gin kaupun­gin ja kuin­ka paljon vuokrat­uen suurhyö­tyjien, eli SATO, VVO jne.omistuksessa?

  7. Jos pis­ara joskus toteutuu,niin tälle lähi­ju­na-ase­malle ei tule junia — siis pitääkö lukea niin, ettei pis­araan usko enää kukaan?

    1. Pis­aran tul­lessa nykyiset lento­kent­täju­nat jäi­sivät pois, mut­ta muut paikallis­li­iken­teen junat pääasi­as­sa jäi­sivät. Kaik­ki lähili­iken­teen junat euiv­ät mah­tu­isi Pisaraan.

  8. vk:
    Ihan kiva, kaikille Kalli­o­laisille. Kaikille muil­lelähi­ju­nien käyt­täjille, siis aivan val­taos­alle, junien kulku hidas­tu­isi entis­es­tään ja olisi selkeä heiken­nys julkiseen liikenteeseen.

    Käytän lähi­ju­naa mut­ta ei häir­it­sisi yksi ylimääräi­nen pysähdys, eikä olisi mikään heiken­nys kun se tar­joaisi mah­dol­lisu­u­den men­nä esim Sta­dion­ille tai Oop­per­aan tai Lin­nan­mäelle tai Kaupung­inteat­teri­in junal­la. Kos­ka vaikut­taa siltä että Pis­ara-rataa ei tule pitkään aikaan.

  9. Osmo Soin­in­vaara:
    Itä-Helsinkiä koske­van luvun julka­isua­janko­h­ta on 7.4.

    Kiitos, odotel­laan.

    Jotenkin tun­tuu koros­tu­van tämä Kallion alue kaupunkisu­un­nit­telun keskeisim­pänä pain­opis­tealueena. Tämä Lintsin alueen han­ke, Hakaniemen täy­den­nys­rak­en­t­a­mi­nen + uusi sil­ta, Hämeen­tien pyöräti­et, Hakaniemen hallin remont­ti. Mitä lie vielä tulossa.

    On tietysti aivan sat­tumaa, että Kallio on Vihrei­den kan­natuk­sen rin­ta­maa, kaupunkisu­un­nit­telus­ta vas­taa­va apu­laiskaupung­in­jo­hta­ja on Kallios­sa lukion­sa käynyt Vihrei­den enti­nen pj ja että nykyisen puheen­jo­hta­jan suosik­ki seu­raavak­si puheen­jo­hta­jak­si asuu Kalliossa.

  10. Osmo Soin­in­vaara: Kaik­ki lähili­iken­teen junat euiv­ät mah­tu­isi Pisaraan.

    Pis­ara pitäisi suun­nitel­la niin, että sinne mah­tu­vat kaik­ki lähili­iken­teen juna­ta, ja mielel­lään vielä kaukoli­iken­teen junatkin…

  11. Lau­ri Sipari:
    Jos pis­ara joskus toteutuu,niin tälle lähi­ju­na-ase­malle ei tule junia – siis pitääkö lukea niin, ettei pis­araan usko enää kukaan?

    Tati­laiset eivät niin ole sen Pis­aran kan­nal­la, kun rat­api­ha-alueen kat­tamisel­la saadaan suurem­pikin hyö­ty eikä tarvi louhinta/ym ‑fir­mo­jen kat­teisi­in viedä verora­haa. Mut­ta val­tion rahaa siihen ei saa panna.

  12. Ketähän varten tuol­lainen ase­ma pitäisi pääradan tuk­keek­si rak­en­taa, kun alueel­la ei asu juuri ketään? Vai onko seu­raavas­sa vai­heessa ehkä tarkoi­tus urban­isoi­da myös Eläin­tarhan urheilupuis­to, Töölön­lah­den ran­nat ja Alp­pipuis­ton ja Lin­nan­mäen kalliot?

    1. Ketähän varten tuol­lainen ase­ma pitäisi pääradan tuk­keek­si rak­en­taa, kun alueel­la ei asu juuri ketään?

      1,5 kilo­metrin säteel­lä asuu paljon enem­män ihmisiä kuin vaik­ka Tikkuri­las­sa. Lisäk­si Oop­pera, Sta­dion, Jäähalli.

  13. Osmo Soin­in­vaara:
    Pis­aran tul­lessa nykyiset lento­kent­täju­nat jäi­sivät pois, mut­ta muut paikallis­li­iken­teen junat pääasi­as­sa jäi­sivät. Kaik­ki lähili­iken­teen junat euiv­ät mah­tu­isi Pisaraan.

  14. Pis­ara on siis kuin Vuosaaren sata­ma — tavar­ali­iken­teen piti siir­tyä sinne, mut­ta tuol­la­pa tuo jyrää Jätkäsaaressa/Ruoholahdessa edelleen

  15. Urbaani port­ti Kallioon:
    Ketähän varten tuol­lainen ase­ma pitäisi pääradan tuk­keek­si rak­en­taa, kun alueel­la ei asu juuri ketään? Vai onko seu­raavas­sa vai­heessa ehkä tarkoi­tus urban­isoi­da myös Eläin­tarhan urheilupuis­to, Töölön­lah­den ran­nat ja Alp­pipuis­ton ja Lin­nan­mäen kalliot? 

    Ne ovat jo urbanisoitu.
    Ase­ma voidaan rak­en­taa sel­l­aisek­si että sil­lä pysähtyvät vain kehäradan ja ranta- ja pääradan hitaat junat eli lai­tu­rit tulisi vain raitei­den 1–2 ja 9–10 väliin. 

    Kan­ta­helsinkiläisiltä taitaa puut­tua ymmär­rys että lähi­ju­nal­la voi tehdä myös kaupun­gin sisäisiä matko­ja, se olisi ikäänkuin toinen metrolinja.

  16. Osmo Soin­in­vaara: 1,5 kilo­metrin säteel­lä asuu paljon enem­män ihmisiä kuin vaik­ka Tikkuri­las­sa. Lisäk­si Oop­pera, Sta­dion, Jäähalli. 

    Tämä suun­nitel­ma pääradan väliase­mas­ta päärautatiease­man ja Pasi­lan ase­man välil­lä tun­tuu ole­van jonkin­lainen raideli­iken­teelli­nen analo­gia moot­toritei­den bule­vardis­oimiselle. Ei välitetä siitä, että pitäisi olla tapo­ja päästä keskus­tas­ta pois nopeaa yhteyt­tä pitkin maakun­ti­in ja tois­in­päin ilman, että joutuu inter­fer­oimaan pitkän aikaa paikallis­li­iken­teen kanssa. Täl­lä het­kel­lä aja­tus lait­taa ase­ma noin tukkoiseen paikkaan tun­tuu niin päät­tömältä, että sen voi lait­taa ovel­la ole­vien kun­tavaalien piikki­in, mut­ta voi hyvin olla, että sitäkin alet­taisi­in jos­sakin vai­heessa tosis­saan tuput­taa kaavoihin.

  17. Kus­tan­nuk­sil­taan kevyem­pi vai­h­toe­hto olisi siirtää lai­turia sijansa keskus­taan päin ja suun­nitel­la keski­lai­turi vain itäpuolelle. Lai­turille olisi käve­ly-yhteys Helsinginkadun tun­nelista ja Lin­nun­laulun kl-sillalta.

    Miten hienos­ti uusi ase­ma palvelisi matkalla oop­per­aan, kaupung­inteat­teri­in tai vaikka­pa lätkämatsiin.

  18. Ilmas­sa taitaa tosi­aan olla jo vaa­liku­umet­ta. Ennen edel­lisiä kun­tavaale­ja joku vihrei­den ehdokas ehdot­ti, että Rautatiease­mal­ta Lin­nan­mäelle raken­net­taisi­in köysirata.

    Ainakin Lin­nan­mäelle on jo nyt hyvät yhtey­det, kun raitio­vaunuil­la pääsee suo­raan sekä Alp­pi­lan että Helsinginkadun porteille ja Pasi­lan ase­mal­takin on sinne vain lyhyt käve­ly­mat­ka. Sitä­pait­si Lin­nan­mäel­lähän on jo oma juna-ase­makin. Se sijait­see Vesilin­nan tiili­raken­nuk­sen eteläreunalla.

  19. Osmo Soin­in­vaara: 1,5 kilo­metrin säteel­lä asuu paljon enem­män ihmisiä kuin vaik­ka Tikkuri­las­sa. Lisäk­si Oop­pera, Sta­dion, Jäähalli.

    Pasi­las­ta ja Stadista pääsee ratikalla jo nyt kaikki­in mainit­semi­isi kylt­tyyriko­hteisi­in. Toki min­uutin tai pari mat­ka nopeutuisi.

    Lähi­ju­na­matko­ja tehdään kai noin 50 miljoon­aa per vuosi. Olisko­han näistä noin puo­lessa toinen pää Stadis­sa, eli 25 miljoon­aa matkaa hidas­tu­isi muu­ta­man minuutin.

    Hämeen­tien henkilöau­toli­ikenne piti saa­da pois jot­ta mm. bus­si- ja ratikka­matkat nopeu­tu­vat min­uu­til­la tai par­il­la. Nopeu­tu­isiko­han muu­ta­ma miljoona matkaa per vuosi.

    Lintsin ase­mas­ta hait­ta olisi siis noin kym­menker­tainen ver­rat­tuna Hämeen­tien hyötyyn.

    Sat­tumal­ta Vihrei­den tule­va puheen­jo­hta­ja asuu Hämeentiellä.

  20. vk:
    Ihan kiva, kaikille Kalli­o­laisille. Kaikille muil­lelähi­ju­nien käyt­täjille, siis aivan val­taos­alle, junien kulku hidas­tu­isi entis­es­tään ja olisi selkeä heiken­nys julkiseen liikenteeseen.

    Joo Kallios­sa Vihrei­den kan­na­tus on kaikkein suur­in­ta, mut­ta Vihrei­den kan­nat­taa muis­taa, että 95 % helsinkiläi­sistä EI asu Kallios­sa tai Alp­pi­har­jus­sa. Mei­dän muidenkin asum­isym­päristöä olisi syytä kehit­tää, kos­ka myös me mak­samme vero­ja. Ehkä vähän enem­mänkin kuin Kallion opiske­li­javal­tainen asukaskanta.

    Voihan val­oisu­us­nor­mi näi­den valit­ta­jien kanssa. Miten voi olla niin vaikeaa nähdä Hesarin ase­man ilmi­selviä hyö­tyjä? Uusi ase­ma nopeut­taisi kaikkien niiden matkaa, jot­ka tule­vat kan­takaupun­gin ulkop­uolelta ja ovat matkalla joko Kallion tai Töölön suun­taan. Junat kulke­vat nykyisel­lään Pasi­lan ja keskus­tan välin niin hitaasti, että keskus­taan meni­jöille yhden lisäpysähdyk­sen hidas­ta­va vaiku­tus on aivan olema­ton. Itse olen junal­la matkus­taes­sa mon­ta ker­taa miet­tinyt, miten sopi­va paik­ka ase­malle Hesari olisikin, ja miten älytön­tä on, ettei kukaan ole keksinyt rak­en­taa siihen ase­maa. Tämä on ehdot­tomasti kan­natet­ta­va hanke.

  21. Oop­per­aan, Kaupung­inteat­teri­in, Sta­dion­ille, Jäähallille tai Lin­nan­mäelle pääsee tosi­aan oikein kätevästi polkupyöräl­lä tai raitio­vaunuil­la, noil­la kaupunkili­iken­teen uusil­la airueilla.

  22. Resi­inal­la perässä:
    Oop­per­aan, Kaupung­inteat­teri­in, Sta­dion­ille, Jäähallille tai Lin­nan­mäelle pääsee tosi­aan oikein kätevästi polkupyöräl­lä tai raitio­vaunuil­la, noil­la kaupunkili­iken­teen uusil­la airueilla.

    No ei pääse lähi­ju­nien reit­tien var­relta raitio­vaunul­la valitet­tavasti ja Pasi­las­ta ratikalla kestää puoli tuntia!

  23. vk: Pasi­las­ta ja Stadista pääsee ratikalla jo nyt kaikki­in mainit­semi­isi kylt­tyyriko­hteisi­in. Toki min­uutin tai pari mat­ka nopeutuisi.

    kyl­lä nopeu­tu­isi mon­ta min­u­ut­tia ja iltaisin pää­sisi nopeam­min koti­in jos on pitkä mat­ka. Ei ole hauskaa esim men­nä pien­ten las­ten kanssa lätkä­mat­sia kat­so­maan julk­isil­la kun jäähal­li on niin han­kalas­sa paikassa.

  24. vk:

    Sat­tumal­ta Vihrei­den tule­va puheen­jo­hta­ja asuu Hämeentiellä.

    Eikä se ole ain­oa tämän sortin “sat­tuma” tässä yhteydessä. 

    Reilumpaa olisi, jos ideoiden heit­telijät ker­toisi­vat itse selväsanais­es­ti, mis­sä kukin asuu, niin nähtäisi­in, miten paljon näis­sä ideois­sa vede­tään suo­raan kotiinpäin.

  25. Hur­jaa on visionäärin kaavoituski­ima! Toteu­tus vaatisi 5–10 ker­rostalon totaalisen purun ja asu­tus­ta jopa lintsin (vanhaan)vesitorniin.…
    Mut­ta muu­ta­ma hyväkin ajatus:esim Hesar­il­la Diako­nia­puis­ton alle tönö ja myös ensil­in­jan alue vaatisi jotain kohen­nus­ta, mik­sei rakentamista.Lintsin parkkipaikkak­en­tät ei myöskään tätä päivää.

  26. Kaupun­gin kansalainen: Voihan val­oisu­us­nor­mi näi­den valit­ta­jien kanssa. Miten voi olla niin vaikeaa nähdä Hesarin ase­man ilmi­selviä hyötyjä? 

    No, onpa mie­lenki­in­toista nähdä minkälaisen pain­oar­von tämä muu­ta­man kymme­nen miljoo­nan matkan piden­tymi­nen laskelmis­sa saa. Suuris­sa luvuis­sa lätkä­mat­seis­sa ja muis­sa tilaisuuk­sis­sa kävi­jöi­den aikahyö­ty on jok­seenkin mitätön työ­matkaa­jien ym. mene­tyk­seen verrattuna. 

    Tähän saak­ka Vihrei­den ehdo­tuk­sia on taidet­tu aina perustel­la suurten mas­so­jen julkisen liiken­teen nopeut­tamisel­la, ei hidastamisella.

    Huolestunut olen Helsin­gin kehit­tämis­es­tä laa­jem­min. Vihrei­den han­kkeet ovat pääsään­töis­es­ti kan­takaupunkipain­ot­teisia ja siel­läkin vielä omille kan­nat­ta­ja-alueille pain­ot­tuvia. Yli 70% helsinkiläi­sistä asuu kan­takaupun­gin ja 95% Kallio-Alp­pi­har­jun ulkop­uolel­la. Mik­si he äänestäi­sivät Vihre­itä kun hei­dän asiansa ei näytä Vihre­itä kiinnostavan?

  27. R.Silfverberg: Ei ole hauskaa esim men­nä pien­ten las­ten kanssa lätkä­mat­sia kat­so­maan julk­isil­la kun jäähal­li on niin han­kalas­sa paikassa.

    Jäähallin nurkalta kul­kee neljä eri raitio­vaunulin­jaa ja kaik­ki Man­ner­heim­intien bus­sit. Ja jäähallin eteen tulee ensi kesänä kaupunkipyörien asema. 

    Eikö se raitio­vaunukyyti nyt enää kel­paakaan, kun sitä pitäisi itse käyt­tää? Sitä­pait­si Pasi­lan ase­mal­ta ei ole paljon pidem­pi mat­ka Jäähallille kuin Helsinginkadun sillaltakaan.

  28. vk:

    Huolestunut olen Helsin­gin kehit­tämis­es­tä laa­jem­min. Vihrei­den han­kkeet ovat pääsään­töis­es­ti kan­takaupunkipain­ot­teisia ja siel­läkin vielä omille kan­nat­ta­ja-alueille pain­ot­tuvia. Yli 70% helsinkiläi­sistä asuu kan­takaupun­gin ja 95% Kallio-Alp­pi­har­jun ulkop­uolel­la. Mik­si he äänestäi­sivät Vihre­itä kun hei­dän asiansa ei näytä Vihre­itä kiinnostavan?

    Oman edun ajamises­sa Helsin­gin muut val­tu­us­to­ryh­mät ovat vihrei­den rin­nal­la surkei­ta harrastelijoita.

  29. Han­kalas­sa paikas­sa: Jäähallin nurkalta kul­kee neljä eri raitio­vaunulin­jaa ja kaik­ki Man­ner­heim­intien bus­sit. Ja jäähallin eteen tulee ensi kesänä kaupunkipyörienasema. 

    Eikö se raitio­vaunukyyti nyt enää kel­paakaan, kun sitä pitäisi itse käyt­tää? Sitä­pait­si Pasi­lan ase­mal­ta ei ole paljon pidem­pi mat­ka Jäähallille kuin Helsinginkadun sillaltakaan.

    Helsin­gin Töölön-Män­tymäen-Alp­pi­lan urheilu‑, kult­tuuri- ja vapaa-ajan­vi­et­toko­htei­den pitää olla kaikkien pääkaupunkiseudun asukkaiden saavutet­tavis­sa hel­posti julk­isil­la eikä vain kan­ta­helsinkiläis­ten, sik­si juna-ase­ma on tarpeen. 

    Mitä jäähal­li­in tulee niin toivoisin että HIFK hark­it­sisi oman uuden kalli­in hallin rak­en­tamisen sijaan että han­kki­u­tu­isi osaomis­ta­jak­si venäläis­ten omis­ta­maan Hart­wall-areenaan, ja alka­isi pela­ta kotiot­teluitaan siel­lä, se on parem­mas­sa paikas­sa. Van­ha jäähal­li voidaan jät­tää juniori- puu­laa­ki ym amatöööri­urheil­i­joiden käyt­töön. Tämä aja­tus­maail­ma ei jostain syys­tä uppoa HIFK:n johta­jien mieleen vaan pitävät itsepin­tais­es­ti kiin­ni Nor­den­sköldinkadun hal­li­paikas­ta, kuvitellen että joukkueen kan­nat­ta­jia ei olisi lainkaan esim Espoos­sa tai Kirkkonummella.

    Junien mat­ka-aika ei lisään­ty­isi kuin korkein­taan min­u­ut­ti jos junat pysähty­i­sivät Helsinginkadun kohdalla.

  30. Jalankulk­i­ja:
    Reilumpaa olisi, jos ideoiden heit­telijät ker­toisi­vat itse selväsanais­es­ti, mis­sä kukin asuu, niin nähtäisi­in, miten paljon näis­sä ideois­sa vede­tään suo­raan kotiinpäin.

    No mä asun Espoos­sa, ja seu­raan blo­gia niiden aihei­den osalta jot­ka kos­ket­ta­vat koko pk-seudun asukkai­ta, ei niin paljon kantahelsinkiäisten.

  31. R.Silfverberg: No mä asun Espoos­sa, ja seu­raan blo­gia niiden aihei­den osalta jot­ka kos­ket­ta­vat koko pk-seuduna­sukkai­ta, ei niin paljon kantahelsinkiäisten.

    Näin olen päätel­lyt vas­tauk­sis­tasi jo aikaisemmin.

    Tarkoitin täl­lä kom­men­til­la kuitenkin näitä kun­tapäät­täjiä, jot­ka halu­a­vat esimerkik­si uuden ase­man oman kotioven­sa eteen ja halu­a­vat rak­en­taa kaik­ki muut aukiot täy­teen pait­si sen, joka peit­täisi ikiomat maisemat.

  32. R.Silfverberg:
    Mitä jäähal­li­in tulee niin toivoisin että HIFK hark­it­sisi oman uuden kalli­in hallinrak­en­tamisen sijaan että han­kki­u­tu­isi osaomis­ta­jak­si venäläis­ten omis­ta­maan Hart­wall-areenaan, ja alka­isi pela­ta kotiot­teluitaan siel­lä, se on parem­mas­sa paikassa.

    Eihän tässä IFK:n hal­li­hankkeessa mis­tään jääkiekos­ta ole kysymys, vaan siitä että jäähallin var­jol­la kiin­teistösi­joit­ta­jat halu­a­vat päästä käsik­si arvokkaaseen tont­ti­in Sta­dion­in naapurissa.

  33. Osmo Soin­in­vaara:
    Pis­aran tul­lessa nykyiset lento­kent­täju­nat jäi­sivät pois, mut­ta muut paikallis­li­iken­teen junat pääasi­as­sa jäi­sivät. Kaik­ki lähili­iken­teen junat euiv­ät mah­tu­isi Pisaraan.

    Kaik­ki kaupunki­ra­to­jen junat on kyl­lä tarkoi­tus viedä Pis­araan, vain Kirkkon­um­melta ja Riihimäeltä/Lahdesta tule­vat junat päät­ty­i­sivät Rautatiease­malle. Vas­taavasti uuden ase­man volyymien kannal­ta juuri kaupunki­ra­to­jen juni­in pitäisi päästä. No, ei Hesarin kohdal­la ole myöskään tilaa lev­eyssu­un­nas­sa niin pitkäl­lä matkalla kuin lai­turien lisäämi­nen ja vas­taa­vat raitei­den siir­rot vaatisivat.

  34. R.Silfverberg: kyl­lä nopeu­tu­isi mon­ta min­u­ut­tia ja iltaisin pää­sisi nopeam­min koti­in jos on pitkä mat­ka. Ei ole hauskaa esim men­nä pien­ten las­ten kanssa lätkä­mat­sia kat­so­maan julk­isil­la kun jäähal­li on niin han­kalas­sa paikassa.

    Nordik­sen hallille on Pasi­lan ase­mal­ta käve­ly­matkaa 1,5 km. Hesarin ase­mal­ta olisi 1,2 km. Jonkun mielestä tämä 0,3 km on var­maan erit­täin merkit­tävä säästö.

    Kävelkää hyvät ihmiset enem­män. Elätte ter­veem­pänä ja kauemmin.

  35. Täl­lä Hesarin ase­mal­la­han on suunnittelu/hahmotteluhistoriaa ainakin pari vuosikym­men­tä ja nykyisel­lään se näyt­täy­tyy lähin­nä kar­valakkiver­siona Pisarasta.

    Ide­as­sa on paljon hyvää, se olisi selkeä paran­nus lähi­ju­nali­iken­teen jakelu­un. Nykyisel­lään Pasi­las­sa tai Rautatiease­mal­la on tuskaisen huonos­ti jär­jestet­ty vai­h­tomad­hol­lisu­us raitio­vaunuun ja yhtey­det Töölöön ja Kallioon ovat heikot. Se ei ole ongel­ma, jos käy ker­ran kuus­sa Nordik­sel­la kat­so­mas­sa kiekkoa, mut­ta päivit­täisessä työ­matkali­iken­teessä 15 min­u­ut­tia käve­lyä ja raitio­vaunua lähi­ju­nan jäl­keen voi olla ratkai­se­vaa, kiin­nos­taako vaikka­pa Lep­pä­vaaras­sa asu­vaa työ­paik­ka Hakaniemestä.

    Toisaal­ta ase­ma Hesar­ille ei ehkä ole ihan niin yksinker­tainen kuin näyt­tää: paik­ka on ahdas; korkeusero­ja on, joka tekee raitio­vau­nun lin­jaamis­es­ta haas­tavaa; meren­pin­ta on lähel­lä. Kaik­ki toki ratkaistavis­sa, mut­ta hin­ta­lap­pu nousee.

    Kol­mas, ja han­kkeen toteu­tu­misen kannal­ta täysin keskeinen asia on Pis­aran toteu­tu­mi­nen. Jos se tehdään lähi­t­ule­vaisu­udessa, eli päätös saadaan vaikka­pa seu­raaval­la hal­li­tuskaudel­la, Hesarin ase­mas­sa ei suurelta osin päällekäisenä han­kkeena ole järkeä.

  36. Lund­vistin Julle:

    Nykyisel­lään Pasi­las­sa tai Rautatiease­mal­la on tuskaisen huonos­ti jär­jestet­ty vai­h­tomad­hol­lisu­us raitio­vaunuun ja yhtey­det Töölöön ja Kallioon ovat heikot. 

    Matkatak­seen lähi­ju­nal­la Töölöön ja Kallioon ei todel­lakaan tarvitse ajaa Rautatiease­malle asti. Jo nyt Pasi­las­ta on raitio­vaunuy­hteys kumpaankin suun­taan, vaik­ka ase­manseu­tu onkin vielä pari vuot­ta raken­nustyö­maan keskel­lä. Ja bus­seil­lakin pääsee, jos halu­aa nopeammin.

    Tule­vaisu­udessa vai­h­toy­htey­det vaan paranevat, kun Pasi­lan yhteyk­siä kehitetään liiken­teen sol­muko­htana. Sitä varten ei tarvitse upot­taa mil­jarde­ja Pis­araradan tunneleihin.

  37. Näs­ta Böle: Matkatak­seen lähi­ju­nal­la Töölöön ja Kallioon ei todel­lakaan tarvitse ajaa Rautatiease­malle asti. Jo nyt Pasi­las­ta on raitio­vaunuy­hteys kumpaankin suun­taan, vaik­ka ase­manseu­tu onkin vielä pari vuot­ta raken­nustyö­maan keskel­lä. Ja bus­seil­lakin pääsee, jos halu­aa nopeammin.

    Esimerkik­si nopein reit­ti mainit­se­mal­lani matkalle Lep­pä­vaaras­ta Hakaniemeen on junal­la rautatiease­malle ja siitä reilun kilo­metrin käve­ly tai vai­h­to bussiin. 

    Näitä voi kuka hyvän­sä reit­tiop­paal­la ja mat­ka-aikakar­tal­la tutkia, ennen kuin tulee tänne ker­tomaan omia totuuksiaan.

    Toinen asia on se, että kan­takaupungis­sa on halua päästä bus­sir­al­lista eroon, joka tarkoit­taa, että yhtey­det kaupunkialueelle nojau­tu­vat tule­vaisu­udessa enem­män raiteisi­in ja liityntään.

    Näs­ta Böle: Tule­vaisu­udessa vai­h­toy­htey­det vaan paranevat, kun Pasi­lan yhteyk­siä kehitetään liiken­teen sol­muko­htana. Sitä varten ei tarvitse upot­taa mil­jarde­ja Pis­araradan tunneleihin.

    En tiedä, oletko pere­htynyt Pasi­lan aseman/kauppakeskuksen suun­nitelmi­in, mut­ta se vai­h­to lähi­ju­nista mui­hin liiken­nevä­lineisi­in jää edelleen heikok­si. Ja yhtey­det Pasi­las­ta varsinkin Hakaniemen suun­taan ovat edelleen heikot, kos­ka ysi lin­jat­ti­in aikoinaan auto­jen ja pysäköin­tipaikko­jen ehdoilla.

  38. Lin­joil­la asu­vana en voi ymmärtää kaupunki­ak­tivistien ankeut­tamishinkua ja kuvan “täy­den­nys- ja lisärak­en­tamista”, eli­rak­en­taa muutenkin tiivi­in asumisen Lin­jat umpeen sal­lien viher­plän­tit vain pie­nil­lä sisäpi­hoil­la. Mis­tä hatus­ta näitä oikein vede­tään? Kaupunki­ak­tivisti halu­aisi var­masti itse päästä kul­mille vaik­ka väk­isin, vaikkei näkymä ikku­nas­ta enää niin miel­lyt­täisikään. No, toinen olo­huone heille on tietysti se koko kadun terassi.

    Suuri kysymys on: aio­taanko II- ja III-lin­jal­la ole­vat viisi 8‑kerroksista asuin­taloa ja kak­si viras­to­taloa (Man­ner­heimin las­ten­suo­jeluli­it­to ja Helsin­gin seu­rakun­tay­htymä) purkaa mas­si­ivis­ten uud­is­raken­nusten tieltä, vai purkaa asuin­taloista vain kul­mat, ja luukut­taa ikku­nat, jot­ta uud­is­raken­nuk­set saataisi­in istutet­tua ole­mas­sa ole­vien talo­jen kylkiin?

    Kauhul­la olen odot­tanut päivää, jol­loin nämä punav­ihreät (kokkare­i­ta uno­hta­mat­ta) kaupunki­ak­tivis­tit iskevät silmän­sä omille kul­mil­leni, kos­ka Kallios­ta ei saa parem­paa asuinympäristöä dump­paa­mal­la se täy­teen uusia talo­ja. Se on juuri nyt hyvä ja riit­tävän urbaani, kun on riit­tävää väljyyt­tä, kallioi­ta, vihreyt­tä ja silmälle mieluisia talo­ja. Toivon nyt 50-vuo­ti­aana ole­vani sil­loin jo kuol­lut, kun noi­ta suun­nitelmia ale­taan tääl­lä toteuttaa.

  39. Mikä mit­ta on 1,5 km:n säde? Moniko viit­sii kävel­lä sitä kan­takaupungis­sa ase­mal­ta? Nytkään ei ole mikään ongel­ma vai­h­taa Pasi­las­sa tai päärautatiease­mal­la dösaan tai spo­raan päästäk­seen lähem­mäs kotiovea Kallion sydämeen. Ajan säästön arviot jutus­sa ovat naurettavat.

    Oop­pera ja Stadi­ka ovat myös kaukana haaveil­lus­ta ase­mas­ta. Niihin pääsee parem­min mui­ta reit­te­jä. Oop­pera on kesät kiin­ni, Stadi­ka ja Lintsi talvet.

  40. Kaukana on jäähal­lit Hesarinkin ase­mal­ta. Ei tulisi mieleenikään käyt­tää sitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.