Tämä kirjoitus on kirjoitettu Lisää kaupunkia Helsinkiin ‑sivustolle, jossa minua arvosteltiin rakennussuojelusta piittaamattomaksi, koska en pitänyt Alvar Aallon suunnitteleman Ratakatu 9:ssä sijaitsevan toimistotalon sisätilojen suojelua tarpeellisena. Laitan sen myös tänne blogilleni.
Vaikka minut luokiteltiin rakennussuojelun ykkösviholliseksi, pidän rakennussuojelua yhtenä tärkeänä arvona kaupunkikehityksessä. Köydenvedossa toimistojen muuttamisessa asunnoiksi ei pääsääntöisesti ole kyse lainkaan rakennussuojelusta vaan viraston halusta suojella toimistotyö-paikkoja, jotteivät ne karkaisi naapurikuntiin veroja maksamaan.
Mutta tässä Ratakatu 9:ssä on kyse myös rakennussuojelusta.
Minulle rakennussuojelu on ennen kaikkea ansiokkaiden rakennusten suojelua. Kaikkinainen henkilöpalvonta on minulle hyvin vierasta. Siksi minusta rakennusta pitää arvioida rakennuksena ja vain sinä, ei sen perusteella, kuka sen on suunnitellut. Jatka lukemista “Minä, rakennussuojelun ykkösvihollinen?”