Selvitys ampumaradan sijoittamismahdollisuuksista Kruunuvuorenrannan kalliotiloihin
Ei onnistu. Kalliotiloissa on säilytetty dieselöljyä ja sen puhdistaminen ihmisen hengitettäväksi on hidasta ja kallista. Pienempään pystyluolaan saisi pari pistooliampumarataan kovin korkein kustannuksin.
Kaavoituksen arviointi- ja seurantajärjestelmä (KARVI)
Mielenkiintoinen juttu. Tosin pisteytyksen vaihteluväli on kovin kaponen. Viimeaikoina kaavoja on tehty varsin hyvin kaupunkirakenteen eheyttämisen kannalta. Vähän ajateltiin, että analysoitaisiinko saman tien seudun muutkin kaavat.
Ohi esityslistan esitin, että paikkatietojärjestelmän avulla selvitettäisiin seudun työpaikka-alueen saavutettavuutta. Mittarina voisi olla vaikka se, kuinka moni seudun asukas pääsisi kotoaan alle puolessa tunnissa töihin.
Siltamäki, Pallomäenkujan alueen asemakaavan muutosehdotus
Hyväksyttiin. Maanomistaja tekee hyvän tilin (2000 neliöltä lisää rakennusoikeutta. Pienen osan siitä kaupunki rahastaa itselleen kaavoitushyötynä
Viikinrannan kehittämistavoitteet
Pyysin pöydälle viikoksi, koska olen tyytymätön siihen, mitä alueelle kaavoitetaan. Minusta alueesta pitäisi tehdä yksi kaupungin tavoitelluimpia asuinalueita. Nyt siitä osa annetaan pienteollisuutonteiksi ja osa uhrataan Lahdenväylän melualueeksi. Lahden väylä pitäisi alentaa kaduksi. Asutaan sitä Mechelinkadun varrellakin. Ajatukseni eivät saaneet ymmärrystä virkamiehiltä, mutta halusin miettiä asiaa kuitenkin viikon.
Suomenlinnan suojavyöhyke
Hyväksyttiin esityksen mukaan. Toivottavasti Unesco ymmärtää haluamme rakentaa asuinalue Kruunuvuorenrantaan. Päätöksentekoa on haitannut se, ettei kukaan ole osannut sanoa, kuinka suuri se vyöhyke alun perin on ollut. Kartta hukassa. Se on nyt löytynyt Unescosta.
Kaupunkisuunnittelulautakunta 17.2.2011
Selvitys ampumaradan sijoittamismahdollisuuksista Kruunuvuorenrannan kalliotiloihin
Ei onnistu. Kalliotiloissa on säilytetty dieselöljyä ja sen puhdistaminen ihmisen hengitettäväksi on hidasta ja kallista. Pienempään pystyluolaan saisi pari pistooliampumarataan kovin korkein kustannuksin.
Kaavoituksen arviointi- ja seurantajärjestelmä (KARVI)
Mielenkiintoinen juttu. Tosin pisteytyksen vaihteluväli on kovin kaponen. Viimeaikoina kaavoja on tehty varsin hyvin kaupunkirakenteen eheyttämisen kannalta. Vähän ajateltiin, että analysoitaisiinko saman tien seudun muutkin kaavat.
Ohi esityslistan esitin, että paikkatietojärjestelmän avulla selvittettäisiin seudun työpaikka-alueen saavutettavuutta. Mittarina voisi olla vaikka se, kuinka moni seudun asukas pääsisi kotoaan alle puolessa tunnissa töihin.
Siltamäki, Pallomäenkujan alueen asemakaavan muutosehdotus
Hyväksyttiin. Maanomistaja tekee hyvän tilin (2000 neliöltä lisää rakennusoikeutta. Pienen osan siitä kaupunki rahastaa
Selvitys ampumaradan sijoittamismahdollisuuksista Kruunuvuorenrannan kalliotiloihin
Ei onnistu. Kalliotiloissa on säilytetty dieselöljyä ja sen puhdistaminen ihmisen hengitettäväksi on hidasta ja kallista. Pienempään pystyluolaan saisi pari pistooliampumarataan kovin korkein kustannuksin.
Kaavoituksen arviointi- ja seurantajärjestelmä (KARVI)
Mielenkiintoinen juttu. Tosin pisteytyksen vaihteluväli on kovin kaponen. Viimeaikoina kaavoja on tehty varsin hyvin kaupunkirakenteen eheyttämisen kannalta. Vähän ajateltiin, että analysoitaisiinko saman tien seudun muutkin kaavat.
Ohi esityslistan esitin, että paikkatietojärjestelmän avulla selvittettäisiin seudun työpaikka-alueen saavutettavuutta. Mittarina voisi olla vaikka se, kuinka moni seudun asukas pääsisi kotoaan alle puolessa tunnissa töihin.
Siltamäki, Pallomäenkujan alueen asemakaavan muutosehdotus
Hyväksyttiin. Maanomistaja tekee hyvän tilin (2000 neliöltä lisää rakennusoikeutta. Pienen osan siitä kaupunki rahastaa itselleen kaavoitushyötynä
Viikinrannan kehittämistavoitteet
Pyysin pöydälle viikoksi, koska olen tyytymätön siihen, mitä alueelle kaavoitetaan. Minusta alueesta pitäisi tehdä yksi kaupungin tavoitelluimpia asuinalueita. Nyt siitä osa annetaan pienteollisuutonteiksi ja osa uhrataan Lahdenväylän melualueeksi. Lahden väylä pitäisi alentaa kaduksi. Asutaan sitä Mechelinkadun varrellakin. Ajatukseni eivät saaneet ymmärrystä virkamiehiltä, mutta halusin miettiä asiaa kuitenkin viikon.
Suomenlinnan suojavyöhyke
Hyväksyttiin esityksen mukaan. Toivottavasti Unesco ymmärtää haluamme rakentaa asuinalue Kruunuvuorenrantaan. Päätöksentekoa on haitannut se, ettei kukaan ole osannut sanoa, kuinka suuri se vyöhyke alun perin on ollut. Kartta hukassa. Se on nyt löytynyt Unescosta.
itselleen kaavoitushyötynä
Viikinrannan kehittämistavoitteet
Pyysin pöydälle viikoksi, koska olen tyytymätön siihen, mitä alueelle kaavoitetaan. Minusta alueesta pitäisi tehdä yksi kaupungin tavoitelluimpia asuinalueita. Nyt siitä osa annetaan pienteollisuutonteiksi ja osa uhrataan Lahdenväylän melualueeksi. Lahden väylä pitäisi alentaa kaduksi. Asutaan sitä Mechelinkadun varrellakin. Ajatukseni eivät saaneet ymmärrystä virkamiehiltä, mutta halusin miettiä asiaa kuitenkin viikon.
Suomenlinnan suojavyöhyke
Hyväksyttiin esityksen mukaan. Toivottavasti Unesco ymmärtää haluamme rakentaa asuinalue Kruunuvuorenrantaan. Päätöksentekoa on haitannut se, ettei kukaan ole osannut sanoa, kuinka suuri se vyöhyke alun perin on ollut. Kartta hukassa. Se on nyt löytynyt Unescosta.
Toivottavasti tuo Viikin kaava tehdään edes site, että mahdollinen myöhempi Lahdenväylän muuttaminen bulevardiksi ja tiivis kaupunkikaava on mahdollinen.
ps Mechelininkatu on loistopaikka asua — myös lapsiperheelle. Olisipa yhä varaa asua siellä…
Hämeentietä ei olla levittämässä nelikaistaiseksi ja Kustaa Vaasan tiellä säilyy valoristeykset jatkossakin. Lahdenväylän osalta on siis ihan sama, ovatko ruuhkat Koskelan vaunuhallien vai Malmin hautausmaan kohdalla. Sieltä päin tullessa on joka tapauksessa tiputus satasesta viiteenkymppiin ja liikenne hieman sumpussa aamulla.
Nuorisosäätiön uusi kaavanvastainen asuntola on oikeastaan hyvä alku tiheämmälle asuntorakentamiselle Lahhdenväylän varressa.
Hieman ihmettelen, jos kaupunki ei keksi parempaa käyttöä tuolle Viikintien ja Vanhankaupunginlahden luonnonsuojelualueen väliselle kaistaleelle kuin jättää se rötisköiseksi pienteollisuusalueeksi. Noin hienolle paikalle luonnonsuojelualueen viereen voisi kyllä jotain muuta keksiä.
HSL tarjoaa aikatauludatansa jukisesti, joten tuollaisten alueiden selvittäminen ei ole kovin hankalaa. Asumistiheyttä vaan ei taida löytää mistään järkevästi konemuodossa?
Seuraavissa kartoissa näkyy se alue jolle pääsee 10, 20 ja 30 minuutissa julkisilla, kun lähtöaika on 7:55 arkipäivänä. Onko joitakin tiettyjä alueita joiden saavutattavuus kiinnostaa erityisesti?
http://is.gd/7y6H5h
Hannes: asumistiheydessä voisi käyttää Tilastokeskuksen ruutuaineistoja. On koneluettavassa, muttei ilmainen
HSL:n kautta voi varmasti saada kaupunkisuunnittelua varten tarkemmat analyysit joukkoliikenteen analysointia varten.
Osmo: seuraavaksi voisi ehdottaa “ohi esityslistan” että kaupunkisuunnittelussa käytettäisiin paikkatietoanalyysejä ja tulokset näytettäisiin myös päättäjille. IMHO.