Meillä on vain pöydälle pantuja asioita.
Kulosaaren täydennysrakentamisen suunnitteluperiaatteet
Nämä ovat lähinnä suojeluohjeet. Ajattelin esittää palautusta ajatuksella, että tiivistämiseen voisi suhtautua vähän suopeammin.
Kulosaaaren ostarin asemakaavan periaate
On liikkeellä ajatus palauttaa tämäkin ohjeena, että koko ostarin saa purkaa.
Tämä on vähän monipiippuinen asia. Tämä on ostarien parhaimmistoa. Se on kuitenkin vähän surullisessa kunnossa, koska toiminta ei oikein kannata. Miltä se näyttäisi korkeidenkerrostalojen jalustana?
Wellamon talon hissit
Hankala juttu. Kruununhaassa olimme kannattamassa arvokkaiden rappujen suojelua. Johdonmukaisuus vaatisi samaa tässä. Toisaalta meitä ylempänä oleva khs päätti toisin. Johdonmukaisuus edellyttäisi myös tämän päätöksen noudattamista.
Asun itse Katajanokalla rapussa, johon varmasti saisi rakentaa hissin, koska taloyhtiö tuli pilanneeksi rapun mauttomilla moderneilla ovilla, Huono signaali sekin on, että pilatkaa rappunne, jos haluatte hissin.
Planmecan koulutustilat Meri-Rastilassa
Osoittaa Helsingin suvereenisuutta, että asiasta edes keskustellaan. Mikä tahansa muu kunta olisi rähmällään Planmecan kaltaisen yrityksen edessä.
Aiemmin hylättyä suunnitelmaa on nyt jumpattu. Minusta se pitäisi hyväksyä.
“Osoittaa Helsingin suvereenisuutta, että asiasta edes keskustellaan. Mikä tahansa muu kunta olisi rähmällään Planmecan kaltaisen yrityksen edessä.
Aiemmin hylättyä suunnitelmaa on nyt jumpattu. Minusta se pitäisi hyväksyä.”
Viikko sitten lautakunta hyväksyi yleiskaavan yhteydessä ainakin kaksi asiaa, jotka ovat ristiriidassa Lohiniemenrannan asemakaavan muutoksen (= Planmecan koulutuskeskus) kanssa.
Ensinnäkin lautakunta esitti, että “rantojen avoin käyttö ja kulkureitit turvataan alueita rakennettaessa”. Planmecan suunnitelma sulkisi nyt avoimen rannan ja rakennus sijoittuisi aivan vesirajaan.
Toiseksi maakuntakaavassa Ole Kandelinin ja Ison Kallahden puistojen kautta kulkemaan merkitty viheryhteys on yleiskaavassa siirretty Lohiniemenrantaan. Olen kritisoinut tätä, koska ekologinen yhteys on Lohiniemenrannassa jo nykyisellään heikko ja todellinen yhteys kulkee maakuntakaavan osoittamassa paikassa. Planmecan koulutuskeskuksen sijoittaminen rantaan katkaisisi lautakunnan viikko sitten hyväksymään yleiskaavaan merkityn viheryhteyden kokonaan.
Koulutuskeskuksen voisi ihan hyvin sijoittaa hiukan kauemmaksi rannasta samalle tontille majoitustilojen kanssa. Lisäksi Planmecan omistama Villa Harbo seisoo paikalla vailla käyttöä. Miksei sitä voi hyödyntää koulutustoiminnassa? Ulkomaalaiset vieraat todennäköisesti arvostaisivat historiallista huvilaa enemmän kuin teollisuushallin näköistä uudisrakennusta.
Muuten: mitä tavoiteltavaa on rähmällään olossa?
Kulosaaren täydennysrakentamisen suunnitteluperiaatteissa omituisinta oli, että kaikkein itsestäänselvimmät täydennysrakentamispaikat metroaseman vieressä oli jätetty odottamaan Itäväylän ja metron tunnelointia. Eli ei koskaan.
Siihen vaan taloa pystyyn!
Rantaa on ihan riittävästi niin yrityksille, asukkaille kuin yhteiseen käyttöönkin. En pidä kovin järkevänä tuota kommunistista ajatusta kaikille vapaista rannoista. Ei missään muualla ole yhtä typerää tekosyytä rajoittaa rantojen käyttöä järkevästi.
KokoRiviera toimii periaatteella, että rannat ovat vapaita.
Oden kanssa samaa mieltä siitä, että Kulosaaren ostari Helsingin parhaimmistoa. Surullinen tosiasia kuitenkin ettei kannata taloudellisesti nykyisellä eläjäistöllä (keeping my thumbs up tho).
Itse puolsin tuon läntisen osan säilyttämistä joka on mielestäni oikeasti arkitehtonisesti sekä historiallisesti säilyttämisen arvoinen kokonaisuus. Visuaalisestikin sopii ympäröivään maisemaan kuin nakutettu. Vielä kun avaisi eteläseinällekin ikkunapinta-alaa, niin avot!
Alepan yksikerroksisen osan voi mieluusti korvata vaikka kahdellakin korkealla ja hoikalla asuintornilla. Mutta eihän tämä kulosaarelaisille — anteeksi, Kulosaarelaiset Mafia ry:lle — tietenkään kelpaa.
Ennustan, että saamme tähänkin paikkaan jotain perinteisen suomalaisen latteaa ja hajutonta lopputuotetta. Mieluusti kuusi kerrosta tai alle.
Juuri Köpiksestä rantautuneena on taas vähän aikaa kirkkaasti mielessä, että oikeasti iloinen urbaani elämä on sittenkin ihan toteutettavissa oleva asia. Sitä pitää vain haluta.
Meillä suomalaisilla ei tällaista tahtoa vielä ole. Uskon ja toivon, että jonain päivänä kuitenkin on.
Sinällään ei vaikuta allekirjoittaneen elämään enää milliäkään kulosaarelaisten penseily kun juuri häippäsin itse pois patakonservatiivisesta kokoomuskuplasta.
Kahdeksan vuoden krapulasta jään kaipaamaan isoa vehreää pihaa — mutta ennen kaikkea naapurin ystävällistä kissaa jonka kanssa sain nukkua monet kauniit päiväunet.
Sellaista salarakkautta täällä päin. 🙂
Hyvät jussit Odelle ja kaikille palstalaisille!
nim. Metrolla Espooseen ehti vuoden 2030 alusta alkaen — ehkä..
Välihuuto.
Kansallisvaltioiden uusi tuleminen?
Britannian suurvaltakauden perään haikailleet tulivatkin luoneeksi tynkä-Britannian?
Onko seitsemän vuoden päästä Edinburgh itsenäistyneen Skotlannin pääkaupunki? Irlanti jälleen kerran alueellisesti eheä? Miksei Cardiff ja Wales seuraisi perässä? Ehkäpä korneillakin roihahtaa ajan oloon oma kansallistunne liekkeihin?
Katalonia? Baskimaa? Vallonia ja Flanderi? Kuinka kauan Po-joen pohjoispuoleinen Italia haluaa subventoida eteläisiä serkkujaan? Toisaalta sisilialaisia ei kiinnosta pätkääkään assosioitua manner-Italiaan. Itsenäinen Sisilia lienee paljon parempi matkailuvalttikin.
Kuten Slowdive jo aikoinaan lauleskeli “it matters where you are”…
Itse tervehdän näitä ja vastaavia muutoksen tuulia.
Mitä Eurooppa edeltä, sitä Amerikka perässä? Itsenäinen Kaskadia (tai California-Caskadia)? Texas? East Coast Empire? Florida Fun Park? Ja pienempiä enklaaveja kuten Lousianan cajunit? Hemmetti, Appalakkien punaniskat eroaisivat jo nyt koko länsimaisesta sivistyksestä jos sen voisi hoitaa pelkällä äänestyksellä? 🙂
Luultavasti Saksa-vetoinen Hansa-liitto 2.0 varmaan sopisi pohjoisten ihmisille lopulta aika kivasti.
Voisimme pikku hiljaa sitten ostella näitä välimeren romahtavia minivaltioita sitä mukaa kun syliin tippuvat. Saattaa ehkä kuulostaa vähän arjalaiselta ajatuskoneelta, mutta noh, Saksa nyt vaan vaikuttaisi olevan se todellinen ikuinen Rooma.
We can fight it, or we can join it. Ma mielummin hakeutuisin ison nallen lämpöiseen ja oi niin turvalliseen syliin. Siinä on pienenkin hyvä olla ja yrittää.
Jos Brexitistä ei muuta seuraisikaan niin vähintäänkin loppuu kurkkujen käyryyden mittaukset ja EU alkaa keskittyä isojen linjojen vetämiseen.
Voisi aloittaa yhtenäisen pakolaispolitiikan luomisesta. Piikkilanka-aidat eivät oikein kuulu sivistyneiden ihmisten keinovalikoimaan.
Paitsi että Lontoosta saimme yhdenlaisen ennakkotapauksen, olkoon se alku myös EU:sta erottamisen mahdollisuudelle.
Romanialle ja Unkarille ultimaatun ensimmäisten joukossa. Jälkimmäisestä saatava taas oikeusvaltio, ensin mainittu pitää pakottaa tunnustamaan myös sellaiset omat alamaisensa joista eivät vain satu tykkäämään. Kun ihmiselle annetaan henkilöllisyys hän tulee automaattisesti edes minimaalisen sosiaalisen tuen piiriin.
Uskon, että suurin osa oirooppalaisista subventoi mieluummin suoraan, maltillisesti mutta vaikuttavasti Romanian sosiaaliturvaa sille kaikkein kurjimmassa asemassa olevalle kansanosalle, sen sijaan, että preferoi katsella aikuisten ihmisten kerjäämistä kaikissa vähänkään suuremmissa kaupungeissa muine “lieveilmiöineen”.
Päätän ketjun kaappauksen tähän.
Olen käynyt alueella kauan sitten ja muistelen, että esimerkiksi Nizzan lentokenttä on rakennettu rannalle. Veikkaan että esim. Osmo (tai kuka muu hyvänsä) joutuisi siellä mitä todennäköisimmin putkaan, jos yrittäisi esim. fillariretkellä alueelle pyörälaukun tai ‑laukkujen tahi repun kera, tai ilmankin.
— - — - -
Jotkin toiminnot ja yritykset tarvitsevat rantaa enemmän kuin toiset. Satamat, telakat ja venesatamat ovat näistä tärkeimpiä. Satamissakin on monenlaisia toimijoita ja yrityksiä. Luotsit, meripelastus, merirajojemme vartijat, meripuolustus ehkä vielä jokin muukin viranomainen tarvitsee rantaa jatkuvasti tai aika ajoin voidakseen hoitaa tehtävänsä. Miten pärjäisi ammatti-kalastajakaan ilman rantaa tai satamalaituria?
En tiedä kenen etua haluaa ajaa sellainen henkilö, joka pyrkii ajamaan pois rannoilta edellämainitut toiminnot, joilla on hyvin perusteltu tarve rannan käyttöön. Kenenkään ei pitäisi kuitenkaan omia kaikkia rantoja käyttöönsä.
Ja kattia kanssa. Esim. Nizzan keskustan kohdalla melkein kaikki rannat on varattu hotellien ja niiden ravintoloiden käyttöön. Pääsymaksulla. Ne ovat siis “vapaita” kaikille maksajille. Julkisessa käytössä on vanhankaupungin kohdalla pieni kähjäinen sorarannan kappale.
Rantaa pitkin pystyy kävelemään esteettä. Ranta olisi aivan toinen, jos joku voisi vetää aidan rantaan poikittain.
Rantakatua pitkin pystyy kävelemään. Itse ranta-alueet on Nizzassa rajattu jokaikisen ravintolan jälkeen. Olet kävellyt jossain muualla kuin Nizzassa. Tai sitten vedessä.
Pystyykö rantaa pitkin kävellessään kulkemaan myös ongelmitta Löylyn läpi?
Hernesaareen rakennetun Löylyn jälkeen voi hyväjalkainen jo sitten kävellä rantaa pitkin aina Olympiaterminaalin liepeille saakka. Mainitun reitin varrelta löytyy useampikin sellainen pysähdyspaikka, joissa voi virkistyä muutoinkin kuin upeita, kaikille avoimia merimaisemia katsellen, mutta niiden ja rannan välistä pääsee sentään kulkemaan helposti.
Löylyn takana, samalla rannalla, mutta lähempänä Hernesaaren kärkeä, on nähdäkseni aika uusi, merinäkymät myös sillä kohden peittävä alue, jonka toisella reunalla myytiin pääsylippuja. Ainakin minulle jäi epäselväksi, pitääkö sieltä ostaa lippu, jotta pääsisi tuolla kohden ko. rannalle? Se olisi kai monen kannalta epäsuotuisaa kehitystä, jos tuollainen tyyli trendiksi muuttuu.
Vanhoina hyvinä aikoina pääsi Eteläsatamassakin kävelemään rantoja pitkin, mutta ei enää… Löylyn terassille sentään saa mennä silloin, kun ravintola on auki.
KVG “Nizza beach” kuvahaun tuloksia. Vapaita rantoja suurin osa, aidatut alueet jättävät meren puolelle riittävän tilan kävelylle.
Kannattaisko kuitenkin käydä paikan päällä katsomassa, miten asia oikeasti on? Yleensä livehavainnot päihittävät KVG:n. Vai meneekö tämäkin niin, että ne, jotka eivät käyneet paikalla, tietävät asian parhaiten?
Vapaalla rantaviivalla ei tarkoiteta sitä, että rannan läheisyydessä olevat alueet ovat vapaasti käytettävissä vaan, että rantaa pitkin pystyy kulkemaan. Nizzassa pystyy kulkemaan rantaa pitkin koko matkalta.
No sittenhän ei olisi alunperinkään kannattanut väittää, että “Koko Riviera toimii periaatteella, että rannat ovat vapaita.” Siis jos kerran tarkoittaa rantaviivaa eikä rantoja, jotka on viimeisen päälle kaupallistettu. Paitsi tietenkin jos kyse on tarkoituksella hämäämisestä.
Ei rannan vapaudella voi mitenkään tarkoittaa ilmaisia auringonottotuoleja. Se tarkoittaa, että ranta on vapaa kulkea.
Olen toki paikan päällä käynyt toteamassa että rannat ovat Rivieralla vapaat, päin vastoin kuin vaikka Kivinokassa.
Kaikkien yhteiseen käyttöön varattu alue, ranta tai mikä muu hyvänsä, voi tuoda toisinaan mukanaan myös ongelmia. Yksityisalueilla sentään joku pyrkii pitämään yleensä omat paikkansa kunnossa, tai jopa saattamaan ne jopa aiempaa parempaan kuntoon.
Millä estät niiden kaikille yhteisten alueiden roskaantumisen, kun osa kävijöistä sotkee paikat (tietoisesti tai tiedostamattaan) ja jättää jälkeensä vain ikävät jäljet: tupakannatsat, rutistetut tupakka-askit ja tyhjät kaljatölkit (ja ‑laatikot) kaiken muun tuomansa jätteen lisäksi? Ja vaikka joku joskus keräisikin roskat muovikasseihin, niin ne jätetään liian usein laiskuuttaan vain lähimmän, jo täpötäyden roskiksen viereen, mistä lokit ja varikset voivat levittää ne sitten lähimmän aarin (tai kahden) alueelle.
Miksi yhteiset alueet käsitetään joidenkin yksilöiden aivoissa jonkinlaisina, vanhan ajan kaatopaikkoina? Mikä selittää tällaisen piittaamattomuuden, jollaisesta näemme merkkejä ympäri kaupunkia, ei vähiten kesäisillä rannoillamme Helsingissä.
Löyly tosiaan sulki esteettömän kulun. Ajattelin käydä viikonloppuna pulahtamassa hipsterien kiusaksi, mutta uimarit/saunojat olikin suljettu lasi-puukarsinaan, toisin kuin paikalla vielä viimeksi piipahdettuani.
Nyt ei onnistu kuin maksavana asiakkaana. Arkkitehtuuri lienee siis nyt saavuttanut loppuasunsa. Iloni oli siis ennenaikaista..
Sääli, että näin, mutta tästä ei voi kaupunki syyttää kuin itseään.
Henk.koht. ei hetkauta koska preferoin uida jatkossakin Eiranrannan, noh, rannalla.
Sedun Hernesaaren Rannasta en osaa pahemmin länkyttää koska väliaikainen ratkaisu, ja tämä kaikille ollut hyvin tiedossa. Parempi noin kuin pelkkänä joutomaana.
Miten kävi Hernesaaren risteilysataman — tuleeko sinne kivoja palveluita paikallisille ja risteilijöille? Olisi syy sille kävelylle. Tai tuleeko Jätkäsaareen satamaan kivoja käsityökujia kesäisin? Joulumarkkinapuodithan on vapaina varmaan? Että olisi syy kävellä alueella ja mahdollisuus virkistäytyä vaikka ei aina joka kohtaan rantaan pääsekään. Meri näkyy silti.
Silli:
Luulenpa ettei keskivertoristeilyturistia kiinnosta liiemmin jäädä satamaan pyörimään yhtään enempää kuin on välttämätöntä. Kaikkein laiskimmatkin tapaukset jäävät mielummin laivaan hengaamaan vierailun ajaksi…
Joten enpä usko, että pienimuotoista kioskitoimintaa (ynnä tax-free alkoholimyyntiä) suurempaa kysyntää on syntyäkseen. Tulevaisuudessa ehkä jos Hernesaaren rakentaminen koskaan edes saadaan alulle.
Sikäli mikäli olen itse ymmärtäny oikein Hernesaaren risteilysatamaa on jo laajennettu. Ei kait se tavalliselle kaduntallaajalle muutoin näy kuin lisääntyvinä turistiryhminä.
Onko Jätkäsaareen ehdotettu pikkuputiikkien rivistöä? En ole itse kuullut, mutta ei laisingaan huono idea jos vaan yrittäjillä kiinnostusta riittää. Miksei Hernesaareenkin mikäli toimivaksi konseptiksi havaitaan.
Itse odottelen Helsingin satamien kehittämisen suhteen eniten sitä, että nk. Kirjava Satama ‑hanke nytkähtäisi eteenpäin omana elinaikanani.
Olympiaterminaalin alue on jotain niin hirveää, etten ymmärrä miksei em. hanke saanut aikoinaan edes promillea niistä kiinnostumaan jotka voimallisimmin ovat sittemmin ajaneet “wow-museon” saamista Helsinkiin (ymmärtämättä, että se on samalla lopullinen kuolinisku useille kymmenille “kannattavuuden” rajoilla taiteilevalle museolle — ja luonnollisestikin samalla myös loputon rahareikä).
Nykyisin aina jaksetaan mainita tämä myyttinen “virkistäytyminen”. Olisi joskus kiwa kuulla, että mitä ihmiset sillä loppujen lopuksi edes tarkoittavat — pelkkää kalian juontiako vain? — vai tarkoittavatko ehkä yhtikäs mittää?
Täältä tähän.
Tänä kesänä on havaintojeni mukaan Lauttasaaren läntisimmillä teillä (Länsiväylän molemmin puolin) näkynyt ennennäkemättömän paljon onnellisen näköisiä pyöräilijöitä. En siis tarkoita mitään tavallisen tallukan hölmönoloiseksi muuttaviin sukkapukuihin sonnustautuneita himofillaristeja, vaan ihan kaikenmoisia pääkaupunkiseudun asukkaita, mm. nuoria, kauniita naisia, salskeita nuoria miehiä, sekä vaihteleva joukko myös muita, luullakseni osa jopa tätä Osmon blogia lukevia sekä tänne kirjoittavia ynnä muita kaikenikäisiä, jopa ulkomaalaisia.
En keksi tuolle mitään muuta selitystä kuin sen, että pyöräily siellä, missä aurinko pääsee paistamaan ja merituuli pääsee puhaltamaan vapaasti eri suunnista, ja on kivat maisemat kaikkiin suuntiin, no ehkei ihan sentään Keilaniemen rannalle ja sen taakse asti, saa aikaan valtaisan virkistysvaikutuksen, varsinkin Keilaniemen, Kehä I:n ja Karhusaarentien kammottavan ison työmaa-alueen ja soravuorten jälkeen.
Ihmisen virkistymisen näkee kaikkein selkeimmin monen kulkijan freesistä olemuksesta sekä hymystä yllättävän monen, ehkä uimassakin käyneen vastaantulijan kasvoilla.
Kaikesta huomaa, että nyt on kesä myös Helsingin lähiluonnossa, siellä, missä sitä vielä on, ja kaikilla vapailla rannoilla!
Ehkä näinkin. Tosin kuinkahan moni em. fillaristeista todella ajattelee, että ovat siinä nyt virkistäytymässä? 😉
Onhan kesäkauniilla toki kiwa tsygäillä. Ja larulaisista moni eittämättä preferoi hypätä satulan selkään kun monasti kätevin kulkuväline keskustan suuntaan..
Metroa odotellessa.
Nyt on Nizzan rantabulevardi ilmeisesti jouduttu katkaisemaan tilapäisesti. Ikävä ja valitettava tapaus. Osanottoni sen johdosta kärsimään joutuneille ja heidän omaisilleen.
Uutisten mukaan viranomaiset nyt jopa Helsingissä miettivät, miten ihmisiä ja erityisesti ihmiskeskittymiä voidaan suojata moisilta teoilta, joita ei täällä todellakaan kaivata. Yksityisillä (tai osuuskuntamuotoisillakaan kasvisruoka-) kioskin pitäjillä tms. tuskin riittää intoa, osaamista (tai riittävää asiaskaskuntaakaan) moiseen.
On tiettyjä asioita, jotka on tarkoituksenmukaisinta hoitaa yhteiskunnan (valtion, maakunnan tai kunnan) toimesta.
Auttaisiko Nizzan tapauksen kaltaisen toiminnan estoon rivi jykeviä, maahan osittain upotettavia ja siihen vankasti tukeutuvia, (tarpeen tullen asennettavia/pois otettavia) terästolppia (betoniporsaita paremmin). Jotain olisi hyvä saada pysäyttämään ihmishenkiä vaarantavat, vikasuuntaan harhautuvat, isot ja raskaat ajoneuvot myös mm. kuljettajan sairaskohtauksen sattuessa? Ainakin sellaisissa paikoissa, joissa on, tai voi olla, paljon ihmisiä päälleajovaaran kohteena, niistä voisi olla ehkä apua, ellei suojakeinoksi keksitä muita, parempia vaihtoehtoja.
Muistaakseni esimerkiksi Ritarihuoneen edustalla on kivipaasia kytkettyinä toisiinsa paksuin kettingein. Joku voisi osata laskea, minkälaisin ja ‑hintaisin tolppa- tai kettinki- ja kivirakennemitoituksin saadaan kuorma-autot ja rekatkin pysähtymään.
Myös media voisi aina harkita, paljonko aikaa ja/tai palstatilaa näille tapauksille annetaan. Jos sitä ei liiemmin heru, ja elämä jatkaa kulkuaan joka tapauksessa ko. ilkeiden tapausten jälkeenkin, voi olla että moisten, pahojen tekojen houkutus vähenisi aika paljonkin.
Pitää myös kyetä puuttumaan pahuuden kasvun aineksiin, sen ytimeen. Mm. koulutuksen puute ja/tai työttömyys ja niiden myötä synkeät tulevaisuuden näkymät voivat olla sellaisia melkeinpä missä vain. Näihin asioihin on vaikuttanut ja voi vaikuttaa, myös Suomessa, aika moni, yhteiskunnan näkyviä ja näkymättömiä suojaverkkoja kenties jo leikellyt henkilö, jonka pitäisi myös ymmärtää tekojensa seurausvaikutuksia …