Kaupunkirakentamisen aika (6) Miksi keskustat vetävät taas?

Tämä on luku Mikko Särelän ja min­un kir­jas­ta Kaupunki­rak­en­tamisen aika

Keskus­ta­mainen asum­i­nen on lisän­nyt suo­sio­taan nopeasti kaikkial­la maail­mas­sa. Mik­si keskus­toista halut­ti­in välil­lä pois ja mik­si nyt taas halu­taan takaisin?

Kaupun­gin keskus­tois­sa asum­i­nen oli suosit­tua luon­nol­lis­es­ti sil­loin, kun ihmiset tekivät matkansa lähin­nä kävellen. Auto vapaut­ti asumaan lähiöis­sä, samal­la kun autoilun hai­tat tekivät keskus­tois­sa asumis­es­ta entistäkin vastenmielisempää.

Vielä 1960-luvul­la kaupungeis­sa eli­na­jan odote oli selvästi maal­la asu­via alem­pi, kos­ka ilma oli kaupungeis­sa epäter­veel­listä ja kos­ka auringonva­l­on puut­teesta johtu­va riisi­tau­ti oli yleinen. Tart­tuvien tau­tien lev­iämiselle kaupun­ki oli otol­lista ympäristöä.

Vielä 1960-luvul­la asun­non sai Kru­u­nun­haas­ta halvem­mal­la kuin Tapiolasta.

Kaukoläm­pö, lyi­jytön ben­si­i­ni, roskan­polt­tou­u­nien kieltämi­nen, joukkoli­iken­teen suosimi­nen, penisil­li­i­ni ja purk­ista saata­va D‑vitamiini ovat muut­ta­neet asetel­man täysin. Nyt eli­na­jan­odote on kaupungeis­sa korkeampi kuin maaseudul­la. Hyvin tärkeä oli Helsin­gin kaupung­in­val­tu­us­ton päätös alkaa suosia joukkoli­iken­net­tä ja rajoit­taa autoilua keskus­tas­sa pysäköin­tipaikko­jen määrää säätelemäl­lä, johon päädyt­ti­in leg­en­daarisen Smith–Polvisen liiken­nesu­un­nitel­man pelottelemana.

Huo­mat­takoon, että keskus­ta-asumisen suo­sio ei ole nous­sut jokaises­sa kaupungis­sa vaan vain joukkoli­iken­nekaupungeis­sa, kos­ka auto­val­taisen suurkaupun­gin kesku­s­tat ovat asukkaan kannal­ta paina­jais­maisia. Joukkoli­iken­teeseen panos­t­a­mi­nen on myös elinkeinopolitiikkaa.

Samal­la kun kaupungista ulos työn­tävät voimat ovat vai­men­tuneet, sisään vetävät ovat kas­va­neet. Ratikkakaupun­gin vahvu­us on sen toim­imi­nen kon­tak­tikaupunk­i­na. Eri­laiset tapah­tu­mat, urbaan­it palve­lut, kahvi­lat ja muu urbaani elämä houkut­tel­e­vat ulospäin suun­tau­tunei­ta akti­ivisia ihmisiä.

Kaupungis­sa on kivaa. Sik­si niin moni halu­aa kan­takaupunki­in ja sik­si asun­to­jen hin­nat ovat nousseet pilviin.

Sik­si niitä asun­to­ja on raken­net­ta­va alueelle lisää.

Yksi ajatus artikkelista “Kaupunkirakentamisen aika (6) Miksi keskustat vetävät taas?”

  1. Mukavu­udel­la on hin­tansa: suosi­tu­impi­en kaupunkien kesku­s­tat ovat niin mukavia, että ne vetävät tur­is­te­ja niin paljon, että niiden mukavu­us alkaa kär­siä. Täl­laisia kaupunke­ja ovat esimerkik­si Rooma, Ams­ter­dam ja Barcelona. Kesku­s­tat täyt­tyvät par­veile­vista tur­is­teista, krääsää myyvistä puti­ikeista, pikaruoka­paikoista jne.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.