Kaupunginvaltuustossa käsiteltiin tänään runsaat kaksi tuntia Kruunuratikoiden kohonneita kustannuksia ratikkahankkeen osalta. Esitys hyväksyttiin ja kaikki ponnet hylättiin.
Aloitetaan hinnasta. Alun perin hankkeen piti maksaa 259,2 miljoonaa euroa vuoden 2015 kustannustasossa, mutta se maksaakin nyt 326 miljoonaa euroa vuoden 2020 kustannustasossa.
Vapaavuoren disinformaatio
Sopivasti ennen kunnallisvaaleja pormestari Vapaavuori saattoi julkisuuteen tiedon, että kustannukset nousisivat 800 miljoonaan euroon. Se oli sumeilematonta disinformaatiota, sillä hän otti laskuun mukaan kaikki muutkin hankkeet, joita toteutetaan samaan aikaan, mutta vaalien aikaan kaikki filunki on sallittua. Näihin muihin hankkeisiin kuuluu muun muassa rantarakentaminen Hakaniemessä, mikä tuottaa sinne 50 000 k‑m2 rakentamismahdollisuuksia ja Hakaniemen autoliikennesillan uusiminen. Kummallakaan ei ole mitään muuta tekemistä ratikan kanssa kuin, että työmaat kannattaa toteuttaa samaan aikaan.
Kokoomus taas: autot ratikoiden sekaan
Selvää filunkia oli myös kokoomuksen ponsiehdotus:
Kaupunginvaltuusto edellyttää, että selvitetään mahdollisuutta rakentamisen aikana etsiä teknisiä ja toiminnallisia ratkaisuja, joilla sillan käyttöastetta voitaisiin kasvattaa esimerkiksi mahdollistamalla päästöttömille ja vähäpäästöisille ajoneuvoille sillan käyttö.
Tämä on tutkittu moneen kertaan. Kokoomuslaiset tietävät aivan hyvin, että tämä ei pelitä. Jos autot tulisivat jonottamaan ratikoiden sekaan, ratikkamatkustajien matka-ajat pitenisivät yhteenlaskettuna monta kertaa enemmän kuin autolla matkustavien matka-ajat lyhenisivät. Jos siltaa levennettäisiin autokaistojen verran, sillan hinta nousisi merkittävästi. Suurin ongelma kuitenkin on, mihin ja mitä kautta autot menisivät sitten, kun ne ovat saapuneet Sompasaareen. Ei sieltä ole mitään moottoriväylää eteenpäin.
Suorastaan hupaisa oli rajaus vähäpäästöisiin autoihin. Iso- ja vähäpäästöinen auto vievät tilaa yhtä paljon.
Tyhmiä vai epärehellisiä? En pidä kokoomuslaisia tyhminä. Kyllä he ymmärtävät, ettei tässä turhassa ja moneen kertaan tehdyssä selvityksessä ole mitään järkeä. Mutta otollinen vaalikarja ei tunne asiaa niin hyvin, etteikö nielisi koukkua.
Tämä on syitä, miksi olen aika kyllästynyt politiikkaan.
Selvästi kannattava hanke
Yksi tapa mitata liikenneinfran kannattavuutta kaupungeissa on katsoa, kuinka paljon paremman se tekee asuinalueesta, tässä tapauksessa Laajasalon ja Kruunuvuoren rannan. Se taas näkyy asuntojen arvon ja maan arvon nousuna. Näin laskien tämä noin 330 miljoonan euron hanke on erittäin kannattava. Hyöty tulee nyt pääasiassa asuntojen omistajille. Viivyttämällä päätöstä hankkeesta niin kauan, että valtaosa Kruunuvuoren rannan tonteista on ehditty luovuttaa, kaupunki on menettänyt kymmeniä miljoonia euroja.
Jos tätä hanketta ei olisi tehty, jotain muuta kallista olisi jouduttu toteuttamaan. Vaihtoehtona olisi ollut yli sadan miljoonan euron investointi Herttoniemen liikenneympyrän tienoilla. Lisäksi metron kapasiteetti olisi täyttynyt, joten jonkinlainen muu yhteys olisi ollut tarpeen.