EU:lle hakukone Googlen korvaajaksi

Aika moinen haloo nousisi, jos val­tion viras­to omis­taisi Googlen kaltaisen hyvin suosi­tun hakukoneen ja pal­jas­tu­isi, että joku on mak­sua vas­taan peukaloin­ut  hakukonet­ta mak­sa­jan edun mukaises­ti. Se ei olisi vain lahjusten vas­taan­ot­tamista. Peukaloimista pitäisimme moraalit­tomana ja hyvin haitallisena.

Kun Google tekee tätä ruti­ini­no­mais­es­ti, pidämme sitä vain inno­vati­ivise­na liiketoimintana.

Tosin, kun Google peukaloi hakukonet­ta omien palvelu­jen­sa hyväk­si, se ei taas käykään. Siitä tuli yli kah­den mil­jardin sakko määräävän markki­na-ase­man väärinkäytöstä.

Min­un on vaikea ymmärtää, mitä eroa sil­lä on, peukaloiko omak­si hyväk­seen vai mak­sua vas­taan asi­akkaan hyväk­si. On erit­täin ikävää, että niin keskeinen jut­tu kuin Google voi kau­pal­lisil­la perusteil­la suosia hauis­sa mak­savia asiakkaita.

Niin­pä on hyvin vaikea löytää vaikka­pa hotel­lia Napolista muuten kuin näi­den välistävetäjien sivuil­ta. Tai ihmiset osta­vat kon­sert­tilip­pu­ja moninker­taisel­la hin­nal­la vilpil­lis­es­ti toimi­val­ta sveit­siläiseltä yri­tyk­seltä. Jat­ka lukemista “EU:lle hakukone Googlen korvaajaksi”