Mäntymäen periaatteet
Lautakunta kehotti vielä selvittämään, saisiko alueelle asumista ja että alueelle laitetaan ensisijaisesti niitä toimintoja, joita virasto sinne esitti. Hyväksyttiin 6–3. Muutosta vastaan äänestivät Eija Loukoila (vas), Jape Lovén (sdp) ja Matti Niiranen (kok).
Lisäksi kehotettiin tutkimaan mahdollisuutta maanalaiseen päivittäistavaramyymälään. Tätä vastustivat Eija Loukoila ja Matti Niiranen. Minä olin tästä kovin epävarma, mutta totesin, että saahan sitä selvittää, mutta lopputuloiseen en sitoudu.
Yhteiskäyttöautojen pysäköinti
Matti Niiranen esitti näille autoille korkeampaa yrityspysäköintihintaa. Esittelijän kanta asukaspysäköintitunnuksen hinnasta voitti äänin 5–4. Kalliimman tunnuksen puolesta äänestivät Matti Niiranen, molemmat demarit ja vassari.
Puolesta vihreät, Tom Packalén (per), Risto Rautava (kok) ja Hennariikka Andersson (kok). Erikoinen äänten jakauma!
Pasilankadun liikennesuunnitelma
Pyysimme pöydälle. (Outi Silfvenberg) Olisimme alun perin halunneet pöydälle kahdeksi viikoksi, mutta rakennusviraston kaivinkone kuopii jo hermostuneena maata. Ongelmana on, että bussit ja ratikat laitetaan samalla joukkoliikennekaistalle, mikä on huono juttu kiskojen kunnon, joukkoliikenteen sujuvuuden ja ratikoiden esteettömyyden puolesta. Pysäkkikorkeutta ei voida bussien takia asettaa niin korkeaksi, että ratikkaan pääsisi pyörätuolilla. Epäilyksiä on esitetty myös siitä, että vasemmalle kääntyvät autot haittaavat ratikan kulkua.
Muut asiat esityksen mukaan.
Luulisi olevan miettimättä selvää, että spåran vapaa kulku turvataan ja että siihen pystyy helposti nousemaan, oli sitten pyörätuolissa tai lastenvaunussa. Herää kysymys, että miksi Helsingin uudet ja “uudet” spårareitit sössitään, kun jo Tampereellakin ollaan tajuttu, että jos spåra seisoo jonkun takia, niin muut takana ainakin seisovat spåran takia. Yksikin huonosti suunniteltu kohta pilaa sitten koko joukkoliikenteen toimivuuden ja kiireelliset ihmiset eivät sitä sitten käytä. Lopulta tulevat sitten audeillaan tukkimaan liikenteen lopullisesti, kun tykkäävät että joukkoliikenne ei toimi tehokkaasti ja varmasti.
Käytiinkö Guggenheimin suunnittelukilpailusta keskustelua lautakunnassa? Sehän oli aiheena mukana ainakin aiemmin postaamallasi esityslistalla.
Guggenheimista käytiin lyhyt keskustelu, joka koski lähinnä lauttaliikenteen asemaa. Mehän emme päätä kilpailun järjestämisestä eikä museon rakentamisesta.