Keskiviikko 8.7.
Oli tarkoitus polkea tänään Turkuun, mutta sääennuste sanoi, että oikeastaan kannattaisi jäädä Mustioon. Päätin kuitenkin ajaa edes Saloon – onhan minulla sadeasu. Varasin siis hotellin Salosta.
Puoliväliin saakka vältyin sadekuuroilta, vaikka koko ajan tuntui siltä, että kohta sataa. Käytän vastaan tulevia autoja sadetutkana. Jos niillä on tuulilasin pyyhkijät päällä, edessä on sadetta. Kun ensimmääisellä autolla oli tuulilasin pyyhkijät päällä, pysähdyin ja huputin reppuni.
Sitten satoi oikein kunnolla. Jouduin toteamaan, että sadetakkini, joka on tarjonnut erinomaisen suojan kylmältä viimalta ja tihkusateelta, ei pitänyt vettä, jos vettä tulee paljon. Ja sitä tuli.
Ei se kastuminen, mutta se kylmyys. Jos olisi ollut 14 asteen sijasta 20 astetta, tämä ei olisi ollut mitään.
Navigaattorini, josta kerron myöhemmin enemmän, varmaankin kestää sadetta, mutta sen kosketusnäyttöön putoilevat pisarat tuottivat satunnaisia kosketuksia. Näyttö sekosi ajoittain, mutta satunnaishäirintä löysi monia uusia ominaisuuksia, joita en ollut manuaalista saanut selville.
Sade vaihtui tihkuksi ja lämpötila alkoi parantua. Tulin Saloon, hotelloiduin, kävin ostamassa kengät.
Reitti oli sen verran yksinkertainen, että olisin selvinnyt siitä ilman navigaattoria. Tosin sisäänajon kaupunkiin se luotsasi fiksummin kuin minä olisin tehnyt.
Huomasin pakkauksisani kaksi uutta puutetta. Ketjuöljyä tarvittiin tämän sateen jäljiltä. Se ei ollut varsinainen unohdus – siis tällä kertaa vaan aiemmin. Ketjuöljy oli jäänyt asuntoomme, kun pakenimme putkiremonttia. Sen sijaan varsinainen unohdus oli venttiiliadapteri: pieni metallikappale, joka ruuvataan presta-venttiiliin, niin että renkaan voi täyttää huoltoasemalla. Huoltoasemilta saa yleensä vain viisi ilmakehää, mutta se on enemmän kuin käsipumpulla ja varovasti ajaen sen turvin pääsee jonnekin, jossa on oikea pumppu.
Sääennuste lupasi sadetta ainakin seuraavat viisi päivää. Kotijoukot huomauttivat, että Salon vahvuuksiin kuuluu juna-asema, josta pääsee Helsinkiin alle kahdessa tunnissa. Sanoin harkitsevani asiaa ja päättävänä aamulla.
En raaskinut katsoa, millainen sää olisi Saksassa. Tätä menoa retkeni kilometrimäärät jäävät paljon pienemmiksi kuin kaavailin.
Suosittelen CO2 pumppua hätävaraksi. Menevät hyvin pienen tilaan ja sillä saa tarvittaessa yli 6bar ilmaa.
Ainakin omassa (Polar-)navigaattorissa on tarpeen lukita kosketusnäyttö juuri sateen, loskan ja satunnaisten hipaisujen vuoksi. Karttojen ja näyttöjen selaaminen onnistuu ilman kosketusnäyttöä.