Aika moinen haloo nousisi, jos valtion virasto omistaisi Googlen kaltaisen hyvin suositun hakukoneen ja paljastuisi, että joku on maksua vastaan peukaloinut hakukonetta maksajan edun mukaisesti. Se ei olisi vain lahjusten vastaanottamista. Peukaloimista pitäisimme moraalittomana ja hyvin haitallisena.
Kun Google tekee tätä rutiininomaisesti, pidämme sitä vain innovatiivisena liiketoimintana.
Tosin, kun Google peukaloi hakukonetta omien palvelujensa hyväksi, se ei taas käykään. Siitä tuli yli kahden miljardin sakko määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä.
Minun on vaikea ymmärtää, mitä eroa sillä on, peukaloiko omaksi hyväkseen vai maksua vastaan asiakkaan hyväksi. On erittäin ikävää, että niin keskeinen juttu kuin Google voi kaupallisilla perusteilla suosia hauissa maksavia asiakkaita.
Niinpä on hyvin vaikea löytää vaikkapa hotellia Napolista muuten kuin näiden välistävetäjien sivuilta. Tai ihmiset ostavat konserttilippuja moninkertaisella hinnalla vilpillisesti toimivalta sveitsiläiseltä yritykseltä. Jatka lukemista “EU:lle hakukone Googlen korvaajaksi”