Terveystiedon käyttö tutkimuksessa

Voisiko ter­veysti­eto­jen käytön tutkimuk­seen jär­jestää niin, että tutk­i­ja saa käyt­töön­sä anonymisoidut yksilö­ta­son tiedot ja väärinkäyt­tö tarkaste­taan jälkikä­teen niin, että kaik­ki tutk­i­jan tekemät toimen­piteet tietokoneel­la nauhoite­taan ja jälkikä­teen selvitetään, onko tutk­i­ja pyrkinyt mur­ta­maan anonymisoinnin. 

Suomes­sa on val­ta­van arvokkai­ta ter­vey­den­huoltoon liit­tyviä tieto­varan­to­ja, jot­ka ovat täysin alikäytet­tyjä. Näi­den tieto­jen antamiseen tutk­i­joiden käyt­töön liit­tyy toisaal­ta merkit­tävä ongel­ma yksi­ty­isyy­den suo­jan kannalta.

Tois­taisek­si tieto­jen hyväk­sikäyt­tö on ollut mah­dol­lista niin, että tutk­i­ja tarvit­see ensin tutkimus­lu­van, jon­ka saami­nen voi kestää kuukau­sia. Tämän jäl­keen hän pyytää THL:ää tekemään pyy­de­tyn ris­ti­in ajon kah­den rek­isterin välil­lä. Jos tulos osoit­taa, että pitää ajaa vähän toisen­lainen ajo, sama ruti­i­ni tois­te­taan. Jat­ka lukemista “Ter­veystiedon käyt­tö tutkimuksessa”