New yorkin bensapörssi, joka säätelee aika pitkälle menoveden hintaa ympäri maailman, on tähän asti toiminut niin, että bensan hinta on talvella laskenut alas (1,5 euroa gallonalta) siitä riippumatta, minkä ajankohdan toimituksista on kyse. Kesän lähestyessä hinta on noussut yli kahden dollarin. Kun näin on käynyt joka vuosi, on alkanut tuntua siltä, että tuolla voisi tienata rahaa aika helpolla.
Joku muukin on havainnut tämän. Ensi kesän bensan hinnat liikkuvat kymmenen prosenttia nykyistä korkeammalla, 2,27 dollaria oli tänään toukokuun noteeraus. Suomen hinnoiksi muutettuna tämä tietää noin1,40 euroa/litra, ellei tuo dollari tyystin romahda.
Mene ja myy autosi.
En mene enkä myy. Maksan autostani ja polttoaineesta sekä auton vakuutuksesta, tarvikkeita ja muusta liikenteeseen liittyvästä erilaisia veroja ja maksuja niin että tuntuu. Olisi tyhmää pääoman käyttöä seisottaa autoa ja kulkea julkisilla. Lopetin julkisten käytön kun ei enää kerta kaikkiaan huvittanut matkustaa kusen, liekinhajun ja roskan keskellä. Bonuksena ilmaisjakelulehtisaasta jota sporan käytävät ovat pullollaan. Aika paljon saa parantaa että palaisin matkustajaksi. Ilmastonmuutossyyhy ei haittaa, koska en varmasti elä enää kun se joskus sadan vuoden päästä, jos ollenkaan upottaa Espoon ja Sipoon. Jääkö joku kaipaamaan noita?
Vihreiden politiikan suurin haaste olisi ymmärtää se, että Suomessa asutaan (ainakin vielä) myös Kehä III:n ulkopuolella muuallakin kuin kaupunkitaajamissa.
Jos Vihreiden johto kuitenkin haluaa tehdä sen strategisen valinnan, että poliittiset linjaukset tehdään vain Helsingin ja muutaman suurimman kaupungin näkökulmasta, niin puolue voi kyllä olla Helsingin kunnallispolitiikassa iso tekijä, mutta pysyy pienenä valtakunnan politiikassa. Sehän on vain valintakysymys – puolueelle ja äänestäjille.
En tiedä, miten tämä liittyy bensan hintaan. Tarkoittaako Kari, että vihreät ovat päättäneet öljyn maailmanmarkkinahinnasta?
Toiseksi. Minä olen lopettanut olemasta vihreä poliitikko, paitsi Helsingin kaupunginvaltuustossa. Siellä kai asiaa saa katsoa helsingin näkökulmasta?
Hei Osmo! Se liittyi siihen, että blogi on valtakunnanlaajuinen tai itse asiassa maailmanlaajuinen eikä tuossa kirjoituksessasi ollut mainintaa Helsingistä ja valtakunnallisesti kuitenkin olet tunnetuin vihreiden poliitikko.
Tarkoitin sitä, että Vihreät yleensäkin voisivat miettiä politiikkaa myös akselin Helsinki-maapallo ääripäiden välistä myös Suomen mittakaavassa. Esim. ei maaseudulla autoja pidetä pelkästään huvin ja mukavuudenhalun vuoksi, vaan moni tarvitsee niitä aidosti päästäkseen töihin.
Tärkeää olisi saada aikaan esim. veroratkaisuja, jotka kannustaisivat muuttamaan auto- ja polttoainekantaa kohti ympäristöystävällisempiä ratkaisuja tai aidosti laajentamaan mahdollisuuksia tehdä etätyötä ilman turhaa liikkumista.
”Mene ja myy autosi.”
Miten sen jälkeen liikun? Miten sen jälkeen rahoitetaan kaikki ne julkiset palvelut, jotka autoilijat maksavat.
Kaikki jotka asuvat kuuluisan kehäkolmosen ulkopuolella eivät kuitenkaan asu korvessa, mikä lienee yllätys monelle statilaiselle kuten myös maalaiselle. Itse asun isohkossa länsisuomalaisessa kaupungissa, jollaiseen kehotan kaikkia muuttamaan, ettei tarvi aina valittaa asumis-/matkakustannuksista.
Mutta autoa en myy kun ansiot sattuvat siitä riippumaan. Vaihdoin kyllä juuri pienempään diesel-vetoiseen, kun ”olin varma”, että hallitus ei kehtaisi olla vähentämättä vähän saastuttavien autojen verotusta. Mitä vielä! Lisäsivät naftan verotusta bensaa enemmän. Ja uudistavat autoveroa ehkä kolmen vuoden päästä, kun ”aiemmin ei pystytä ATK-systeemejä uusimaan”. Heh, kaikkea ne keksii valehdella.
Nyt siis kannattaa ostaa bensa-auto, mielellään vanha ja Saksasta, se on hallituksen sanoma.