Myy autosi ennen ensi kesää

New yorkin ben­sapörssi, joka säätelee aika pitkälle men­ove­den hin­taa ympäri maail­man, on tähän asti toimin­ut niin, että ben­san hin­ta on talvel­la laskenut alas (1,5 euroa gal­lon­al­ta) siitä riip­pumat­ta, minkä ajanko­hdan toim­i­tuk­sista on kyse. Kesän läh­estyessä hin­ta on nous­sut yli kah­den dol­lar­in. Kun näin on käynyt joka vuosi, on alka­nut tun­tua siltä, että tuol­la voisi tien­ata rahaa aika helpolla.

Joku muukin on havain­nut tämän. Ensi kesän ben­san hin­nat liikku­vat kymme­nen pros­ent­tia nyky­istä korkeam­mal­la, 2,27 dol­lar­ia oli tänään toukoku­un noteer­aus. Suomen hin­noik­si muutet­tuna tämä tietää noin1,40 euroa/litra, ellei tuo dol­lari tyystin romahda.

Mene ja myy autosi.

6 vastausta artikkeliin “Myy autosi ennen ensi kesää”

  1. En mene enkä myy. Mak­san autostani ja polt­toaineesta sekä auton vaku­u­tuk­ses­ta, tarvikkei­ta ja muus­ta liiken­teeseen liit­tyvästä eri­laisia vero­ja ja mak­su­ja niin että tun­tuu. Olisi tyh­mää pääo­man käyt­töä seisot­taa autoa ja kulkea julk­isil­la. Lopetin julk­isten käytön kun ei enää ker­ta kaikki­aan huvit­tanut matkus­taa kusen, liek­in­hajun ja roskan keskel­lä. Bonuk­se­na ilmais­jakelule­hti­saas­ta jota spo­ran käytävät ovat pul­lol­laan. Aika paljon saa paran­taa että palaisin matkus­ta­jak­si. Ilmas­ton­muu­tossyy­hy ei hait­taa, kos­ka en var­masti elä enää kun se joskus sadan vuo­den päästä, jos ollenkaan upot­taa Espoon ja Sipoon. Jääkö joku kaipaa­maan noita?

  2. Vihrei­den poli­ti­ikan suurin haaste olisi ymmärtää se, että Suomes­sa asu­taan (ainakin vielä) myös Kehä III:n ulkop­uolel­la muual­lakin kuin kaupunkitaajamissa.

    Jos Vihrei­den johto kuitenkin halu­aa tehdä sen strate­gisen valin­nan, että poli­it­tiset lin­jauk­set tehdään vain Helsin­gin ja muu­ta­man suurim­man kaupun­gin näkökul­mas­ta, niin puolue voi kyl­lä olla Helsin­gin kun­nal­lispoli­ti­ikas­sa iso tek­i­jä, mut­ta pysyy pienenä val­takun­nan poli­ti­ikas­sa. Sehän on vain val­in­takysymys — puolueelle ja äänestäjille.

  3. En tiedä, miten tämä liit­tyy ben­san hin­taan. Tarkoit­taako Kari, että vihreät ovat päät­täneet öljyn maailmanmarkkinahinnasta?
    Toisek­si. Minä olen lopet­tanut ole­mas­ta vihreä poli­itikko, pait­si Helsin­gin kaupung­in­val­tu­us­tossa. Siel­lä kai asi­aa saa kat­soa helsin­gin näkökulmasta?

  4. Hei Osmo! Se liit­tyi siihen, että blo­gi on val­takun­nan­laa­juinen tai itse asi­as­sa maail­man­laa­juinen eikä tuos­sa kir­joituk­ses­sasi ollut main­in­taa Helsingistä ja val­takun­nal­lis­es­ti kuitenkin olet tun­ne­tu­in vihrei­den poliitikko.

    Tarkoitin sitä, että Vihreät yleen­säkin voisi­vat miet­tiä poli­ti­ikkaa myös akselin Helsin­ki-maa­pal­lo ääripäi­den välistä myös Suomen mit­takaavas­sa. Esim. ei maaseudul­la auto­ja pide­tä pelkästään huvin ja mukavu­u­den­halun vuok­si, vaan moni tarvit­see niitä aidosti päästäk­seen töihin.

    Tärkeää olisi saa­da aikaan esim. veroratkaisu­ja, jot­ka kan­nus­taisi­vat muut­ta­maan auto- ja polt­toainekan­taa kohti ympäristöys­täväl­lisem­piä ratkaisu­ja tai aidosti laa­jen­ta­maan mah­dol­lisuuk­sia tehdä etä­työtä ilman turhaa liikkumista.

  5. “Mene ja myy autosi.”

    Miten sen jäl­keen liikun? Miten sen jäl­keen rahoite­taan kaik­ki ne julkiset palve­lut, jot­ka autoil­i­jat maksavat.

  6. Kaik­ki jot­ka asu­vat kuu­luisan kehäkol­mosen ulkop­uolel­la eivät kuitenkaan asu korves­sa, mikä lie­nee yllä­tys mon­elle sta­ti­laiselle kuten myös maalaiselle. Itse asun isohkos­sa län­sisuo­ma­laises­sa kaupungis­sa, jol­laiseen kehotan kaikkia muut­ta­maan, ettei tarvi aina valit­taa asum­is-/matkakus­tan­nuk­sista.

    Mut­ta autoa en myy kun ansiot sat­tuvat siitä riip­pumaan. Vai­h­doin kyl­lä juuri pienem­pään diesel-vetoiseen, kun “olin var­ma”, että hal­li­tus ei kehtaisi olla vähen­tämät­tä vähän saas­tut­tavien auto­jen vero­tus­ta. Mitä vielä! Lisä­sivät naf­tan vero­tus­ta ben­saa enem­män. Ja uud­is­ta­vat autoveroa ehkä kol­men vuo­den päästä, kun “aiem­min ei pystytä ATK-sys­teeme­jä uusi­maan”. Heh, kaikkea ne kek­sii valehdella.

    Nyt siis kan­nat­taa ostaa ben­sa-auto, mielel­lään van­ha ja Sak­sas­ta, se on hal­li­tuk­sen sanoma.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.